Březí 31.1.2009 – otesánek obstál…

Igor Vlahovič


<p>
31.1.2009 se konal další přátelský závod seriálu Brno – Březí – Hodonín. Nyní v Březí. Tentokráte
byla účast malá, ale o to byla pohodovější atmosféra a pohoda. Navíc na nás čekala velmi technická
dráha, kde jsem otestoval Novak Mongoose s motorem 8.5. ?<!– separe –> A potrápil kolegy v OPEN.
</p>
<p>
Ranní trénink ukázal, jaké nastavení a převodový poměr mají jezdci zvolit. Já sice zvládál jet
s neomezeným výkonem, ale nebylo možné dát nikde plný plyn. A tak přišlo na řadu omezení výkonu
na vysílači na 70%. A mohl jsem dát na chvíli přece jen plný plyn.
</p>
Poměr jezdců v kategoriích se na tomto závodě změnil. V OPEN bylo více pilotů než v kategorii STOCK.
Není to zvykem na tomto seriálu, kde Stock je více obsazovaná kategorie.
</p>
<p>
Ranní rozprava byla krátká. Na ní jsme se dozvěděli směr jízdy a dobu jízdy. Jinak nic nového pod
sluncem. Stará pravidla se prostě nemění. 4 rozjížďky a 3 finále. Všichni jedou stejný počet jízd.
</p>
<p>
<b>Rozjížďky 180</b>
</p>
<p>
Setkali se dva borci – Hetmánek Drahoš a Martin Láska. A hned od začátku se přetahovali o TQ na
finále A. Oba najížděli 33 kol a nakonec se z TQ radoval Martin. Za ním se zařadil Drahoš. Potom trochu
propad a třetí na finále A – Petr Fišer s nájezdem 30 kol. Pouze 5 jezdců v A finále, zbytek v B. O další
místa bojoval Hetmánek Tomáš a Hájek Svatopluk st. Budeme svědky souboje Martin vs Drahoš.
</p>
<p>
<b>Rozjížďky OPEN</b>
</p>
<p>
Zde se setkali Marek Schiller, Tomáš Vyleta, Jan Vyleta, Drahomír Čevela, Vít Krejčí a další. Jak
vidíte, někteří přešli z kategorie 180 do Open. Tomáš, Jan Vyletovi například. I já jsem šel do
rychlé kategorie, abych provedl testy se systémem NOVAK Mongoose. Za velkého soupeře jsem považoval
Marka, ale nakonec vše bylo jinak. Marek jel nejdříve Tekin systém, potom použil motor 300. Ale
nijak mu to nepomohlo v konečném výsledku a na tribuně vedle mne byl dost nervózní. Tomáš Vyleta
jel také NOVAK a hned s ním najel 35 kol a stoupl si ve finále A na druhé místo. Na první místo jsem
se dostal já. Prováděl jsem různé pokusy s převodovými poměry. O tom napíši na konci v souhrnu. Ale
začal jsem na 37. kolech a před A finále měl nájezd 39 kol s dojezdem 6:04. A začal na převodovém poměru
42/15 a na finále měl připraveno ratio 44/11 !!! Čevela Drahoš si vyjel krásné 4. místo na finále A.
Do Ačka se ještě dostali Čechovský Adam Jan Vyleta. Zbytek pilotů se musel spokojit s finále B.
<p>
<p>
<b>Finále A 180 </b>
<p>
Boj mezi Drahošem a Martinem pokračoval i ve finále. Martin byl ale lepší a porazil Drahoše – a to dvěma
vítězstvími (v první a poslední jízdě a najel i 35 kol). O třetí místo bojovali Hejtmánek Tomáš s Fišerem Petrem.
Nakonec Tomáš přece jen jel klidněji a to třetí místo si zasloužil. Hájek Svatopluk st. byl také v A finále a jelo
mu to slušně.
</p>
<p>
<b>Finále B 180 </b>
</p>
<p>
Kdyby Martinovi Skorupskému neshořely dva motory v modelu Scalpel, byl by vyhrál finále B. Ale uchycení motoru
mu neumožnilo volit zatím lehčí převod a tak bylo dokonáno. Ale jelo mu to krásně. Finále B ovládl Fišer Vašek.
Nechal za sebou Boba Gorčíka a třetího Libora Novotného.
</p>
<p>
<b>Finále A OPEN </b>
</p>
<p>
Zde to bylo v mojí režiji. Všechny finále jsem vyhrál a pomocí testů jsem chtěl pokořit hranici 9 sekund na kolo. A najet 40 kol…
Obojí se povedlo díky pokusům s převody a laděním výkonu motoru přes vysílač – viz. tabulka. Takže boje
pokračovaly o druhé místo. Vypadalo to, že Vyleta Tomáš (NOVAK Mongoose 10.5) si přijel pro druhé místo. Ale Marek
Schiller mu nakonec ukázal záda a jako jediný dokázal najet i 38 kol. Zajitil si tak druhé místo před Tomem.Ten dokázal
najet za 6 minut i 36 kol. Hned za ním jeho bratr Jan (NOVAK Mongoose 10.5). V A finále jel i Čechovský Adam a Drahomír
Čevela.
