Astra Cup 16.1.2010 – report

Roman Krejčí


<p>
Jak jsme předeslali v pozvánce, o tomto víkendu se ve Frýdku Místku poprvé jel závod formulí,
jinak také samozřejmě tradiční závod <!– separe –>dvoukolek pro GT vozy a „placky“. Nechyběly ani 4WD
kategorie hobby, stock a open a také se zde jeli offroady. Díky pozvánce zveřejněné na serveru
Masters.cz se zde objevili i někteří jezdci, kteří zde jinak nestartují. Tím nejvýraznějším byl
zajisté Luděk Maléř, který se přihlásil rovnou do dvou kategorií, tedy Stock a 2WD. Jen dodejme,
že to byl jinak třetí podnik zimního seriálu Astra Cup. V plánu je celkem 5 závodů.
</p>
<p>
2WD Open:
Tradiční závody určené pro 2WD podvozky již nejsou ve Frýdku Místku jen značkovým pohárem,
ale je zde otevřeno pro libovolné podvozky, tedy nikoliv pouze Tamiya F103. Zatím však ve
startovním poli jiný podvozek nestartoval. Objevilo se však několik speciálů oproti klasickému
F103GT. Tradičně mezi ně patřil vůz veterána Jirky Kunze, který startoval s podvozkem F103RM či
LM, jak chcete. Použil karosérii placky Toyoty GT-One. Roman Krejčí nasadil opět svůj podvozek
upravený na pancara, tedy s použitím zadním širokých kol od Corally. Vepředu měl potom klasické
DTM mechovky, ovšem ty zadní o šířce 30mm. Petr Goluch si zakoupil zcela nový podvozek F103GT,
ale zadní nápravu použil z modelu F103LM, tedy s širokými mechy. Během kvalifikace však provětral
i svůj starší podvozek s bezdušáky, který však byl pomalejší. Luděk Maléř měl sice také
bezdušáky, ale svým uměním dokazoval, že bude patřit k favoritům závodu také. Ostatně první
rozjížďka ukázala, že se Goluch výkonnostně velmi přiblížil Krejčímu, když dojel druhý ze
ztrátou 2,5 sekundy a patřilo mu nejrychlejší kolo 13,77. Maléř byl třetí před Jiřím Mačejovským,
který ve svém Mulsannu skrýval velmi silný motor a na rovinách dokázal všem ujet. Ti oba však
ztráceli dvě kola. Maléř ve druhé jízdě zrychlil a najel 20 kol. Goluch se starším podvozkem
dojel třetí. Čtvrtý byl potom Tomáš Jírů s pečlivě připraveným podvozkem F103GT a karosérii
Ford GT40. I do třetice zvítězil v kvalifikaci Krejčí, tentokrát s výborným nájezdem 22kol a
také si připsal nejrychlejší kolo celého dne této kategorie, tedy 13,34. Druhým místem se opět
blýskl Mačejovský. Goluch opět s pomalejším starším podvozkem dojel třetí před Jírů a Mariáněm
Pyreněm, který zde zkoušel poprvé střídavý motor a moc radosti mu neudělal.
</p>
<p>
Nejlepší kvalifikace:
</p>
<p>
1. Krejčí, Toyota 88C-V, F103GT-PanCar, 22, 5:06,18 , 13,34
</p>
<p>
2. Goluch, Mulsanne LMP, F103GT-LM, 21, 5:14,00 , 13,77
</p>
<p>
3. Maléř, Saleen GT, F103GT, 20, 5:08,87 , 14,67
</p>
<p>
4. Mačejovský, Mulsanne LMP, F103GT, 19, 5:00,54 , 13,92
</p>
<p>
5. Jírů, Ford GT40, F103GT, 19, 5:04,72 , 14,84
</p>
<p>
6. Pyreň, Honda NSX, F103GT, 19, 5:12,68 , 15,20
</p>
<p>
7. Kratochvíl, Honda NSX, F103GT, 18, 5:05,12 , 15,46
</p>
<p>
8. Kunz, Toyota GT-One, F103LM, 18, 5:08,68 , 15,33
</p>
<p>
9. Tyleček, 0
</p>
<p>
První finálová jízda přinesla největší souboj o první místo mezi Krejčím a Goluchem. Nejprve
vedl Krejčí, ale Goluch ho dojížděl až se dostal do vedení a vytvořil si několikametrový náskok.
