Xray Challenge Morava Prostějov – napsáno jinak…

Igor Vlahovič


<p>
Počasí si s námi na posledních závodech zahrává. Déšť, který se střídá ze slunečným počasím.
Stejně tomu bylo i na závodě Xray Challenge Morava v Prostějově dne 25.7.2009.
</p>
<p>
Jezdci se začali sjíždět brzy <!– separe –>po ránu, aby si začali trénovat opačný směr. Na konci rovinky nerovnosti
a ostrá vracečka. Naladit model s brzdou byl úkolem snad pro každého. Dvojnásob to platilo pro piloty
modelů micro.
</p>
<p>
Menší účast díky prázdninám a dovoleným. Ale i tak navzdory počasí přijeli všichni z předběžných
seznamů. Po rozpravě kolem 9:30 se začalo jezdit. Ale ne nadlouho. Hned po první kvalifikaci Micro
začalo pršet a jízda Formulí byla nedokončena. Pak vytrvale a hustě pršelo. To znamenalo zpoždění
a před dalším pokračováním se musela dráha alespoň trochu vysušit. Aby nebyly kaluže. Ty mohou být
pro elektroniku smrtelné.
</p>
<p>
Většina jezdců pomáhala s vysoušením tratě. Potom byl dán pokyn k pokračování. Ale kategorie GT na
svoji jízdu nanastoupila. Tedy jezdci jen projeli smyčkou, aby se zapsali. Pak už následovala kategorie
Stock a jelo se bez prodlev.
</p>
<p>
V druhé rundě opět začal silně foukat vítr a to v průběhu kategorie Micro. Poprchávalo a opět bylo
počasí proti nám. Mraky se stále honily nad námi a my čekali, co bude dále. Nakonec déšť nepřišel.
Opravdu jen malá přeháňka.
</p>
<p>
<b>Micro kvalifikace:</b> slušný počet jezdců. Ale obrovské výkonové a jezdecké rozdíly. Plno kolizí,
jízda pomalejších jezdců v ideální stopě. To tu již dlouho nebylo. Ostrá slova na tribuně. Ladislav
Mlčák vyhrál všechny jízdy a získal TQ na finále. Neměl moc soupeřů. Celkem mu stíhal Jirka Pavlovec.
Igor bojoval s Radkem Skopalem o další pozice na finálovém roštu. Igor testoval 300ku motor i
Mongoose motor. Nakonec se rozhodl pro pomalejší, ale hodnější 300ku s převodem 36/21 na finále. Laďu
nepojede a na další se uvidí. Sice na rovince ztrácel více jak dva metry, ale zatáčky byly v pohodě.
Matador Jan Hrnčíř, Martin Hrubý, Dušan Valenta, Milan Parák – další jezdci kategorie. Marek Černý
odstoupil ještě před závodem – nafouklé obě LiPo Ray Gold = neměl power…
</p>
<p>
<b>Formule kvalifikace:</b> pouze dva piloti. Velmi malá účast. Dovolená nebo umírající kategorie ? Toť otázka.
Jirka Kunz a Milan Peška. Kdo bude na stupni vítězů na prvním místě ? Milan kroužil bez chyb a po
právu získal TQ. Ale ani nebylo potřeba nasazovačů…
</p>
<p>
<b>GT kvalifikace:</b> 8 jezdců. V čele s Martinem Kořínkem. Ten také udával tempo v kvalifikacích. V této
kategorii se sešli tito borci 2WD: Mirra Dolanský, Jirka Groch, Roman Hradecký, Stanislav Němeček,
Vít Parák, Jirka Tlustý a Marek Černý. TQ získal Martin Kořínek. Jirka Groch jel svoji novou karoserii
Parma Tuner, kterou mu stříkal jezdec neznámého původu :). Byl originální a jel s nevystřiženými
zadními koly.
</p>
<p>
<b>Stock kvalifikace:</b> 30 jezdců se přihlásilo a potvrdilo start. Na dráhu se vrátil Milan Pokorný a
zřejmě v dobré formě. V průběhu kvalifikací se řadil za Radka Fleka, který dokázal najet v opačném
směru i 31 kol. Do pořadí zasáhl i Jirka Tlustý, který se zatím řadil na celkové třetí místo na startu
finále A. Jirka Cigánek i Jakub Štěpánek se také zařadili za sebe do Ačka. Jarda Kopecký i Uher Filip
– oba se zkoušeli svými výkony dostat do A finále. Ale i zadní část pole byla vyrovnaná a zajímavá.
