Xray Challenge Morava 15.8.2009 – včela ladí model

Igor Vlahovič


<p>
Konečně jsem jel na závod a neřídil auto. Tentokráte jsme se nechali odvést kolegou Ladislavem
Mlčákem do Svitav společně s Radkem Skopalem. Já seděl vzadu a koukal na film. Cesta tím pádem
rychle <!– separe –>uběhla.
</p>
<p>
Menší účast na tomto závodě, neb dovolené ještě neskončily. Ale obsazení bylo opět ve všech kategoriích
a ve Stock bylo samozřejmě nejvíce jezdců. Na tribuně již od rána bylo celkem plno. Piloti modelů
1/18 testovali celou délku dráhy, která se navíc jela opačným směrem. Názory byly různé… Někdo
chtěl jet krátkou verzi, jiným to bylo jedno. Jak to nakonec bude, nikdo zatím netušil. Na rozpravě
se dohodlo, že se pojede krátká verze.
</p>
<p>
Po avizovaném předvedení modelu FG Porsche jsem sice stroj po ránu nastartoval, ale potom ihned zase
zhasl, abych nerušil piloty při ranním tréninku. Na to bude ještě čas v polední pauze či po závodě.
</p>
<p>
Pro mne začal závodní den skvěle, protože jsem chtěl aplikovat sekundové lepidlo na mechové obutí,
ale místo toho obsah skončil na prstech mých rukou. Tím jsem další lepení kol zavrhl. Ale po jedné
baterii zadní kolo na levé straně bylo na odpis – jel jsem celý okruh.To bude spotřeba, pokud se
takto pojede ostrý závod. Spotřeba byla i na krátkém okruhu, jak jsem zjistil.
</p>
<p>
Ranní rozprava proběhla bez zdržení a nic nebránilo začátku ostrého závodu. Kvalifikace 6 minut a
finále také na 6 minut. Jako vždy. Tento závod se jel jako memoriál Ivo Koloucha a byly připraveny
ceny navíc.
</p>
<p>
<b>Kvalifikace Formule 1:</b> pouze tři piloti na startu. Milan Peška, Jirka Kunz a Richard Granát.
Souboje o první tři místa. Všichni na stupních vítězů. Takže adrenalin nebude ani na tomto
závodě. Milan Peška jel nejlépe ze všech a získal TQ na finále. Ríša Granát druhý. No a
třetí na finále byl Jirka Kunz.
</p>
<p>
<b>Kvalifikace Micro: </b>žádná změna ve složení této kategorie. Spoustu adeptů na první místo a to
nejen v tomto závodě. Ladislav Mlčák opět v kondici. Pomalu a jistě stoupá vzhůru. Nájezd i 30.
kol oproti ostatním. Igor opět bojoval s modelem, mechovými koly atd. atd. Radek Skopal se zařadil
na druhé místo na startu finále za Ladislava. Igor ani Jirka Pavlovec pro něj zatím nebyli problém.
Radek tedy druhý. Igor sice třetí, ale ne jízdou, ale štěstím. Pak dále Lukáš Diblík, Jirka
Pavlovec, Milan Parák, Svatopluk Hájek ml., Filip Pykal jun. a pole uzavíral Svatopluk Hájek st.
</p>
<p>
<b>Kvalifikace GT:</b> nové tváře v této kategorii. Jedno jméno za všechny – Radek Flek. Osobně
jsem byl zvědav na jeho výkony s modelem Xray X10. A hned v první jízdě Radek Flek kroužil na
druhé pozici za Martinem Kořínkem. Vypadá to na dalšího favorita na stupně vítězů. Ale
nepředbíhejme, závod je na začátku. TQ na start finále opět získal Martin Kořínek. Ale nově
příchozí Radek Flek si dojel pro druhou pozici na finále. Třetí Roman Kořínek. Za něj se zařadil
Vít Parák a dále pak Mirra Dolanský, Marek Černý, Lukáš Diblík, Roman Hradecký a Michal Jurčí.
Finále bude na prvních pozicích velmi zajímavé a vyrovnané.
