Masters.cz :: RC modely aut :: RC auta, RC technika, Novinky, Tuning :: Fotogalerie, Vlastní poznatky
www.euautodily.cz

Mistrovství Rakouska 2003


Start finále B - Michal Bok má č.2

Před časem jsem přislíbil, že napíši podrobnější reportáž z Mistrovství Rakouska v kategorii Touring Cars E 1:10. Mistrovství se jede jako seriál 6ti závodů, pro celkové pořadí se započítávají 4 závody. U nás se jezdí závodů 8 a započítává se 6 nejlepších výsledků. K účasti na závodech je potřeba v prvé řadě být členem některého rakouského RC klubu a zaplatit licenci rakouskému autoklubu. Zúčastnil jsem se prvních třech závodů a tak jsem se rozhodl, že po polovině napíši krátké zhodnocení.

Dva jezdci Lestr Racing Teamu, Michal Bok - mistr ČR 2002 a Vašek Strupek se rozhodli, že v letošním roce pokusí štěstí v Rakousku. Nebudu se ani tak rozepisovat o výkonech našich dvou předních jezdců, kteří jako příslušníci RCC Wiener Neudorf se závodů zúčastňují, ale spíše o atmosféře, vedení závodů a třeba i podpoře seriálů od sponzorů. Pochopitelně jsme se museli přizpůsobit pravidlům mistrovství. Díky pomoci pana Komárka a našeho známého jezdce Petra Pinische, jsme však neměli žádné problémy. Mimo občasných jazykových problémů, protože naši kluci jsou spíše zvyklí na angličtinu, němčina moc nejede.

Mistrovství se jezdí ve dvou kategoriích, kategorie "Modified" a " Amatér". Kategorie, která je i podle počtu přihlášených jezdců preferovaná, je kategorie Modified. Obě tyto kategorie mají rozdílná pravidla pouze v použitých kotvách. Kategorie Modified jezdí s 12ti závitovou kotvou a amatéři jezdí se 17ti závitovou kotvou. Všichni musejí používat pneumatiky Také-Off 27C. Na závod mají povoleny pouze dva páry, pneumatiky musejí být před závodem označeny pořadatelem /na samolepce identifikační číslo jezdce se nalepí dovnitř disku a ještě je označeno barvou/. Můžete si ale před závodem nechat označit pouze jeden komplet a v průběhu teprve druhý. Samotná technická kontrola je velice ostrá a po každé jízdě se auto váží, měří se hlavně výška karoserie a křídlo. Technické kontrole se pokaždé věnují minimálně dva pořadatelé. Po jízdě se namátkou u 1 až 2 jezdců kontroluje kotva proměřením. Zatím se nestalo, že by pořadatel musel řešit problém s nedodržením tohoto pravidla. Rozhodčí závodu sleduje celý závod z hlediska čistoty jízdy a soubojů na dráze. Samostatný pořadatel se věnuje časomíře a oznamuje jezdcům stav vždy po minutě.
Celý závod je dvoudenní, v sobotu musíte potvrdit svojí účast k závodu , přihlásit se musíte vždy min. 3 dny předem, jinak nejste k závodu připuštěn. Oficiální tréninky začínají ve 13,00 hod. a skupiny jsou již na tento trénink připraveny, ve všech kategoriích se jede pět tréninkových jízd. V neděli máte možnost trénovat volně do 8,30 hod. a po rozpravě jsou vždy přesně v 9,00 hod. zahájeny kvalifikační rozjížďky. U kategorie Modified se jedou čtyři, u kategorie amatér pouze tři.

Po absolvování první části seriálu mohu hodnotit a porovnávat se seriálem MČR. Celá úroveň závodů je daná počtem a úrovní závodníků, pochopitelně dráhou a pořadatelským zajištěním. Nejdříve se zastavím u toho nejjednoduššího , u drah. V Blansku, Brně i ve Slavkově se mohou pochlubit stejnou kvalitou i úrovní dráhy. Dráhy v Rakousku jsou však delší a taky širší. Ale to je ten nejmenší problém. Pořadatelské zajištění je stejné jako u nás, technická kontrola je trochu zanedbávaná, ale naši jezdci jsou již v této věci bez problémů. Co je však problém je účast jezdců na závodech. Minimální počet jezdců byl zatím 39 v kategorii Modified, ale převážně je účast okolo 45 jezdců. V kategorii Amatér, je účast menší, okolo 25 jezdců. Celkem se k závodům sjede vždy okolo 60ti jezdců. V té chvíli, je tento závod opravdu závodem se vším všudy. Nebojuje se jenom o finále A, ale kluby soutěží neoficiálně mezi sebou a snaží se být v jakémkoliv finále vždy před svými soupeři. Je jedno jestli jde o finále A nebo F. Je pravda, že špička závodního pole je trochu širší, ale ostatním závodníkům to nevadí a snaží se pro "svůj" klub vyjet to nejlepší možné umístění i v poslední skupině.
Každý nemůže být mezi prvními deseti, ale v první řadě jde závodníkům o účast na těchto prestižních závodech. I na těchto závodech je celkem jasné kdo bude na prvních 3 místech, kdo bude ve finále A. Ostatním to ale nevadí a snaží se být co nejlepší. I v Rakousku se jezdí další závody, různé "cupy" i klubové závody. Podle mých informací je základna v Rakousku cca o 30% vyšší než u nás, ale účast na závodech je vyšší o 200%.
Nechci mým článkem rozpoutat polemiku. Osobně se snažím o co největší popularitu tohoto závodu a byl bych pochopitelně rád, kdyby se závodů zúčastnilo co nejvíce jezdců. Pokusil jsem se tedy souběžně se závody MČR organizovat naprosto volný závod pro ostatní jezdce, největší účast 10 závodníků v Kolíně, posledního závodu ve Svitavách se nepřihlásil ani jeden. Myslím si, že už jsem toho zatím napsal dost a kdo bude mít zájem o této problematice vést diskusi, jsem k ní kdykoliv připraven. A nyní k samotným velice zajímavým závodům.závodům