Toník Pospíchal měl co dělat s Martinou Csonkovou. Zdeněk Ajmut sice uzavíral startovní pole, ale
Jirka Rampula se svým Ferrari byl s ním ve finále. Počasí zamíchalo celkovým pořadím, ale do prestižního
A finále se kvalifikovali piloti, které tam vídáme často.
</p>
<p>
Finálové skupiny byly vytvořeny. Piloti se ujistili o svém aktuálním postavení na startu a mohlo
se začít s finálovým bojem. Počasí k nám zatím bylo shovívavé, tedy až na tu první vydatnou
přeháňku.
</p>
<p>
<b>Finále micro:</b> Laďa opět ve svém živlu. 29 kol nájezd. Jirka Pavlovec v první jízdě sice za Laďou, ale
čip ho zlobil a špatně počítal. Igor jezdil za Jirkou a i s motorem 300 celkem stíhal. Nechal za
sebou i Radka. Do doby, než udělal chybu… Kontakt s jezdci o kolo a více zatím nebyly až tak hrozné.
<b>V první jízdě</b> tedy Laďa, Radek Skopal a Igor. Jirka musel vyřešit problém s čipem. <b>Druhé finále</b> opět
Laďa bez problémů první a kolo pod 12 sekund a nájezd 30 kol. Ale těsně za ním Jirka, který je dal málem
také. Oba byli nedostižní. Ale Igor s motorem 300 chvíli bojoval s Radkem, který pak chyboval a třetí
místo Igorovi stačilo. Radek tedy 4. se ztrátou kola na Igora. Poslední jízda rozhodovala o dalších místech
kromě prvního, které již bylo připsáno Laďovi. <b>Třetí finále</b> ostuda. Opět plno karambolů. O vítězi
rozhodovali jiní jezdci, kteří se motali na dráze ve stopě. Opět nervozita na tribuně. Igor inkasoval
několik ran a poprvé za jízdy urval mech. Odstoupil z jízdy a nechal stupně vítězů jiným. A tak
sledoval jízdu a nestačil se divit. Jirka Pavlovec byl na nervy. Radek chyboval, Jirka díky druhým
také. Pořadí v poslední jízdě po útrapách bylo následující Ladislav, Radek a Jirka. Finále
vyhrál zaslouženě Ladislav Mlčák – dle slov Martina Kořínka – nová vycházející hvězda
kategorie micro. Přičemž jiné hvězdy zapadají. Tím pádem bodové pořadí se srovnává a na první
místa bude tlačenice.
</p>
<p>
<b>Finále formule:</b> Milan Peška vyhrál všechny jízdy před druhým Jirkou Kunzem. Bez nehody, bez nasazování.
Ale žádný adrenalin. Nic se zde zajímavého neudálo. Navíc <b>druhé finále</b> a i poslední se jelo opět bez nasazovačů.
Kateogorie micro pak nasazovala až GT kategorii. <b>Třetí finále</b> bylo opět bez akce. Pouhé kroužení. Celkové
pořadí: 1. Milan, 2. Jirka.
</p>
<p>
<b>Finále GT:</b> Martin Kořínek dokázal v prvním finále najet 30 kol. Druhý Standa Němeček (29 kol) a třetí
Vít Parák (29 kol). 28 kol najel Mirra Dolanský. <b>Druhé finále</b> a i jezdec formátu Martina Kořínka chyboval.
Ale ztrátu nejen dokázal dohnat, ale i vyhrát druhou jízdu. Ale krásný souboj mezi Vítem Parákem
a Standou Němečkem na brzdy na cílové rovince. Viděl jsem to na vlastní oči, protože jsem tam nasazoval.
První Martin, druhý Vít a třetí Standa. Marek Černý byl chvíli mimo trať. Souboje Jirky Tlustého s ostaními
v poli byl zajímavý. <b>Třetí jízdu</b> …. a nic, začalo pršet a to opravdu hodně. Bylo 16:41. Tak počasí opět
úřadovalo. Nadšenci začali opět vysušovat dráhu… Start GT se posunul na závěr. Poslední jízdu
Martin Kořínek nenastoupil a komentoval jízdu. Standa na první pozici před Vítem Parákem. A
zase to místo na konci rovinky. Standa si vybudoval náskok před Vítem. Ale najednou Standa chyboval
a propadl se. Vít na prvním místě. Končila druhá minuta. Ale Standa se nedal. Začal mírně stahovat
náskok Víti. Jakmile se jelo na mokré místo, GéTéčko ztratilo grip a bylo dlouhé v zatáčce.