Krejčí, ale dokázal náskok opět vynulovat, ale ne na dlouho, neboť Goluch ještě dokázal zrychlit
a lehce odskočit ve vedení. Ale opět to nebylo definitivní a v samotném závěru jeli oba jezdci
bok po boku a v napínavém boji měl nakonec více štěstí Krejčí, který zvítězil o půl sekundy.
Oba jezdci najeli 21 kol, Goluchovi patřilo nejrychlejší kolo. Krejčí si postěžoval na přemazané
zadní mechy, které byly příčinou pomalejšího vstupu do závodu. Souboj o třetí místo sváděl zase
Mačejovský s Maléřem. Oba je nakonec dělilo od sebe jen něco přes jednu vteřinu. Pátý byl Jírů,
který si během závodu stěžoval na převracení vozu, protože několikrát během dne skončil na
střeše. Krejčí si držel první místo i ve druhém finále a tím pádem již předčasně rozhodl o
vítězství ve svůj prospěch před třetí finálovou jízdou. Počítá se totiž součet dvou lepších
umístění ze tří finálových jízd. Totéž se dalo říct o Goluchovi, který byl opět druhý, ale
ztrácel jedno kolo. Maléř dojel do cíle třetí před Pyreněm, rychlý Mačejovský bohužel
nenastoupil. Kunz dojel na pěkném pátém místě. Poslední jízda nepřinesla žádné velké změny,
nedařilo se Pyreňovi, který dojel až za Kratochvílem, oba na vozech s kastlí Honda NSX.
Zajímavostí bylo v této jízdě nejrychlejší kolo, protože patřilo Mačejovskému.
</p>
<p>
Pořadí finále 2WD Open:
</p>
<p>
1. Krejčí, Toyota 88C-V, F103GT-PanCar, 21, 5:04,82 , 13,63
</p>
<p>
2. Goluch, Mulsanne LMP, F103GT-LM, 21, 5:13,63 , 13,55
</p>
<p>
3. Maléř, Saleen GT, F103GT, 20, 5:14,70 , 14,50
</p>
<p>
4. Mačejovský, Mulsanne LMP, F103GT, 19, 5:01,34 , 13,81
</p>
<p>
5. Kunz, Toyota GT-One, F103LM, 18, 5:03,50 , 15,50
</p>
<p>
6. Pyreň, Honda NSX, F103GT, 18, 5:12,01 , 15,43
</p>
<p>
7. Jírů, Ford GT40, F103GT, 18, 5:16,26 , 14,99
</p>
<p>
8. Kratochvíl, Honda NSX, F103GT, 16, 5:06,39 , 15,84
</p>
<p>
9. Tyleček, 0
</p>
<p>
Formule 1
První závod formule 1 ve Frýdku Místku přivedl na start úctyhodný počet 9 vozů. Podvozkově to
bylo pestřejší než v kategorii 2WD. Objevily se zde dva vozy F104, několik verzí tradiční
F103RM, ale také jeden monopost HPI, jeden Corally New Generation. Několik jezdců zde
startovalo s formulí úplně poprvé. Mezi nimi byl i jinak zkušený mladý pilot Jan Koniarik,
který představil svou zbraň F104. Zvítězil v první kvalifikaci před Petrem Goluchem a Pavlem
Melicharem (to je ten stroj HPI). Ze začátku kvalifikace si dobře vedl i Roman Krejčí se svou
Corally, ale uvolněné zadní křídlo mu zcela poničilo zadní kola a po 9ti kolech raději
odstoupil, do té doby mu ale patřilo nejrychlejší kolo, které posléze Koniarik překonal.
Čtvrtý byl tradiční jezdec Jiří Kunz před Tomášem Jírů, který se svou F104 jel tento den
také poprvé. Odstoupil Tyleček a nenastoupil Pyreň. Koniarik přes nápor Krejčího zvítězil
i ve druhé kvalifikaci. Goluch byl třetí před Jírů a Melicherem. Poslední kvalifikace patřila
Goluchovi, který zajel fantastické kolo 12,99 a zvítězil před Krejčím, který si ale nakonec
vybojoval první místo na startovním roštu. Třetí místo si vybojoval Kunz. Koniarik nedokončil,
stejně jako Tyleček či Pyreň. Ale právě u Pyreně se hodně pracovalo přes polední pauzu, kdy ho
navštívil zkušený Luděk Szostek a na formuli se hodně zapracovalo, což se projevilo ve finále.