</p>
<p>
<b>Kvalifikace Stock:</b> známé tváře v nejobsazovanější kategorii závodů Xray Challenge Morava. 26 pilotů
si dnes dalo sraz na asfaltové trati Svitavy. Diskutovalo se o motorech a i hlasovalo o změně typu
motoru z 10.5 na 13.5T. Zřejmě některým již nevyhovuje současná rychlost modelů. Zatím se však nic
nerozhodlo. Bude se čekat na více lidí. Dlouhou dobu se na špici držel Jarda Kopecký, který je také
jeden z pilotů, který stoupá nahoru. Zařadil se na druhé místo na finále za Radka Fleka. Třetí startoval
Libor Vévoda. Kuba Štěpánek potom celkově 4tý na finále A. Zatím se nedařilo Romanu Kořínkovi, který
se musel spokojit se zadní částí finále A. Ale Filip Uher se kvalifikoval do A finále. Už tam také
bývá často. Ale výkony jezdců jsou hodně vyrovnané a dostat se do „prestižního“ Ačka je problém. B
finále TQ získal Petr Novák před Markem Černým a Jirkou Králem. C finále zahajoval Dušan Vlčánek
před Zbyňkem Koupým a třetím Tondou Pospíchalem. Ivo Štrof, Milan Šubík a Tomáš Frantal byli také
v C finále.
</p>
<p>
Pauza na oběd a čas na projetí a presentaci modelu 1/5. Sort na finále, změna startovních čísel
a mohlo se jít na finálové jízdy.
</p>
<p>
<b>Formule 1 finále:</b> první jízdu vyhrál Ríša Granát před druhým Milanem Peškou. Třetí pak skončil Jirka
Kunz. Druhá jízda a první místo vzal Milan Peška před Ríšou Granátem a Jirkou Kunzem. Milan najel o
kolo více než oba soupeři. Poslední jízda rozhodne o pořadí na bedně mezi Milanem a Ríšou. Nakonec
se z vítězství radoval Milan Peška.
</p>
<p>
<b>GT finále:</b> kdo jiný než Martin Kořínek mohl vyhrát <b>první finále</b>. Druhý skončil Roman Kořínek,
který však ztrácel na Martina kolo. Třetí v této jízdě Radek Flek. Na čtvrté pozici Vít Parák.
Roman, Radek i Vít najeli 16 kol. Krásně vyrovnané. Po 15. kolech najeli v první jízdě Lukáš Diblík
a Mirra Dolanský. Marek Černý a Roman Hradecký potom nakroužili kol 14. <b>Druhé finále</b> bylo velmi vyrovnané.
Sice ho opět vyhrál Martin Kořínek, ale s nájezdem 16. kol se to za ním poskládalo následovně:
Radek Flek, Roman Kořínek, Vít Parák. Krásně natěsno a bez zbytečných chyb. Modely se zadním náhonem
se musí umět bravurně ovládat a borci, co si tuto kategorii vybrali, to rozhodně umí. Navíc, jak
komentoval Martin Zvára – chybička a pořadí je jinak. Souboj mezi Romanem Kořínkem a Radkem Flekem
v poslední jízdě byl famózní. <b>Třetí jízdu</b> vyhrál Roman Kořínek těsně před Radkem a třetím Víťou.
Martin Kořínek se propadl do zadní části pole. Vítězem finále GT se stal Martin Kořínek.
</p>
<p>
<b>Stock C finále: </b>Zbyněk Koupý vyhrál <b>první finále</b> a měl v jízdě navrch před ostatními kolegy. V <b>druhé</b>
<b>jízdě</b> všem ukázal krásnou jízdu Milan Šubík, který najel 15 kol a vyhrál ji. Druhý za ním Ivo
Štrof a třetí tentokráte Dušan Vlčánek. Tonda Pospíchal i v této jízdě dojel pátý. Pole uzavřel
v této jízdě Tomáš Frantal. <b>Třetí finále</b> byl ve vedení Zbyněk Koupý. Na druhém
místě kroužil Dušan Vlčánek. Tonda Pospíchal jezdil na třetím místě a jedna chybička a už měl za zadní
částí vozu čtvrtého v pořadí. Komentář Martina Zváry byl bezchybný a vtipný. Pořadí na prvních místech
se již nezměnilo. Finále C celkově vyhrál Zbyněk Koupý.
</p>
<p>
<b>Stock B finále:</b> Petr Novák v <b>prvním finále</b> dojel první a držel i TOP kolo. Za ním kroužil Radim Vrabec.
Oba v těsném závěsu. Kdo udělá chybu, má smůlu. Ale oba jeli bez chyb. Jaroslav Vala jel poprvé podvozek
Tamiya TRF 416. Dříve jezdil XRAY T2007 tuším. První finále vyhrál Petr Novák. Ale pořadí se za ním
neustále měnilo. <b>Druhou jízdu</b> kraloval Marek Černý před druhým Radimem Vracem a třetím v této jízdě –
Jaroslavem Valou. Ríša Granát, David Hirt, Jirka Král, Jan Štrof – také jeli v tomto finále a soupeřili
o každý metr trati. <b>Třetí jízda</b> odstatrovala. Na první místo se dostal Marek Černý. Na druhém místě
Jirka Král. Mezi jezdci mimimální rozestupy. Nakonec po vzájemných soubojích první Petr Novák,
druhý Marek a třetí Jarda. Finále B vyhrál Petr Novák.
