Xray Challenge Morava Prostějov – konec v 16:50

Igor Vlahovič


<p>
Je sobota 12.9.2009 a v 6 hodin ráno vstávám, abych zkontroloval vývoj počasí. V Brně
poprchává. Proto posílám SMS zprávu ztyčnému bodu přímo do Prostějova a dostávám <!– separe –>odpověď,
že na místě konání dnešního Xray Challenge Morava neprší a je sucho.
</p>
<p>
Mám sice obavy o počasí, protože poslední závod tohoto seriálu v Otrokovicích se s ohledem
na vývoj počasí oficiálně nekonal. Čekalo se do poledne, pak padlo rozhodnutí.
</p>
<p>
Před sedmou sedám do auta a vyrážím na místo konání a pevně věřím, že tentokráte k nám počasí bude
více přátelské. Přihlášený byl slušný počet jezdců a po minulém nezdaru jsou jistě všichni nedočkaví,
jak postaví svůj závodní stroj na asfaltovou dráhu v Prostějově.
</p>
<p>
Je 8:00 a na dráze v Prostějově neprší. Na dráze už trénují jezdci a trinuna je plná. Na trati
vidím GTčka, štoky a i modely 1/18. Zatím to vypadá, že počasí by mohlo vyjít i když při výjezdu
z Brna to tak nevypadalo.
</p>
<p>
Nyní jdu poladit svůj nový model XRAY M18 PRO a po rozpravě se opět přihlásím.
</p>
<p>
V 9:00 probíhala rozprava. Na nástěnce se objevily rozpisy do jednotlivých kategorií. V kategorii
Stock se přihlásilo 29 jezdců, v Micro 10 jezdců, Formule 3 piloti a v GT 9 jezdců. Ve všech skupinách
podobná účast, jen Formule opět pouze 3 závodníci.
</p>
<p>
Start kvalifikací je naplánován na 9:30, kdy začne první kolo a po proběhnutí prvního kola napíšu
první info o průběhu a vývoji.
</p>
<p>
Při rozpravě se nastínila možnost nahradit nokonaný závod v Otrokovicích, nebo počítat
poslední závod dvojnásobně. Vše je zatím na zvážení. Pravidla pro závod zůstala beze změny.
Toník Pospíchal byl také v ranní diskusi, protože nemá rád kolize a pak musí zvyšovat hlas.
Ranní rozprava byla za námi a pořadí skupin se dohodlo následujícně: Formule, GT, STOCK a Micro.
</p>
<p>
<b>Formule kvalifikace 1:</b> opět pouze 3 piloti na startovním roštu: Martin Bábovský, Jirka Kunz a Ríša Granát. V čele
Martin po první jízdě. V závěsu kroužil Ríša. Jirka Kunz ztrácel a potkal i mantinel.
</p>
<p>
<b>GT kvalifikace 1:</b> 9 pilotů na startovní čáře. Dvě skupiny a hned do první omylem nastoupil Jirka
Groch a kroužil s ostatními. Byl vyzván k výměně baterie, aby byl ready na tu druhou jízdu. Na první
pozici v první skupině se objevil Vít Parák před Martinem Kořínkem. Pak se pozice prohodily. Zde jel i
Roman Kořínek a Marek Černý. V druhé skupině se ujal vedení Miroslav Dolanský. Michal Jurčí, Roman
Hradecký a také Hájek Jiří ve skupině.
</p>
<p>
<b>Stock kvalifikace 1:</b> 5 skupin po cca 5. – 6. jezdcích. Tonda Pospíchal po první jízdě
na tribuně v klidu a pohodě. Jirka Rampula jel svoje Lamborghini ve fosforových barvách. V této
kategorii jede i Zdeněk Šafář, který řídí svůj model z vozíku a poklona před všemi, kteří to takto
zvládají. Hodně vyrovnané mezi jezdci: 31 kol dokázalo najet 6 jezdců, 3 piloti potom kol 30 a pak to
bylo kolem 29. – 28. kol. Na čele se usadili Jirka Cigánek, Roman Kořínek, Jarda Kopecký, Petr Novotný
a další. Ale i v zadních pozicích to bylo vyrovnané. 29 kol najeli Jarda Vala, Jirka Král, Marek
Černý, Jan Štrof a další. Boj o finálové jízdy začíná.
</p>
<p>
Micro kvalifikace 1: na čele po první jízdě opět Ladislav Mlčák (nájezd 29 kol). O kolo méně Jirka
Pavlovec. Na třetím místě mladý Hájek a pak Igor s novým strojem. První jízdu se seznamoval s modelem.
Rekreačně opět Jan Hrnčíř. Opět celkem velké rychlostní rozdíly mezi jezdci.
</p>
<p>
<b>Formule kvalifikace 2:</b> do formulí přibyl nový jezdec Petr Novotný a hned ukázal, že
to s monopostem umí. Najel 26 kol a nechal za sebou Martina Bábovského i ostatní kolegy.
</p>
<p>
<b>GT kvalifikace 2:</b> vyrovnaný souboj Martina Kořínka a Víti Paráka. V druhé skupině dobře
jel Mirra Dolanský, který byl ve vedení. Roman Hradecký jel za Mirrou a na dráze nebyly vidět
zbytečné kolize.
