Průvodce nákupem použitého dronu

Roman Motyčka


Fenomén dronů zažívá v posledních letech doslova boom a mnoha lidem obrázky z výšek učarovaly, čemuž se nelze divit. Avšak ne každý si může dovolit vložit do svého koníčka dvojnásobek své měsíční výplaty, proto mimo e-shopů a obchodů s drony novými, žije i trh s drony použitými.

Ačkoliv to nelze brát za pravidlo, i použitý dron může novému majiteli bezvadně sloužit. Je však rozhodně na místě dbát při koupi pečlivosti. Lidem, kteří již dron mají a chtějí jen obměnit za novější model, pravděpodobně následující řádky nebudou zas až tak velkým přínosem, jelikož sami vědí, na co si dát pozor a po čem se při nákupu dívat, nicméně i je zvu k počtení.

Nebudu rozvádět diskuzi na téma „jaký dron je pro mě ten pravý“. Předpokládejme tedy rovnou, že jste si svůj dron již vybrali a chcete si jej obhlédnout u prodávajícího.

Z ručky do ručky

Jako první a nejdůležitější věc uvedu to, že drony by se zásadně měly prodávat při osobním setkání a s předvedením funkčnosti. Kupovat létaný dron na dobírku je jednoduše kupování zajíce v pytli – něco jako kupovat na dobírku auto. Nejde to sice ve všech ohledech srovnat ale ceny dronů někdy cenu ojetého auta převyšují, takže opatrnost je na místě.

Jsou sice situace kdy někdo prodává nový, zabalený a nikdy neaktivovaný dron a tam osobní předvedení není vysloveně nutné (a prodávající na něj, vzhledem k neporušenému balení, nemusí ani přistoupit), nicméně tehdy jde spíš o nákup nového dronu.

Zde bych se alespoň vyhnul platbě předem na účet jako u jakéhokoliv jiného zboží na inzerát.

 

Kde a kdy

Předpokládejme, že jste si s prodávajícím domluvili osobní setkání. To by mělo proběhnout někde, kde je možné dron bezpečně a legálně vyzkoušet. Pokud prodávající navrhne předání na parkovišti obchodního domu v centru, snažte se s ním domluvit jiné místo. Mezi spoustami dalších lidí, v prostředí s rizikem mnoha rušení a navíc v zastavěné oblasti, byste dron příliš nevyzkoušeli. Dobré místo je někde na otevřeném prostranství, třeba u pole nebo louky mimo eletrická vedení, kde můžete dron bezpečně proletět.

Čas hraje také roli. Na předvedení a vyzkoušení dronu by neměla ani jedna strana spěchat a vše řádně vyzkoušet. Pokud prodávající bude trvat na nějaké pozdní hodině nebo na prodej spěchat (ne v tom smyslu, že se bude chtít sejít co nejdříve ale v tom smyslu, že dorazí na místo a bude chtít mít věc vyřešenou za pět minut), zbystřete a raději odmítněte s tím, že si počkáte až bude mít víc času. Podobné spěchání může být snahou zakrýt vady a být co nejdříve pryč s penězi. Pokud si nejste něčím jisti nebo se vám něco nezdá, raději potlačte radostnou vidinu nového dronu a odjeďte s prázdnou, než abyste vyložili obsah peněženky za něco, co za to nestojí nebo vás bude stát jen útrapy.

Osobní checklist

Víme, že člověk z nadšení po nové hračce, může snadno přehlédnout zjevné problémy nebo je opomíjet. Každopádně doporučuji zachovat chladnou hlavu a snažit se k věci přistupovat s rezervou – třeba si v hlavě zafixovat, že dron kupujete pro nejlepšího kamaráda a nechcete, aby jeho úspory přišly vniveč.

Sešli jste se tedy s prodávajícím na „předváděčku“. Člověku, který dron nikdy neovládal nebo naživo neviděl, může prodejce namluvit cokoliv – fráze „to je normální, to tak dělají všechny drony“ je nejčastější výmluvou a když si to člověk nemá jak ověřit, snadno se nechá napálit. Avšak když si vezmete do hlavy (nebo klidně na papír) svůj soupis věcí co zkontrolovat, takový váš osobní checklist, a budete trvat na předvedení všeho co na něm je, pak se riziko výrazně snižuje.