</p>
<p>
<b>Stock A finále:</b> <b>první jízda</b> odstartovala bez problémů. Souboj Jarda Kopecký vs Radek Flek. Tak to tu
ještě nebylo. Za nimi Roman Kořínek s malou ztrátou. Ale souboj prvně jmenovaných byl krásný a čistý.
Jízdu komentoval velmi dobře Martin Zvára. Radek tlačil na Jardu, ale pak udělal Radek chybu a projel
boxovou uličkou a náhle ztrácel cca 6 sekund. Jízdu dotáhl do konce Jarda a to s přehledem. <b>Druhou jízdu</b>
opět pěkné souboje mezi Radkem Flekem a Jakubem Štěpánkem. 5 jezdců dojelo v jednom kole. Radek první,
Jakub druhý, třetí Mirra Dolanský, čtvrtý Libor Vévoda a pátý Jarda. Malé rozestupy mezi těmito
jezdci. Roman Kořínek ukončil jízdu dříve než měl. O první pozice tedy bude ještě tuhý boj. <b>Třetí
finále:</b> Radek Flek, Jakub Štěpánek a Jarda Kopecký. Takové bylo pořadí po startu. Jakub udělal
chybu a na třetí pozici se dostal Libor Vévoda. Jarda Kopecký zabral a snažil se stahovat náskok
Radka. Necelá sekunda mezi těmito jezdci. Libor Vévoda jezdil na třetím místě a za ním Jakub
Štěpánek. I zde se každá nepřesnost trestala. Sice necelá sekunda, ale pak tuto chybu stáhnout…
Filip Uher bez problémů pouštěl jezdce o kolo a více. Radek si najel mírný náskok před Jardou a
to cca minutu před koncem. Radek udržel pozici vedoucího jezdce a vyhrál poslední finále. Finále
A vyhrál celkově Radek Flek.
</p>
<p>
<b>Micro finále:</b> <b>první jízda</b> a opět kraloval Ladislav Mlčák. Jízdu vyhrál. Celkem mu stačil
Radek Skopal. Ale nakonec dojel druhý Jirka Pavlovec právě před Radkem. Lukáš Diblík
čtvrtý. <b>Druhé finále</b> opět Laďa. Krásně zajel Radek Skopal, který jediný byl v jednom kole s
Ladislavem. Třetí Lukáš s odstupem kola. Čtvrtý Jirka. Igor se potýkal s problémy a do
pořadí nijak nezasahoval. Přenechal boje ostatním. <b>Třetí jízdu</b> Igor sledoval jízdu ostatních
a věnoval se reportu. Radek Skopal dokázal předjet Ladislava a držel první pozici. Na třetím
místě za těmito jezdci Diblík Lukáš. Brzy však Ladislav opět v čele před Radkem a Lukášem.
Jirka Pavlovec kroužil na čtvrté pozici a musím, konstatovat, že Lukáš vstal z mrtvých. Model
2WD mu jel skvěle. Jirka za ním kroužil a nijak moc neměl navrch. Ladislav a Radek – oba v
závěsu 30 sekund před koncem limitu. Oba zvládají rychlé modely velmi dobře. Jízdu vyhrál
Radek před Ladislavem a Lukášem. Vítězem závodu se stal celkově Ladislav Mlčák.
</p>
<p>
Konec závodu byl kolem půl paté. Dobrý čas. Vyhlášení proběhlo do 10. minut a Martin Kořínek
musel občas zvýšit hlas kvůli závodu na ploché dráze. Ale ceny byly předány a vše na tomto
závodě vyšlo na 1. Včetně počasí. Výsledky na fotkách a zbytek potom na stránkách firmy RCX
auta.
</p>
<p>
Tentokráte nebyl report až tak podrobný, ale trápil jsem se s modelem a měl více práce. Ale
snad i tak jsem zachytil atmosféru závodu.
</p>
<p>
Jinak děkuji Laďovi za jeho fotografie, které jsou zařazeny za vyhlášení. Krásné fotky z pracovní
činnosti včely, která mu ladí model a pak vidíte ty výsledky :-).
</p>