Volný závod 1/18 při MČR 23.6.2007

Lukáš Diblík


<p>V sobotu 23.6.2007 při MČR 1:10 v Blansku počasí zase vyšlo. V pátek se nad celým krajem přehnala silná bouře, sobota již byla vydařená. Od rána již bylo možno trénovat, trať byla jen místy vlhká. Kategorie <b>Micro 1:18</b> byla zařazena jako <b>vložený závod do MČR 1:10</b> až během minulého týdne, nakonec se toto řešení ukázalo jako výhodné pro všechny strany. Kategorie 1:18 zatraktivnila startovní pole a také rozšířila počet startujících. Trať závodu byla pro kategorii 1:18 doplněna o šikanu na cílové rovince. Všichni startující s 18-tinami byli opět kontaktováni Milanem Parákem, kterému se podařilo zajistit účast 6-ti jezdců. Během dopoledne přijel jako divák Pavel Schiler známý např. ze seriálu závodů Brno-Březí-Lužice. Protože v této kategorii vládne příjemně kamarádská atmosféra, zasloužil se kolektiv kolem Milana Paráka o to, aby Pavel, který měl sebou pouze auto a rádio, nastoupil do poslední rozjížďky a ve finále bojoval o čelní umístění. Všichni jezdci nakonec byli rádi, že získali dalšího soupeře, slibovalo to vyrovnaný závod!</p>
<p>
Vzhledem k malému množství jezdců v ostatních kategoriích, nebyl problém s volným tréninkem, na trati se bez problémů trénovalo dohromady s desítkami a nedocházelo k závažnějším kolizím. První rozjížďka, trať byla ještě trochu vlhká, problémy trakcí měli Milan i Víťa Parák, částečně i Lukáš Diblík, tedy všichni jezdci se zadním náhonem. V dobrém světle se ukázal Jiří Pavlovec, kvalitní a stabilní výkon předvedli oba senioři Zdeněk Pekař st. a Jan Hrnčíř. Pořadí 1.L.Diblík (20kol), 2.V.Parák, 3.J.Pavlovec. V dalších dvou jízdách jezdci zlepšovali své výkony, výrazně poskočili otec a syn Parákovi. Poslední rozjížďka byla zajímavá nástupem již zmiňovaného Pavla Schilera. Jízdu vyhrál, zajel i nejlepší výsledek (21kol), pořadí na startu finálových jízd se však určuje ze dvou jízd, takže startovní rošt finálových jízd vypadal takto: 1. L.Diblík, 2.V.Parák, 3. M.Parák, 4. J.Pavlovec, 5. P.Schiler, 6. Z.Pekař, 7. J.Hrnčíř.</p>
<p>
<b>Finále:</b> start bez problémů, nedošlo k žádnému incidentu. Vyrovnanost prvních třech jezdců potvrzoval fakt, že během prvních kol jezdili V. Parák, P. Schiler a L. Diblík ve skupince a několikrát si vzájemně prohodili pořadí. Po asi polovině finálové jízdy byl ve vedení P. Schiler s náskokem několika metrů druhý L. Diblík, následovaný V. Parákem. Před koncem jízdy výrazně zatáhl V. Parák, po chybě L.Diblíka jej bez problémů předjel a začal výrazně stahovat vedoucího jezdce. P. Schiler lehce chyboval a těsně před koncem jízdy jej V. Parák dohnal. Nepodařilo se mu jej však předjet a na cílové čáře byl rozdíl mezi nimi 0,23sec! První jezdci byli v rozestupu necelých 4sec! Později se ukázalo, že oněch 0,23sec stálo Víťu Paráka první místo v závodě. Na dalších místech dojeli L. Diblík, neustále se zlepšující J. Pavlovec, za ním M. Parák, Z. Pekař st. a J. Hrnčíř. Vítěž této jízdy najel 21kol.</p>
<p>
