Vzpomínky – RC auta – začátky

Antonín Hráček


<u>Kapitola 2</u>
<center><h3>RC auta – začátky</h3></center>
<p>
S RC soupravou začínali letečtí a lodní modeláři v padesátých letech v USA a v Evropě. První mistrovství světa rádiem řízených leteckých modelů se ale konalo až v roce 1960 ve Švýcarsku. V tomtéž roce létal i pravděpodobně první RC vrtulník. Byla to maketa Sikorsky S-64. Zkonstruoval a postavil ji Ken Norris z USA, model ovládal osmikanálovou soupravou. Zmínka o prvním modelu RC auta je z Polska z roku 1964. Byla už ale zpracována i první &#8222;Stavební a soutěžní pravidla pro modely řízené rádiem&#8220;. U nás předváděl &#8222;automobil budoucnosti&#8220; všestranný modelář I.Vnuk <!– separe –> z Poruby v roce 1965. Jeho &#8222;Orion&#8220; byl řízen třípovelovou RC soupravou amatérské výroby. Poháněl ho elektromotor Graupner 3-12 V, zdrojem byly ploché baterie. Pracnost modelu představovalo asi 300 hodin. Model o délce 940 a šířce 250 mm zhotovil ze dřeva, plastů a kovu.
</p>
<p>
Na veletrhu hraček v Norimberku v roce 1967 byla po prve předvedena stavebnice RC auta. Firma Simprop Elektronic založila oddělení MICART, které podle návrhů dr. ing. H. Feldmanna vyvinulo a nabízelo první sériový RC model automobilu řízený proporcionální soupravou Simprop a poháněný motorem o objemu 10 ccm. Vážil asi 12 kg a jezdil rychlostí až 80 km/hod <i>(obr.RC 1,RC 2)</i>. Od roku 1970 vyráběla americká firma DYNAMIC sériově stavebnice modelů automobilů řízených rádiem a poháněných spalovacím motorem. Měřítko 1:8 začali používat i další světoví výrobci.
</p>
<center><h3>RC auta &#8211; nový směr</h3></center>

<p>
Po rychlostních upoutaných modelech automobilů, které se ani za řadu let příliš nerozšířily, se objevily dráhové modely aut , jejichž rozvoj byl doslova obrovský a masový. V šedesátých a v sedmdesátých letech jsou dráhové modely hlavním oborem činnosti automodelářů.
Patrně vlivem pokračující &#8222;radiace&#8220; v jiných modelářských odbornostech se ale začaly na začátku sedmdesátých let stavět automobilové modely řízené rádiem i v zemích západní Evropy <i>(obr.RC 3, RC 6)</i>.
</p>
<p>
V Československu byl v té době největší zájem o RC auta na Slovensku, především v Košicích. Několik RC automobilů postavili už v roce 1968. Zúčastnili se i mezinárodní soutěže v Polsku. V ČSR to zatím byly jen ojedinělé pokusy. Chyběla vhodná a především levná RC souprava.
Sportovní komise Čs.automodelářského klubu zpracovala v roce 1971 Národní pravidla pro RC automobily, otištěná v MODELÁŘI 2/1972 <i>(obr.RC 5)</i> a v 1/1972 vyšel plánek na podvozek RC pro modely 1:8 <i>(obr.RC 4)</i>.
</p>
Soutěžilo se ve třech třídách:
<ul>
<li>A makety</li>
<li>B volné konstrukce</li>
<li>R rychlostní modely</li>
</ul>
<p>
A a B jezdili na slalomové trati, rychlostní jezdily okolo dvou bójek na čas. Mohly být poháněny buď elektrickým nebo spalovacím motorem.
Začalo se závodit i v ČSR. Jen v březnu 1972 byly uspořádány čtyři závody &#8211; tři v Praze, jeden v Brandýse nad Labem. Startovalo vždy nejméně 10 modelů v kat. A s el.motorem.
</p>
<p>
Na RC auta začali přecházet i automodeláři, kteří až dosud jezdili &#8222;dráhovky&#8220;. Byli mezi nimi i reprezentanti a mistři republiky (K.Krucký, K.Macek a J.Jabůrek z Prahy, J.Šosták z Ostravy, M.Hanák z Brna, L.Rehák a J.Hudý z Trenčína a mnoho dalších).
</p>