</p>
<p>
<b>Finále B OPEN </b>
</p>
<p>
Tak tady se taky bylo na co dívat. Láska Martin startoval v obou kategoriích a i zde uspěl. Dvakrát vyhrál, jednou druhý. Nájezd
34 kol. Druhý za ním Ostadal Zdeněk (33kol) a třetí v B finále Čechovský Čeněk (33 kol). Vidíte, jak to bylo vyrovnané. Krejčí
Vít mel také systém Novak Mongoose 10,5, ale skončil poslední díky závadě na servu Hitec HS-82…
</p>
<p>
Po celý závod perfektní atmosféra, bez konfliktů. Rychlý chod jízd, kvalitní koberec a bezpečná dráha, která prověřila um jezdců.
Ceny jako obvykle tekuté… Všestranná spokojenost všech si myslím.
</p>
<p>
Nyní tedy k mému pokusu se systémem NOVAK Mongoose s motorem 8,5. Motor nazývejme dále jen OTESÁNEK (taky je buclatý a papá….).
Zkusil jsem několik variant převodových poměrů a ladil výkon na vysílači. Pro názornost to shrnu v tabulce, kde najdete výsledky:
</p>
<p>
<table width=“400″ align=“center“ border=“1″ cellspacing=“0″>
<tr>
<td width=“86″><div align=“center“>převodový poměr </div></td>
<td width=“95″><div align=“center“>spotřeba za 6 minut </div></td>
<td width=“162″><div align=“center“>LiPo</div></td>
<td width=“10″><div align=“center“>vysílač </div></td>
<td width=“13″><div align=“center“>pozn.</div></td>
</tr>
<tr>
<td><div align=“center“>42/15</div></td>
<td><div align=“center“>374 mAh </div></td>
<td><div align=“center“>DP 850 mAh, 15C </div></td>
<td><div align=“center“>70%</div></td>
<td><div align=“center“>OK</div></td>
</tr>
<tr>
<td><div align=“center“>44/15</div></td>
<td><div align=“center“>608 mAh </div></td>
<td><div align=“center“>DP 850 mAh, 15C</div></td>
<td><div align=“center“>85%</div></td>
<td><div align=“center“>OK</div></td>
</tr>
<tr>
<td><div align=“center“>44/13</div></td>
<td><div align=“center“>581 mAh </div></td>
<td><div align=“center“>DP 850 mAh, 15C</div></td>
<td><div align=“center“>110%</div></td>
<td><div align=“center“>1 x pokles napětí. U převodu 44/11 – několikrát za sebou </div></td>
</tr>
<tr>
<td><div align=“center“>44/11</div></td>
<td><div align=“center“>590 mAh </div></td>
<td><div align=“center“>Ray 850 mAh, 25C </div></td>
<td><div align=“center“>140%</div></td>
<td><div align=“center“>bez problémů</div></td>
</tr>
</table>
</p>
<p>
V podstatě šlo o to, že jsem zlehčoval převodový poměr a zvyšoval postupně výkon na vysílači ze 70% až na 140% (max je 150%). A model
seděl jako přibytý, nepřevracel se a nejlepšího zrychlení dosáhl až při převodu 44/11.
</p>
<p>
Nyní pár drobností na závěr:
</p>
<p>
– kolo 44 použijete u podvozku XRAY M18 PRO až po vybroušení zářezu pod kolem. Jinak vám bude kolo drhnout o šasi
</p>
<p>
– baterie o kapacitě 850 mAh vydržely co se týče kapacity v pohodě (viz tabulka). A to jsem jel naplno a baterie nešetřil. Problém
vznikl po zvolení převodu 44/13 a pak 44/11, kdy baterie o zátěži 15C nepokryly proudové špičky a regulátor vypnul model. Při použití
baterií RAY 25C byl problém elimninován. Otázkou nyní je, zda tento problém s 15C bude přetrvávat i na dlouhých a rychlých drahách
Ale zde nebude tak lehké ratio a ani rozjezdy nebudou tak prudké. Bude to samozřejmě předmětem dalších testů na závodě XRAY Challenge Morava.
Nicméně motor 8.5 se dá řidit i v plném výkonu . V tabulce je údaj o dobytí baterie
</p>
<p>
– opotřebení mechů jako u silnějšího motoru nad 8000 ot./V
</p>
<p>
– převod 44/11 je na hranici. Kardan je těsně u motoru a evidoval jsem lehké opotřebení kardanu</p>
<p>
– při ratiu 44/15 jsem najel 39 kol a best lap 8.55, při ratiu 44/11 jsem najel 40 kol s dojezdem 6.00.96 a best lap 8.5
</p>
<p>
– závod Xray Challenge Morava ukáže další potenciál této kombinace a pravděpodobně i schopnosti jezdce samotného. Nyní se podívejte na foto a stáhněte
<a href=“http://www.mediafire.com/download.php?mr3mmbz2h2m
“ target=“_blank“>VIDEO</a>
z jízd kategorie 180 a OPEN, kde jsem otestoval super silný systém NOVAK Mongoose 8.5…
</p>