Vzpomínky – 1982

Antonín Hráček


<p>
1982
</p>
<p>
Začátkem tohoto roku jsme se dozvěděli, že díky pochopení podniků TEST Bratislava a MODELA se na trhu objeví laminátová
karoserie Škoda 130 RS v měřítku 1:8. Po úpravě výřezů by hmotnost neměla přesáhnout 300g. Autor výkresů – mistr sportu
J.Kuneš &#8211; počítal s použitím spalovacího motoru tuzemské výroby o zdvihovém objemu 2,5ccm (MVVS &#8211; MODELA). Karoserie se
jevila jako výhodná pro nově zaváděnou kategorii V2N. Tato kategorie měla umožnit začínajícím modelářům získat zkušenosti
pro účast na soutěžích v kategoriích RC V1 a RC V2 ,ve kterých už se převážně používaly zahraniční motory objemu 3,5ccm.
</p>
<p>
Velkým problémem pro soutěžící na závodech byly dobré pneumatiky. Koupit se daly pouze na západě ale tam se dostal málokdo.
Navíc byly na naše poměry dost drahé. A tak se kupovaly gumové plotny z ŘEMPA ( řemeslnické potřeby ) a z těch se na vrtačce
nebo soustruhu vykružovaly vhodné kotouče. Další možností byla výroba gum z odpadového materiálu z n.p.SVIT v Gottwaldově.
Pro gumu jsem jezdil na několik míst v okolí Gottwaldova (Zlína). Někdy jsem tam našel docela velké kusy. Gumy jsem pak umyl
v potoce a které zůstaly měkké, tak se daly použít pro naše potřeby. Většinou jsem je vozil na závody do Prahy.
</p>
<p>
V mezinárodním kalendáři závodů RC aut bylo zařazeno osm Velkých cen, Závod šampionů v Hong Kongu, 24hodinovka v Itálii a ME
pro elektry ve Velké Británii, pro terénní modely ve Francii, pro F1 a Sport ve Španělsku a cestovních vozů v NSR.
</p>
<p>
K zajímavým jednáním o RC autech došlo při loňském M-Evropy pro U-modely v Minsku (SSSR). Konala se zde schůzka evropské
organizace FEMA, které se zúčastnili představitelé devíti států ( Bulharska, Francie, NSR, Švýcarska, Švédska, Maďarska,
Itálie, Polska a SSSR ). Jedním z bodů jednání bylo i vyřešení problému kolem RC aut. Modeláři ze socialistických států byli
členy FEMA, ta se ale zabývala pouze U-Modely. Tím pádem se nejen naši, ale i ostatní modeláři ze socialistických států nemohli
zúčastňovat MS a ME pro RC auta. Prezidiu FEMA byl před třemi lety předložen návrh na rozšíření organizace o RC modely.
Rozhodnutí mělo padnout právě v Minsku. Tam se však ukázalo, že už bylo rozhodnuto. Prezidium FEMA se usneslo, že organizace se
bude i nadále věnovat pouze U-modelům. Pro RC měla být vytvořena nová organizace, která by byla členem světové organizace WMCR
(World Organisation for Model Car Racing), stejně jako FEMA. Tento návrh však nakonec nebyl realizován..
</p>
<p>
Od dubna vychází v Kalifornii v USA časopis RC Racing News. Mimo množství inzerátů v něm vycházejí články ze soutěží, rozhovory s
úspěšnými modeláři a podobně.
</p>
<p>
V NSR jsou RC automodeláři sdruženi v organizaci DMC, založené v roce 1974. Koncem roku 1981 jich už bylo registrováno 2900 ve sto
šedesáti klubech.
</p>
<p>
V modelářství, v oblasti RC souprav, se začíná prosazovat mikroelektronika. Zajímavá akce se uskutečnila ve Francii. V nepoužívané
nádražní hale v Paříži se konal závod modelů automobilů řízených mikropočítači za účasti 10-ti tisíc diváků. Soutěžilo 104 modelů.
</p>
<p>
Nejvýznamnější událostí tohoto roku byla soutěž o Pohár Sofie ´82, uskutečněná ve dnech 24. až 28. června v Bulharsku. Soutěž byla
poprve pořádána pod hlavičkou FEMA a zúčastnili se modeláři z Polska, Rumunska, SSSR, Švýcarska, ČSSR a pořádajícího Bulharska. V
soutěžích U-modelů vítězili převážně závodníci ze SSSR.
</p>
<p>
Nás ale především zajímaly kategorie RC aut. Slalom EB se jel na dost nerovné ploše, přesto byly dosažené výsledky dobré. Zvítězil
M.Vostárek, před D.Petrovem z Bulharska a H.Visockasem ze SSSR.
</p>
<p>
Vyvrcholením soutěže byly závody modelů sportovních vozů se spalovacími motory (kategorie RC V2). Startovalo celkem 24 soutěžících.
