Hobby kategorie – jak dále po prvním závodě SPCH ?

Igor Vlahovič


<p>
Na prvním závodu Speed Passion Challenge v Hrotovicích dne 9.10.2010 se konaly bouřlivé diskuse ohledně nastavených pravidel pro kategorii Hobby. Zapříčinila to <!– separe –>nedostupnost motorů Johnson 540-J před závodem, možnost použít v případě nouze stavebnicový motor Mabuchi 540SH či otevřenost podvozků.
</p>
<p>
Radko Černohous byl tak laskavý a zaslal mi do redakce pravidla pro kategorii Hobby od kolegů z USA či Belgie. Já si prohlédl americkou verzi, kde byly i pravidla pro ostatní vyšší kategorie, které s v rámci Tamiya Cupu jedou. Níže vám přináším výtažek a to zejména Hobby a GT3:
</p>
<p>
<b>Hobby:</b> určena spíše pro začínající jezdce a mírně pokročilé
</p>
<p>
Podvozky – povoleny pouze podvozky Tamiya TT-01, TT-01E, TT-01R, TT-01 Type R.
</p>
<p>
Možno použít na šasi option díly, které obsahuje stavebnice typu R
</p>
<p>
Karoserie &#8211; kitové karoserie Tamiya 190 mm
</p>
<p>
Motor – pouze motor Johnson 540-J (53689)
</p>
<p>
Baterie – Nixx 6článků, LiPo 2S (Hard Case) o max kapacitě 3400 mAh, 30C
</p>
<p>
Převodový poměr – při použití tuning pohonných kol je povolen maximální převod 55/25
</p>
<p>
Pneu – pouze tři typy obutí a to: Racing Slicks (50454), Racing Radials (50419), Racing Semi Slick Tires (50810). Použít lze pouze ráfky 26mm. Vložky libovolné
</p>
<p>
Regulátor &#8211; stejnosměrný, bez omezení výrobce
</p>
<p>
Pro ilustraci uvádím i pravidla pro kategorii vyšší:
</p>
<p>
<b>GT3:</b> pro zdatnější jezdce s více zkušenostmi
</p>
<p>
Podvozky &#8211; pouze plastová vana, Tamiya TA01 &#8211; 05, Tamiya TB01 &#8211; 03 včetně originál tuningových dílů
</p>
<p>
Motor &#8211; pouze motor Johnson 540-J (53689)
</p>
<p>
Baterie – Nixx 6článků, LiPo 2S (Hard Case) o max kapacitě 3400 mAh, 30C
</p>
<p>
Váha modelů &#8211; 1400 g minimum
</p>
<p>
Karoserie &#8211; 190 mm šíře GT
</p>
<p>
Přítlačné křídlo &#8211; karoserie musí být osazena originál křídlem nebo option variantou 53470, 53604
</p>
<p>
Pneu a ráfky &#8211; pouze 24 mm. Vložky libovolné
</p>
<p>
Regulátor &#8211; stejnosměrný, bez omezení výrobce
</p>
<p>
Na závodě padlo mnoho názorů a omezení v oblasti motorů, obutí, podvozků, regulátorů, převodů atd. Příliš mnoho faktorů ke zvažování. Každopádně vám nyní sdělím můj názor na další vývoj kategorie Hobby. Z reakce pořadatele vyplynulo, že pokud se komunita jezdců této kategorie mezi sebou dohodne, změna pravidel je možná.
</p>
<p>
<b>Podvozky</b>
</p>
<p>
– je potřeba oddělit podvozky s plastovou vanou od všech ostatních. Nelze dávat dohromady karbonové speciály, byť starších ročníků. Protože jsem jasně včera poznal, jak je těžké udržet za sebou pilota s podvozkem XRAY T2. Kdyby tento podvozek řídil pilot &#8222;více&#8220; zkušenější, s podvozkem TT-01 bych ho asi neporazil. A názor typu &#8211; budou do Hobby moci nezkušení jezdci s karbonový šasi a ostatní ne &#8211; tak to prostě nejde.