Druhá finálová jízda bylo poznamenaná problémy P. Schilera s pneumatikami. Jelikož celé depo nechal doma, jel na tom, co bylo na autě. Pneumatiky však již byly značně ojeté, tak na místě zkusil sehnat náhradní obutí. To však nebylo tak vhodné a P. Schiler již nebyl schopen držet krok se &#8222;zadokolkami&#8220; V. Paráka a L.Diblíka. Start byl opět klidný, téměř bez kontaktu. V. Parák tlačil na L. Diblíka, po pár kolech se mu jej podařilo lehce znervóznit a následně hezkým manévrem předjet. Rychle získal několikametrový náskok, který činil v polovině jízdy cca 5sec. Na dalších místech jezdil s odstupem P. Schiler, nedaleko za ním J. Pavlovec. Pořadí na čele jízdy se změnilo po chybě V. Paráka při předjíždění jezdce o kolo zpět. Toho využil L. Diblík a pár kol před cílem šel do čela. Vedení si bez problémů udržel až do cíle (21kol). 2. V. Parák (odstup 4,8sec), 3. P. Schiler, 4.J. Pavlovec, 5.M. Parák, 6. J. Hrčíř</p>
<p>
Před třetí finálovou jízdou bylo vše otevřené. P. Schiler a L. Diblík měli po jednom vítězství, V. Parák dvě druhá místa. Celkové vítězství mohl získat kdokoliv z nich. P. Schiler řešil dále problémy s pneumatikami. Start byl opět klidný, na čele se usadil L. Diblík stíhaný V. Parákem, P. Schilerem a překvapivě se držel M. Parák. Před polovinou jízdy si L. Diblík vyjel malý náskok, o který však záhy přišel z důvodu chyby při předjíždění jezdce o kolo zpět. Vedení se ujal V. Parák. Jeho otec již v této chvíli nepokračoval ve skvěle rozjeté jízdě a řešil technické problémy. Problémy potkaly také P. Schilera, kterému postupně odcházely přední pneumatiky. Toho využil J. Pavlovec, který se dostal na třetí místo, které bez problémů udržel až do konce. Vítězství v této jízdě si odnesl V. Parák(21kol), který již nedal L. Diblíkovi šanci jej ohrozit. Další pořadí: 4.P. Schiler, 5. Z. Pekař st., 6.M. Parák, 7. J. Hrnčíř.
</p>
<p>
Celkové pořadí bylo velmi vyrovnané, mezi prvními dvěma rozhodoval nejlepší výsledek z finálové jízdy (z důvodu shodného součtu umístění). Oba najeli 21 kol, důležitý byl dojezdový čas, který měl L. Diblík lepší o necelých 5sec. V. Parákovi by stačilo těchto 5sec, nebo vyhrát těsnou 1. finálovou jízdu a byl by celkový vítěz. Celkové pořadí: 1. Lukáš Diblík, 2. Vít Parák, 3. Pavel Schiler, 4. Jiří Pavlovec, 5. Milan Parák, 6. Zdeněk Pekař st., 7. Jan Hrnčíř.
</p>
<p>
Vstup Pavla Schilera do závodu byl velkým oživením. Pavel nastoupil s podvozkem X-ray M18 PRO. Je to velmi kvalitní jezdec a v závodě sloužil jako &#8222;etalon&#8220; k přímému srovnání továrního speciálu X-ray s vlastními konstrukcemi M. Paráka (s podvozkem startoval V. Parák) a L. Diblíka se zadním náhonem. Oba jezdci se &#8222;zadokolkami&#8220; si nakonec docela oddechli, protože dokud P. Schilerovi fungovali pneumatiky, byl to velmi silný soupeř. Technicky se odlišoval podvozek J. Pavlovce, který jel v podvozku X-ray M18 PRO střídavý motor ve spojení s 5-články. Jeho auto patřilo k nejrychlejším. Střídavý motor použili také M. Parák a L. Diblík (oba ve spojení se 4-mi články). M. Parák vsadil na podvozek Scalpel, nedařilo se mu však model optimálně nastavit a trápila jej přetáčivost. Po těchto problémech udělal přímé srovnání se svým vlastním modelem a jednoznačný závěr zní pro jeho vlastní konstrukci. Dle &#8222;tajných&#8220; informací na příští závod svůj podvozek upraví na 4 články a střídavý motor.
</p>
<p>
Další závod bude pravděpodobně v Prostějově součástí volného závodu kategorie 1:10 a následně v Blansku 21.7. V případě zájmu o účast kontaktujte pořadatele, nebo autora článku.
</p>
<p align=“right“>Foto: <a href=“http://www.tomans.eu“ target=“_blank“>Jirka Toman – www.Tomans.eu</a></p>