Co třeba "mini závod" ?

webbaker


Protože minulý rok „Covid-doba“ moc nepřála běžným RC závodům, tak jsme s kámošem přemýšleli, jak si užít trochu RC zábavy, nejlépe v místě bydliště. Aby bylo možno si jít zajezdit odpoledne na dvě hoťky a užít si aspoň trochu závodního adrenalinu.

A nastavili jsme si dost „drsné“ pravidla výběru na RC model … minimální starosti a údržba, ale maximální možná zábava.

Před mnoha lety toto „výběrové řízení“ vyhrála kategorie ECO 1:18.

Bylo to neuvěřitelně jednoduché autíčko, které zvládalo jezdit i venku na běžném, nijak zvlášť nepozametaném parkovišti a životnost byla naprosto neuvěřitelná. Hodně hodin trvalo, než se ojely mechy na kolech a ještě dýl, než se zbrousily zuby na převodu (teda za předpokladu, že nenastala smůla a kamínek urychlil likvidaci převodu). Vzhledem k ceně náhradních ozubených kol to ale byla bezvýznamná drobnost.

Protože však doba pokročila vpřed, tak jsme chtěli vybrat model, který by byl ještě víc zábavnější a ještě míň náročný na údržbu.

Tím byla eliminována možnost, hledat něco zajímavého v kategorii OFF … v terénu sice modely zajímavé jsou, ale bez pravidelné údržby by asi moc dlouho jezdit nezvládly.

A tak jsme začali pátrat, co zajímavého by se dalo vymyslet pro asfaltovou plochu.

Rozhodně to muselo být menší, než běžný model 1:10, neb s takovým modelem, na nějakém menším parkovišti, by se asi moc zábavy neužilo.

Chtělo to najít nějaký ne zcela běžný model, který by si vystačil i s menším a i trošku zaprášeným pláckem.

Souhrou okolností se tou dobou na netu objevila zpráva, že by se mohly opět začít prodávat od Kyosha RC motorky 1:8.

No a pak už jen stačilo, mrknout na net a najít si videa, jak tyto motorky jezdí.

A hned bylo rozhodnuto. Neb tyto motorky, svým systémem řízení, patří opravdu do kategorie RC motorka, která umí jezdit pouze po dvou kolech! Na rozdíl od motorek, které používají jiný systém řízení a po dvou kolech dokážou dojet, zběsilou rychlostí, pouze do první zatáčky. Tam spadnou na rám, po kterém odkrouží zatáčku a opět vystřelí do další rovinky. O tuto zběsilost jsme fakt neměli zájem, neb taková motorka se na malý plácek opravdu nevejde a aby s ní mělo ježdění opravdu smysl, tak potřebuje mít k dispozici dráhu pro auta v měřítku 1:8, nebo rovnou 1:5.

A tak jsme si objednali Kyosha a netrpělivě čekali, až se nám stavebnice dostanou do rukou.

Stavebnice obsahuje perfektní obrázkový návod a všechny díly v kvalitním zpracování, tak se netřeba bát, že by bylo potřeba něco doupravovat. Teda až na „padací rámy“. Ty jsme udělali nové, aby motorka mohla jezdit ve větším náklonu a při pádu aby co nejvíc ochránily kapotáž před poškrábáním.

Součástí balení je i motor, tak stačí pořídit vhodné servo, regl a RC soupravu. K pohonu modelu se nám osvědčil Li-Po dvoučlánek o velikosti okolo 1000mAh, ale může být i menší kapacita.

Seskládání motorky je velmi krásná práce, ale přece jen trochu časově náročná, hlavně v případě, kdy si ji chce majitel vyšperkovat kvalitní povrchovou úpravou.

A pak je najednou vše hotovo, doma si v klidu vyzkoušet, jak funguje řízení, jak jezdec vesele kmitá. Nastavit si výchylky na maximum, aby potom bylo z čeho ubírat. No a může se vyrazit na nějakou vhodnou asfaltovou plochu. Vřele doporučuju, už při prvním ježdění, si sebou vzít aspoň několik prázdných kelímků od jogurtu, neboť jezdit jen tak, na volné ploše, nemá valného smyslu. Pouze jízda, byť po velmi jednoduché dráze ukáže, jak motorka jezdí a jak ji zvládá řídit pilot. A tady se právě dostáváme k velikosti výchylek řízení. Nyní je dobré omezit výchylky řízení tak, aby ji pilot zvládal bezpečně uřídit a přestal padat, i když to bude za cenu, že bude motorka v zátáčkách delší a nebude zvládat prudké zatáčky. Nejdřív je potřeba získat cit v řízení, neb motorka se řídí nejen zatáčením, ale i plynem. A toto se musí skloubit do přesného souladu. No a jak se toto začne dařit, tak potom je možno začít po troškách zvětšovat výchylky řízení.

A když se vše zadaří, tak pak je možno si užívat skutečně velmi zajímavou jízdu s motorkou, která jezdí opravdu jen po dvou kolech. Která však chyby neodpouští a odměňuje je pádem, stejně tak, jak to je i v 1:1.

S kolegou jsme velmi mile překvapeni životností motorek a jejich opotřebením. Údržba v podstatě neni potřeba žádná a za cca 150 naježděných hodin padlo provozu za oběť několik zubů převodu a hlavně zadní guma doznala značné opotřebení.

Myslím, že jakýkoliv jiný model, za takovou dobu jízdy, by na tom byl s opotřebením podstatně hůř.

Pokud by měl někdo zájem přispět svými zkušenostmi, může zde: http://rc.zlin.cz/forum/viewtopic.php?t=3129

A na video je možno mrknout zde: https://www.youtube.com/watch?v=uB2f-2M_H5A