Masters.cz :: RC modely aut :: RC auta, RC technika, Novinky, Tuning :: Fotogalerie, Vlastní poznatky
www.euautodily.cz

6ti hodinovka 18tin aneb polňácké svezeníčko...

Ovlivněn skutečnými závody jako je 24 h Le-Man či 1000 mil Indianopolis, sníval jsem často o tom, že i já se někdy postavím na start vytrvalostního závodu a zažiji atmosféru takového klání. Občas jsme si se synem zajeli do Blanska na tradiční 12-hodinovku, leč jako jezdci malých měřítek jsme se jen koukali a brouzdali mezi depy. Proto jsem s nadšením přivítal počin ,,Velkého polňáckého náčelníka“ Vládi Vomlela a jeho družiny, který se opět pustil do něčeho, co tu prostě ještě nikdy nebylo. Vytrvalostní závod osmnáctin! Společně s Luďkem Aschenbrennerem z ALS Racing vytvořili pravidla a hlavně předepsali velice rozumnou motorizaci, která dávala tušit velice zajímavou a napínavou podívanou. Nemám sice absolutní představu co tomu všemu předcházelo, ale už teď můžu říct, že to bylo úžasné, krásné, napínavé, únavné, ale hlavně perfektně zvládnuté. Polná se tak pomalu stává tou pravou baštou všech osmnáctinohých bláznů. Dobrá poloha, zapálení organizátoři i pěkné prostory – to jsou prostě polňáci a jejich velké závody.

No jo, ono se to pěkně řekne. Jedeme na šestihodinovku! Ale nikdo z našeho týmu žádný takový závod ještě nejel, ba dokonce ani neřídil žádnou dvoukolku klasické koncepce! To byla totiž jedna z podmínek účasti na tomto závodě. Stroj v provedení 2 WD. My se synem jsme sice absolvovali pár závodů s pseudodvoukolkou, ale klasiku jsme nikdy nekočírovali. A naši týmoví souputníci na tom byli ještě hůř. Nemaje stroje a ani zkušenosti, přesto jsme mezi prvními přihlášenými. Zbývalo tedy jen sehnat odpovídající stroj a především doplnit tým o schopné jezdce. Podvozek nám byl přislíben z automobilky ALS, leč o pilotech jsem neměl ani páru. Ha! Najednou, kde se vzali, tu se vzali valašští ogaři! Pravidelní čtenáři mého pisáleckého neumětelství jistě tuší o kom mluvím. No jasně! Peťa a Karel! A Pavel.. Takto jednoduše se tedy zrodil hanácko-valašský tým, jehož oficiální název zněl ,,ALS Morava II + rc klub Elišky Junkové. Složení a posty v týmu byly určeny následovně. Já – pilot a vedoucí týmu, syn – pilot, Petr Nesládek – pilot, Pavel Martinec – pilot, Karel Martinec – hlavní mechanik, bavič a dobronáladovník. Teoreticky jsme jako tým byli připraveni, jediné co jsme postrádali, byla technika. Podvozek z ALS měl sice původně donést už Ježuch, ale asi bloudil někde v Brdských lesích a tak třeba já ho viděl poprvé až v Polné, zhruba 14 hodin před samotným startem. Ostatní členové na tom byli stejně. V klasickém předstartovním tresu jsme tedy museli auto vybavit elektronikou, vyzkoušet velikost baterií, napasovat karoserii, vyzkoušet jízdní vlastnosti a ještě ukrást trochu času na spaní. No bylo toho až na půdu. Naštěstí se dvoukolka z ALS ukázala jako vskutku povedené vozítko. V podstatě krabicová verze se chovala naprosto perfektně a nezáludně. Jako vysílač jsme zvolili Pavlovo Spektrum, hlavně kvůli hmotnosti. Ale tím pro mě vyvstal jediný a zásadní problém. Já si prostě s tímto rádiem nepadl do oka. Po pár otřískaně – odježděných kolech jsem se vzdal funkce pilota. Než bych to klukům kazil, raději jsem se stal pomahačem hlavního mechanika. Což se nakonec ukázalo jako rozumnější řešení, protože piloti se tak mohli soustředit pouze na jízdu, o to ostatní jsme se starali s Karlem. Před půlnocí jsme tedy uléhali na trať s vědomím ,že buď se zadaří, nebo to bude totální havárka.

