Vzpomínky – 1978, 1979, 1980

Antonín Hráček


<p><u>RC auta &#8211; mistrovsky &#8211; 3.část</u></p>
<p>
<b>1978</b><br>
P&#8211;ČSR uspořádal automodelářský klub Svazarmu při Ústředním domě pionýrů a mládeže v Praze 2, ve dnech 24.až 25.června. Tým zkušených funkcionářů pod vedením O.Císařovského, J.Jabůrka a K.Kruckého odvedl už tradičně dobrou práci. V soutěži startovali pouze nominovaní závodníci z krajských přeborů. Místo obvyklého parkoviště u koupaliště Džbán, bylo zajištěno parkoviště u dílen Dopravních podniků v Praze 10. Na výborném povrchu závodníci soutěžili v kategoriích EB, V1 a V2. V elektrách byl v juniorech nejlepší M.Plch, v seniorech M.Vostárech. V1 se jezdili už na mokrém povrchu, což se projevilo na výsledcích. Zvítězil J. Stočes, před M.Vostárkem. V2 se jely v neděli <!– separe –> už za slunečného počasí.Většina závodníků zajížděla až o tři okruhy více než v předešlém dnu. V2 vyhrál J.Cibulka, před K.Kyselkou.
</p>
<p>
Prakticky všechna medailová místa obsadili závodníci z Prahy 9. Pro zajištění přeboru bylo použito zajímavé zařízení pro počítání projetých okruhů a odměřování času, které navrhl a zhotovil B.Hudlík.
</p>
<p>
Na tomto přeboru se potvrdil fakt, že největší základna i nejvyšší výkonnost jsou v pražských klubech. Potěšitelný byl růst zájmu mládeže. Přesto se základna modelářů s RC auty stabilizovala a nezaznamenala podstatný vzrůst. Dokonce bylo konstatováno, že se tato automodelářská odbornost určitě nestane masovou.
</p>
<p>
30.června až 2.července se v Bratislavě na letišti ve Vajnorech uskutečnil přebor Slovenska. 24 závodníků soutěžilo v celkem šesti kategoriích. Ve slalomu zvítězil L. Rehák z Trenčína v novém československém rekordu 163,5b. Rychlostní elektry okolo bójek byly kořistí ing.A.Landla z Bratislavy a společný závod elekter vyhrál J.Poliak ze Zvolenu. Ve spalovácích okolo bójek zajel nejlepší čas A.Fuhrman z Košic. Ve V1 i ve V2 zvítězil L. Rehák a stal se nejúspěšnějším soutěžícím na tomto závodě.
</p>
<p>
AMC Matra Trenčín uspořádal 19. srpna první ročník<b><br> GRAND PRIXLaugaricio</b>.<br>
V hlavní kategorii RC V1 startovalo osm soutěžících, kteří jezdili ve dvou skupinách. Každá jela tři rozjížďky po pěti minutách. Do finále postoupili závodníci z nejvyšším počtem najetých okruhů z jedné rozjížďky. Dramatický závod pro sebe nakonec rozhodl L.Rehák z pořádajícího klubu.
</p>
<p>
V kategorii EB slalom vyhrál J.Šosták z Ostravy před L.Rehákem. Soutěži přihlíželo asi 250 spokojených diváků.
Na Moravě se už také jezdilo a závodilo s RC auty. Pořádaly se veřejné ale i mistrovské soutěže. Těm se říkalo přebory. Z krajského přeboru jihomoravského kraje jsem byl v kategorii EB nominován na
<b>MISTROVSTVÍ ČSSR</b> a mezinárodní soutěž, která se jela 8. a 10. září na parkovišti u rybníka Olšovec v rekreačním středisku Jedovnice na Moravě.
