Volný závod 1/18 Prostějov 15.9.2007

Lukáš Diblík


<p>
V sobotu <b>15.9. se v Prostějově</b> konal volný závod vypsaný pro <b>kategorie 1:18 Micro</b> a 1:10, obě bez omezení motoru. Závod byl opět po organizační stránce bezproblémový a relativně malý počet startujících přispěl k hladkému a rychlému průběhu dne. Počasí vypadalo hrozivě, proto pořadatelé spěchali se zahájením prvních rozjížděk, což některé jezdce dost překvapilo. Kategorie 1:18 Micro čítala 10 závodníků, všichni jeli rozjížďky v jedné skupině, mezi známými tvářemi se objevili dva noví kvalitní jezdci se zkušenostmi z 1:10. Domácí Jiří Kmoníček a Karel Bečička. Ve velmi silném obsazení přijel <!– separe –> klan Pavlovců, naopak chyběl rychlý Víťa Parák.
</p>

<p>
Do první rozjížďky nenastoupil pro problémy s rušením Dominik Valenta. Naopak na nic nečekal Jiří Pavlovec, zajel skvělou jízdu a vyhrál (23kol), za ním dojel &#8222;nováček&#8220; Jiří Kmoníček. Po ránu ještě docela chladná a kluzká dráha trápila všechny jezdce jedoucí se zadním náhonem, což se projevilo třetím místem Milana Paráka. Za ním dojeli Lukáš Diblík a dotírající Lukáš Pavlovec, následovaný dalším zadokolkařem Tomášem Pavlovcem, dále Dušan Valenta, Jan Hrnčíř a Karel Bečička.
</p>

<p>
Před druhou rozjížďkou lehce zapršelo, což na adhezi modelů nepřidalo, toto ale vůbec nevadilo žádnému z Pavlovců, dokonce ani se zadním náhonem jedoucímu Tomášovi. Vyhrál Jirka (23kol), před Tomášem a skvěla jedoucím Lukášem Pavlovcem, který však z jízdy těsně před koncem odstoupil. Následovali M.Parák, L.Diblík, Dušan Valenta, K.Bečička, J.Hrnčíř a Dominik Valenta (problémy s rušením už vyřešil). Do jízdy nenastoupil J. Kmoníček.
</p>
<p>
Před poslední rozjížďkou už sluníčko trochu zapracovalo na teplotě trati, čehož využil L.Diblík a vyhrál (23kol), stíhaný L.Pavlovcem, až po něm J.Pavlovec, M.Parák, J.Kmoníček, Dušan Valenta, Dominik Valenta a spolehlivě jedoucí J.Hrnčíř. T.Pavlovec poškodil svůj model a zkomplikoval si další boje, K.Bečička nenastoupil.

</p>
<p>
<u>Startovní rošt finálových jízd tedy vypadal takto:</u><br>
1.J.Pavlovec (23kol), 2.L.Diblík (23kol), 3.L.Pavlovec (23kol), 4.J.Kmoníček (22kol), 5.M.Parák (22kol), 6.T.Pavlovec (22kol), 7.Dušan Valenta (19kol), 8.K.Bečička (16kol), 9.J.Hrnčíř (16kol), 10.Dominik Valenta (14kol).
</p>

<p>
Prvních šest jezdců mělo minimální odstupy, velmi dobře si v rozjížďkách vedli Jiří a Lukáš Pavlovci, naopak žádnou bezchybnou jízdu nezajel M.Parák a J.Kmoníček. Toto potvrzují i nejrychlejší kola: M.Parák (14,877 sec), J.Kmoníček (14,935), J.Pavlovec (14,943), L. Diblík (14,965), L.Pavlovec (15,472), T.Pavlovec (15,826), Dušan Valenta (17,356), J.Hrnčíř
(18,616), K.Bečička (19,237), Dominik Valenta (19,586).
</p>