</p>
<p>
<b>Stock kvalifikace 2:</b> před startem druhého kola vypadl počítač a trochu jsme se zdrželi.
Nicméně závada byla odstraněna a mohlo se pokračovat. Velice dobře jel Petr Novotný ve své skupině.
V první naopak dobře zajel Dušan Vlčánek s nájezdem 29. kol. V top skupině vedl a dobře jel Jarda
Kopecký. Pak se do vedení dostal Roman Kořínek. Pořadí se stále měnilo.
</p>
<p>
Micro kvalifikace 2: opět a znova první Ladislav. Stíhat se ho pokusili Radek Skopal a Jirka Pavlovec.
Dobře jel mladý Hájek. Igor kroužil v klidu a řešil co dělat, aby na konci rovinky neposkočil a
neutrhl model. Byl ve stejném kole jako Milan Parák, který jako jediný jezdí 2WD stroj.
</p>
<p>
<b>Formule kvalifikace 3:</b> do čela se opět dostal Petr Novotný a celou jízdu vedl před Ríšou
Granátem a Jirkou Kunzem. Martin Bábovský nejel.
</p>
<p>
<b>GT kvalifikace 3:</b> Martin Kořínek, Vít Parák a Roman Kořínek v jednom kole s nájezdem
29. kol. V druhé skupině jel dobře Michal Jurčí a dokázal najet 27 kol. Ve finále se první
tři jmenovaní pravděpodobně utkají o první místa.
</p>
<p>
<b>Stock kvalifikace 3:</b> vyrovnané souboje ve všech skupinách. Dnes chyběl na startu Radek Flek
a o první místa se i tak opět tvdě bojovalo. Na finále A se seřadili za sebou Roman Kořínek, Petr
Novotný, Jakub Štěpánek, Jaroslav Kopecký (to byl sort před poslední kvalifikací). Všichni nájezd
31. kol. O Ačko bojoval Jaroslav Vala, o Bčko potom Petr Novák (bojovali o poslední pozice v těchto
finále). Jarda stále přemýšlel, jak najet 30 kol. To by mu start v A finále zajistil. Ale i tak si
každý najde ve své finálové skupině soupeře.
</p>
<p>
Micro kvalifikace 3: Igor opět změnil mechy, přitáh plato a opět šel otestovat nové nastavení. Od
vedoucího jezdce Ladislava Mlčáka dostal jen 4 kola. Ten měl již dávno jistou pozici TQ na finále.
Za ním se seřadil Jirka Pavlovec, Svatopluk Hájek ml., Radek Skopal. Igor bude startovat z 5. pozice,
což je prostředek startovního pole.
</p>
<p>
Velmi krátká polední pauza na sort a za malou chvíli přijdou na řadu finálové jízdy.
</p>
<p>
<b>Formule finále 1:</b> Petr Novotný vedl cca do půlky finále a pak chyboval a ztrátu již
nedohnal. Na prvním místě se vezl Ríša Granát a za ním Martin Bábovský. Jirka Kunz odstoupil
pro technickou závodu (zlomil spodní plato).
</p>
<p>
<b>GT finále 1:</b> do čela se dostal po startu Martin Kořínek a v závěsu Vít Parák. Oba měli
hodně podobně zbarvené modely a tak vypadali jako tým. Roman Kořínek třetí a ztrácel cca 4 sekundy na
vedoucího Martina. Marek Černý kroužil na pozici čílo 4. Jirka Groch na chvíli sestoupil z tribuny,
aby něco poladil. Pořadí hlásilo čísla: 1,2,3,4,5,7,… jak piloti startovali, tak i ve finále drželi
své pozice. Nakonec do vítězného konce dotáhl finále Martin Kořínek.
</p>
<p>
<b>Stock finále 1:</b> <b>C finále</b> začal komentovat Martin Kořínek. Zdůraznil ohleduplnost mezi jezdci.
Do vedení se dostal David Hirt před Martinem Cigánkem, který si s ním brzy vyměnil pozici. Jirka Rampula
měl kolizi sám ze sebou. Třetí jel Zbyněk Koupý. A potom hned Tonda Pospíchal. O první a druhé místo
se stále bojovalo. Občas kontakt mezi jezdci. Sledoval jsem jízdu a nehod mezi jezdci nebylo vůbec.
Martin Cigánek si vybojoval malý náskok před Davidem. Oldřich Groch měl nehodu a skončil jízdu
dříve. Tím pádem se změnilo pořadí a na třetí pozici Tonda. První nyní Martin Cigánek. <b>B finále</b>
a opět upozornění od Martina ohledně jízdy. Bylo odstartováno. A první kolize. Na první pozici se
držel Petr Novák, druhý Zdeněk Šafář. Ale pořadí se měnilo stále a to po chybách pilotů samotných.