</p>
<p>
– jak to bylo minulou zimní sezónu to nebylo vůbec špatně nastaveno. Kategorie Hobby se rozdělila na Hobby ETS (pouze šasi Tamiya TT-01, Maverick, Strada) a Hobby Open, kam mohli starší podvozky (i karbonové). V Hobby sice tenkráte jezdilo ještě méně jezdců, ale situace se poněkud změnila a dnes by bylo A finále plně obsazené
</p>
<p>
– bylo by asi vhodné opět toto provést a v Open ponechat zcela volnost, protože podvozky se mění každým rokem (i dříve) a jak to chcete omezovat.
</p>
<p>
– pokud by v Hobby ETS byly pouze TT-01, stal by se z kategorie značkový Cup pod hlavičkou Tamiya. Ale i kdyby tam byl typ Maverick a Strada &#8211; je to stejné jako TT-01
</p>
<p>
– nemusí to ani být zvláště a klidně mohou být jízdy dohromady. Vyhlášení pak bude provedeno zvláště
</p>
<p>
– u TT-01 by byly zakázané úpravy a možnost karbonového upgrade kromě povolených originál dílů Tamiya
</p>
<p>
<b>Má volba &#8211;</b> rozdělit kategorii na značkový pohár TT-01 a Hobby Open. Pokud to bude odděleno i v jízdě, jenom lépe. Jinak dohromady a hodnoceno zvláště.
</p>
<p>
<b>Motor</b>
</p>
<p>
– volba motoru Johnson 540-J je ideální dle mého názoru. Včera jsem na motoru jel velmi těžký převod 55/26 a motor vydržel po celý závod. Byl chlazen aktivně i pasivně, ale neztrácel v závodě na výkonu. A pokud by se omezil převod na 55/25 (tabulkově), není se nutno strachovat o jeho zničení
</p>
<p>
– ale musela by být zajištěna dostupnost těchto motorů
</p>
<p>
– pokud by nebyl tento typ, pak jedině jiný, jasně označený typ. Protože plechovek typu Mabuchi je spousta. O tom se piloti také včera dohadovali
</p>
<p>
– určitě modely musí být osazeny slabým motorem, protože nyní je patrný jasný rychlostní rozdíl mezi Hobby, Stock, Modified
</p>
<p>
– pokud by se zvažoval střídavý systém, pak jedině motor 21,5T, který jede hodně podobně jako Johnson 540-J
</p>
<p>
<b>Má volba &#8211; motor Johnson 540 – J</b>
</p>
<p>
<b>Baterie</b>
</p>
<p>
– 6 článků NiXX je klasikou, která pomalu zaniká a je nahrazována LiPo bateriemi. Omezovat kapacitu či C u LiPo není nutné. Cenová dostupnost je dnes dobrá a není potřeba více jak dvě baterie. Hard Case je z bezpečnostního hlediska určitě dobrá volba. I když v modelu TT-01 je každá baterie dobře chráněna. Ale tvrdý netříštivý obal jen zvýší bezpečnost
</p>
<p>
<b>Má volba &#8211;</b> ponechat volné dle pravidel EFRA. Neomezovat kapacitu u LiPo ani C
</p>
<p>
<b>Regulátor</b>
</p>
<p>
– omezovat regulaci asi nemá cenu. Určitě by bylo nejlepší mít regulátor ze stavebnice Tamiya TU 101BK či maximálně TU 102 BK (ten má již BEC obvod). I na toto téma se diskutovalo. Pokud by regulátory byly běžně k dostání, volil bych 102 BK &#8211; již kvůli BEC obvodu, který je vhodný pro všechny typy přijímačů a serv. Navíc cena nejlepšího stejnosměrného regulátoru LRP Quantum Competition 3 není o moc vyšší jak cena Tamiya 102 BK. Ale opět zde řešíme běžnou dostupnost
</p>
<p>
<b>Má volba -</b> ponechat volnost
</p>
<p>
<b>Pneu</b>
</p>
<p>
– volba originál pneu Tamiya po vzoru Tamiya Cup je zajímavá. Ale stále nejvýhodnější variantou je koupě mírně jetých závodních kol od pořadatele či kolegů. Sice to více sedí a nevypadá to realisticky. Je to však velmi levné a dlouho to vydrží a grip je pro všechny stejný
</p>
<p>
– omezovat šíři ráfků 24 mm nebo 26 mm souvisí s typem pneu
</p>
<p>
– pneu by bylo možno ponechat volné kromě mechových kol
