Hanácký letní pohár 20.9.2008 – čest otužilcům

Igor Vlahovič


<p>
Co mě zdrželo od napsání reportu z posledního závodu Hanáckého letního poháru konaném dne 20.9.2008 ? Bylo to několik skutečností, se kterými
jsem vlastně nepočítal. Když jsem se vrátil do Brna, byl jsem seznámen s tím, že jdu do kina na romantický film MAMMA MIA. Poté
jsem měl ještě nějaké povinnosti. Lehce po 21. hodině jsem sedl k laptopu a začal tvořit. Pozdě, ale přece. No tak to byla taková
omluva všem „příznivcům“ mých reportů, kteří jsou zvyklí na quick upload na MASTERS… A nyní již bez prostojů na článek, ne ?
<p>
Ještě na úplný začátek musím vysvětlit, proč jsem přešel zpět od volantové vysílačky k pákové. Protože se mě na to pořád ptá
Toník Pospíchal. Důvodem návratu k páčkové soupravě byla dřívější nerezavějící láska k soupravě Futaba T2R, na které jsem začínal
a v druhém případě cena nové páčkové soupravy. Tímto okamžikem považuji věc za vyřízenou 🙂
</p>
Podle původní startovní listiny to vypadalo na trochu větší Určice Cup. Ale nakonec tento seriál na poslední klání přijelo navštívít
14 jezdců ve třech kategoriích. Ale i tento počet sliboval přátelské sobotní poježdění. Jen už přišel podzim a s ním i nemilosrdné
chladno. Ale piloti se zateplili, někteří byli vybaveni i rukavicemi… Takže nic nebránilo odstartování závodu o čtyřech rozjížďkách
a třech finálových jízdách. Pokud se vám zamlouvá rozepisování děje po kategoriích, máte to zde opět v plné parádě.
</p>
<p>
<b>Hobby (motor MIG 500 Race)</b>
</p>
<p>
Zvučná jména této kategorie slibovala hezkou podzimní podívanou. Vít Malchárek, Vlastík Švec, Toník Pospíchal, Olda Groch a další
jezdci „langsam“ kategorie začalo jízdy o postavení na TQ do finále. Hned od začátku bylo jasné, že Vít a Vlastík budou bojovat
o příčky nejvyšší. Jejich stroje byly dokonale připraveny a jako jediní najížděli 23 kol. Ale ani zbytek startovního pole se nemusí
stydět za svoje výkony. Tonda Pospíchal jel opět svoji pohodovu jízdu. Bez nadávek a stresů. A to se mu vyplatilo na 100%. Postavit
se na finále za Vlastíka a Víta je myslím si hezká odměna za snahu. Takže už to víte… TQ na finále získal Vlastimil Švecuj, za
ním hned Vít Malchárek a za nimi… ano Toník Pospíchaluj. A tito tři to vedli úspěšně ve finále až do samého konce. Opět musím
zdůraznit, že Vlastík i Vít jsou vozíčkáři, ale tento handicap jim vůbec neubírá na kvalitě a prožitku celého závodu. Oba skončili
na stupni vítězů a není to poprvé. Pavel Valoušek měl několik havárijí i s motorem MIG. Olda Grochuj to neměl úplně zmáklé, ale bylo
to asi tím, že jel dvě kategorie. Lépe se soustředit na jednu.. Tomáš Frantal celý závod bojoval s Jaroslavem Kopeckým. Tedy každý si
našel svého soupeře.
<p>
<b>OPEN</b>
</p>
<p>
Dva Kupčíkové, Jirka Kmoníček (pořadatel společně s Pavem Valouškem), David Hirt a Olda Groch. Ani jsem to nečekal, ale Matěj jel
velmi dobře a sesadil z trůnu domácícho Jirku. Oběma to jelo jako z praku, ale Matěj jel více klidněji. Získal tím pádem i TQ na
finále. Jirka hned za ním. Třetí pak David Hirt a pole uzavíral Olda. Štěpán Kupčík nenastoupil. Matěj vyhrál všechny jízdy s přehledem
vyhrál dnešní závod v této kategorii. Dokázal najet za 5 minut jízdy 25 kol. Hned za ním skončil David Hirt a třetí pak Jirka, který měl
jednu jízdu problémy s adhezí svého modelu. Olda skončil tedy zákonitě čtvrtý. Ale stíhat obě kategorie je kumšt. Znám to osobně
ze seriálu Brno – Březí – Lužice. Smekám před ním…
</p>
<p>
<b>Micro </b>
</p>
<p>
Tady se sešli celkem 4 jezdci. Členové SVK Micro Teamu Brno (SVK = Skourupski, Vlahovič, Košťál) podpořili tuto kategorii svoji účastí.