</p>
<p>
Soutěž začala v sobotu ráno kategoriemi elekter.V maketách soutěžili pouze zahraniční účastníci.Tradičně zvítězil transportér SKOT polského reprezentanta J.Przybily. Malý počet startujících potvrdil zvětšující se nezájem o stavbu maket i v automodelářství. EB slalom vyhráli v juniorech M.Moravec a v seniorech M.Vostárek &#8211; oba z Prahy.
Odpoledne byly zahájeny jízdy kat.V1. Finále se odjelo až v neděli ráno.Zvítězil v něm V.Muller před J.Stočesem aj.Cibulkou. V2 pro sebe rozhodl J.Cibulka systémem start-cíl.. V mezinárodním závodě V2 mohl z našich nastoupit pouze J.Stočes, ale zahraniční soupeři (až na H.Fritsche z NDR) na něho vůbec nestačili.
</p>
<p>
7.října se v Praze jela Velká cena Prahy, po prve vypsána pouze pro formulové vozy V1. Loňské vítězství si zopakoval V.Muller ze Suchdola. Mezi nejúspěšnější závodníky patřila, v té době už populární a sehraná, dvojice J.Cibulka a J.Stočes z Prahy.
V Monaku uspořádali 1. Světový pohár, na který byli pozváni nejúspěšnější soutěžící z celého světa. Jel se ve dnech 25. až 28.května. Dráha byla vytýčena v prostoru parkoviště závodních strojů F1. Závodníci jezdili po osmi, časy byly měřeny elektronickým zařízením Longines. Soutěžilo 47 závodníků. Závod skončil úspěchem anglických závodníků, kteří obsadili prvá čtyři místa. Zvítězil P.Greeno před D.Prestonem a P.Boothem.
</p>
<p>
<b>II.mistrovství světa uspořádal Auto Model Club v Ženevě 7.a 8.července</b>.
</p>

<p>
<b>1979</b><br>
Od začátku ledna se prakticky v celé republice pořádají veřejné soutěže. V zimních měsících v tělocvičnách, od dubna na hřištích, parkovištích a podobně.
</p>
<p>
18.srpna se jel v Trenčíně druhý ročník veřejné soutěže RC automobilů<br>
Grand PrixLAUGARICIO ´79<br>
Měl slavnostní charakter &#8211; byl totiž premiérou první speciální dráhy v ČSSR. Pořadatelé na něj pozvali i závodníky z Polska. Ti byli vynikající především ve slalomuelekter. Velké ambice v této kategorii měli také domácí soutěžící. Zvítězil ale junior M.Gabriel z Gottwaldova. Obohatil tím svou sbírku pohárů za první místa. Od roku 1975jako žák pravidelně každý rok získával většinu titulů mistrů republiky v žákovských kategoriích SRC.
</p>
<p>
Hlavní kategorii &#8211; V1 &#8211; vyhrál L. Rehák z pořádajícího klubu v Trenčíně.V dalších ročnících &#8222;LAUGARICIA&#8220; se závodilo pouze v této kategorii.
</p>
<p>
Olomouc, 6. až 9.září &#8211; Srovnávací soutěž automobilových modelářůsocialistických zemí.
O medaile přijela bojovat reprezentační družstva SSSR, NDR, BLR, Polska a ČSSR.
První se jela kategorie RC-EB &#8211; slalom. Tady byli specialisty především sovětští a polští závodníci. Podle očekávání zvítězil polský reprezentant J.Onak.
Magnetem celé soutěže však byly závody modelů se spalovacími motory. Ve V1 bylo po prvních rozjížďkách zřejmé, že tato kategorie bude naší záležitostí. Finále se jelo na třicet minut a bylo jasnou záležitostí pro J.Stočese a J.Cibulku. Do první desítky se probojovali pouze čtyři zahraniční účastníci.
Vyvrcholením byla soutěž kategorie V2 &#8211; sportovních vozů se zakrytými koly. Díky menší zranitelnosti při kolizích s mantinely byly totiž rychlejší než formule. Do finále se probojovali až na jednoho stejní piloti jako v předcházející kategorii. Vynikající výkon předvedl M.Vostárek z Prahy, který s velkým náskokem zvítězil.
