Xray Challenge Morava 4.4.2009 – den zázraků

Igor Vlahovič


<p>
Poslední závod zimní sezóny, poslední body do konečného pořadí. Dráha postavená méně náročně, jen
uprostřed krátká šikana. Jinak ale plynulá návaznost zatáček. Nebudu se <!– separe –>zbytečně opakovat, ale
účast opět vysoká a to především v kategoriích STOCK a MICRO.
</p>
<p>
Při rozpravě se kladl důraz na fair – play jízdu, když se bude bojovat mezi některými o přední místa.
Ale týká se to samozřejmě i dalších finále. Nervozita v jezdcích určitě bude, otázka je, jak se bude
vše vyvíjet.
</p>
<p>
Občerstvení jako vždy zajištěno, dráha připravená k závodu, časomíra pod vedením Pavla Magdy z RC klubu
Blansko taky OK. Není třeba již nic odkládat a pojďme se podívat na průběh posledního závodu Xray Challenge
Morava 2008/2009.
</p>
<p>
<b>F1 rozjížďky</b>
</p>
<p>
Jan Košík přijel obhájit své dřívější úspěchy. A v rozjížďkách se mu to povedlo dokonale. Nájezd 25 kol
s dojezdem 5:02.079 je si myslím hezký výkon a Jan si TQ na finále zasloužil. Ale se stejným počtem kol
zajel i člen STS Chvojkovice Brod Milan Peška, který vyhrál zimní část ONLINE RC závodů. Na třetí místo
ve finále se zařadil jeho kolega z týmu Mirra Dolanský. Ten však dokázal zajet 24 kol. Ve finále A jeli
v podstatě všichni jezdci, tedy i Martin Bábovský, Jirka Kunz, Ríša Granát a Jirka Groch.
</p>
<p>
<b>Stock rozjížďky</b>
</p>
<p>
Rozjížďky jezdce této kategorie rozdělily do třech skupin C, B a A. První pozici na <b>finále C</b> si zasloužil
blanenský Zbyněk Koupý. Za něj se postavil dobře jezdící a nestárnoucí Olda Groch a na třetí pozici tohoto
finále Toník Pospíchal. Boj o <b>B finále</b> byl obrovský a těsný. Ale první místo získal Petr Novák.
Hned za ním se zařadil Milan Peška a třetí se mohl postavit Tonda Hráček, který se nyní věnuje pouze měřítku
1/10 (snad se nepletu). Hádejte, kdo získal <b>TQ na finále A</b> ? Nevíte ? Skutečně ? Napovím vám . Zdenko Kunak
ze Slovenska. Je to mladý nadějný jezdec, který má, jako spousta ostatních kariéru před sebou. David
Čermák na druhé pozici a těsně za ním Mirra Dolanský (který zabodoval). Ale kde jsou jezdci z Blanska ?
Protože potom to již bylo opět v režiji RC Zlín v podání Petra Novotného, Martina Bábovského (dominátor na
domácí trati RC Zlín), Jakuba Štěpánka, Ludvíka Kurečky, Libora Vévodu ml., Filipa Uhera a Jardy Kopeckého (
kterému děkuji za příspěvek na Masters).
</p>
<p>
<b>Micro rozjížďky</b>
</p>
<p>
Igor Vlahovič ladil celou sezónu svůj model, stále něco testoval (hlavně obutí) a zřejmě se dostavila odměna
v podobě třech vyhraných jízd s nájezdem 25 kol. Získal tak TQ na <b>finále A</b> před Ondřejem Víchou (24 kol) a
třetím Michalem Abrahámkem (24 kol). Lukáš Diblík se zatím musel spokojit se 4. pozicí, ale jak ho známe,
na finále vždycky ožije a pak většinou vyhrává. Ve finále A také jeli Milan Parák, Roman Hradecký,
Michal Jurčí (Scapel), Svatopluk Hájek ml., Jirka Hájek (Scalpel) a Martin Skorupski. Na <b>B finále</b>
se zadařila první pozice Dominiku Maškovi před Markem Kovářem a Honzou Vyletou. V tomto se ocitl díky
problémům vynikající Vít Parák. Smůla může potkat kohokoliv. Vláďa Vomlel (díky za pořádání Mistrovství
1/18) se také ocitl v B finále. <b>C finále</b> zahajoval bratr Honzy Vylety Tomáš (také měl technické potíže).
