Obliba formulí stále stoupá…

Antonín Hráček


<p>
Obliba formulí F1 stále stoupá. Dokonce už jsou návrhy na uspořádání celostátního mistrovství republiky. Co ale schází, jsou jednotná technická a soutěžní pravidla. Poněvadž <!– separe –>se něčeho podobného z RCAČR v nejbližší době pravděpodobně nedočkáme, předkládám k nahlédnutí a případné diskuzi pravidla, podle kterých se pojede pravděpodobně II.ročník GRAND PRIX Elišky Junkové. V případě, že by se tato kategorie osamostatnila, tak přikládám i časový harmonogram závodu.
</p>
<p>
<b>Technická pravidla</b>
</p>
<p>
Podvozek : libovolný formule &#8211; 2WD &#8211; E 1:10
</p>
<p>
Karoserie : polomaketa formule F1 &#8211; dle skutečného vzoru
</p>
<p>
Motor : elektro &#8211; libovolný
</p>
<p>
Regulátor : libovolný
</p>
<p>
Pneu a mazání : případná omezení dle pořadatele závodu, jinak libovolné
</p>
<p>
Baterie : libovolné &#8211; v pevném obalu
</p>
<p>
Rozměry : min. šířka zadních kol : 30 mm, max. šířka zadních kol : 50 mm, max. šířka modelu : 205 mm
</p>
<p>
Podle těchto technických pravidel byly odjety závody letního seriálu GRAND PRIX Elišky Junkové &#8211; zúčastnilo se 30 soutěžících &#8211; a dle nich se pořádají i závody Zimního poháru F1 v zimní části XRAY Challenge v Holešově a v Želechovicích. Prozatím se v kategorii formulí zúčastnilo 40 závodníků. Nebyl podán jediný protest.
</p>
<p>
<b>Soutěžní pravidla</b>
</p>
<p>
Při tvorbě těchto pravidel, jsem vycházel ze systému závodů skutečných vozů F1. Jediný závod na x počet kol, kterému předcházejí kvalifikační jízdy. Ve skutečném závodě F1 může vlastní závod jet najednou i více než dvacet jezdců. My jezdíme maximálně po deseti a náš soutěžní systém proto musí být takový, aby si všichni přihlášení závodníci měli možnost odjet přibližně stejný počet soutěžních minut na dráze.
</p>
<p>
Dle počtu přihlášených, jsou jezdci rozděleni do skupin. Max.počet ve skupině je deset jezdců.
Každá skupina absolvuje kvalifikační rozjížďky &#8211; dle dispozic pořadatele. Obvyklé jsou tři po pěti minutách. V těchto třech rozjížďkách se každý jezdec bude snažit najet co nejrychlejší kolo &#8211; jako v F1 -, které se mu jediné bude počítat pro rozdělení do skupin vlastního závodu. Dostaneme tak pořadí od prvního do x-tého. Jednotlivý soutěžící se nemusí zúčastnit všech rozjížděk. Stačí, když absolvuje jedno měřené kolo.
</p>
<p>
První až osmý postupují přímo do finále. Vytvoří A skupinu. Závodníci, kteří zajeli časy na devátém až osmnáctém místě, budou zařazeni do semifinálové skupiny B. Ostatní vytvoří další skupiny- maximálně po deseti jezdcích C,D,&#8230;. V těchto skupinách budou bojovat o celkové devatenácté až x-té místo.
</p>
<p>
( V případě, že se závodu zúčastní pouze devatenáct, nebo dvacet jezdců, nebude vytvořena další skupina a tito závodníci skončí na devatenáctém, případně dvacátém místě.)
</p>
<p>
Finálové jízdy se jezdí většinou tři po pěti minutách a každému se započítávají dvě nejlepší. V F1 tímto způsobem odjedou skupiny od devatenáctého místa (C,D,&#8230;). V &#8222;C&#8220; skupině se tedy pojede o devatenácté až dvacáté osmé místo v &#8222;D&#8220; skupině o dvacáté deváté až třicáté osmé, atd.
</p>
<p>
V průběhu prvních finálových jízd odjedou skupiny C,D,&#8230; svou první finálovou jízdu. Skupiny A a B odjedou tří až pěti minutový trénink.