</p>
<p>
<b>Přebor ČSR</b><br>
pro RC auta se konal ve dnech 29.9. až 30. září 1979 na parkovišti DP (dopravního podniku) v Praze Hostivaři.
Dvojnásobného úspěchu dosáhl J.Cibulka z Prahy, který zvítězil v EB seniorůi ve společném závodě V1. V2vyhrál jeho týmový kolega K.Kyselka. Pouze v EB juniorech s převahou zvítězil M.Gabriel z Gottwaldova a potvrdil tak, že jeho vítězství na &#8222;LAUGU&#8220; nebylo náhodné. Navíc svým výkonem 163,78 b. vytvořil nový rekord ČSSR.
</p>

<p>
<b>1980</b><br>
V únoru se v Gottwaldově ustavil první RC klub, jehož hlavní kategorií byly RC automobily. Nesl název RC &#8211; AGROTEAM JZD Slušovice. Na žádost představitelů JZD (Jednotné zemědělské družstvo) Slušovice byl přiřazen k AGROTEAMU, jehož jezdci byli velmi úspěšní v Rallye soutěžích a pravidelně se zúčastňovali například BARUM RALLYE v Gottwaldově.
</p>
<p>
9. února se na veřejnou soutěž &#8222;elekter&#8220; v Praze sjelo 67 závodníků ze Slušovic, Mnichova Hradiště, Mladé Boleslavi, Liberce a Prahy. Tento vysoký počet závodníků nadělal velké starosti pořadatelům. Soutěžilo se až do pozdních odpoledních hodin. Všechny kategorie &#8211; slalom juniorů a seniorů a společný závod -byly v režii pražských závodníků, pouze ve slalomu jsme ses M.Gabrielem mezi ně dokázali vklínit shodně třetími místy.
</p>
<p>
Často opomíjenou ale velmi důležitou složkou v našem sportu jsou pořadatelé a organisátořizávodů. SVAZARM měl tyto lidi doslova rozškatulkován v různých funkcích.
</p>
<p>
V praxi to vypadalo následovně:<br>
SVAZARM byl složen z několika odborností ( motoristé, střelci, aeroklub, kynologové, radisté, modeláři, důstojníci v záloze a další ). Každá odbornost měla svoji komisi.
A tak byly v každých odbornostech ústřední komise, krajské komise, ty měli své podkomise a rady. Na těch se projednávala nominace representantů na přebory krajů, republik a na M-ČSSR. Také se na nich rozdělovaly finance případně materiál. Každá tato komise nebo rada byla tvořena jednotlivými předsedy, trenéry a politicko-výchovnými pracovníky.
Ústřední modelářská komise byla složena z předsedů jednotlivých odborností ( letečtí, lodní, raketový, železniční, plastikový a automobilový modeláři ). Tyto odbornostiměly své rady, které se pravidelně scházely. V autech byly složeny ze sekcí SRC a RC. Zdá se to dost složité, ale fungovalo to.
</p>
<p>
Koncem června se ve Varně v Bulharsku pořádal už osmý ročníkMezinárodní soutěže automobilových modelářů. Předcházející ročníky byly zastoupeny převážně v kategoriích FEMA ( U-modely a SRC ), v tomto roce se situace vyrovnala. 42 modelů bylo RC a 42 modelů FEMA.
</p>
<p>
Pro naše reprezentanty byla soutěž zvláště významná, protože se naši poprvé v historii střetli oficiálně se závodníkyz kapitalistického státu. A vedli si velmi dobře. Zvítězili přesvědčivě v jednotlivcích i v družstvech. Slalom byl kromě čtvrtého místa v podstatě československou záležitostí. Zvítězil M.Vostárek před J.Cibulkou a L.Rehákem.
