Základy bezpečnosti letu s dronem

Igor Vlahovič


Používání dronů se hodně rozrůstá. Ale když osobně jezdím po republice a i občas mino ni, že bych natrefil často na letícího drona, to se mi opravdu nestává. Jen výjimečně.  Dříve byla pravidla volnější, ale v současné době je potřeba dodržovat alespoň základy zdravého rozumu. A kromě toho je povinností dodržovat předpisy a nařízení. Nyní se vám pokusím přiblížit základy létání s dronem /RC modelem letadla tak, aby jste eliminovali riziko problému, případně se neocitli ve správním řízení.

Registrace dronu a zkouška pilota

Prodejci již musí na obchodním balení uvádět, že se nejedná o hračku (na tu se registrace nevztahují) a že jste povinni svůj dron zaregistrovat a udělat zkoušku pilota pro kategorii Open. Pokud jste zakoupili svůj úplně první dron/RC letadlo, pak musíte jednak zaregistrovat svůj dron a získat jedinečné označení (v podstatě SPZ), kterou pak nalepíte na každý svůj dron/letadlo. Posléze po zadání údajů projdete testem 40ti otázek, kde 10 z nich může být špatných. Pokud uspějete, obdržíte „řidičák“ ve formě průkazu. Ten nosíte u sebe, pokud jdete létat.  Protože v případě aktivního občana může přijet PČR a budete vyzváni k předložení oprávnění a zda máte dron označen. Osobně bych to nepodceňoval. Více info naleznete přímo na tomto odkazu: https://dron.caa.cz/ . Na test se dá částečně připravit studiem materiálu na stránkách úřadu pro civilní letectví. Ale lze si zaplatit školení. Tímto se velmi podrobně zabývá například https://dronpro.cz/letecka-skola. Můžete využít i služeb Elmontexair. Na internetu samozřejmě je nabídek mnohem více. Test za vás ale nikdo nevyplní, je to pouze na vás.

Toto je hlavní věc, kterou musíte splnit. Pokud budete létat na volném prostoru, mimo zakázaná pásma, můžete být v klidu. Protože se prokážete a to naprosté minimum.

""
Hlavní nabídka registrace bezpilotních systémů

NP, CHKO, PR

Když jdete létat, měli byste se informovat, zda na vybrané lokalitě nejsou nějaká omezení nebo zákazy. Louka, les nebo zajímavost na horách je určitě lákavá představa. Ale bohužel situace je složitější. V dnešní době je hodně míst prohlášeno kromě národních parků za CHKO (chráněnou krajinnou oblast) nebo za malé obzvláště chráněné území. Popřípadě národní rezervaci.  Zatímco NP jsou viditelné v aplikaci uvedené níže, CHKO nikoliv. Pak musíte navštívit minimálně stránky zonací s tím, že ve čtvrté zóně lze létat. Jinak je zákaz. Ale ideální je si zjistit podmínky letu přes správce dané oblasti. Mapu nahdete ZDE

Dronview

Pro základní informace ohledně možnosti letu na vybraném místě je potřeba navštívit stránku dronview. I bez registrace se zde po kliknutí na dané místo, jaké podmínky pro let tam aktuálně jsou. Po registraci pak právě zde vkládáte plánovaný let a piloti letadel vidí v aplikace aisview vaši polohu letu a počítají s vámi. A pokud by to mělo být zcela dle předpisů, každý váš let by měl být zde zapsán, aby se o vás vědělo. Aplikace je jednak v desktop verzi ale i jako aplikace pro Android. Na notebooku se mi pohodlněji zapisuje let, přes telefon je to nekomfortní. Ale pro zjištění podmínek letu je telefon v terénu velmi dobrý společník. Odkaz na desktop verzi dronview

Po vstupu na stránku dronview uvidíte základní obrazovku s mapou ČR. Červeně označená místa vám říkají, že zde je buď úplný zákaz, nebo je tam omezení. Nebudu zacházet do podrobností, ale vypadá orientace takto.

""
Základní mapa aplikace dronview

Pokud vyberete oblast, kde žádná červená plocha není, pak se dozvíte, že na daném místě není žádný objekt. Můžete zde létat do 120m výšky od země, dodržet VLOS (sleduji dron po celou dobu letu). Pokud nejsem na území CHKO, PR, NPR a nejsem na pozemku označeném jako soukromý, neměl by opravdu nastat žádný problém.

Žluté objekty značí malá letiště. Zde se dozvíte, že lze očekávat pohyb letadel, parašutistů apod. někde jsou uvedeny další podmínky pro vzlet. Let není zpravidla zakázán a stačí létat na dohled, do výše nejvyšší překážky v okolí.

Červené objekty jsou velká letiště, národní parky a zakázané nebo vyhrazené oblasti. Po výběru místa na let ihned vidíte podmínky pro vzlet. Tady je potřeba pořádně sledovat podmínky. A nyní pozor. Oblasti velkých letišť včetně vojenských jsou rozdělena na obdélníky, které tvoří mřížku (GRID). A každá dlaždice má informaci o výšce letu od povrchu země. Je-li tam 0, pak tam nesmíte létat. Pokud tam je 50m, můžete do výšky 50m. A po pravé straně máte název prostoru a tam se dozvíte další podrobnosti, pokud tam je minimálně povolená 10m výška.  Do váhy dronu 0,91kg nemusíte koordinovat ani v ochranném pásmu letiště v okruhu do 5,5km od středu letiště. Nad pak již musíte volat na řídící věž a koordinovat. GRID najdete v levé horní části aplikace.


""
CTR Brno Tuřany. Po přiblížení bude viditelná mřížka Gridu

""
Po přiblížení info o výšce a vpravo podmínky pro provoz dronu v dané oblasti

""
Ukázka zakázaného prostoru Jevišovice

Na této mapě ale získáte absolutní základ pro provedení bezpečného letu. Pokud tam vložíte svůj let, zvýšíte tím bezpečnost provozu. Logicky… pokud létám v lese, zápis by měl proběhnout také. Ale v tomto případě jak ohrozíte letecký provoz? Proto je dobré používat i zdravý rozum a vyhodnotit možná rizika.

Pokud se však budete chovat rozumně a zodpovědně, sledovat podmínky pro provoz vašeho dronu pomocí dronview a nebudete létat:

–          nad shromážděním lidí (s dronem do 0,25kg můžete přelétnout nezúčastněnou osobu)

–          nad infrastrukturou (silnice, řeky, dráty VN, železnice)

–          nad městy a vesnicemi

–          nad soukromě označeným prostorem

–          při focení osob tak, aby bylo zřejmé, o koho se jedná

tak byste neměli řešit vážnější problémy. Protože v případě konfrontace doložíte způsobilost k provozu a označený dron/letadlo.