Druhý potom Honza Procházka a třetí Jan Hrnčíř. Radim Mader zakončoval skupinu Micro v tomto C finále.
</p>
<p>
<b>OPEN rozjížďky</b>
</p>
<p>
Nepoznačil jsem si výsledek na rozestup jezdců na finále, ale jedno je jisté – TQ opět Zdenko Kunak. Jezdců
ve finále bylo celkem 8. Ale souboje mezi Tomášem Kubicou, Jakubem Štěpánkem, Davidem Čermákem, Petrem
Novotným byly naprosto úžasné. Ríša Granát i Zdeněk Šafář (který se svým handicapem dokáže jezdit tuto
kategorii) a i Petr Novák. Minimum kolizí na dráze a poklidná atmosféra na tribuně – to jsem osobně nečekal.
</p>
<p>
<b>F1 finále</b>
</p>
<p>
Jan Košík se svojí formulí s LiPo dělenou baterií jel skvěle a čistě a ….. vyhrál s nájezdem 26 kol. Nedal
šanci Milanu Peškovi (25 kol), který skončil druhý a se ztrátou kola třetí Mirra Dolanský (24 kol). Čtvrté místo zaslouženě
Martin Bábovský. Všimněte se dominance klubu STS Chvojkovice Brod v této kategorii. Pole uzavíral Jirka
Groch.
</p>
<p>
<b>Stock finále</b>
</p>
<p>
Podrobné výsledky osobně nemám, ale Zdenko Kunak, jak jinak první a na dráze kraloval svoji precizní stopou. Ale
souboje o druhé a další místo v podání Davida Čermáka, který skončil celkově druhý a třetím Petrem Novotným
byly čestné a naprosto bez konfliktů. Byl jsem u jedné z jízd, kde Petr zapříčinil kolizi a zastavil, počkal a
teprve potom pokračoval v jízdě. Nasazovači moc práce neměli. Jízda všech byla skoro čistá. Jakub Štěpánek
celkově na tomto závodě čtvrtý. Ale jména z fotek jsou známá, ale 10 místo Uhera Filipa je si myslím
také velký úspěch. Navíc Filip nejenže dobře zajel, ale při vyhlašování se dodatečně omluvil kolegovi za
způsobenou kolizi. Tak to má být… Jarda Kopecký skončil sice 10tý, ale také v A finále. <b>Finále B</b>
vyhrál Jakub Cink před Tondou Hráčkem Petrem Novákem. <b>C finále</b> bylo v režiji Oldy Grocha před
Tondou Pospíchalem a Ivo Štrofem. Tito jedou sice C finále, ale závodí a nedarují si ani centimetr.
</p>
<p>
<b>Micro finále</b>
</p>
<p>
<b>C finále</b> sice zahajoval Tomáš Vyleta, ale jednu jízdu vynechal a tak výhra padla do klína Radimu
Máderovi. Druhý o kolo zpět Jan Procházka a třetí z RC Polná Filip Vítek. <b>B finále</b> vyhrál s přehledem
Vít Parák s nájezdem 24. kol. O dvě kola zpět skončil Dominik Mašek (22 kol) a třetí Jan Vyleta (21 kol). Oba Vomlelové
se také objevili v B finále a skončili za sebou. Samozřejmě mladý Ondra pojel tatíka… Tak to má být. No
jdeme na <b>A finále</b>. Nyní se složení změnilo oproti minulým závodům a jízdu v něm si zasloužili
majitelé Robitronik Scalpel a to Jirka Hájek (9. místo), Michal Jurčí (skvělé 5. místo), ale také Roman Hradecký s podvozkem
Xray (7. místo). Mladý Hájek Sváťa také v A finále – úspěch v podobě 10. místa. Martin Skorupski krásné
8. místo. No a co se dělo na prvních pozicích. Jste zvyklí na pořadí, které se moc nemění. Lukáš Diblík
musel zajet stejně dobře jako Ondra Vícha, který společně s Lukášem bojovali o první místo celkově. Byl
to souboj ostrý, ale čestný. Lukáš vyhrál <b>první jízdu</b> před Michalem Abrahámkem a Ondrou Víchou. Igor upekl
diferenciál a odstoupil. Druhé finále už bylo v režiji Igora (25 kol). Výměna diferenciálu mu prospěla. V
závěsu Ondra, který s měl s Igorem kontakt a ten ho odsunul na druhé místo v této jízdě (25 kol).