Ve společném závodě modelů se spalovacím motorem se do finále mezi šest nejlepších kvalifikovali tři naši závodníci, dva ze Švýcarska a jeden z NDR. Po třicetiminutové finálové jízdě v úmorném horku naši obsadili 1., 3., a 4. místo. Vítězem se stal opět výborně jezdící M.Vostárek z Prahy.
</p>
<p>
<b>Přebor ČSR</b><br>
se uskutečnil 27. až29. června na svazarmovském letišti ve Strakonicích. Byl poznamenán neúčastí reprezentantů, kteří v té době závodili ve Varně. Zúčastnilo se 24 závodníků z Prahy, Mnichova Hradiště, Zubří, Ostravy, Kadaně, Kopřivnice, Olomouce, Bílovic, Příbora, Blanska a Slušovic. Překvapivě nebyl nominován M.Gabriel, který měl soutěžit za Slušovice. Nedařilo se mu na Přeboru Jihomoravského kraje a nepostoupil. Ve slalomu se mi podařilo navázat na druhé místo z minulého roku a tentokrát jsem zvítězil před J.Kunešem ml. V juniorech byl nejlepší M.Plch z Prahy, který vyhrál i kategorii V1. Přeborníkem ČSR ve V2 se stal M.Moravec ml. z Prahy.
</p>
<p>
<b>Mistrovství ČSSR</b><br>
ve dnech 23. a 24. srpna uspořádal Automodelářský klub Svazarmu při KSMTe Poruba.
Soutěž ve slalomu EB neměla předem žádného favorita. Špička závodníků byla velmi vyrovnaná, což se také projevilo ve výsledcích. Zvítězil M.Vostárek z Prahy ale v těsných odstupech následovalo dalších šest závodníků.
Po &#8222;elektrách&#8220; zabouřili v depu spalovací motory kategorie V1, a jezdci v šesticích nastupovali ke kvalifikačním jízdám. Mezi desítku nejlepších se probojovalo více mimopražských modelářů než v minulých letech, což byla jistě potěšující skutečnost, svědčící o tom, že celková úroveň této odbornosti u nás stoupala. Finálovou jízdu pro sebe rozhodl M.Plch z Prahy. Pro závadu na RC soupravě závod ve V1 nedokončil L.Rehák z Trenčína. Všechno si ale vynahradil ve V2 kterou s náskokem několika okruhů vyhrál. V tomto finále se spíše závodilo než opravovalo což bylo určitě příjemné konstatování. Zajímavý model představil P.Hanzel z Nového Města nad Váhom. Byl poháněný amatérsky zhotoveným motorem o obsahu 3,5 ccm. Dalším historickým závodem byla Velká cena kováka v Praze. 21. září se totiž pražští modeláři dočkali odevzdání do provozu první speciální dráhy pro RC auta v ČSR, vybudované v areálu letiště v Letňanech.
Závod byl slavnostně zahájen různými představiteli Svazarmu a KSČ.
Sedmadvacet soutěžících v kategorii V2 určitě nezklamalo množství přihlížejících diváků. Zvítězil M.Vostárek před J.Cibulkou a K.Kyselkou.
</p>
<p>
Třetí ročník <b>GRAND PRIX Laugaricio</b><br>
se konal 28. září na autodromu v Trenčíně.
Pořadatelé přivítali 19 soutěžících z PLR, MLR, Jugoslávie a ČSSR.
Ve finále, které se jelo na 20 minut, se sešly čtyři stavebnicové vozy SG a dva amatérské modely. Po napínavém souboji nakonec zvítězil J.Obal z Jugoslávie před L.Rehákema dvojicí maďarských závodníků B.Kovácsem a R.Horváthem.
&#8222;Dráhoví&#8220; modeláři SRC vydávají měsíčník &#8222;Občasník dráhových automodelářů&#8220; ve kterém otiskují příspěvky a popisují jednotlivé závody. Pořádají seriál závodů v kategorii C2/24 (GT) – inspirovali se pravděpodobně Velkou cenou Moravy z roku 1976.
</p>