Le Mans serie 27.6.2010 report

Roman Krejčí


<p>
Jezdci s XRay X10L dominovali v Blansku při Le Mans sérii…
</p>
<p>
Druhý závod letošní sezóny Moravian Le Mans Series se odehrál na krásné dráze RC
klubu Blansko. Jelo se den po mistrovském závodě spalováků, takže první <!– separe –>jezdci,
kteří přijeli trénovat již v podvečer závodu, si velmi pochvalovali výborný grip
na celé trati. Testování probíhalo až téměř do půlnoci a na dráze se vystřídala
asi pětice vozů. To hlavní ale přišlo na pořad až v neděli ráno, kdy se k tomuto
stále populárnějšímu systému závodů přihlásilo celkem 35 jezdců, tedy zcela
rekordní počet &#8222;zadokolek&#8220; v jednom závodě, který naše země pamatuje. Byla to
úžasná paráda navíc podtržená skutečností, že podle pravidel na start smějí
pouze vozy, které mají své předlohy ve skutečných sportovních a GT vozech
jaké známe ze skutečných závodů Le Mans. Pořadatelé zajistili dráhu na špičkové
úrovni, počasí přálo, přijeli špičkoví jezdci kategorie 2WD, takže co víc si přát?
</p>
<p>
Atraktivní závod přilákal jezdce snad ze všech koutů naší vlasti. Nechyběli jezdci
z Prahy, Brna, Ostravy či Hradce Králové. Všechny čekala pořádná dávka ježdění,
protože po dvou půlhodinových kvalifikačních jízdách následovalo celkem 5 jízd po
15ti minutách. Nejhorší výsledek se každému škrtat, ze zbytku se udělal součet a
pořadí vzešlo pod počtu najetých kol, případně dosaženého celkového času. Nebyl
potřeba žádný doprovodný program, jezdci se střídali na trati od půl desáté do
páté hodiny odpolední.
</p>
<p>
V kvalifikaci potvrdili roli favoritů domácí jezdci Jaroslav Kopecký a Radek Flek.
Kopecký byl nakonec trochu překvapivě rychlejší a tak stál na pole position jako první
jezdec nejsilnější kategorie LMP1. Sedm setin ztrácel Flek, který si ještě těsněji za
zády udržel Tomáše Knoppa z Prahy, který mohl dominanci domácích jezdců narušit i
během závodu. I další příčky obsadili jezdci, kteří vsadili na podvozek XRay X10,
ať již nový link, nebo starší model s t-barem. Osvědčila se karosérie Mulsane, tedy
kopie vozu Porsche 911 GT1-98. Až šesté místo patřilo jezdci, který nejel ani XRay
ani Mulsane. Byl to zkušený Josef Tesař, který s vozem Toyota GT One na podvozku
Tamiya F103GT zároveň obsadil druhé místo v kvalifikaci v kategorii LMP2 za Tomášem
Rajdusem. LMP2 se od LMP1 liší omezením motoru na 10,5T a šířkou kol na maximálně
32mm, v obou kategoriích je předepsaná karosérie typu Le Mans. Až šestnácté místo
patřilo nejrychlejšímu vozu kategorie GT, které omezuje karosérie skutečných GT
vozů a motory 21,5T. Tím nejúspěšnějším byl mladý jezdec Jakub Šimurda s podvozkem
Tamiya F103GT a karosérii Chevrolet Corvette.
</p>
<p>
Jezdci byli podle kvalifikačního nejlepšího kola rozděleni do 4 finálových skupin.
Do elitní skupiny A se kromě podvozků XRay X10 dostaly i dvě Tamiye F103GT a jedno Corally.
Ačkoliv startoval Kopecký z prvního místa, ve všech finálových jízdách se před něj dříve či
později dostal Radek Flek a přes velmi vyrovnanou jízdou tří nejrychlejších jezdců si vyjel
celkové vítězství a po jedné hodině měl náskok 3 kola. Druhé místo udržel přes velký nápor
Toma Knoppa Jaroslav Kopecký a dovršil tak oslavy domácího týmu. Nakonec chybělo Knoppovi
ovšem pouhých 11 sekund na druhé místo! Roman Hradecký dojel čtvrtý a na pátém místě se
objevil vítěz kategorie LMP2 Tomáš Rajdus. Ten na poslední chvíli před závodem dokončil
stavbu vozu XRay X10 t-bar a po osazení adaptérů pro DTM kola ukázal svou jezdeckou i
modelářskou úroveň. Druhé místo v kategorii LMP2 si vybojoval Luděk Maléř s vozem Jaguar
XJR14. Celkově byl sedmý a zároveň nejúspěšnějším jezdcem s jinou kombinací než XRay
X10/Mulsane. Z B-finále poskočil na celkově osmé místo Roman Štalmach, který zkoušel
bezsenzorový levný motor 9T ve své Tamiyi F103GT. Jediný podvozek Corally Romana Krejčího
dojel na devátém místě i proto, že saddle pack baterie nevydržely tempo závodu na 15 minut a
vadly. Problémy s nastavením podvozku trápily Tesaře, který si alespoň dojel pro třetí místo
v kategorii LMP2, ale oproti kvalifikaci se propadl na 11tou pozici.
</p>
<p>
Pěkné třinácté místo celkově nakonec obsadil vítěz GT Jakub Šimurda. Jeho vítězství bylo o
to zajímavější, že ve velké konkurenci vozů poháněných motory LRP 21,5T X12 dokázal zvítězit s
klasickým Johnsonem. Dalším poznatkem bylo, že degradované čtyřkolky 4WD na 2WD tentokrát na
rychlé trati na klasické 2WD podvozky prostě nestačili. Takže vítěz prvního závodu Pavel
Melicher dojel až třetí za Čestmírem Doubravou, který jel rovněž kombinaci F103GT/Johnson.
</p>
<p>
V průběžném pořadí vede celkově Radek Flek společně s Matějem Kupčíkem. V LMP2 vede Luděk Maléř
před Josefem Tesařem a mezi GT vozy potom Pavel Melicher před Jakubem Šimurdou. Zajímavý je
i pohár konstruktérů, kde vede celkem suverénně XRay před Tamiyou, Assem, Trinity a Corally.
<p>
Seriál závodů se přesouvá z Blanska na sever Moravy, kdy poslední neděli v měsíci červenci
pokračuje seriál závodem ve Frýdku Místku v areálu Sokolík a o měsíc později rovněž ve Frýdku
Místku, ale na trati Speed Arena na konci srpna. Oba závody se jedou tradičně v neděli, aby
nedocházelo k termínovým kolizím.
</p>