<p>
– zde byl i názor předepsat obyčejné Tamiya pneu a ponechat otevřené motory, protože obutí větší rychlost prostě nepřenese. Zajímavá myšlenka, ovšem motor je potřeba mít jednotný
</p>
<p>
– navíc závodní kola drží na všech površích a všichni mají stejné podmínky
</p>
<p>
<b>Má volba &#8211;</b> ponechat závodní pneu za výhodnou cenu
</p>
<p>
<b>Karoserie</b>
</p>
– v rychlosti s motorem Johnson 540 &#8211; J je rychlost taková, že aerodynamika není podstatnou. Zakazovat závodní karoserie Protoform apod. je zbytečné dle mého názoru. Ale vypadá to rozhodně reálněji, když na startovním roštu vidíte rozmanité karoserie s detaily
</p>
<p>
– pokud Protoform osadíte zrcátky a dalšími detaily, tak to nakonec nevypadá vůbec špatně
</p>
<p>
– navíc každý má vysněnou značku auta v reálu a dne je takový výběr kitových karoserií, že startovní pole může být opravdu pestré
</p>
<p>
– nechť jsou povoleny i 200 mm šíře, nemá to na nic vliv
</p>
<p>
– typ lola tam nepoužijete
</p>
<p>
<b>Má volba &#8211;</b> ponechat volnost
</p>
<p>
<b>Kdo do kategorie Hobby může a kdo ne</b>
</p>
– kategorie by měla být spíše pro začínající jezdce či mírně pokročilé. Neměli by do ní vstupovat profesionální jezdci
</p>
<p>
– i mírně pokročilý však mohou být velmi zruční
</p>
<p>
– jezdci jiných kategorií (například Micro) mohou jezdit bravurně. Pokud mají jisté zkušenosti s jiným podvozkem a dokáží aplikovat zkušenosti do Hobby, opět budou rozdíly v jezdeckých zkušenostech
</p>
<p>
– mnozí tuto kategorii volí kvůli nízkým nákladům, které jsou určitě nižší jak Stock
</p>
<p>
– já ji volím proto, že nemám na závodě čas model ladit a věnuji se spíše psaní reportu. Osobně jsem navíc líný se o něco starat. Já vím, zní to divně. Ale když mohu jen nabít baterii, zajet jízdu a opět se věnovat dokumentování = ideální stav
</p>
<p>
– již jsem zvažoval odchod z této kategorie vzhledem k mým zkušenostem. Nebyl by to problém, pokud by to pomohlo věci. Ale nejsem jediný &#8222;zručný&#8220; pilot. Je jich kolem mě dost a 1/10 prozatím nejezdili. Navíc mám zájem tuto kategorii dále táhnout. Prý jsem se zasloužil o její &#8222;vznik&#8220;&#8230;
</p>
<p>
<b>Má volba &#8211;</b> kategorie pro všechny, co chtějí jezdit pro radost z pomalé jízdy s reálně vypadajícími modely. Zakazovat vstup pokročilým jezdcům zřejmě ne. Profesionální jezdci by se měli věnovat určitě Stock či Modified
</p>
<p>
Tak jste si přečetli můj osobní názor s navrhovaným řešením. Je vše na dohodě mezi účastníky Hobby. V podstatě půjde o komunitu pravidelně jezdících lidí cca 15 &#8211; 20. Takže pokud se na něčem 80% lidí dohodne, pořadatel by měl zřejmě pochopení a došlo by k úpravě stávajících pravidel.
</p>
<p>
Vytvořil jsem v rámci diskusního fora Masters vlákno, kde můžete o tomto problému diskutovat. Ovšem zda to pomůže rychle dořešit výše uvedené, toť otázka. Ale 100 lidí a každý bude mít svůj. Avšak možná se většina na něčem shodnou a tato vize se pak předloží pořadateli.
</p>
<p>
Inspirací nám všem mohou být pravidla od našich zahraničních kolegů. Dobře to mají nyní i na HIT v Hobby – podvozek s plastovou vanou…
</p>
<p>
Děkuji, že jste dočetli tyto řádky až do konce a věřím, že se najde vhodné řešení, které bude všem vyhovovat. Zde je <a href=“https://www.masters.cz/forum/index.php?forum=33#“ target=“_blank“>ODKAZ</a> na vlákno. Trvalý link na fórum je pořád na hlavní stránce portálu Masters.
</p>