 

Zde tedy pár věcí, které byste si měli rozhodně nechat předvést nebo si sami ověřit:

1. Vizuální kontrola

Pokud dron nese známky poškození (škrábance, k sobě nelícující plastové části, vůle v pohyblivých částech), rozhodně zbystřete a nechte si od prodávajícího všechna poškození objasnit. Tvrzením typu „to už takhle je z výroby“, nebo „to se mi poškrábalo v batohu o klíče“ rozhodně nevěřte. Jsou případy, kdy je poškození samovolné (např. DJI Mavic Air trpí na poškrábání části vrchního šasí od listů vrtulí po jejich složení, avšak k poškrábání dochází v izolovaném místě, kde by k němu žádnou havárií nedošlo).

Hrubé škrábance a vrypy na hranách dronu, na pouzdrech motorů, ramenech nebo dokonce na závěsu kamery (tzv. gimbalu), rozhodně nejsou běžné a nedojde k nim při běžné manipulaci ani od „klíčů v batohu“. Pozornost věnujte i ovladači, který je nedílnou součástí a jeho stav je též důležitý (sledujte případné poškození antén, nadměrné vůle v kniplech apod.).

2. Stabilita dronu ve visu

Drony vybavené GPS v kombinaci s VPS (optická stabilizace polohy fungující do výšky zhruba deseti metrů) dokáží ve vzduchu viset doslova jako přibité na místě. Chtějte po prodávajícím, aby po připojení dostatku GPS satelitů (optimální je alespoň 14 satelitů) dron vyvedl zhruba do pětimetrové výšky (tam již není dron ovlivněn zvířeným vzduchem od vztlaku vrtulí, což může stabilitu visení negativně ovlivnit) a nedotýkal se kniplů na ovladači. Pokud dron visí na místě, neklouže ve vzduchu horizontálně, nerotuje kolem svislé osy ani nemění samovolně svou výšku, je vše v pořádku.

Pokud dron ve vzduchu klouže do strany, může to mít na svědomí nepřesnost GPS ale také chybná kalibrace IMU (zařízení v dronu, které se stará o udržování jeho vodorovné polohy ve vzduchu), chyba IMU jednotky samotné, případně problém s kalibrací ovladače nebo kompasu, případně opotřebenými nebo poškozenými vrtulemi.

Je na vašem zvážení, zda budete chtít tyto věci na místě řešit s prodejcem nebo ne. Faktem je, že zodpovědný prodejce na předání rozkalibrovaný dron s vadnými vrtulemi nepřinese.

4. Zkušební let

Pokud dron bez problémů visí na místě, lze přejít k testovacímu letu. Nejprve si vždy nechte funkčnost předvést prodejcem, až poté můžete převzít řízení vy, pokud na tom trváte. Toto je dobré pro případ, že by dron vinou závady havaroval a prodejce by poté mohl vinu svalovat na vás.

V základu se zkouší totéž, co při běžné předletové přípravě – horizontální pohyb do všech směrů, rotace kolem svislé osy a vertikální pohyb (stoupání/klesání). Ve všech případech by měl dron po uvolnění páček zastavit bez prodlev na místě a nepokračovat v letu dále samovolně.

Je dobré nechat si rovněž předvést funkci detekce překážek (samozřejmě jen v případě, že jí dron disponuje), případně režim sport pro rychlý let. Obojí výše uvedené nechte v rukou prodejce dokud dron ještě není váš.

5. Baterie je srdcem dronu

Ohledně výhod a nevýhod Lithium-Polymerových baterií je na internetu informací přehršel, takže tuhle problematiku zde nebudu rozvádět. Při předváděčce se ujistěte, že prodejce přinesl k dronu všechny baterie, které sliboval v inzerátu nebo při předchozí domluvě. Všechny baterie by měly být funkční a v domluveném stavu a stáří.