Třetí ale Lukáš (24 kol). <b>Třetí finále</b> bylo nejprve v podání Igora, který vedl, zvolnil a Lukáš
jej dokázal dojet a ujal se vedení. Igor jel již na jistotu a nikam nespěchal. Ani nepostřehl, že v posledním
kole Lukáš havaroval svoji chybou a tím pádem Igor vyhrál poslední jízdu s nájezdem 26 kol. Pravda, Lukáš
by dokázal najet to stejné a měl by i lepší nájezd. Ale náhoda je… znáte to. A to přece jen vypadalo, že Lukáš
potvrdí své celkové vítězství v seriálu výhrou v této jízdě. Lukáš tedy druhý a za ním jeho oponent
Odnra Vícha, který posmutněl. Ale podal hezký a čistý výkon. Michal Abrahámek se potýkal s nastavením vozu
a tento závod mu nevyšel a postoupil tak Igorovi celkově třetí místo v seriálu.
</p>
<p>
<b>OPEN finále</b>
</p>
<p>
<p>
Zdenko Kunak s nájezdem 28 kol. Jasné vítězství tohoto jezdce. Ale souboje Tomáše Kubici a Jakuba
Štěpánka o druhé místo bylo pastvou pro oči. Přitom čistota jízdy byla bez komentáře. Oba 27 kol a
nakonec druhý skončil Tomáš před Jakubem. Čtvrtý David Čermák. V této rychlé kategorii jeli i Petr
Novotný, Ríša Granát, Zdeněk Šafář a Petr Novák (jak vidíte, jel obě kategorie).
</p>
<p>
Pokud jsem se někde zmýlil v pořadí (ale snad ne), tak podrobné výsledky najdete na <a href=“ http://www.myrcm.ch/myrcm/main?dId[E]=1603&hId[1]=com&pLa=de1″ target=“_blank“>na tomto
odkazu </a>
. Závod
klidný a ve smyslu fair – play. Abych neudělal chybu v celkovém pořadí, odkáži vás na stránky pořadatele
seriálu, kde budou zveřejněny brzy a navíc, jste je mohli shlédnout přímo na závodě. Díky za pochopení.
Martin Kořínek dohlížel na průběh finálových jízd, ale samotní jezdci jezdili opravdu ohleduplně a nebylo
potřeba Martinova dohledu. Pavel Magda hlásil pořadí a každý věděl své pořadí a náskok. Profesionální výkon.
Co dodat na závěr ? Snad to, že zima byla zajímavá, s velkou návštěvností a myslím si i spokojeností.
Uvidíme se na prvním závodě v Blansku, kde si budeme ladit stroje na letní sezónu 2009. Díky za vaši
přízeň a těším se na další setkání s vámi.
</p>
<p>
Na závěr opět moje zkušenosti z tohoto závodu a nahlédneme pod pokličku nastavení mého modelu. Takže dnešní
nastavení modelu Xray M18 PRO: horní šasi dotaženo na všech místech. Tlumiče vpředu i vzadu položeny. Klasické
pružiny, zadní náprava tvrdší. Diferenciály dotaženy stejně. Kola vpředu i vzadu MEDIUM široká. Přední oblepena
vteřinovým lepidlem. O kola se musíte starat a přebrušovat přední kola, aby kontakt s povrchem byl celou plochou
kola, jinak je model nedotáčivý. Systém NOVAK Mongoose 8.5. Převod 43/18. Baterie LiPo 2S Ray Gold 1100
mAh 33C. Po 5 minutách jízdy jsem do baterií dostal cca 750 – 800 mAh. Karoserie Dodge Stratus. Mám
dojem, že toto nastavení bude výchozí i pro první závod na asfaltu v Blansku.
</p>