DJI Avata pozor na zpomalení při 35% kapacity

Igor Vlahovič


Testuji DJI Avata již delší dobu. Dělal jsem na toto téma video test, ale pro jistotu i písemnou formou. Kdo je vyznavačem Long Range letů nebo se jen prostě pohybuje dále od místa vzletu, je potřeba dávat pozor na rychlost při návratu na místo vzletu. Protože jsem zjistil, že v režimech Normal a Sport začne Avata od  cca 35% kapacity baterie zpomalovat až na nějakých 16 km/h.

A pokud tedy nezahájíte návrat včas, nemusíte doletět až k sobě a projdete se notný kus. Pro všechno níže napsané platí jedno jasné pravidlo: od sebe letím vždy proti větru, zpět pak po větru mám menší spotřebu.  Zde uvedu případ, že se nevrátíte na výzvu systému a pokračujete do 50% kapacity baterie. Jak to tedy funguje v praxi?

Normal Mode – Avata letí maximálně 30km/h.  Je daný úhel, pod kterým dron letí. Snaží se držet tuto rychlost i proti větru, ale pak je samozřejmě vyšší spotřeba. Nicméně je držena výška, pozice a pilot se o nic nestará. Pak přijde varování a doporučení návratu na cca 65% kapacity. Pokud to dodržíte, na 100% se vrátíte a zpomalení ani nemusíte řešit. Protože je to tak spočítáno. Rezerva je více jak dostatečná. Pokud ale poletíte dál a otočíte to v 50% kapacity, tak je logické, že při dodržení rychlosti 30km/h se musíte vrátit až na HP. Ale není tomu tak. Když kapacita baterie dosáhne cca 35% (záleží na stavu baterie), objeví se hláška o nedostatečném výkonu baterie. A v té chvíli začne Avata zpomalovat. Pomalu, postupně až na cca 16 – 18 km/h. A pokud jste opravdu daleko, je jisté, že nedoletíte. Nezbývá než dopředu hledat bezpečné místo na nouzové přistání a pak si tam dojet /dojít.

Sport Mode –  zde Avata dokáže letět 50km/h. Opět stejné podmínky jak je výše uvedeno, jen náklon dronu je větší. Opět platí, že pokud se vrátíte na doporučení systému, návrat je 100% jistý a s rezervou. Ovšem při otočce na 50% kapacity pak výrazně pocítíte snížení rychlosti okolo té 35% kapacity. A tady opět nedoletíte až k sobě. Protože na zbývající vzdálenost nemáte potřebných 50km/h a nižší rychlost vám nic neušetří.

Manual Mode – žádná pozice, žádné držení výšky. Rychlost si určujete sami. Můžete letět klidně 70km/h tam a stejnou rychlostí se vracet. Dostanete opět výzvu k návratu kolem těch 65% kapacity. Ale na rozdíl od Normal / Sport (kdy se dron zastaví a vy to musíte přerušit), zde můžete pokračovat v letu dál. Takže pokud zde letíte 50km/h, je ideální spotřeba. Pokud se otočíte v 50% kapacity a letíte s větrem v zádech, je velká pravděpodobnost, že doletíte zpět. Protože je zde velká výhoda. V tomto letové režimu vám sice taky přijde upozornění na omezený výkon baterie, ale pořád jste schopni letět 50km/h i více. A pokud celou dobu letíte vyrovnaně, tak to vychází až na HP. Protože pokud je baterie v kondici, tak jste schopni letět tou 50ti km rychlostí až do 8% kapacity. V 7% pak dron přepne do Normal Mode a chce přistávat. Ale stále jej lze držet v letu a pohybuje se rychlostí cca 20km/h.

Pokud tedy letíte ve Sportu či Manual zpět a začne vám to zpomalovat, tak jedinou možností jak zvýšit pravděpodobnost doletu je přepnout do manuálního režimu a takto dodržet průměrnou rychlost.