</p>
<p>
Druhé finálové jízdy absolvují opět postupně skupiny C,D,&#8230; Po nich nastoupí ke druhému tří až pěti minutovému tréninku skupina A. Na závěr těchto druhých finálových jízd se pojede jedno semifinále závodníků B skupiny na deset minut. Startovat budou ze startovního roštu. První dva z této jízdy doplní finálovou skupinu na deset jezdců. Na roštu ve finále budou na devátém a desátém postu. Jezdec, který obsadí v této jízdě třetí místo, skončí celkově na jedenáctém místě, čtvrtý na dvanáctém atd.
</p>
<p>
Po odjetí třetích finálových jízd skupin C,D,&#8230; se pojede finále nejlepších deseti jezdců. Jako ve skutečných F1 se pojede na určený počet kol ( např.70) tak, aby finále trvalo přibližně patnáct minut.
</p>
<p>
Možná to bude pro někoho příliš krkolomné, nebo zbytečně složité. Je to ale přizpůsobeno stávajícím zvyklostem na soutěžích v zimních měsících, kdy každý ze soutěžících &#8211; ve všech kategoriích &#8211; najede během závodu 6×5 minut.
</p>
<p>
Tento soutěžní systém zajišťuje neustálou gradaci závodu se závěrečným vyvrcholením ve finálové jízdě. Je to určitě dostatečně &#8222;čitelné&#8220; a přitažlivé i pro přihlížející diváky. Důležité ovšem bude, jest-li bude možné v počítači nastavit jízdy na čas &#8211; dle stávajících zvyklostí &#8211; a jednu, finálovou jízdu na odjetá, předem určená kola
</p>
<p>
<b>Časový harmonogram závodu F1</b>
</p>
<p>
Předpokládejme, že se do soutěže přihlásí 53 závodníků. Bude vytvořeno minimálně šest skupin. Čtyři skupiny po deseti, pátá bude složena ze sedmi a šestá z šesti soutěžících.
</p>
<p>
Zahájení závodu v devět hodin, vlastní závod začne rozjížďkou první skupiny v 9,30. Jedna rozjížďka pět plus tři minuty. Poslední jízda v první rozjížďce – šestá skupina &#8211; skončí v 10,20. Druhé rozjížďky skončí v 11,05 a třetí v 11,50. Můžeme si dát asi hodinovou přestávku. V té rozhodčí rozdělí závodníky do skupin.
</p>
<p>
Ve třináct hodin ke své první finálové jízdě (pěti,šesti&#8230; minutové – dle dispozic pořadatele) nastoupí závodníci skupiny &#8222;F&#8220;, kteří pojedou o celkové čtyřicáté deváté až padesáté třetí místo. Po ní E,D a C. Semifinálová a finálová skupina (B a A) si odjedou tří až pěti minutový trénink. Tyto první finálové a tréninkové jízdy skončí asi ve dvě hodiny.
</p>
<p>
Po odjetí druhých finálových jízd skupin F,E,D a C nastoupí skupina &#8222;A&#8220;, k další tréninkové jízdě. Po ní bude vyvrcholení druhých jízd &#8211; semifinále &#8222;B&#8220; skupiny na deset minut. Ukončení těchto jízd bude asi ve tři hodiny.
</p>
<p>
Své třetí finálové jízdy si odjedou skupiny F,E,D a C. Po jejich ukončení bude slavnostní nástup finalistů &#8211; po jednom na tribunu s ohlášením jeho jména a klubové příslušnosti. Vlastní finále se pojede na určený počet kol tak, aby celkový čas této jízdy byl asi patnáct minut. Start a cíl finále odmávne startér praporkem.
</p>
<p>
Pro zviditelnění celého průběhu závodu bude velmi důležitý hlasatel. Ukončení závodu s vyhlášením výsledků bude asi v půl páté.
</p>
<p>
Závody by mohly být dvoudenní. Druhou kategorií by mohla být kategorie Le Mans a GT, pro kterou jsou velmi atraktivně zpracována technická i soutěžní pravidla v Le Mans serii, kterou organizačně řídí ing.Roman Krejčí.
</p>