Xray Challenge Morava 7.2.2009 – pastva pro oči

Igor Vlahovič


<p>
A je to tady. Druhá půle seriálu Xray Challenge Morava. Účast opět velká. 11 skupin v kategoriích
F1, Modified, STOCK a MICRO. Trať je tak obtížná a plná zatáček, že Jirka Rampula po rozjížďkách
musí vyhledat lékařskou pomoc <!– separe –> (strašně moc kroutil volantem). Výsledek vidíte na úvodní fotce… Není potřeba zdůrazňovat, že
STOCK a MICRO opět vedou v počtu jezdců. Ranní trénink je opět hektický. Jezdit s 1/18 mezi
1/10 je riskatní podnik. Ale po otevření tratě pro Micro se situace nelepší. Více jak 29 jezdců
v jednu chvíli na trati. Kdo se nebojí, vyráží na trať.
</p>
<p>
Ranní rozprava je krátká, ale jasná. Jízda na opačnou stranu mnohým způsobí vrásky na čele.
Nicméně pravidla jsou jasná. Bufet zajištěn a zodpovězeny další dotazy pořadatelem závodu. Za 5 minut
start první skupiny F1. Jdeme na průběh…
</p>
<b>FORMULE</b>
</p>
<p>
8 jezdců v této kategorii je stabilní účastí. Seriál vede Jan Košík. Podaří se mu obhájit i dnes
prvenství ?
</p>
<p>
Finále – je v režiji Honzy Košíka. Jako jediný najíždí 24 kol. Za ním potom Míra Dolanský z STS
a třetí v závěsu Lukáš Vopat. Mezi Lukášem a Mírou je rozdíl kola. Naladit formuli není legrace
a zkrotit výkon na koberci taky není žádný med.
</p>
<p>
<b>STOCK </b>
</p>
<p>
45 jezdců – neuvěřitelná účast. Seriál vede nyní Zdenko Kunák. Má celkem bodový náskok a tak budeme
zvědaví na jeho dnešní výkon. Ale důstojnými soupeři mu v A finále budou DJW, Petr Grof a David Čermák.
Piloti v Ačku jedou téměř bez chyb. V B finále startuje z prvního místa Tomáš Knopp. V C finále bude
hájit svoji pozici Milan Peška z STS. D finále bude v režiji Jana Štrofa z RC Blansko. A jede se i
E finále, kde se sejdou Jirka Rampula (ten má ruku OUT), Zdeněk Ajmut a Víťa Křemeček.
</p>
<p>
Finále – Zdenko Kunak ovládá pomalu obě kategorie. Tedy jak OPEN tak i Stock. V této ukazuje opět
všem záda a najíždí 26 kol. Potom jsou ovšem dva vyrovnaní borci s 25. koly a to druhý Petr Grof a
třetí DJW z teamu Airspeed. Na bramborové pozici se ztrátou kola končí Roman Kořínek. Další výsledky
na stránkách RCX auta. Jízda Zdenko Kunaka je opravdu velmi precizní a dokonalá.
</p>
<p>
<b>MICRO</b>
</p>
<p>
Těsné bodové rozestupy na prvních místech. Dnešní závod některé poposune výše, některé níže. 29 jezdců.
Michal Abrahámek vede seriál. Musí odolat 2WD strojům a super rychlým strojům 4WD. Bude to zajímavé.
Igor má připraven XRAY s motorem Novak 8.5 a NANDA NRX s motorem 180. Oba zkusí v rozjížďkách.
V kvalifikaci kraluje Lukáš Diblík a najíždí zatím jako jediný 24 kol. Ale za ním těsně v závěsu Vícha
Ondra a Michal Abrahámek (23 kol). S 22 koly potom Vít Parák a Igor Vlahovič. Finále A bude hodně zajímavé.
B finále potom zahajuje Hájek Jirka (20 kol). C finále bude obhajovat z prvního místa René Hrbek s 18. koly.
