Traxxas Slash 1:10 VLX Brushless TQi LCG OBA TSM RTR

Martin Láska


Když jsem loni přemýšlel nad dárkem pro mého synovce, který měl slavit 6 let, jednou z alternativ, co mě napadlo, byl RC model. Vzhledem k tomu, že v Březí u Mikulova, kde synovec bydlí je offroad trať pro buggy v měřítku 1:6 tak bylo jasné, že model musí zvládat jízdu v terénu. Další podmínkou bylo, že model musí být vzhledem ke svému určení bytelný, mít levné a dostupné náhradní díly a musí být pro dítě atraktvní. Těmto kritériím vyhovoval model Traxxas Slash 1:10 VLX Brushless TQi LCG OBA TSM RTR. Jedná se o 2WD RTR model Short Course trucku se střídavým pohonem, model má nové šasi s nízkým těžištěm, vybavený onboard audiomodulem, stabilizací a vysílačka má přípravu pro bluetooth modul pro zapojení telemetrie. Výhodou short course modelů je to že mají kola kryta karoserií, vypadají jako normální auto a jsou tak pro děti atraktivní. K atraktivnosti vybraného modelu přispívá také audio modul, který využívá karoserie modelu jako membrány reproduktoru a přehrává na základě polohy plynu nahraný zvuk vysoko objemového motoru.

Když na oslavě synovec dárek rozbalil, byl nadšený a celé mužské osazenstvo oslavy začalo zajímat, co že to auto umí. Někteří měli zkušenosti s hračkami ze supermarketů a byli k autu skeptičtí, ale po tom co jsem dal do modelu baterku a oživil ho, ozval se zvuk motoru, který svou intezitou v uzavřené místnosti překvapil opravdu všechny.

Po tom, co jsme se odebrali na dráhu, přepnuli model do tréningového režimu (kdy model jede „pouze“ na 50% výkonu) se vysílačky chopil synovec a pokoušel se objet okruh. I přes snížený výkon byl model příliš výkonný a i když je vybaven stabilizací, řízení bylo pro synovce hodně náročné. Vlastním model Slash 4×4 Platinum (recenze bude v dalším článku), a tento model se synovci řídil daleko lépe. Bohužel není vybaven audio modulem, takže ho to moc nebavilo, protože auto, které nevrčí, není správné auto.

Začátky synovcova ježdění s 2WD modelem připomínali kulečník, kde se místo koule od mantinelů dráhy odráželo auto. Postupem času se začal zlepšovat, nicméně 4WD model by byl pro dítě jeho věku vhodnější. Pro další zpomalení modelu jsme podložili plynovou páčku kostkou z lega, aby model neměl takovou sílu při výjezdech ze zatáčky a nešel tolik do smyku. Okamžitě se dostavilo zlepšení, ale synovci se nelíbilo, že je model nyní moc pomalý. Tak jsme se domluvili, že když objede 5 kol bez nabourání tak kostku z pod plynu odďěláme. Po dvou dnech ježdění už podložení plynu nebylo potřeba. Nejhorší bylo (a čeho jsem se obával), že když auto dostane do smyku, který nezvládne, tak bude dále držet plný plyn a nabourá do mantinelu a něco poškodí. Takových havárií proběhlo několik, ale model kupodivu vydržel, opravdu hodně poškozených součástek bylo za rok ježdění minimum – viz konec článku.

Při nákupu modelu jsem byl zvědavý na to, jak se bude chovat stabilizace, protože s ní nemám zkušenosti. Je pravda, že synovci v ovládání modelu pomáhala, ale není všemocná a ovladatelnost modelu 2WD se ovladatelnosti modelu 4WD neblížila, i když jsem v to doufal. Míra toho, jak moc stabilizace do řízení kecá se nastavuje na vysílačce potenciometrem, takže není problém ji nastavovat přímo za jízdy, a nebo při zastavení mezi koly. Přiznám se, že se mi nedařilo najít optimální nastavení a mě jako bývalému účastníku závodů Buggy 1:6 2WD stabilizace spíše vadila a při ježdění jsem ji vypínal, protože rozdíly v časech na kolo s ní a bez, byly minimální. Když auto zkoušel můj bratr, který s ovládáním modelů nemá žádné zkušenosti, stabilizace mu pomáhala, ale když kupoval auto pro sebe, stejně si vybral Slash 4×4. Jen pro úplnost uvedu, že jsme jezdili na suché udusané trati, jejíž povrch je z jílu, takže docela klouže, pneumatiky byly původní z krabice, žádné piny.

K autu je přiložen akumulátor NiMH 8,4V 3000mAh, jako druhý jseme synovci koupili NiMH 7,2V 5000mAh. Bylo to z důvodu, že synovec chtěl jezdit bez kostičky pod spouští a auto s akumulátorem s nižším napětím jelo pomaleji. Postupem času začaly modely bavit i mého bratra, který musel model servisovat a kluci si začali půjčovat mé LiPol akumulátotory. K tomu jen připomenu, že regulátor ve Slashi umožňuje provoz na oba typy akumulátorů, přepnutí druhu se dělá zmáčknutím tlačítka na regulátoru. Model má celkem vysoké proudové odběry a klukům se za sezonu podařilo odepsat oba mé LiPol akumulátory. Jednalo se o akumulátory Turnigy nano-tech 2S2P 5800mAh 30-60C. Jejich zničení bylo nejspíše způsobeno vysokým proudovým odběrem, protože po ukončení jízdy byly docela horké, další věc, na kterou bych chtěl upozornit je to, že LiPo stop u regulátoru Velinenon VXL3-s je nastaven poměrně nízko a pokud se s modelem jezdilo „do zastavení“, jejich napětí nezřídka bývalo 3,2V na článek. Po tomto zjištění jsme jízdu končili v okamžiku, kdy zasáhla první úroveň LiPo stopu a model zpomalila.

Po téměř roce ježdění s modelem ho hodnotím jako velmi povedený, pro děti a okolní diváky velmi atraktivní. Synovci se za tu dobu podařilo ztratit jeden šroubek řízení (109 Kč sada), při cílené kontrole by se tomu asi dalo zamezit, ale je umístěn tak, že na první pohled nejde vidět, že se uvolňuje. Dále při jednom z nárazů zlomil těhlici na předním kole (109 Kč sada), umřela převodovka na servu (119 Kč repasovací sada), ohnul čep závěsu kola (115Kč sada). Vzorek na zadní nápravě je asi na 50%, přední netknutý. Karoserie utržila sem tam nějaký šrám, ale kupodivu drží, přijde mi, že je ze silnějšího materiálu než na modelu Platinum.