Sobota ráno cca. 2 hodiny do ostrého startu. Baštíme polňácký sponzorský dar, tedy buchty a stále probíráme strategii a mudrujeme nad úpravami auta, které by přispěly k co nejkratším zastávkám v boxech. Půl hodiny před startem ještě narychlo měníme regulátor, který má i zpátečku, bo zřejmě bude občas potřeba. V 9.00 pokládáme auto do startovní pozice, baterie přichystané vedle a čekáme na povel startmistra. Je odstartováno! Drapnu auto, nesu Karlovi, ten instaluje baterie a vyrážíme. Jako první jede synátor, pak Pavel a jako třetí bude pilotovat Peťa. Toto pořadí se nemění až do konce závodu. Hned v úvodu ale nabíráme celkem ztrátu, protože náš systém uchycení předku karoserie jaksi nefunguje a tak často stojíme v depu. Pohybujeme se kolem osmého místa z více než dvacetikolovou ztrátou na soupeře před námi. A to není na začátek moc dobré. Zachováváme klid a Karel začíná pracovat na jiném uchycení karoserie. Vrtá, piluje a vzorně mechanikuje. Zastávky máme plánované tak po dvaceti minutách. To se celkem daří dodržovat a i piloti se tváří, že jim to tak vyhovuje. Jediné co nás trochu brzdí v rozletu je pobyt v depu. Výměna baterií nám zabírá moc času a tak vždy, když ztrátu smažeme, v depu ji opět nabereme. Našimi přímými soupeři se tak stávají kluci se Zlína a kluci z Polné. Během závodu jezdíme v rozmezí tak 10 kol. Postupem času odstraňujeme nedostatky na uchycení karoserie a zároveň upouštíme od pravidelné výměny pneumatik. To prostě zdržuje! V polovině závodu se pořád přetahujeme o páté místo. uto funguje famózně a není žádný problém. Piloti jezdí dobře, nechybují, jen občas musíme krotit Pavlovo závodnické srdíčko, aby jelo více hlavou. Peťa , to je jezdec jak víno. Když nastoupí, pár kol si zvyká na rádio, ale pak jede jak z praku. Prostě zraje každým okruhem. Sice má v sobě pár,, brufénků“, protože se prý necítí ve své kůži, ale na výkonu to není znát. Synátor, to je strojově jezdící jistota. Po půlce odjetého závodu nám odpadá jeden z našich úhlavních soupeřů. Zlín mění motor a tak nabírají ztrátu, kterou už bohužel při vyrovnanosti aut nemůžou dotáhnout. Starosti nám však dělají polňáci. Ti výměnu baterek stíhají i za neuvěřitelných 11 vteřin. My máme výměnu baterek tak za vteřin 50! A to jedeme naplno. Na tuto skutečnost reagujeme tak, že tajně s Karlem opět měníme strategii a necháváme jezdce vyjíždět vždy baterie do konce. Ždímáme maximum nejen z baterií, ale hlavně z jezdců. Ti samozřejmě o ničem nevědí. Ještě by mohli stávkovat za přesčasy. Nevadí to kupodivu nikomu. Piloti tak tráví na tribuně více času, ale jen tak se nám daří se soupeřem držet krok. Hodinu a půl před koncem začínáme pořádně tlačit na pilu a daří se nám udržovat si alespoň minimální náskok před polňáky. Ale rozdíl je tak dvě tři kola! S přibližujícím se koncem závodu vzrůstá i napětí v týmu.

Stále točíme jen dvě sady zadních mechů, přední mechy kupodivu naši péči nepotřebují. Motor je hodně horký, ale stále jede jak blesk. Všechny rotující části jsou omotané vlákny z koberce, ale stále se točí. Jen servo potřebuje vždy po výměně baterek rozhýbat pomocí síly. Půl hodiny před koncem konečně získáváme náskok dvaceti kol na polňáky a tak poslední minuty jedeme na jistotu. Po šesti hodinách jízdy projíždíme cílem na skvělém pátém místě. Toto místo bylo i takovým malým tajným přáním, které jsme si nakonec splnili! Unaveni, ale spokojeni konečně můžeme chvíli spočnout. Všichni členové týmu podali maximální výkon a zaslouží pochvalu. Je prostě radost takovému týmu velitelovat. Použitá technika obstála na výbornou a vynikající kondici předvedly mechy od ALS. Přední kola jsme za celou dobu neměnily, zadní mechy jsme jeli dvoje a i po šesti hodinách jízdy zvládnou ještě pár závodů v Pozděchově. Podvozek ALS vše přežil bez úhony a prokázal dlouhodobou odolnost i v takovémto závodě. Škoda jen, že jsme neměli tento podvozek k dispozici o něco dříve. To bychom pak mohli lépe vychytat třeba výměnu baterií, která nás opravdu stála příliš mnoho času. Po závodě proběhlo tradiční vyhlášení výsledků. Vítězství nakonec ukořistili ,,Brněnští draci“ kteří zřejmě štípli z Brněnské radnice to své slavné kolo a někde tajně trénovali. Vynikající výkon předvedl tým ALS Racing I, který vybojoval druhé místo až po urputném boji zhruba pět minut před koncem. Takto nějak tedy skončil první vytrvalostní závod malých měřítek a už teď se těšíme do Polné na Mistrovství ČR osmnáctin.

Mějte se fajn.

DJI drony a nejen to
Kontakt

E-mail a další potřebné informace jsou uvedeny v rubrice Editorial

Reklama
YT kanál Igor Vlahovič
Krátké zprávy

01.11.2019 - Dovoluji si Vás pozvat na historicky první závod o putovní pohár Trialu Brno.Neděle 3 listopadu 9 00 Závod proběhne dle stávajících pravidel. Klasicky občerstvení jen vlastní, možnost uvařit kávu, čaj, grog. Nenechte si ujít jedinečnou možnost vyhrát Brněnský putovní pohár Trialu Brno. Bude potřeba píchat branky, tak přijďte trošku dříve.( kdo dřív přijde, ten dřív mele, čili dřív píchá.)
- Jiří Groch -


04.10.2019 - POZOR !!! Závod MJS Cup se s ohledem na počasí posunuje na neděli 6.10.2019 !!! Díky za pochopení.
- Marek Sova -


06.09.2019 - Pozor. Závod MJS Cup se přesouvá že soboty na neděli s ohledem na vývoj počasí.
- Igor Vlahovič -


18.05.2019 - 25.5.2019 proběhne po delší době prezentace RC modelů pro děti v obci Hvězdlice. Bližší info o přípravě modelů později. Snad bude přát počasí. A pak v neděli 26.5.2019 závod MR Cup v Brně a online report.
- Igor Vlahovič -


02.05.2019 - Do kalendáře závodů přidány termíny seriálu MJS Cup, který se jede v Brně Bosonohách
- Igor Vlahovič -


zobrazit starší > >




©   M A S T E R S . C Z   |   developed by: leonix s.r.o.

Reichard modelsport