Matěj Kupčík ovládl úvodní závod Le Mans Serie

Roman Krejčí


<p>
Úvodní podnik Moravian Le Mans máme úspěšně za námi. Přes obavy některých jezdců,
kteří v podvečer závodů raději stáhli svou přihlášku z důvodu strachu, že <!– separe –>se vše
protáhne dlouho do večera skončily závody v Rychvaldu po šesté hodině, což odpovídá
vzornému organizačnímu zajištění RC Team Rychvald, jemuž tímto děkujeme. Podívejme
se ale, jak se vyvíjela zajímavá kvalifikace i samotný závod.
</p>
<p>
Kvalifikace se jela tradičně na nejrychlejší kolo, které jezdci mohli zajet během
dvou kvalifikačních tréninků. Každý měl 15 minut a každý jezdec v každém z nich
mohl najet maximálně 15 kol. Taktizovalo se, pochopitelně. Někdo vyjel na trať
hned na začátku, ale třeba ostřílený Tomáš Rajdus vsadil zejména v první kvalifikaci
na poslední 3 minuty a nakonec jezdil na trati prakticky sám, protože ostatní si už
svůj limit vyčerpali. Bylo rovněž zajímavé sledovat režii týmu RC Opava, kdy mladý a
rychlý jezdec Matěj Kupčík několikrát vyrazil na dráhu, objel jen několik málo kol a
opět byl odvolán. Taktika Opavanům vycházela, protože Kupčík ovládl první kvalifikaci
celkem bez problémů. Jako jediný pokořil hranici 11 sekund na kolo. Potenciál svého
umění a techniky již v první kvalifikaci rovněž ukazoval Pavel Karel se zcela
zbrusu novým vozem Toyota GT One. Byl druhý nejrychlejší, což bylo při premiéře
vozu pěkným úspěchem. Široký speciál Petra Jaremejka byl po první kvalifikaci
těsně třetí před Romanem Krejčím. Nejrychlejším jezdec s podvozkem tamiya F103
byl Josef Tesař, který přijel z dalekého Vysokého Chvojna (východní Čechy),
zároveň tak držel prvenství v kategorii LMP2 před Luďkem Maléřem z Rožnova pod
Radhoštěm. V kategorii GT kraloval v kvalifikaci šenovský Tomáš Rajdus se snad
nejlépe vzhledově připraveným vozem Vemac RD350R v barvách Ebbro.
</p>
<p>
Do druhé kvalifikace se většina jezdců snažila nějak vůz vylepšit, aby zajeli lepší
čas. Během kvalifikace pak bylo zajímavé sledovat souboj na prvním místě, kde Kupčíka
začal atakovat Krejčí. Oba jezdili podobné časy na úroveň 10,7. Pak se ale Kupčíkovi
podařilo ještě zrychlit a odskočil Krejčímu i ostatním pronásledovatelům na čas 10,574.
Nakonec tito dva byli jediní, kteří se dostali během kvalifikace pod 11 vteřin. Můžeme
prozradit, že v samotném 30ti minutovém závodě se to podařilo mnohem více lidem, dokonce
i těm nejrychlejším jezdcům slabší kategorii LMP2. Pavel Karel si nepolepšil, ale zůstal
třetí. Ani Tesař se nezlepšil, ale udržel vedení v kategorii LMP2 s Toyotou před
Jaguarem Luďka Maléře, který neměl zapojený ve druhé kvalifikaci chip. Třetí místo
patřilo Ivo Novosadovi, který se na poslední chvíli rozhodl pro podvozek Tamiya F103
a karosérii Audi R8R, i když uvažoval nasadí Corally s karosérii Lola. S tou zamířil
do jiného vloženého závodu. Mezi jezdci GT se na prvním místě udržel Rajdus před
Martinem Špráchalem, který pilotoval Hondu NSX. Těsně za nimi byl Jiří Hrabec. Ten
stejně jako Rajdus vsadil na předělaný podvozek 4WD na 2WD.
</p>
<p>
Závod se jel ve třech skupinách po 7, resp. 8 startujících. Lídr tréninku Kupčík potvrdil
roli favorita hned po startu, když začal všem ujíždět. Zhruba v polovině závodu stíhal
druhého Krejčího již téměř o kolo. Krejčí ale na výjezdech z hlavní rovinky ztrácel
adhezi, až v jednom kole trefil svodidlo. Ukázalo se, že prasklo uchycení ložiska zadní
nápravy. Jak jezdec dodal, právě toto den před závodem slepoval. Takže to nebyl dobrý
nápad a předčasný konec v první části..Problémům se nedařilo vyhýbat ani Karlovi.
Výborně a stabilně jedoucí Tesař dojel nakonec za Kupčíkem na druhém místě a zároveň