</p>
<p>
Nejlepší kvalifikace:
</p>
<p>
1. Koniarik, F104, 21, 5:06,10 , 14,07
</p>
<p>
2. Goluch, F103RM, 21, 5:06,35 , 12,99
</p>
<p>
3. Krejčí, Corally McLaren, 21, 05:08,3 , 13,40
</p>
<p>
4. Kunz, F103RM, 19, 5:03,24 , 14,68
</p>
<p>
5. Melicher, HPI, 19, 5:08,47 , 14,88
</p>
<p>
6. Jírů, F104, 19, 5:16,57 , 14,77
</p>
<p>
7. Knapp Dan, F103RM, 16, 5:03,53 , 16,62
</p>
<p>
8. Tyleček, F103RM, 1,
</p>
<p>
9. Pyreň, F103RM RedBull, 0,
</p>
<p>
Ve finálových jízdách se nekonal předpokládaný souboj Koniarik-Krejčí-Goluch. Koniarik bohužel
zůstával s problémy, které se nepodařilo odstranit vzadu a dojel čtvrtý. Výrazně se zlepšil
zmíněný Pyreň, který z posledního místa na startu vybojoval pěkné třetí místo. První byl Krejčí
s náskokem jednoho kola na Golucha. Nedařilo se Kunzovi, který zaostal za očekáváním. Druhé
finále předčasně rozhodlo o vítězi, kterým se stal Krejčí, když opět jako jediný najel 21 kol.
Na druhé místo poskočil Koniarik, ale oproti kvalifikaci byl o 2 kola pomalejší. Polepšil si i
Kunz, který dojel čtvrtý za Goluchem. Rychlý Pyreň odstoupil, stejně jako nejpomalejší jezdec
Knapp. Do třetího finále nasadil Krejčí svůj záložní vůz F103RM s karosérii Stewartu F1, ale
vůz se ukázal jako příliš nízký od země a tak se propadal v pořadí až na třetí místo. Vítězství
si nakonec vybojoval Pyreň před Goluchem. Čtvrtý byl Jírů před Koniarikem.
</p>
<p>
Pořadí finále Formule 1:
</p>
<p>
1. Krejčí, Corally McLaren, 21, 05:07,0 , 13,75
</p>
<p>
2. Goluch, F103RM, 20, 05:10,9 , 13,98
</p>
<p>
3. Pyreň, F103RM RedBull, 20, 05:04,9 , 13,93
</p>
<p>
4. Koniarik, F104, 19, 05:03,4 , 14,23
</p>
<p>
5. Jírů, F104, 18, 05:02,5 , 15,33
</p>
<p>
6. Kunz, F103RM, 18, 05:01,5 , 14,3
</p>
<p>
7. Melicher, HPI, 18, 05:05,4 , 14,58
</p>
<p>
8. Knapp Dan, F103RM, 17, 05:01,8 , 16,11
</p>
<p>
9. Tyleček, F103RM, 0
</p>
<p>
Často se v poslední době hovoří o omezení pro kategorii 2WD, ať již placky a GT či formule.
Zde se jezdí letos opravdu obě kategorie jako otevřené a je pouze na zralé úvaze jezdců, co do
svých vozů namontují. V obou kategoriích se osvědčují mechová kola, která lépe sedí na koberci.
Co se motorů týká, tato kategorie víceméně sama ukazuje, kolik výkonu se do svého vozu hodí dát
a kolik je už moc. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že samozřejmě hodně záleží na převodech, ale
pokud jezdím v placce motor Nowak 13,5T střídavý, tak na vysílačce jsem omezoval výkone na 80%.
Když jsem na poslední finálovou jízdu dal 90%, nedokázal jsem zajet rychlejší kolo a přestože
byl vůz ještě dravější, bylo to zřejmě již příliš výkonné a přebytek výkonu se nedařilo rozumně
převést na dráhu. Takže se jeví jako rozumná varianta zřejmě střídavý motor 17,5T a nebo věřit
zralé úvaze jezdců, aby své vozy nepřemotorovali a nebyli na trati nebezpeční 🙂
</p>
<p>
V ostatních kategoriích si připomeňme alespoň ty nejrychlejší. V Openech vyhrál Pavel Karel
před Zbyňkem Kratochvílem. Ve Stockách vyhrál Luděk Maléř před Jakubem Davidem. V Hobby kategorii
se radoval Pavel Kocich před Jakubem Zaplatelem. A v Offroadech zvítězil Pavel Melicher před
Alešem Hornsteinem.
</p>
<p>
Závody proběhly bez problémů a přes velký počet startujících ve všech kategoriích se podařilo
závody ukončit po čtvrté hodině odpolední, takže věřím, že byly účastníci přes četné karamboly
na trati a místy zvlněný koberec spokojeni a vítězům se jistě líbili pěkné poháry.
</p>