Standa se sice opět přetočil, ale stihl se na chvíli dostat před Víti. A Standa chtěl zajet nej
kolo. Ke konci začaly přibývat kolize mezi modely. Magnety v modelech, které se navzájem
přitahovaly ? Standa v trávě. Víťa nakonec vyhrál před Mirrou Dolanským a třetím Standou
Němečkem. Ale byla to podívaná. Finále GT vyhrál celkově Martin Kořínek.
</p>
<p>
<p>
<b>Finále stock C:</b> finále C bylo hodně karambolové. První jízdu pojel Honza Krupička Tondu Pospíchala
a Martinu Csonkovou. Ale Toník i chvíli vedl. <b>Druhou jízdu</b> Václav Buchta na první pozici. A na tribuně
i slečna, která se plně soustředila na svoji jízdu. Honza Krupička jezdil na druhém místě a Toníček
třetí. Ivo Rampula jel před Zdeňkem Ajmutem, který uzavíral pole. Tato jízda celkem bez nehod. Druhou
finálovku vyhrál Václav Buchta před Honzou Krupičkou a Toníkem Pospíchalem. V tomto finále jel na deváté
pozici i Jirka Kunz, který jel i formule. Zde měl více supeřů a muselo ho to i více bavit. <b>Třetí
a závěrečnou jízdu</b> pozdržela voda. Lehce po půl šesté se pokračovalo touto finálovou skupinou.
Václav Buchta se dobře vypořádal s mokrým asfaltem před druhým Honzou Krupičkou a třetím Davidem
Hirtem. Martina si také brzy zvykla na vlhké podmínky a jela hezky. Ale na konci to přece jen zakončila
cestou do depa a meruňky byly po celé dráze. Finále C vyhrál Václav Buchta.
</p>
<p>
<b>Finále stock B:</b> ještě malé zdržení před první finálovkou a vzápětí bylo odstartováno. Martin Kořínek opět
komentoval. Pár strkanic v první zatáčce. Ihned napomenutí startovního čísla 6 (zkrácení dráhy). Pak
už se pole ustálilo. Jirka Král vedl v první jízdě. Za ním Milan Peška. Krásný výlet mimo trať zažil
Petr Novák. Ale Petr i tak se dokázal dostat do vedení. Libor Adamec druhý. Cca 1,5 sec mezi prvním
a druhým. První jízdu vyhrál Petr Novák před Liborem Adamcem a třetím Filipem Uhrem. <b>Druhé finále</b>
a start se vyvedl. Jen číslo 6 mělo předčasný start a vysloužilo si napomenutí. Petr Novák a Filip Uher
od začátku bojovali o první pozici v jízdě. Seděl jsem v depu celou dobu a měl čas pozorovat průběh. Petr
chyboval a Filip se ocitl na první pozici. Milan Peška třetí. Filip se dlouho neradoval. Chyboval a na
první pozici se dostal Milan Peška. Milan Peška, Libor Adamec a Petr Novák. Pořadí se pořád měnilo.
Finále plné zvratů. Krása. Libor Adamec stáhl v poslední minutě Milana Pešku. Ale Libor se
unáhlil a chyboval. A tak Milan vyhrál druhé finále. Druhý Libor Adamec a třetí Petr Novák. <b>Třetí finále</b>
taktéž posunuto v závislosti na dešti. Petr Novák již nenastoupil. A tak to bylo mezi ostatními. Části
dráhy již byly suché. Opět startovní číslo 6 startovalo dříve. A opět napomenutí od Martina Kořínka.
Filip Uher na první pozici. Milan Peška ztatil druhou pozici po výletu mimo trať. Libor Adamec tedy
získal druhou pozici za Filipem. Filip nebo Libor ? Libor to zkusil několikrát na brzdy. Ano, Libor
vybrzil Filipa a dostal se na první místo. Třetí kroužil Jarda Vala. Jirka Kmoníček byl napomenut
za kontakt s druhým Filipem na konci rovinky. Ostřímu zraku Martina Kořínka nikdo neunikne. Pořadí
nakonec Libor, Filip a Jarda Vala. Krásná jízda. Finále B vyhrál Libor Adamec.