<p>
<u>První finále dokonale zamíchalo kartami:</u> Po startu šlo do čela sice trio L.Pavlovec, J.Pavlovec a L.Diblík, s mírným odstupem následované J.Kmoníčkem a M.Parákem, ale po několika kolech bylo vše jinak. Na dalších místech bojovali K.Bečička, Dušan Valenta, J.Hrnčíř a Dominik Valenta. Z vedoucí skupiny jako první zachyboval L.Pavlovec, po něm J.Pavlovec. Čistou jízdou se naopak dotáhli M.Parák a J.Kmoníček. Rozdíly mezi jezdci však byly minimální. V pátém kole měli vzájemnou kolizi L.Pavlovec a J.Kmoníček. V polovině jízdy se pořadí trochu ustálilo, na čele byl s mírným náskokem L.Diblík stíhaný M.Parákem s J.Pavlovcem. S malým odstupem se o metry přetahovali L.Pavlovec s J.Kmoníčkem. Rozdíl mezi prvním a pátým jezdcem byl jen 9sec. Ve další části startovního pole získával náskok K.Bečička před Dušanem Valentou. V jízdě již nepokračoval J.Hrnčíř a nepodařilo se ji dokončit ani Dominikovi Valentovi. V následujícím pokračování jízdy se pořadí ještě trochu promíchalo. V cíli to vypadalo takto: L.Diblík (23kol), J.Kmoníček, M.Parák, J.Pavlovec, L.Pavlovec, K.Bečička, Dušan Valenta, Dominik Valenta a J.Hrnčíř. Do jízdy nenastoupil T.Pavlovec, který pokračoval v opravách svého modelu.
</p>

<p>
Bezprostředně po startu <u>druhé finálové jízdy</u> nedošlo k vážnějším kolizím a vedení se ujal J.Pavlovec, nevydrželo mu to však ani jedno kolo a poslal svůj model do trávy. Cílem prvního kola projížděli jezdci v tomto pořadí: L.Diblík těsně následovaný J.Kmoníčkem, L.Pavlovcem a M.Parákem. s mírným odstupem jel po chybě osamoceně J.Pavlovec. Další skupinka jezdců jela v pořadí Dušan Valenta, T.Pavlovec (provizorně opravený model měl trochu záludné jízdní vlastnosti), K.Bečička, Dominik Valenta, J.Hrnčíř. M.Parák nasadil rychlé tempo a brzy se propracoval na čelo. Jeho tempo nedokázal žádný z jezdců akceptovat a M.Parák postupně získával výrazný náskok. Na druhém místě jel spolehlivě L.Diblík, mezi dalšími jezdci již docházelo k mírným kolizím, kterými se zbytečně zdržovali. Po několika kolech z jízdy pro technické problémy odstoupili Dominik Valenta, J.Hrnčíř a T.Pavlovec. Jeho otec J.Pavlovec se odpoutal od J.Kmoníčka a L.Pavlovce, dotáhl L.Diblíka a bez problémů jej předjel. V té době jezdil nejrychlejší časy ze všech a postupně stahoval i náskok M.Paráka na čele. Pořadí se však již nezměnilo a M.Parák vyhrál (23kol) s malým náskokem 0,15sec před J.Pavlovcem. Dále byli L.Diblík, J.Kmoníček, L.Pavlovec, K.Bečička, Dušan Valenta a odpadlíci T.Pavlovec, J.Hrnčíř a Dominik Valenta.
</p>