Nejprve zkontrolujte mechanický stav všech baterií – především konektorů a zajišťovacích zámků. Není vůbec nevhodné chtít, aby prodejce před vámi každou baterii zvlášť do dronu vložil a dron s ní zapnul. Při té příležitosti si vyžádejte, aby vám ukázal, kolik nabíjecích cyklů baterie hlásí a zda tyto odpovídají tomu, co uváděl v inzerátu (odchylku jednoho nebo dvou cyklů neřešte – k té mohlo dojít když pro vás prodejce dron připravoval a baterie nabíjel).

Tímto ale kontrola baterií nekončí. Po zkušebním letu si baterii vezměte do ruky a zkontrolujte, zda se při zátěži nevyboulila (k tomu nejčastěji dochází v místě, kde je nalepen štítek – v tom místě bývá baterie záměrně vyrobena z měkkého materiálu, aby bylo vyboulení patrné). Pokud k vyboulení došlo, značí to že baterie v minulosti zažila průraz izolantu v některém z článků a v tom se nyní při zátěži hromadí plyn. Taková baterie rozhodně není spolehlivá a její životnost se může blížit ke konci. Vyboulení obvykle po vychladnutí baterie zmizí, takže tuto kontrolu je dobré provádět skutečně až po letu, kdy je baterie teplá. je na vás, jak toto budete s prodejcem chtít řešit.

Baterie, která se „nafukuje“ a výrobce toot neuvedl, může být jednak prostor k vyjednávání o ceně (nafukující se baterii budete muset stejně v brzké době nahradit) ale současně to může být i ukazatel toho, jak prodejce o baterie pečuje (toto však není tak jednoznačné – k vyboulení baterií může dojít i vlivem výrobní vady, tudíž nelze vždy vinit prodejce).

6. Funkce kamery a gimbalu

Jednou z hlavních věcí, kvůli které si dron pořizujete, je kamera. Ta musí samozřejmě plnit svou funkci bezchybně a to včetně mechanické stabilizace, je-li jí dron vybaven.

Je-li dron vypnutý, závěs kamery (dále jen „gimbal“) se obvykle ve všech osách pohybuje volně – nejedná se o chybu ale vlastnost. Dokud není gimbal v chodu, servomotorky pracující ve dvou či třech osách, nekladou téměř žádnou vůli. Jakmile je však dron zapnutý, gimbal by měl kameru zajistit do středové polohy. Předtím však obvykle proběhne rychlá kalibrace, kdy se gimbal pohybuje do krajních poloh zdánlivě chaoticky. Nejde o chybu ale o běžnou kontrolu, kterou firmware dronu provádí. Tato kontrola obvykle trvá zhruba 10-20 vteřin, v závislosti na typu dronu.

Jakmile je dron zapnutý, požádejte prodejce aby jej v ruce mírně naklonil ve všech osách. Gimbal by měl pohyb kompenzovat a snažit se udržet kameru ve vodorovné poloze, což se děje i během letu, kdy se dron naklání ve všech směrech.

Kontrolujte i obraz na zařízení připojeném k ovladači. Ten by měl být stabilní, bez otřesů a bez viditelných chyb v obraze (předpokládá se, že dron se testuje v blízkosti, takže špatný signál je možné vyloučit). Pochopitelně ne každý má možnost přímo na místě stáhnout z dronu fotografie a podrobně je studovat na notebooku nebo tabletu, takže to je na uvážení každého z vás a současně i na ochotě prodejce.

7. Další náležitosti

Prodejce by vás měl pravdivě informovat o všech detailech týkajících se dronu, např. prodělané reklamace a opravy, platné připojištění, trvání záruční doby apod. Pokud se prodejce nezmíní, rozhodně se ptejte sami, samozřejmě ještě před zaplacením.

8. Přítel na telefonu

Pokud si i tak nevěříte natolik, abyste se rozhodli dron zhodnotit a odzkoušet sami, požádejte někoho technicky zdatnějšího, ideálně někoho, kdo má s drony více zkušeností, aby s vámi na předvedení dorazil a obhlédl dron také.