1.závod mistrovství Rakouska Elektro TC 1:10 Modified - TRAISKIRCHEN

Ve dnech 26.-27.4.2003 se jel první závod šestidílného seriálu rakouského mistrovství Touring Cars Elektro 1:10 ve třídě Modified a Stock. Závod se jel na kryté asfaltové dráze, velice dlouhé, s pasážemi technickými i rychlými. O to jak je dlouhá svědčí i nejlepší časy na jedno kolo, které se pohybují okolo 22 vteřin. Závodu se zúčastnilo k kat, Modified 48 jezdců a v kat. Amatér 17 jezdců.

Již v sobotních trénincích se zdálo, že by minimálně Michal mohl být v A finále. Také první dvě kvalifikace se tam držel, ale nakonec skončil na velice pěkném 12 místě. Vašek začal také velice dobře, dokonce před poslední jízdou byl před Michalem, ale v poslední jízdě se posunul až na 20.místo. I to byl úspěch. Jenom pro zajímavost, TQ byl Hubert Honigl s výsledkem 15 kol 05,93. Michal na 12 místě měl 14 kol 04,15 a Vašek 14 kol 11,80. Ještě 31 jezdec měl najeto 14 kol.

A i B finále se jezdí 3x, ostatní finálové skupiny 2x. I tyto skupiny se však jezdí na body, počítá se nejlepší umístění a teprve potom rozhoduje počet najetých kol a dojezdový čas. V první finálové jízdě skončil Vašek na 5.místě a Michal po kolizi nedojel. Ve druhé finálové jízdě vyhrál Michal a pro změnu nedojel Vašek. Ve třetím rozhodujícím finále svedl Michal velkou bitvu o vítězství s pozdějším vítězem Oliverem Holczerem. Nakonec dojel druhý se ztrátou necelé vteřiny. Vašek do třetí jízdy nenastoupil. Vítězem celého závodu se stal Hubert Honigl s podvozkem Losi z klubu TSA, druhý Thomas Pumpler s podvozkem Yokomo SSD z klubu MAC ASKO Traiskirchen a třetí nakonec skončil H-J. Torman s podvozkem Asso z klubu ERT Steyreg.

2.závod mistrovství Rakouska Elektro TC 1:10 Modified - Wr. Neustadt

Druhý závod se jel za velkého horka 24.-25.května cca 100km od Vídně, v malém městečku Wr.Neustadt. Také tady byla velice pěkná dráha, ale již kratší. Závodu se zúčastnilo 42 jezdců v kat. Modified a 24 v kat. Amatér. Michal se pochopitelně maximálně snažil o proniknutí do A finále, ale opět zůstal před branami i když mu chyběli necelé tři vteřiny. Ale ve třech vteřinách bylo namačkáno 9.jezdců. Pro porovnání čas TQ Huberta Honigla 20 kol 5,09,85 a čas Michala 19 kol 5,08,31. Vaškovi se nedařilo, ladil a ladil, ale nedoladil. Navíc v pondělí začínaly maturity a tak měl hlavu trochu jinde. Stačil si vyjet C finále s časem 18 kol 5,01,65.
V samotných finálových jízdách to šlo oběma našim jezdcům ještě hůř, Michal nakonec skončil na 18. místě a tentokrát měl právo si stěžovat na příliš dravou jízdu některých rakouských jezdců. Obě poslední finále pro poškození modelu nedojel. Vašek skončil přesně deset míst za ním, obsadil 28. místo.

Vítězem se již podruhé stal Hubert Honigl, stejně jako na druhém místě skončil Thomas Pumpler. Na třetím místě tentokrát skončil "kamarád" Petr Pinisch s podvozkem Asso také z klubu MAC-Traiskirchen.