Někteří přemotorovali své modely a nezvládají svoji jízdu. V kombinaci se spícím nasazovačem je toto smrtelná
kombinace. Ve finále A to musí být lepší…
</p>
<p>
Finále – 2WD stroje nedávají opět nikomu šanci. Lukáš jede jako bůh a nechává za sebou Víťu Paráka.
Jediný, kdo trochu stíhá je Michal Abrahámek. Ondřej Vícha je rychlý, ale chybuje dosti často. Igor
testuje Xray s motory 10.5 a 8.5. Potom baterie a pořád stejný výkon. Nestačí na špičku ani s nejsilnější
variantou a láme si s tím hlavu. Radek Skopal jede velmi slušně, ale končí za Igorem. Konečné pořadí
A finále vidíte na fotce. Krásně zajel Sváťa Hájek s motorem 300 a LiPo. Poprvé v B finále. Martin
Skorupski naladil za pomoci Lukáše Scalpel a kraloval v B finále. Prostě mnoho pozitivního v kategorii
Micro.
</p>
<p>
<b>OPEN</b>
</p>
<p>
V čele Zdenko Kunak. 12 jezdců ještě drží kategorii nad vodou. Řeší se pouze problém kdo pojede
A finále a dva jezdci nepojedou B finále. Kunak Zdenko získává TQ na finále před Jirkou Janouškem.
Na třetí místo se kvalifikoval Radek Flek. Za nimi si to v Ačku rozdají Petr Grof, Roman Kořínek, DJW,
Tomáš Knopp atd. Máme se na co těšit.
</p>
<p>
Finále – nádherné souboje Jirky Janouška a Zdenko Kunaka. Karoserie na karoserii, několik výměn o
první místo. Bez kolize. Jezdci o kolo zpět bezpečně pouští.. Pastva pro oči. Výsledek je i zde jako přes
kopírák. První Zdenko s nájezdem 26 kol a druhý Petr Grof (25 kol). Petr jel stejný model a Stock motor
v obou kategoriích. Třetí končí Jirka Janoušek (25 kol). Občas chybuje a to se mu nevyplácí. DJW
končí na 4. místě. Ostatní podrobné výsledky opět na RCX auta.
</p>
<p>
Po dlouhé době ceny pro vítěze opět v podobě dobrot. Spokojenost s průběhem závodu byla kladná,
vše jelo podle plánu a nezaznamenal jsem nespokojenost. Další závod bude ve znamení boje o poslední
bodíky do konečného pořadí. Na závěr opět moje postřehy a pokusy v kategorii Micro.
</p>
<p>
Moje zjištění po provedených pokusech s modely a motory: motor NOVAK 8.5 nestačily napájet ani
baterie RAY 850 mAh, 25C. Při převodu 44/15 byl znát při akceleraci pokles napětí a spotřeba se
pohybovala kolem 700 mAh (tolik jsem dobíjel) po 5. minutách jízdy. Najel jsem s touto kombinací
nejvíce 22 kol (kolo za 13.424). Pro srovnání: Lukáš Diblík (24 kol, kolo za 11,866). Po změně
za motor 10.5 se situace trochu zlepšila. Kapacita i 25C snad stačily pokrýt špičku tohoto motoru. Model
NANDA s motorem 180 a 2S LiPo nakroužil 19 kol s nej kolem 14,703 a motor hořel i s větrákem. Na poslední
finále jsem dal motor 8.5, baterie o síle 33C 1300 mAh – a opět bez výkonu. Při přidání plynu pomalý
rozjezd a až v první třetině náznak zrychlení… Mám o čem přemýšlet. Ovšem pozitivní je, že jsem
otestoval na přední nápravě mechy Medium a to ještě široké. Pokud se pořádně podáváte na foto, uvidíte, co je potřeba udělat. Minimální opotřebení a jízdní vlastnosti srovnatelné s HARD.
</p>