Kategorie Hobby – jak dále – osobní názor

Igor Vlahovič


<p>
V poslední době se vedou diskuse jak dále v kategorii Hobby. Její vývoj je
zajímavý a i zde se začíná „špičkovat“. A to v podobě maximálního převodování
motoru MIG <!– separe –>500, kdy pak model Tamiya TT-01 jede již pomalu Stock rychlostí.
Přitom by se kategorie Hobby měla odlišovat od Stocku jednak karoserií, ale
i rychlostí. O tu karoserii by ani tak nešlo, ale o rychlost určitě.
</p>
<p>
V poslední době jsem provedl testy střídavých motorů Robitronic o počtu závitů
17,5 a 21,5. Abych zjistil, jak je to srovnatelné s motory MIG 500, Carson a Johnson.
Mnozí to sledovali a někteří psali v obavách, že to bude někde v nejbližší době předepsáno.
NIKOLIV !!! Byly to pouze moje pokusy a poznání !!!
</p>
<p>
Zjistil jsem, že 17,5ka střídavý motor na omezený regulátor (SP Cirtix Stock Club Race) jede načasován
a na převod 55/26 stejně, jako motor MIG 500 na převod 61/22 či Carson na 58/24. Jakmile se na motor MIG 500
dal převod 58/22 a vyšší, jednak Carson a hlavně motor 17,5 přestal být konkurenční. A o dost. Dokonce nestačila
ani varianta motoru SP 13,5 !!! při stejném převodovém poměru. V chladném počasí MIG tuto zátěž v pohodě přežil,
otázka je, jak se bude chovat v parném létě.
</p>
<p>
Motor 21,5 střídavý je pomalejší varianta. A je shodná motoru Johnson. Při testech nám to jelo stejně v tomto převodu:
21,5 převod 55/26, motor Johnson 58/24. Zatímco u Johnsona mám rezervy, u varianty střídy již moc ne. Takže ve finále
může mít Johnson mírně navrch. Ale rozdíl v rychlosti modelu je mezi 17,5 a 21,5 evidentní.
</p>
<p>
Taktéž je rozdíl ve spotřebě. Motor 17,5 s převodem 55/26 si vezme cca 1100 mAh, motor MIG 500 s převodem 58/24 cca 1600 mAh. A to je taky podstatné. Přitom MIG 500 na 61/22 dokázal jet taky do 1200 mAh za 6 minut jízdy. 21,5ka pak spapala za 6 minut jízdy s převodem 55/26 do 900 mAh.
</p>
<p>
Když mám sdělit veřejnosti svůj názor na další pravidla pro tuto kategorii, mělo by to být asi takto:
</p>
<p>
1. kategorie by se měla určitě odlišit rychlostí oproti Stock. Proto předepsat motor Johnson, případně variantu motoru střídavého 21,5. Když to jede stejně, nemusí ostatním vadit, že tam bude někdo mít střídavý systém. Ale pokud ano střídavý systém, pak se to
musí jasně předepsat co. Protože rozdíly mezi regulátory a motory jsou evidentní. A tak by bylo možná jednodušší ponechat pouze
Johnson. A nebo předepsat jednotné kombo za přijatelnou cenu do 2500 Kč například. Nyní v zimě se pojede na Mibosportu v Hrotovicích
pouze Johnson a je to prozatím vyřešeno. Léto je otevřené.
</p>
<p>
2. karoserie by měly být co kus to originál, protože i to dělá kategorií Hobby tím, čím je. Ale nezakazoval bych Protoform a jim podobné.
Protože v té pomalé rychlosti to nemá vliv na jízdní vlastnosti markantním způsobem. Navíc, když s karoserií provedete něco jako já,
vypadá to taky jinak.
</p>
<p>
3. obutí by mohlo být volné. I když jsem slyšel zajímavý názor na posledním HITu, že by stačilo předepsat stavebnicové obutí jednoho typu.
A pak mějte model jak chcete rychlý, protože ta kola vás nepustí za jejich hranici. A tou je Johnson. S MIGEm sice na nich pojedete, ale
budete se muset hodně snažit. A neužijete si to na 100%.
</p>
<p>
4. baterie bych nechal obě varianty. LiPo jsou dnes již standart a pro Hobby není potřeba velká kapacita a velké C. Navíc můžete koupit
použité LiPo od kolegů a bohatě vám to bude stačit. Stačí vám dvě baterie a to jak na závod, tak i na rekreaci. Kupovat nové LiPo 40C a více je hloupost a stojí vás to peníze. I já jezdím použité LiPo.
</p>
<p>
6. typy podvozků je další aspekt, který se řeší. Kdyby bylo na mě, nechal bych do hobby pouze podvozky Tamiya TT-01. Ať je to zároveň
značkový pohár Tamiya. Tuning ať si tam jezdci klidně dají, v té rychlosti Johnsona to nemá opět valný vliv. A stojí to peníze.
A někteří zjistili, že ani auto TT-01R nastavené na stolici nejede nějak super lépe. Navíc je s tím práce. Fakt je ten, že proti tomu
budou majitelé ostatních plastových šasi. U těch starších šasi je to otázka převodování. Ale pokud se tam neobjeví speciály Xray, Tamiya, HB apod., pak by to myslím šlo dohromady. Ale představa značkového závodu je pro mne příjemná myšlenka.
</p>
<p>
Představte si opravdový Cupový závod 1/1. Auta mají pneu stejné, motory stejné kubatury. A jak je to souboj dveře na dveře. Tady by byly
podvozky TT-01, stejné pneu, stejný motor. Obdobná situace.
</p>
<p>
Toto byl můj názor na kategorii a poslední slovo bude mít pořadatel. A když už, tak by se měli pořadatelé dohodnout na stejných pravidlech,
aby se majitelé mohli svézt na všech seriálech se stejným vybavením. Pokud tam Hobby bude vypsáno.
</p>
<p>
Na úplný závěr ještě jeden názor z mé strany: osobně mi nevadí pomalá rychlost, i když pro některé to již není závodní rychlost. Užiji si
to i tak a jezdím opravdu s minimálními náklady. Proto jsem si také model 1/10 opět pořídil. A proto do současné doby jedu model
původní v základu, pouze s olejovými tlumiči.
</p>
<p>
Jsem zvědav, jak to nakonec vše dopadne. Díky za pozornost kolegové.
</p>