3.závod mistrovství Rakouska Elektro TC 1:10 Modified - Wr. Neudorf

V předměstí Vídně se jel třetí závod seriálu a dá se říci, že zatím na nejhezčí dráze. Vynikající povrch a značení , kryté depo i bezva kantína přilákaly celkem 54 jezdců /39+15/. K závodu tentokrát nejel Michal, který oslavoval dokončení 3.ročníku a navíc měli v rodině životní jubileum, takže bylo co oslavovat. Vašek se maximálně snažil, ale více jak na C finále to opět nebylo. Vzhledem k tomu, že nedělal chyby, tak to bylo až divný. Ale celá špička byla tentokrát ještě vyrovnanější a pro posouzení uvádím výsledky rozjížděk. TQ se stal s novým Yokomem poprvé Thomas Pumpler - 15 kol dojezd 03,18. Desátý jezdec pro A finále měl 15 kol s časem 14,49 a POZOR - 22. jezdec tj. finále C měl 15 kol s dojezdem 20,11. V necelých 6ti vteřinách bylo 12 jezdců od A. finále až do finále C. Vašek skončil 28 se 14ti koly a dojezdem 08,85.

Ještě vyrovnanější se mi zdály finálové jízdy. Tady byly rozdíly ještě menší. Vítězem se stal Peter Pinisch s podvozkem Asso a s nejlepším časem 15 kol 06,50. Druhý byl jako vždy Thomas Pumpler, má opravdu perfektně připravený a naladěný podvozek. Třetí byl nejlepší jezdec domácí stáje Michael Kramer s 15ti koly a dojezdem 08,88. Vašek dojel v první finálovce na třetím místě se 14ti koly a dojezdem 08,79. Druhá jízda se tak nevyvedla, takže nakonec z toho bylo 4. místo a celkově 24. místo. Zatím to byly nejhezčí závody, které jsme v Rakousku absolvovali.

Už nyní se těšíme na čtvrtý závod do Grazu, který se jede na stejné dráze jako nastávající Mistrovství Evropy. Po skončení seriálu se s Vámi velice rád podělím o další zkušenosti a poznatky. Jsem přesvědčen, že i umístění našich jezdců bude v příštích závodech lepší.



pohled na část depa kryté dráhy v Traiskirchenu


Radek Bok radí Vaškovi, nebo se baví o holkách ??


Michal BOK a Vašek při tréninku


Traiskirchen - pohled na část kryté dráhy - můj sen pro Prahu - kdo mě pomůže ?


Pohled na tribunu a zastřešení


Vašek a Michal, oba v B finále


Nové Yokomo mělo premíéru, ale ne dostatek času na ladění


Traisrkirchen - tribuna finalistů A


Boci makají, mají k tomu dostatek místa - depo jezdců ve Wr.Neustadtu


Wr.Neustadt - velice hezká dráha - pohled z tribuny


Vašek se rozhodl, že bude jezdit v protisměru.....


Pohled na dráhu a tribunu ve Wr.Neustadtu


Nová karoserie na nové Yokomo - výsledek stejný


focení modelů v přestávce závodů


Boci sledují A finále - to je hádek !


Tak pro co se rozhodnu - Yokomo nebo zkusím Asso, depo ve Wr.Neudorfu


Wr.Neudorf - část dráhy a tentokrát zkoušíme Yokomo


.... jede to dobře .....


Wr.Neudorf - pohled z tribuny na velice pěknou dráhu a nevábné prostředí


Wr.Neudorf - pohled na prostornou tribunu, za ní tenisová hala se zázemím pro závody


jezdci finále A - jak je to jednoduché......


Wr.Neudorf - technická kontrola, vždy minimálně ve dvou lidech

Václav Strupek - předseda sekce TC při RCAČR
DJI drony a nejen to
Kontakt

E-mail a další potřebné informace jsou uvedeny v rubrice Editorial

Reklama
YT kanál Igor Vlahovič
Krátké zprávy

04.10.2019 - POZOR !!! Závod MJS Cup se s ohledem na počasí posunuje na neděli 6.10.2019 !!! Díky za pochopení.
- Marek Sova -


06.09.2019 - Pozor. Závod MJS Cup se přesouvá že soboty na neděli s ohledem na vývoj počasí.
- Igor Vlahovič -


18.05.2019 - 25.5.2019 proběhne po delší době prezentace RC modelů pro děti v obci Hvězdlice. Bližší info o přípravě modelů později. Snad bude přát počasí. A pak v neděli 26.5.2019 závod MR Cup v Brně a online report.
- Igor Vlahovič -


02.05.2019 - Do kalendáře závodů přidány termíny seriálu MJS Cup, který se jede v Brně Bosonohách
- Igor Vlahovič -


18.04.2019 - Termíny MČR LS onroad vloženy do kalendáře závodů
- Igor Vlahovič -


zobrazit starší > >




©   M A S T E R S . C Z   |   developed by: leonix s.r.o.

Reichard modelsport