Nebojte se závodů aneb první seznámení.

Igor Vlahovič


<p>
Pokusím se nyní nastínit problematiku první účasti na závodě RC modelů aut. Protože je
pro nováčky rozhodnutí přijet na závod někdy opravdu <!– separe –>těžké.
</p>
<p>
Každý nějak začíná. Koupíte první RC model auta, RC vysílačku, další potřebné k provozu a
hurá na první parkoviště. Pokud se v okolí nachází volně přístupná RC dráha – tak později
první jízdy na ní.
</p>
<p>
Zde se začneme scházet s lidmi, kteří mají stejný koníček. Začneme se pravidelně scházet, diskutovat
a hlavně jezdit. Postupně získáváme zkušenosti, zdokonalujeme svoje řidičské umění. Otázkou času je,
jak nás to takto bude dlouho bavit.
<p>
<p>
Přece jen, a to hovořím i za sebe, si v duchu začnete říkat – když už mi to tak jde s přáteli. Co to
nezkusit i na ostrém závodě. Ale ani já jsem netušil, co a jak. A tak jsem i já delší dobu váhal.
Ale nakonec jsem se rozhodl a na první závod se připravil a vyrazil. Dnes už je jiná doba, vše šlo
kupředu. Ale princip zůstal stejný. A co vás čeká na prvním závodě? Jak postupovat ?
</p>
<p>
– když se rozhodneme vyrazit na závod, stačí projít internet a určitě narazíte na stránky, kde
objevíte konkrétní závodní seriál včetně jeho propozic. V dnešní době je jich dost a můžete si
vybrat i dle místa svého pobytu. Každý seriál má své specifické propozice. Ale vesměs jsou
pravidla hodně podobná. Mohu jmenovat Xray Challenge, Mibosport Cup, Lestr Cup, Český pohár,
MČR, Open Tour Trutnov. Kromě MČR není potřeba licence a vy můžete ihned nastoupit do vybrané
kategorie. Nejste ničím vázaní a nemusíte být ani členem RC klubu.
</p>
<p>
– samozřejmě si pročtete pravidla a propozice. Ale v životě to nenahradí osobní účast a načerpanou
zkušenost přímo na akci. Avšak nepodceňujte text. Neb co je psáno, to je dáno.
</p>
<p>
– důležité je si přečíst část o vypsaných kategoriích a co je v nich předepsáno. Každý pořadatel
má vypsané své kategorie, které se v dnešní době prolínají. Máte-li vybavení na jeden závod,
můžete zpravidla nastoupit s tímto i na jiný. Pořadatelé se snaží pravidla sjednocovat. Většinou
se dívejte na předepsaný motor a pneu (obutí). Vše ostatní je volné.
</p>
<p>
– kategorie jsou různé. Většinou máto možnost výběru 1/10 4WD, 1/10 2WD, 1/18, MT a T, buggy a
nebo i měřítko Large Scale. A tak můžete startovat jak s elektrickým pohonem, tak i spalovacím.
Možností je mnoho.
</p>
<p>
– na závod se dnes přihlašujeme elektronicky přes internet nebo i pomocí SMS zpráv. V přihlášce
vyplníme základní údaje a pokud nemáme personální čip AMB, zajistíme si jej v přihlášce u pořadatele.
Pokud ho půjčuje (pozor na poplatek). Uvažujeme-li již od začátku o pravidlené účasti – pak jej
doporučuji zakoupit. Tato investice se vám neztratí. S čipem AMB můžete pak nastoupit na jakýkoliv
závod a to nejen v naší republice. Nahlásíme i dvě frekvence, pokud nemáme DSM. Můžeme se totiž
potkat s pilotem se stejnou frekvencí. DSM – zde se nic neřeší. Ještě k AMB čipu ( případně čipu
typu infra) – jedná se o zařízení malých rozměrů, které se instaluje do modelu a pomáhá vám měřit
průjezd kol v reálném čase. Toto zařízení je napájeno běžně z přijímače.
</p>
<p>
– na závod je dobré přijet dříve než je psáno v propozicích. Aby jste měli čas se „ubytovat“ –
tedy rozložit své depo. S tím je ještě spojena příprava vlastního „depa“. Je potřeba vysledovat
v propozicích, zda jsou k dispozici stoly a židle. Pokud ne, musíte si vzít stoleček (napřiklad
kempinkový) a židličku. Pokud nechcete sedět na zemi, což je nepohodlné. A také prodlužovací
kabel a rozdvojku. Pokud máte více spotřebičů (například nabíječů). Na místě si najdeme vhodné místo
k rozložení depa. Řídíme se popřípadě instrukcemi pořadatele, kde je možné se usídlit.
</p>
<p>
– po vytvoření zázemí si jdeme okouknout dráhu. Tvar, kde je tribuna, kde je časomíra. Zde pak
najdeme pomoc pořadatele. Na tomto místě se většinou zdržuje ředitel časomíry a i ředitel závodu.
Většinou je na závodě více účastníků a pořadatel koordinuje trénink po skupinách. Je to rozděleno
po kategoriích a měřítkách. A tak si ověříme, jak to na daném závodě je zařízeno. Potom si připravíme
model a jdeme vyzkoušet svou první jízdu. Zatím jen volně, bez měřeného tréninku.