Pole se nakonec roztáhlo a jízda se poněkud uklidnila. Jaroslav Vala jel i po dvou kolech do cílové
zatáčky a pak to nakonec utrhnul. Na konci rovinky v zatáčce byla nerovnost, se kterou jsem evidentně
neměl problémy jen já. Petr Novák první. Dušan Vlčánek na druhém místě, ale pak havaroval a
propadl se. První nakonec dojel Petr Novák. <b>A finále</b> a v čele Roman Kořínek před Petrem
Novotným. Zatím bez strkanic. Jirka Cigánek se zdržel při předjíždění jezdce o kolo a mírně ztratil.
Opravdu těsné kontakty na výjezdech ze zatáček a nikdo neunikl ostrému dohledu Martina Kořínka.
Roman Kořínek měl náskok cca 5 sekund před ostatními v poli. Jakub Štěpánek na druhém místě. Ale
za chvíli se na druhou pozici dostal Petr Novotný a Jakub byl až třetí. Roman tuto jízdu vyhrál.
</p>
<p>
<b>Micro finále 1:</b> po startu Ladislav Mlčák. Na druhém místě Jirka Pavlovec.I když Ladislav
chyboval, neztratil a první místo v jízdě uhájil. Druhý Jirka a skvěle dnes Svatopluk Hájek. ml.,
který pokořil Radka Skopala. Ten byl půl jízdy za Igorem, který kroužil pomaleji než ostatní,
ale šetřil mechy a nervy. Pak Igor chyboval a než nasazovač splnil svoji funkci, propadl se za Radka.
Tak tedy poprvé Ladislav, Jirka, Svatopluk, Radek a Igor.
</p>
<p>
Omlouvám se účastníkům závodu, ale při online přenosu došlo k nepřenesení dat o druhých finálových jízdách. Máte tedy průběh prvního a posledního finále. Díky za pochopení.
</p>
<p>
<b>Formule finále 3:</b> konečně se z vítězství zaradoval Petr Novotný před Martinem Bábovským
a Ríšou Granátem.
</p>
<p>
<b>GT finále 3:</b> I poslední finálovku vyhrál Martin Kořínek. Ale skvěle zajel Roman Kořínek jako
druhý a třetí Vít Parák. Při této jízdě jsem upravoval něco na modelu před poslední finálovkou.
</p>
<p>
<b>Stock finále 3:</b> <b>C finále</b> při startu této finálovky začalo pršet. Sice drobně, ale
začalo. V polovině limitu na prvním místě David Hirt před Oldou Grochem. Pak Toník Pospíchal.
Tedy zcela jiné pořadí než v předešlých jízdách. Martin Cigánek po chybě postupoval
dopředu a stačil se probojovat na 4. místo a až z konce startovního pole. Těsně před koncem
ještě nějaké kolize, ale David Hirt již finálovou jízdu dotáhl do úspěšného konce.
<b>B finále</b> Petr Novák i v dešti jel na prvním místě. Sice byl navržen odklad, ale všichni měli
zájem finále odjet. Stížené podmínky pro závodníky. Jezdci zpomalili své stroje. Zdeněk Šafář
dokázal pojet Petra Nováka a udržel si první místo. Zdeněk vyhrál tuto jízdu za deště. Třetí
Matěj Bábovský. <b>A finále</b> první místo je jisté pro Romana Kořínka, ale na dalších opět nerozhodnuto.
Jirka Cigánek se dostal před Romana na první místo. Na vlhkém povrchu chyboval Roman a za Jirkou
mezera. Jakub Štěpánek na druhém místě. Roman svojí chybou hodně ztatil. Ale jinak všichni natěsno
s minimálními odstupy na pozicích od 3. místa. Jirka Cigánek stále ve vedení v půlce limitu. Pavel
Magda soupeřil s Liborem Vévodou. Roman stáhl svůj propad, ale nemusel spěchat, protože o první místo
nepřijde. První místo udržel Jirka Cigánek.
</p>
<p>
<b>Micro finále 3:</b> poslední jízdu vyhrál Svatopluk Hájek ml. a dokázal za sebou nechat Jirku
Pavlovce a Radka Skopala. Ladislav Mlčák musel dříve odjet, ale o první místo celkově nepřišel.
Igor jel v klidu a na závěr po havárii opustila LiPo baterie jeho model a bylo dokončeno finále.
Dnes to jelo kromě Ladislava Mlčáka každopádně mladému Hájkovi a ALS Racing slaví konečně úspěch.
</p>
<p>
Nyní probíhá vyhlášení výsledků, předávají se ceny a déšť k nám byl milostiv a přestalo již před
poslední jízdou.
</p>
<p>
Závěrem k modelu Xray M18 PRO – osobně jsem byl s jízdními vlastnostmi nového modelu Xray M18 PRO spokojen. Model seděl v zatáčkách
dobře a nepřetáčel se. Na širokých mechových kolech medium to pak bylo o krapet lepší, ale
překlopení na konci rovinky v zatáčce se mi nepodařilo odstranit. Musel jsem tam hodně brzdit a už
dopředu jsem věděl, že jdu na bok. Nestíhám první 4 piloty a zejména Svatopluk Hájek ml. se nyní
zlepšil. Mně osobně by vyhovovala pomalejší rychlost. Ale model jel opravdu dle mých představ a oproti starému modelu jsem poznal rozdíl.
</p>