</p>
<p>
<b>Finále A:</b> the best of stock tohoto dne na startu. Byl jsem zvědav na čistou a pohlednou jízdu všech.
TQ Jirka Tlustý, druhý Milan Pokorný, třetí Radek Flek… <b>První finále</b> začalo bez kolizí. První zatáčka
nádherně. Ale ihned po prvních zatáčkách Radek Flek měl problém s karoserií. Ve vedení byl Jirka Tlustý,
druhý Jirka Cigánek, Jakub Štěpánek. Zajímavé pořadí. I v A finále byl občas vůz mimo trať. Jízda opět
pod dozorem Martina Kořínka. A s patřičným komentářem. Díval jsem se na průjezd na cílovou rovinku.
Všichni jezdci v A finále jeli ideální stopu. Jeden jako druhý. Radek Flek dotahoval první tři
jezdce před sebou. Ale měl na to jen necelou minutu. Pavel Magda musel pouštět jezdce o kolo. První
jízdu vyhrál Jirka Tlustý před Jirkou Cigánkem a Jakubem Štěpánkem. Potlesk po jízdě byl oprávněný.
<b>Druhé finále</b> a start opět bez chyby. Milan Pokorný na brzdy s Radkem Flekem. Radek ho předjel. Tedy
Radek získal vedení. Ale nesměl chybovat, tak jako v první jízdě… Radek Flek, Jirka Tlustý a Milan
Pokorný. Ale ani Vlastimil Švec neměl velkou ztrátu na první místa. Jarda uzavíral pole před Mirrou
Dolanským. První pozice beze změny – zatím. Pavel Magda bojoval s Jirkou Cigánkem. Pavel ale skončil
dříve jak časový limit. Karoserie nebyla na svém místě díky sponkám. Jirka Cigánek si na chvíli
polepšil, aby vzápětí také předčasně skončil. Tuto jízdu tedy dotáhl do úspěšného konce Radek Flek.
<b>Třetí finále</b> rozhodovalo o pozicích a také na vlhké dráze. Start hezky těsně za sebou. Radek
Flek na prvním místě. Jakub Štěpánek, Jirka Cigánek, Libor Vévoda a Jirka Tlustý. Krásné souboje.
Do toho ještě Pavel Magda a Vlastík Švec. Seděl jsem v depu a pozoroval všechno. Jezdci na druhém, třetím
a čtvrtém místě nádherné souboje. Jirka Cigánek zkoušel předjet Libora Vévodu na brzdy – a zase na
konci rovinky. Osudné místo, že ? Nepovedlo se mu to. Radek Flek měl náskok před ostatními. Libor
slavil úspěch a dokázal pojet Jakuba Štěpánka. Minuta do konce… Ale ohleduplnost a mistrovské
umění borců = souboje bez kolize. 30 sekund do konce. A zase souboje Libor vs Jakub na konci
rovinky. Adrenalin až do konce. Radek první. Druhou pozici nakonec dokázal udržet Jirka Cigánek
před Liborem Vévodou. Nádhera… A finále celkově vyhrál Radek Flek.
</p>
<p>
Pořadí vidíte i na závěrečných fotkách. Počasí do konce závodu opět na polovlhké dráze. Ve všech kategoriích kromě micro celkem klid. Vyhlášení
vítězů a honem domů na internet – někteří to takto praktikují, za což jsem osobně velmi rád. Snažil
jsem se nyní psát report celkem podrobně. A to ze všech kategorií a jízd. Snad jste se v reportu
mnozí viděli a poznali se a… bylo tomu tak i ve skutečnosti. Dnes mě více bavilo psát než
jezdit. I když s motorem 300 jsem si zajezdil dobře. Příjemná rychlost. Nějak přestávám
zvládat super výkonný a rychlý Mongoose. K tomu ta úroveň jízd… Karoserie od Radka Skopala
jede, si myslím stejně dobře jako Stratus či Mazda. Ale vydrží opravdu hodně a i když jsem byl
na střeše mnohokrát, jen dvě místa se odírají. Jinak žádné praskliny. A je to placka a příjemná
změna.
</p>
<p>
Takže konec dnešního reportu. Trochu delší než obvykle. Otázkou je, zda vás nenudil. Ale každý si
možná našel svoje finále a tam si mohl počíst. Mohu to takto zopakovat ? Na dalším závodě opět
naviděnou.
</p>