</p>
<p>
– pokud máme jisté řidičské zkušenosti s modelem, vybereme si tím pádem i kategorii. Pokud jste
začátečník, doporučuji kategorii Hobby a jí podobnou. A i když není něco podobného vyhlášeno pořadatelem,
nemusíte se obávat. Budete zařazeni do nejnižší skupiny. A zde najdete piloty sobě rovných. Jak
se potom budete zlepšovat, budete zařazováni stále výše. Ještě před tím, než se vrhnete na ranní
trénink, nezapomeňte se přihlásit u pořadatele do závodu a zaplatit startovné. Případně si půjčit
AMB čip. Ten pak musíte na konci závodu vrátit a to nepoškozen. Ale nemějte obavy. Pořadatel nebo
zkušený kolega vám pomůže s instalací do modelu a pak se již o tuto věc nestaráte.
</p>
<p>
– po ranním volném tréninku proběhne rozprava, kde se poprvé dozvíte styl kvalifikací a finálových
jízd, technické detaily závodu. Pravda – to jste si asi přečetli již v propozicích. Ale slušností
je být přítomen tomuto aktu. Navíc se zde můžete ještě na cokoliv optat. To však můžete učinit
i v průběhu závodu kdykoliv. Většinou se můžete těšit na 3 – 4 měřené kvalifikační jízdy, které
vás zařadí do určité finálové skupiny. V této potom budete soupeřit se svými rovnocennými kolegy
o příčku nejvyšší. Finálové jízdy jedete většinou 3. A to je pak ten pravý adrenalin. Musíte
uspět minimálně ve dvou a z jejich součtu vám vyjde konečná pozice v dané finálové skupině a i v závodě celkem.
</p>
<p>
– na závodě funguje technická podpora pořadatele, který vám rád pomůže s nastavením modelu. Tedy
pokud se nejedná o model Tamiya TT-01E v základu, kde nelze nastavit nic. Pokud nemá pořadatel
čas, určitě vám pomohou a poradí kolegové z okolních dep. Pokud jste vlastníkem závodního
typu podvozku s mnoha nastavitelnýni parametry, budete tuto pomoc určitě potřebovat.
</p>
<p>
– mezi jízdami máte přibližně hodinu času. To je dostatečná doba pro nabití akumulátorů a případnou
opravu modelu. Za tu dobu můžete nasbírat mnoho cenných rad a to když projdete depa a podíváte se
na činnost svých kolegů.
</p>
<p>
– v kvalifikacích máte možnost ladit model a testovat, jak se nastavení projevilo v jízdě. Nechte
si poradit od zkušených borců a ulehčete si stres. Měli by vám poradit. Dříve to tak pravidlem nebývalo, dnes
už je zase jiná doba.
</p>
<p>
– při jízdě samotné si dáváme pozor na okolní modely. Snažíme se držet stopu. Jedeme opatrně a raději
méně plynu. Vyvarujte se narážení do soupeřů. Pořadatel na to dává pozor.
</p>
<p>
– po jízdě odevzdáme model na kontrolu a jdeme nasazovat další jízdu. Nasazovat znamená, že
si stoupneme na místo určené pořadatelem a sledujeme svůj úsek dráhy. A v případě nehody
spěcháme na pomoc kolegovi, který se vyboural a nemůže pokračovat v jízdě. Po této
činnosti si vezmeme model zpět k sobě a jdeme
se připravovat na další jízdu. Při přípravě se opět můžeme radit s kolegy.
<p>
– občas bývá pauza na oběd. Ale při větším počtu lidí se pokračuje ihned do finále. Ale čas na jídlo
najdete vždy. Času máte dosti na vše.
</p>
<p>
– bezprostředně po skončení závodu probíhá vyhlášení výsledků a vyhlašováni jsou zpravidla
vítězové jednotlivých finále. A tak i když jedete například finále F, můžete být nejlepší.
</p>
<p>
Zdá se vám to příliš složité ? Není potřeba se strachovat. Každý nějak začínal. I ti profesionálové,
se kterými se na závodech budete potkávat. Jednou na jejich místě můžete stanout i vy samotní.
Osobně se setkávám na závodních akcích s mladými nadějnými jezdci, kteří za krátkou chvíli udělali
velké pokroky. Na závodech se setkávají lidé různých věkových kategorií. Každý si najde svého
soupeře, se kterým pak měří své síly a dovednosti.
</b>
<p>
Jízda s přáteli na parkovišti a volně přístupné dráze je zajímavá, ale zážitek ze závodu to nikdy
nemůže nahradit. Ale to už se v těchto slovech opakuji z dřívějšího příspěvku. A tak vám nezbývá
zopakovat, že jste na závodech vždy srdečně vítáni a určitě si svůj závod užijete na 100%.
</p>
<p>
Na závěr letmé shrnutí:
</p>
<p>
1. vybrat si závod, přihlásit se, zajistit AMB čip, nahlásit frekvenci, nachystat model
</p>
<p>
2. přijet na závod, potvrdit přihlášku, zaplatit startovné (popřípadě půjčení čipu AMB),
rozložit depo
</p>
<p>
3. využít volný trénink, účasnit se ranní rozpravy
</p>
<p>
4. sledovat průběh závodu, být včas připraven na jízdu, odevzat model na technickou kontrolu,
jít nasazovat
</p>
<p>
5. mezi jízdami si připravit model a pozorovat okolí kolem sebe a nebát se ptát na cokoliv
</p>
<p>
6. slušností je se účastnit vyhlášení i když jste zrovna neuspěli. Je to slušnost vůči ostatním. Tedy
pokud nejste zdaleka a nespěcháte příliš
</p>
<p>
A když už nebudete na závodě přímo startovat, stojí za to se přijít podívat, jak to tam probíhá
a načerpat zkušenosti. Ty se vám vždy v budoucnu budou hodit. A nebo – stačí najít RC kroužek, který vás také zasvětí a pomůže. I zde vám poradí a připraví na závody. Pokud budete potřebovat
podrobnější informace, nestyďte se napsat do redakce, rád vám pomohu a i osobně na závodech.
</p>