Tamiya večerní jízdy 5.7.2009 – druhé dění

Igor Vlahovič


<p>
Dne 5.7.2009 se po skončení závodu MČR Large Scale 1/5 opět otevřela Slavkovská dráha pro
modely ET Tamiya. Ředitel časomíry RC klubu Slavkov pan Šeliga se hned po 18:00 hodině ptal
na počet účastníků. Nakonec se sešlo <!– separe –>6 příznivců pomalé jízdy s modely Tamiya TT-01 v základu.
Předepsaný motor byl MIG 500 nebo Graupner 500 a základní pneu Tamiya. Všichni účastníci
tedy měli v modelu motor Mig a i shodné převodové poměry. Všichni jelo podvozky Tamiya
TT-01.
</p>
<p>
Symbolické startovné, které bylo odměnou za práci časomíry, bylo vybráno při presentaci. Ihned
potom byla vytvořena skupina a dohodli se 3 kvalifikace a 3 finále v délce 6. minut.
</p>
<p>
Naposledy se čekalo na tmu, nyní se začalo již kolem 19:30. A kdo se do přátelského klání
přihlásil ? Igor Vlahovič, Aleš Bayer, Vladimír Pilát, Tomáš Dospíšil, David Mrkos a Ivo Day.
</p>
<p>
A hned od začátku bylo o zábavu postaráno. Ivo neměl na první kvalifikace AMB čip a také David
Mrkos jej v modelu neměl. I Tomáš Dospíšil si jej špatně zapojil. A tak tito piloti při průjezdu
smyčkou „pípali“ a šéf časomíry jim kola klikal ručně. Problém nastal, když všichni tři projeli
smyčkou naráz a pípali jako o život. A tak průjezdy byly velmi zajímavé. U modelů 1/5 by pípání
slyšet nebylo určitě a tento systém by zajisté nefungoval.
</p>
<p>
Tomáš svůj čip zapojil, Ivo Day si zajistil AMB od kolegy a tak potom „pípal“ pouze David. Občas
opět zapoměl pípnout a tak se mu tak nějak ty kola naklikala, aby to odpovídalo. Jako jediný
neměl na svém VW Golf GTI světla, což se v pozdní době negativně projevilo.
</p>
<p>
Kvalifikace: ve všech třech jízdách kraloval Aleš Bayer s nájezdem 10 kol. A přitom aspiroval
na nájezd i 11 kol. Ale i při počtu 6. modelů na obrovské dráze se konaly kolize. Třeba takový David
Mrkos, když byl předjížděn vozem BMW 320 SI Igora, s ním měl vždy kolizi a sváděl to na špatnou
viditelnost a rušení :).
</p>
<p>
Igor se ho snažil držet zuby nehty, ale Aleš to měl rychlejší. Rovinka byla bez šikany a tak se rozdíl
projevil. Igor se stále snažil vymyslet taktiku, ale nic nevymyslel do konce závodu. Aleš měl v modelu
zřejmě jaderný pohon…
</p>
<p>
Pilát Vláďa dal do svého TT-01 silnější motor a ined svoje Porsche 911 rozstřelil v první zatáčce. Tomáš
Dospíšil měnil elektroniku, kdy se bez externí pomoci Igora neobešel. Ivo bral závod rekreačně a pozdeji byl
několikráte sabotován. Postavení na finále bylo po šílených dostizích a karambolech následující: Aleš, Igor,
Tomáš, David, Ivo a Vláďa.
</p>
<p>
Mezi jízdami byly krátké přestávky. Žádné prodlevy. Prostě fofr. Ale o legraci a hlášky nebylo nouze. Spíš
než o ostrý závod šlo o přátelské dostavení příznivců elekter s tím, že konverzace neprobíhala pouzev depu, ale
vydatně i na tribuně. Další gradování začalo ve finále, kdy se na dráze objevil Martin Bayer a Martin Pater.
</p>
<p>
Finále: pokud se to dá nazvat soubojem, tak Aleš a Igor bojovali o první místo. Teda spíše Aleš čekal na
Igora a prováděli těsné souboje a průjezdy smyčkou. David si potom na model VW Golf připevnil provizorní
osvětlení a vypadal jako mašina či jednostopé vozidlo, které zepředu ještě bylo vidět, zezadu už však nikoliv.
Navíc při nájezdu na rošt či dojezdu se David se svým strojem přiřítil a udělal okamžitě pořádek na trati i v depu.
</p>
<p>
Všechny jízdy finále vyhrál Aleš, Igor druhý – oba 10 kol za 6 minut jízdy. David měl jednostopé vozidlo a
člověk by nevěřil, že dokáže dojet třetí. No právě – málo viditelný a přesto nebezpečný. Ivo Day byl dvakráte
sabotován – jednou měl driftovací kola a za 6 minut najel pouze 3 kola a to tak, že se pořád motal
dokolečka. Potom mu kolegové (nebudu jmenovat 🙂 přehodili revers na plynu a po startu namísto chodu
vpřed začal couvat jako o život. Občas se na rovince na trati objevily neznámé předměty, které navíc nebyly
příliš vidět a tak se muselo kličkovat. Hlášky na tribuně, „pípání“ Davida Mrkose… Někteří se po startu
finále smáli tak, že havarovali v první zatáčce a nebyli schopni udržet model na široké a rychlé trati.
</p>
<p>
Tomáš Dospíšil dokázal ohnout plastovou mohutnou poloosu a tak závod nedokončil. Ale i on se výtečně
bavil. Pořadí po třech jízdách tedy Aleš, Igor a tajemný David. Vše vidíte na fotce úvodní a všimněte si hlavně Davidova
osvětlení jeho VW Golf… Čtvrtý skončil Ivo, potom Vladimír a pole uzavíral Tomáš.
</p>
<p>
Závod byl u konce potom se pomalu jezdci po náročném dni rozešli. Tento závod nebyl příliš prestižní,
ale rýsuje se vize oživení seriálu Tamiya Cup, který se již jezdil. Zatím se jedná o kuloární informace a
tak nemá cenu zveřeňovat podrobnosti. Ale pokud by se vše zdařilo, byly by vytvořeny podmínky pro závody
i s lowend podvozky, které zde zatím chybí. Navíc by dostali šanci mnozí mladí nadějní junioři –
děti, aby mohli poměřit síly mezi sebou a dozvědět se tak něco více o tomto krásném hobby sportu. Vše se
dozvíte zavčas, až informace nabydou reálné podoby. Omluvte kvalitu některých fotek. Bylo to foceno v přítmí a můj aparát si s tím nechtěl poradit. Díky…
</p>