Reakce a zamyšlení nad články o přípravě na zimní sezónu

Racing Sports Cars


Rád bych navázal na články Miloše a Igora uveřejněné na Masters. Pro přehlednost uvádím odkazy:

Reaguji především na Milošovo zamyšlení: https://www.masters.cz/clanek/5328/jak-jsem-na-tom-ja-pred-zimni-sezonou-

Nicméně jemu bylo původní inspirací následující povídání Igora: https://www.masters.cz/clanek/5326/xray-t4-2016-pripraven-na-zimni-sezonu

Svou původní reakci na článek Miloše jsem uveřejnil na Facebooku, nicméně nabídl jsem Igorovi, že by se mohla objevit i zde, neboť v ní spatřuji obecnější smysl:

Článek o přípavě Formule na zimu jsem taky zrovna moc nepochopil, i když jsem nakonec četl ten originál o přípravě Xray T4. Chápu dvě věci. Běžný modelář si chce dobře zazávodit, a pokud nemá ambice na titul mistra světa a podobně, tak by rád jezdil s tím, co doma má.

Líbil se mi komentář Igor Kratochvíla na FB. Nejsem si jistý, zda má na mysli místní kategorii Le Mans okolo HITu, nebo celou moravskou séríí. Nicméně rád bych zmínil, že právě tato filozofie nám při vzniku a provozování Le Mans série byla nesmírně blízká. Máme zájem, aby každý mohl jet s tím, co doma má. A když se jeho auto nedá nikam zařadit, tak může jet jako Host. Všichni jedou dohromady, takže na většině závodů nouze o pěkné boje napříč kategoiemi není. A vyjde-li nás na 3-4 finálové skupiny, pak je zaručena i maximální možná vyrovnanost. Počet kategorií se průběžně upravuje a rozšiřuje, takže už je možné jezdil i s formulema opatřenými patřičnou karosérii, čtyřkolky jsme přidali dávno, i když samozřejmě nám jde především o závod sportovních vozů s jednou poháněnou nápravou. 

Základem je nebýt ovlivněný obchodními zájmy a neustále předepisovat něco nového a omezovat tak účast – člověk by měl být schopen přijít na závod takřka s čímkoliv, co má doma, a podle svých možností a schopností si slušně zazávodit. V Moravian Le Mans Series jsme se o to vždy snažili a i nadále to bude jednou z našich priorit. Navíc je tam vypsáno tolik různých kategori, skupin a hodnocení, že téměř každý, kdo touží na konci roku získat pohár, tak pokud si dobře vybere a bude se závodů zúčastňovat pravidelně, tak má alespoň svůj malý úspěch téměř zaručen – kromě toho vždy bojuje proti všem o absolutní pořadí. 

Nemyslím si tedy, že bychom měli mít důvod si stěžovat. Možnosti jezdit a závodit si zcela volně tady rozhodně vytvořené jsou, jezdit po Moravě pro moraváky by až takový problém být neměl. Ale pokud budou jezdci neustále ustupovat zájmům obchodníků na nové a nové, a různými komponenty sešněrované kategorie – pak se asi situace bohužel nezmění.

Něco takového jsem si se zmíněných článků odnesl sám, i když jsem jim moc nerozuměl. A zároveň nabízím alternativu. Je to především o volbě každého z jezdců. Jinak MLMS je pochopitelně otevřená novým kategoriím – stačí se domluvit a mít pár jezdců, kteří o ni stojí – nedávno jsme takto přidali LC Racing, alias GT3 podle terminologie Le Mans. Momentálně se povedou diskuze o formulové LMP3, jež zkušebně jezdila už letos. Takže prostor pro rozvoj tady rozhodně je a není třeba zoufat nad tím, že nějaký pořadatel někde omezí to nebo ono. To už je volba samotného jezdce, jakého pořadatele a v jaké kategorii se rozhodne podpořit. Naříkat ovšem nad rozlitým mlékem moc smysl nemá…