Motory a jejich závity vs regulátory

Igor Vlahovič


Dotaz od jednoho čtenáře zněl, cituji:

„Dobrý den, potřeboval bych radu. Beru podvozek TT-01e a chtěl bych do něj regulátor http://www.carson-modelsport.cz/zbozi/25087/Modelcraft-Carbon-Series—20-zavitu.htm a motor http://www.carson-modelsport.cz/zbozi/24918/Firebolt-15T-motor.htm, bylo by to možné?“

A jelikož to zde zřejmě popisováno podrobně nebylo, zkusíme si to objasnit. A bude to platit pro stejnosměrné, tak i střídavé motory /regulátory.

 

Ta výše popsaná kombinace by nebyla vhodná. Proč ?

Regulátor má udáváno limit 20 závitů na motoru – tzn., že k němu můžeme připojovat motory 20 závitů a výše. Kromě 20ky tedy 21, 22, 27 atd. Pak nehrozí zničení regulátoru. A i při připojení motoru s 20ti závity pak musíme volit lehčí převodový převodový poměr. Nemusí totiž mít daný regulátor žádnou výkonnostní rezervu. Pokud by dotyčný tedy tuto kombnaci použil, zřejmě by došlo k poškození regulace silnějším typem motoru.

Má-li tedy zájemce používat motor o 15ti závitech, je potřeba pořídit regulaci, která podporuje motory od 15. závitů níže. Tedy 14T, 12T, 5T atd.

 

Příklady:

Platí, že kolik závitů má motor, pak dle toho pořizujeme regulaci. Dám extrémní příklad pro střídavou variantu motoru Nosram Storm Evolution 3.0T – tedy pro motor o počtu závitů 3T, který mám.

Pokud bych chtěl tento motor používat, pak musím pořídit takovou regulaci, která je tzv. NO LIMIT, nebo je stavěna pro motory od 3. závitů a níže. Zde bych mohl použít například Speed Passion Gran Turismo 2 Pro a jemu podobným. Jejich specifikace tomu odpovídají.

Nemohl bych jej tedy zapojit k mojí regulaci Speed Passion Cirtix Club Stock Race, která má limit motoru 9.5 závitu a výše. (viz. úvodní foto)

 

Zkráceně popsáno:

SP CIRTIX CLUB STOCK RACE – je pro motory 9,5 závitu a výše

SP GRAN TURISMO GT2 PRO – je pro motory od 2,5 závitu výše (to pasuje k mému Nosram Storm Evolution 3.0T)

 

Shrnutí na závěr:

– regulátor má vždy udanou hodnotu o počtu závitů motoru, který lze připojit

– na daný typ regulace připojujeme takový motor, který má buď stejný počet závitů jak píše manuál regulace a nebo motor s vyšším počtem závitů

– mále-li motor o počtu závitů 10.5T například, pak regulátor musí mít limit 10,5 závitu a níže

– máte-li regulátor s limitem například 27 závitů, pak motor můžete použít s počtem závitů 27 a výše

 

Snad se mi to podařilo trochu objasnit. Dobře studujte parametry, aby jste se vyvarovali kupováním dalších regulací, které jste špatnou volbou zničili.