Názor ALS Racing na kategorii 180

Luděk Aschenbrenner


<p>
Dovoluji si reagovat na vývoj kategorie Stock180. V první řadě chci říci, že pravidla jsou vždy
věcí pořadatele a tak je jen na něm jestli <!– separe –>zvolí taková aby to lidi oslovilo či nikoliv. Nicméně
se přiznám, že i já nejsem zastáncem střídavých systémů a to dokonce ani pro Open kategorie.
Chápu, že pokrok jde vpřed ale popravdě kam zvyšování výkonů a rychlostí osmnáctiny dostalo je
vidět víc než hezky především na zoufalé závodnické základně v Čechách, ale myslím, že i na
Xray CH v Brně, kde je letos evidentní úbytek lidí ve prospěch třeba Pozděchova. Navíc mne
zkušenosti, které jsem se střídavými systémy udělal nepřesvědčily o tom, že to je stoprocentně
cesta vpřed. Jednoznačně beru jako cestu vpřed AC systém se senzory (Novak), ale u těch levných
o tom prostě přesvědčený nejsem. Měl jsem v ruce Tekin, EZrun, LRP, a řadu dalších. Ano, jsou
použitelné, ale dokonalé nikoliv, myslím, že vzhledem k tomu, že je vlastní regulace různě
elektronicky mutována programem dokonce mohou především začátečníkům přinést všelijaké
nevhodné návyky. On totiž přeci jen ten DC systém funguje opravdu plynule od spodu až do
maxima….
</p>
<p>
A teď tedy k jádru problému. Stock kategorie se v posledních letech dle mého soudu dostala na
hranice nebo spíš za ně, tedy především za hranice možností stejnosměrných stoosmdesátek. Víme
všichni jak to hoří, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými kusy, jak se někdy hůř shánějí atd…
a tak je možná načase popřemýšlet co dál. V této souvislosti je nutno neoddělitelně řešit ještě
jednu věc a to pohonné akupacky. Původní kategorie s pětičlánkem a 180-kou nebyla špatná, ale
víme kam se dostala kvalita používaných baterek. Současné NiMh, které mají větší kapacity jsou
průšvih a to jak pro uživatele, tak pro prodejce (běžně vykazují až 40% zmetkovitost) a tak je
tu další problém, na co jezdit a kde to kupovat. Tudíž myšlenky, že AC systémy zpomalíme menším
počtem článků považuju za nesmysl právě kvůli baterkám. Řeší to jen půlku problému, a ta druhá
zůstává. Osobně jsem se v poslední době vrátil tak nějak ke kořenům osmnáctin, tedy do doby kdy
tahle kategorie v tuzemsku vznikla a kdy byl velmi populární DC motor MIG280 a jeho mutace.
Pravda oproti stoosmdesátce a pětičlánku celkem pomalý, ale s lipolkou a při rozumném převodovém
poměru doslova bez jakýchkoliv pochyb super a především velmi dlouhé svezení (na lipol 1300 až
25 minut ve svižném tempu). Motor stojí od 100 do 150 korun, DC regulace většina lidí doma má
(funguje to na Dsyse, origo Xray, GM a vpodstatě na jakýkoliv 10-15A regulátor) z původní
kategorie, pokud by je někdo kupoval nejsou drahé a je i spousta bazarových. Tím pádem žádný
problém začít opravdu levně jezdit. Auto přiměřeně rychlé ale nikoliv agresivní, skvěle
ovladatelné. Podmínky pro všechny stejné jelikož se tyto motory liší minimálně. Investice pro
lidi co už stock jezdí ve finále jen motor a případně lipol baterky ke kterým to ale směřuje
už delší dobu a všichni vime že to je správný směr.
</p>
<p>
Tyto motory fungují skvěle jak ve 2WD, tak ve standartních 4WD modelech, montáž bez problémů,
není je při rozumném převodu potřeba chladit, ostatně třeba zákaz chlazení by mohl být v
pravidlech, aby to zase nedošlo přetěžováním příliš tvrdým převodem někam kam stock dojít
nemá. Motor by se mohl tak jako na 2WD desetinách (plechový Johnson) předepsat a být u
pořadatele seriálu (dokonce by jistě šlo volbou mutace (racing, sporting) a tedy počtu otáček
motoru srovnat handicap 2WD a 4WD) Řešení je tedy jednoduché, ověřené, levné……Co na to
jezdci ale i pořadatelé?????
</p>