vedl kategorii LMP2. Přesto si stěžoval na problémy na samotném konci této první 10ti
minutové části. Pouhé tři vteřiny za ním tak dojel Jaremejko a zajímavostí je určitě
celkově čtvrté místo Lukáše Vatera z Rychnova nad Kněžnou, který své Porsche 956 dovedl
vítězně v B finále. Podobně na sebe upozornil pravidelnou a technicky vyzrálou jízdou
lídr C finále Pavel Melicher z Havířova, jehož Chevrolet Corvette se stal velkým
favoritem kategorie GT. Stejně kol jako on najel i zatím vedoucí jezdec GT Jiří Hrabec
a Tomáš Rajdus. Melicher byl třetí, ale rozdíl mezi těmito třemi jezdci bylo pouze 5 sekund!
</p>
<p>
Druhá část závodu opět vyšla nejlépe Kupčíkovi. Krejčí se snažil, ale nestačil na něj,
zejména pak když musel během jízdy dotahovat pastorek. Za pomoc děkoval Petru Goluchovi,
který mu donesl šroubovák na tribunu. Petr Goluch sám startoval v B finále v kategorii LMP2.
také váhal, zda nezkusit svůj nově zakoupený vůz LMP1. Nakonec politoval, že by se mu s LMP1
jelo lépe. Tak třeba příště, tedy v červnu v Blansku. O druhé místo absolutně bojovali dva
nejrychlejší jezdci LMP2, tedy Tesař a Maléř. Trojici nejrychlejších LMP1 uzavírali Jaremejko
a Janoš, oba s širokými plackami, které se ve světě označují Pro10. U nás tyto vozy jezdívaly
v minulosti také, ať již v Morava Cupu na počátku století, ale pak také ještě chvíli ve
Zlíně. Tam se letos jeden ze závodů Le Mans Serie také pojede, tak jsme zvědaví, jestli se
tam tyto monstra opět objeví. Mezi jezdci GT to už nebylo tak vyrovnané, protože Melicher a
Hrabec opět zrychlili a najel jako jediní 46 kol. Podívali-li bychom se na průběžné pořadí
po dvou jízdách, tak uvidíme, že Kupčík vedl již o 7 kol před Tesařem.
</p>
<p>
Třetí jízda byla rozhodující. Výborně ji opět zvládal Kupčík, ale čekala ho výměna baterii,
protože Kupčík jede s pouze 4 články NiMH, takže je to nevýhoda oproti Lipolkám s větší výdrží
i napětím. Právě při výměně baterii vůz ztratil vedení, které ho se ujal spurtující a
pronásledující Pavel Karel. Ten zajížděl i nejrychlejší kola závodu a také nejrychlejší kola
vůbec ze všech vypsaných skupin v Rychvaldu. Nakonec byl rozdíl mezi nejlepším kolem Karla a
Kupčíka jen 8 setin! Karel zajel 10,091! A vyhrál konečně bez problémů třetí jízdu. I v té
druhé se totiž potížím technického rázu nevyhnul, ale tak to u nových vozů chodí a do příštího
závodu budou jistě tyto dětské nemoci vyléčeny a Kupčík bude mít velkého konkurenta. Výborně
zajel Maléř, kterému se podařilo odjet Tesařovi, který zatím vedl LMP2 o několik kol, takže
nakonec LMP2 vyhrál Maléř. Nutno ale podotknout, že Tesařovi třetí jízda bohužel vůbec
nevyšla, přesto najetých 53 kol Maléře byl rekordem pro LMP2. Tesař si ale potvrdil druhé
místo v LMP2 před Lukášem Vaterem. Janoš porazil Krejčího v LMP1 v této jízdě a dojel druhý.
Kupčík totiž výměnou baterii klesl na páté místo, resp. čtvrté v LMP1. Mezi gétéčky ujel stále
rychlejší Melicher Hrabcovi o kolo a to znamenalo vítězství. A to přesto že startoval až ve
třetím, tedy C finále! Hrabec tak dojel druhý před Rajdusem. Podrobné rozbory a průběžné
výsledky si můžete prohlédnout na webu organizátora soutěže <a href=“http://www.rc2wd.cz./db/results.php?id_race=191&lng=2″ target=“_blank“>ZDE</a>.

</p>
<p>
Již nyní se můžete přihlásit na webu <a href=“http://www.rc2wd.cz“ target=“_blank“>rc2wd.cz</a> na druhý závod Moravian Le Mans Series 2010,
která se pojede na dráze v Blansku, která je jedna z nejhezčích v ČR pro modely 1/10. Očekáváme
opět zájem jezdců a proto nebude žádný vložený závod, ale pouze ježdění v rámci Le Mans Series.
Všichni jste tedy srdečně zváni.
</p>