<p>
Poslední jízda měla o všem rozhodnout, naději na vítězství měli ještě čtyři jezdci: J.Pavlovec, L.Diblík, M.Parák a J.Kmoníček. První kolo třetí finálové jízdy bylo opět osudné pro J.Pavlovce, který zase poslal svůj model do trávy z vedoucí pozice, čímž umožnil L.Diblíkovi ujmout se vedení. Těsně za ním jeli L.Pavlovec, M.Parák a J.Kmoníček. V druhé skupině T.Pavlovec, Dušan Valenta, K.Bečička, J.Hrnčíř a Dominik Valenta. Prvních šest kol se vedoucí skupinka držela pohromadě (J.Pavlovec dotáhl svou ztrátu) a docházelo v ní k častým změnám pořadí na čele. První z ní odpadli J.Kmoníček a L.Pavlovec. L.Diblík několika rychlými koly získal mírný náskok, který však dlouho nevydržel. Připravil jej o něj M.Parák, který opět nasadil velmi rychlé tempo a vedoucího jezdce předjel. V této době již bohužel nepokračoval K.Bečička a s problémy se také stále potýkal T.Pavlovec.
V druhé části startovního pole zajížděl velmi dobré časy Dušan Valenta a v některých kolech s ním dokázal držet krok i jeho syn Dominik Valenta. Jízdu opět nedokončil J.Hrnčíř. Na čele se několikrát vystřídali M.Parák a L.Diblík, před koncem však velmi rychlý M.Parák vyrobil několik chyb, které rozhodly. Pořadí L.Diblík (23kol), M.Parák, J.Pavlovec, L.Pavlovec, J.Kmoníček, Dušan Valenta a Dominik Valenta. Ostatní jezdci odstoupili.
</p>

<p>
<u>Výsledky finálových jízd daly toto pořadí:</u><br>
1.L.Diblík, 2.M.Parák, 3.J.Pavlovec, 4.J.Kmoníček, 5.L.Pavlovec, 6.K.Bečička, 7.Dušan Valenta, 8.Dominik Valenta, 9.T.Pavlovec, 10.J.Hrnčíř.
</p>

<p>
Do závodu nastoupili jezdci se dvěmi novými technickými novinkami: K.Bečička startoval s nádherným Mini Cooprem s podvozkem Astra se zadním náhonem. Bohužel měl podvozek osazen motorem 280, takže se s tímto handicapem nemohl zúčastnit bojů o nejvyšší příčky, přesto jeho nejrychlejší kolo (17,990) není vůbec špatné. Na koberci, kde není tak dlouhá rovinka bude odstup od nejlepších daleko menší. L.Diblík nastoupil s další evolucí svého &#8222;netovárního&#8220; podvozku, který byl však osazen střídavým motorem a k pohonu použil baterii Li-Pol. Tato kombinace zaručuje velký výkon auta společně s nízkou hmotností. Jeho čas na kolo však nebyl nějak úžasný (14,881), protože se trápil s nastavením modelu. Málo zatížená zadní náprava nedokázala přenést výkon posílaný na zadní kola motorem. Absolutně nejrychlejšího času na jedno kolo dosáhl M.Parák (14,142) s modelem vlastní konstrukce s pohonem zadní nápravy střídavým motorem napájeným čtyřmi články. Další místa již obsadily podvozky X-ray M 18 Pro pilotované J.Pavlovcem (14,480 &#8211; střídavý motor, 5-článků), J.Kmoníčkem (15,013 &#8211; motor speed 300, 6-článků), L.Pavlovec (15,109 &#8211; speed 300, 6-článků).
Na technické problémy doplatil T.Pavlovec, který se již ve finále nedokázal zlepšit a tak jeho čas (15,826) zajetý v rozjížďkách na ještě klouzající trati neodpovídá možnostem jeho podvozku Scalpel s motorem 300 (Robitronic), pohon 5-článků. Dušan Valenta (16,509 &#8211; X-ray M 18 Pro, motor Speed 300, 5-článků) nedosahoval na rovinkách rychlosti srovnatelné s ostatními. J.Hrnčíř měl ve finále technické problémy, tedy čas z rozjížděk: (18,616 &#8211; X-ray M 18, motor Speed 300, 6-článků). Junior Dominik Valenta se postupně výrazně zlepšoval a nakonec dosáhl času (19,082 &#8211; netovární model, Speed 300, 6-článků).
</p>

<p>
První tři závodníci byli odměněni velmi chutným frgálem a několika litry pití, což bylo příjemné zakončení velmi povedeného závodu, za který patří pořadatelům poděkování.
</p>