Umíme si ještě hrát?

webbaker


Náhodou jsem na netu objevil toto video:

Velmi mě pobavilo, jak se, „šílenou rychlostí“, řítí po dráze chumel sedmi skůtříků. Teda „po dráze“ je trošku nadnesený výraz. Neb povrch dráhy je dosti bídný a tvar dráhy ještě bídnější!

Ale pak jsem si uvědomil, že to video je trošku o něčem jiném. Ty skůtříky neřídí malé dítka, ale normální dospěláci, kteří dozajista zvládnou řídit i jiné kategorie. A nemají vůbec žádný problém, pořídit si levnou hračku a v místě bydliště se domluvit, že se půjdou „vyblbnout“ a zajezdit si i na dosti nekvalitní plochu, kterou mají k dispozici. Prostě na pohodu – nic nehrotit.

Tak mě napadlo, jestli by něco takového bylo možné i někde u nás v republice. Jestli někde v některém regionu existuje nějaká partia, která se, jen tak pro zábavu, dokáže dohodnout na nějakém jednotném levném „hračkovém“ modelu. A když mají čas, tak se prostě domluví, že se, třeba v předvečer, když už v létě není takové horko, sejdou na „dráze“ a zajezdí si jen tak – pro zábavu.

Nepotřebují k tomu nic složitě předem chystat, nemusí řešit připojení na 240V, neb stačí mít sebou jednu, nebo dvě nabité náhradní baterky a můžou vesele jezdit.

Klasických závodů se po republice pořádá celkem dost. Ale trochu mi připadá, že se z nich nějak vytrácí právě ta zábava. A navíc i všechny vypsané kategorie, až na občasnou výjimku u některého pořadatele, se finančně posouvají do naprosto nesmyslných hodnot. Skoro, jako by většina závodníků měla brát svůj klubovní závod jako skvělý tréning na doladění svého modelu pro účast na závodech serie ETS a případně ještě vyšších!

Jaká je však skutečná realita, to ví zřejmě každý. Opravdoví TOP jezdci, pro které má smysl se zúčastnit těch vrcholových závodů, se místních klubovních závodů více-méně nezúčastňují, neb by toho asi moc nenatrénovali a raději dají přednost závodům na vyšší úrovni a se smysluplnou konkurencí. K čemu by jim bylo, přijet na závod, kde by neměli vůbec žádnou rovnocennou konkurenci a komickým způsobem by smetli všechny ostatní. Jen by se museli obávat, aby je nesejmul nějaký outsider, který by se tam plantal na devátém či desátém místě a kterého by předjížděli o třetí či čtvrté kolo …

Nevím čím to je, že je snaha pořadatelů, právě na té regionální klubovní úrovni, posouvat pravidly vypsané kategorie pořád tak, aby byly co nejdražší a co nejrychlejší. A je jen minimální zájem začít podporovat nějakou opravdu pohodovou a levnou kategorii, jak na klubovní úrovni, tak i na úrovni republikové, pod záštitou RCAČR.

Fakt nevím, ve které kategorii má dnes začít na závodech jezdit opravdový nováček a je jedno, jestli je to dítko, nebo už někdo odrostlejší. A když potom, jako bonus zjistí, jaké finance jsou pro vstup do RC dění nutné, tak je celkem jasné, že se jeho nadšení velmi rychle dostane k bodu mrazu! Takže pokud dotyčný/ná nemá velmi movité rodiče, nebo lépe rovnou nevyhrál ve Sportce, tak si může jít rovnou v klidu zapnout nějakou hru na PC a má po starostech.

Kdysi se i u nás jezdily CUPové kategorie. Ne každá však byla nastavena pravidly správně. Jeden kvalitní a dříve narozený závodník prohlásil: „Nikdy jsem nejel dražší kategorii, než byl CUP!“

Holt vybral si právě tu „špatně“ nastavenou kategorii.

Ale pokud je CUPová kategorie nastavena správně a není z ní totální rychle a zběsile, tak potom je celkem jasně dán finanční strop, přes který nejde jít a ani to nemá smysl se o to snažit, neb by to nepřineslo žádný výsledek navíc.

Alfou a Omegou každé kategorie je, jak je nastavena, co se týká její rychlosti. A všichni, kteří se už RC závodům věnují, tak ví, jak uzoučká je právě ta „zlomová rychlostní hrana“! Stačí jen o trošku tuto rychlost překročit a rázem se kategorie posune „do jiného světa“! Najednou záleží úplně na každé maličkosti a z možného vyrovnaného startovního pole se stane velký rozptyl, kdy první ve skupině hravě dokáže tomu poslednímu ve skupině nadělit za jízdu třeba i dvě kola, ne-li dokonce víc!

A přitom, pokud by ti samí závodníci jeli CUPovou kategorii s identickýma levnýma podvozkama a kategorie by byla nastavena rychlostí právě o kousek pod touto „zlomovou rychlostní hranou“, tak by samozřejmě vítěz najel o trochu míň, než co dokáže zajet s kategorií dle první varianty, ale v žádném případě by to nebylo míň o moc kol, možná jen o jedno, možná o dvě. Důležité by však bylo, že vítěz jízdy by už v žádném případě nedokázal nadělit tomu poslednímu ve skupině již zmíněné třeba tři kola, které najel v té první variantě. Možná by poslednímu ve skupině dokázal nadělit jedno kolo a možná ani to ne. No nebylo by to zajímavé závodění? Za podstatně nižší pořizovací a i provozní náklady by jela vyrovnaná skupina závodníků, kde by se jelo pěkně v chumlu a předem by vůbec nebylo jisté, kdo skončí první, kdo druhý a kdo třetí. Každá malá chybka by klidně znamenala propad třeba i o dvě-tři místa a o posun vpřed by se muselo napínavě bojovat.

 

Že by něco takového nemohlo být možné?

Určitě se najde víc příkladů:

A že se dá užít zábava v místě bydliště a s něčím levným, možno mrknout zde:

No a proč si nevyzkoušet i něco trošku jiného, než jen klasické auta ?

Myslím, že se Tamiyi model T3-01 Dancing Rider fakt povedl a jak jsem si vyzkoušel, zvládne jezdit nejen po klasické okruhové dráze …

 

Link na poslední video pro verzi IE: https://www.youtube.com/watch?v=_Rx1J8ScuIo