Již v rozjížd´kách bylo zřejmé, že nejvíce šancí mají nové modely Alpha Švýcarů Kloda a Della Zopy. Z našich se do finále
kvalifikovali L.Rehák, ing.M.Vostárek, P.Hanzel a M.Drtina.Finále na půl hodiny skončilo s těmito výsledky: 1.A.Della Zopa
Švýcarsko, 2.ing.M.Vostárek, 3.ing.B.Dinkov Bulharsko, 4.M.Drtina, 5.P.Hanzel, 6.H.Visocka SSSR, 7.L.Rehák, 8.N.Klod Švýcarsko.
</p>
<p>
V soutěži družstev zvítězilo Československo před Bulharskem a SSSR. Přestože naše modely i úroveň pilotáže jsou na vysoké
úrovni, v blízké budoucnosti už vůbec nebudou stačit na reprezentanty ostatních socialistických zemí, vybavené nejmodernější
technikou.
</p>
<p>
Přebor České socialistické republiky v kategoriích RC V1 a RC V2 se konal ve dnech 3.a 4. července. Byl uspořádán na nové
automodelářské ploše v areálu letiště v Praze &#8211; Letňanech. Účast si na krajských přeborech vybojovalo celkem 33 závodníků. Jako
první startovala kategorie RC V1. Příjemně překvapili mladí účastníci Sedláček, Svoboda a Plášek, kteří se i s modely vybavenými
pouze motory MVVS 2,5 probojovali do semifinále. V neděli ovšem od rána pršelo a tak se kategorie RC V2 nemohla odjet.
</p>
<p>
Mezinárodní soutěž Laugaricio v Trenčíně jako jediná u nás poskytuje možnost konfrontace s modeláři z nesocialistických zemí.
Pátý ročník se konal v srpnu a přijeli na něj jezdci z NSR, NDR, Rakouska, Jugoslávie, Madárska, Bulharska, Polska a naši, včetně
reprezentantů. Po technické přejímce bylo přijato 48 soutěžících, kteří v osmi skupinách bojovali ve třech rozjížd´kách o postup
do semifinále. Z nich pak první dva postoupili přímo do finále. Jediným našim zástupcem ve finále byl L.Rehák. Jel dobře, ale
kolize a její následek (vyražený čep) ho stála tři minuty. Ztrátu však snížil a dojel na čtvrtém místě. Zvítězil nenápadně jezdící
I.Mohai z Madárska.
</p>
<p>
28. a 29. srpna bylo uskutečněno Mistrovství ČSSR v areálu letňanského letiště v Praze. Zkušený kolektiv, složený z členů
pražských automodelářských klubů připravil pro závodníky optimální podmínky.
</p>
<p>
V sobotu ráno se ale zdálo, že veškerá námaha byla marná: ze zachmuřené oblohy padaly proudy vody. Asi po hodině se
ale počasí naštěstí umoudřilo, ke slovu přišla koštata a deky, jimiž pořadatelé vysušili aspoň trať pro slalom RC EB. Závodníci
měli většinou modely vlastní konstrukce, Porsche ze stavebnice Tamyia už prostě nestačí. Vývoj směřuje k menším modelům,
spíš k &#8222;šestnáctinám&#8220; než v měřítku 1:12. Asi nejdále ve vývoji pokročil ing.M.Vostárek ml. Zvítězil výkonem 164,51 v novém
československém rekordu, který je i nejlepší, jaký byl dosažen na soutěžích socialistických států. Druhý skončil J.Cibulka,
třetí J.Stočes.
</p>
<p>
Kategorie RC V1 i RC V2 jasně ovládly výkonné &#8222;třiapůlky&#8220; Picco, Super Tigre, O.S., HB, Webra . Jako první se jela kat.V1.
Přímo do finále se kvalifikovali L.Rehák a ing.M.Vostárek. V dvacetiminutové finálové jízdě spolu svedly velmi vyrovnaný souboj.
Jejich modely projely cílem v rozmezí necelých 10-ti sekund. Zvítězil L.Rehák před ing.M.Vostárkem a J.Hudým.
</p>
<p>
V kvalifikačních jízdách kat.V2 dosáhl nejlepšího výkonu M.Plch z Prahy. Po pár minutách finálové jízdy však musel odstoupit
pro technickou závadu na modelu. Vynikající výkon podal L.Rehák, který zvítězil systémem start-cíl. Zatím životního úspěchu
dosáhl člen Agroteamu JZD Slušovice J.Sedláček, který dojel po tuhém boji s J.Hudým na druhém místě.
</p>
<p>
Závěrem bylo konstatováno, že špičkový automodelář musí do svého sportu investovat částku, srovnatelnou s investicemi
do skutečného soutěžního automobilu. Je tedy nejvyšší čas, aby byla do života uvedena národní kategorie V2N, která umožní
závodění i těm, kteří nemají možnost velkých investic.
</p>