A Igor se rozhodl pro další ze svých pokusů. Žádný střídavý systém, žádná 300ka. Pro pohon modelu XRAY M18 PRO zvolil s Martinem motory
řady 180. Martin zlatou 180ku a Igor originál motor XRAY 180. Jako zdroj energie zvolili oba jezdci dva články LiPO DESIRE POWER o kapacitě
850 mAh. Proč nezkusit jízdu na 10kové trati s nejpomalejším motorem ? Po závodě bych neřekl, že je to nuda. Martin Hrubý sice měl
motor 300 a 5ti článek NimH, ale ve finále byl stejně rychlý jako my s motory 180 a 2S LiPo. Jirka Kmoníček měl v modelu střídavý
systém Mamba s motorem 8000. Ale poslal jsem mu zprávu o chystaném pokusu a on si na závodě snížil výkon motoru na cca 45% a chystala
se adrenalinová jízda. Kdyby to Jirka neudělal, nevadilo by mi to, ale závodil by sám ze sebou. Takto jsme byli všichni jezdci na tom
stejně. A jak to jelo s motorem 180 ?
</p>
<p>
TQ na finále získal Jirka, protože po nabití baterií LiPo získal výkon a ani jeden člen týmu SVK ho nestíhal. Najel 19 kol a to na TQ rozhodně
stačilo. Igor najížděl 18 kol a k najetí 19 kol mu chybělo kolem 6 sekund. Martin Skrupski ladil stroj a také se postupně zlepšoval.
Martin Hrubý jel nepochopitelnou kombinaci vzadu gumová kola XRAY a vpředu mechy. Pak se může divit, že mu to nesedí… Po změně obutí
došlo k pokroku. Ještě odstranit rušení a jdeme na finále.
</p>
<p>
Zde první jízdu vyhrál Jirka, druhý Igor a třetí Martin Skorupski. Druhou jízdu ztratil Jirka šroubek z řízení a Igor vyhrál jízdu. Pravda,
motoru XRAY 180 naložil to nejtěžší, co jde – tedy 36/23. A mírně zrychlil a dosáhl dojezdu 5:00:05. Martin Skorupski najel s
natáčecími oběma nápravami třetí. Martin Hrubý občas vylétl z dráhy, což je škoda. Ale začíná a tak mu musíme držet palce. Třetí jízdu
Jirka dal o zoubek větší pastorek, dal nové mechy a nedal nikomu šanci. Igor se ho držel jen chvíli v zatáčkách, ale na rovině nemohl
konkurovat. Celkově tedy Jirka, Igor a Martin S. Jirka svým vítězstvím potvrdil i vítěze v celém seriálu. Gratulujeme.
</p>
<p>
Na závěr celého dne byly předány ceny pro vítěze závodu a i celkovým vítězům seriálu HLP 2008. Těsně po dojetí poslední finálové
jízdy OPENů začalo pršet. Bylo 14:30… To nám to vyšlo, co ? Vyhlášení proběhlo pod stany Kupčíků. Jezdci se museli ohnout, aby
byli viditelní na fotce :). Zima nezima, krásný a pohodový závod, co myslíte ?
</p>
<p>
Na závěr bych si dovolil shrnout výsledek a zjištění našeho týmového pokusu – použít motor řady 180. Osobně se mi pomalejší jízda velmi
zamlouvá. Při této rychlosti máte spoustu času si promyslet stopu a zkusit ji dokonale projet. Se střídavým motorem mnozí letí a pak
se uvidí, kde skončí. Rychlost v kombinaci motor 180 vs 2S LiPo je vhodná volba na to, jak si užít adrenalinovou jízdu v těsném kontaktu.
Kde jedete za sebou a čekáte na chybu soupeře. Osobně jsem jel 5 minut za Jirkou a čekal na jeho chybu. Pokud Jirka nechyboval, nemohl
jsem ho pojet. Jak se vystartovalo, tak se i dojelo. Krásné výměny s Martinem S. a to i když byl o kolo zpět… Paráda. Při kolizi jen
popostrčení, nic více. Nasazovači měli práci velmi zřídka. To je fakt. A ještě pár technických poznatků na úpný závěr:
</p>
<p>
Martin s motorem zlatým na převodový poměr 36/22 dobíjel do baterií o kapacitě 850 mAh cca 320 mAh. Já jsem na stejnou konfiguraci
natlačil do LiPo baterie cca 292 mAh (viz foto). Motor byl po dojezdu studený. Pravda měl jsem větrák a plus to chladno. Ale i v teple
by to motor vydržel. Koberec je jiný povrch, tam by to zřejmě neprošlo. Jel jsem přední kola XRAY HARD. Na fotce uvidíte, o kolik se zbrousila
za cca jeden ostrý závod a nějaký ten trénink. Jirka na střídavém motoru sjel sadu hardů v ceně 170 Kč za cca 10 minut jízdy – viz jeho
zkušenosti. Nehledě na žádné škody při osobních kontaktech. A opotřebení dílů samotných. Už nemusím pokračovat. Osobně se nebráním si
tyto jízdy zopakovat, problém bude se domluvit s ostaními na jiném závodě. No uvidíme, ale já osobně jsem se dnes nenudil ani trochu.
Fotky s popisem máte níže, video z jízd (tři soubory, které ve wincomanderu opět sloučíte)ZDE
<a href=“ http://www.mediafire.com/download.php?2j4toiztmyz“ target=“_blank“>crc.soubor </a>
<a href=“ http://www.mediafire.com/download.php?dimuqir22xy“ target=“_blank“>soubor 001</a>
<a href=“ http://www.mediafire.com/download.php?m2mygitkk0n“ target=“_blank“>soubor 002 </a>
. Dnes jsem splnil snad už všechny povinnosti a mohu jít na kutě 🙂
</p>