Holešov 12.11. – trošku jinak

webbaker


Tento závod byl vyjímečný tím, že se, v tomto závodu, jely oba možné „systémy závodu“.

 

Jely se tu „klasické“ kategorie, které se vyhodnocovaly na součet umístění a ve skupinách jeli spolu jak velmi dobří závodníci, tak i ti slabší, neb tento systém, při menším počtu závodníků v kategorii, ani nic jiného neumí. Taky nemá důvod něco jiného umět, neb je dokonalý pro kategorie, ve kterých jede aspoň 70 a víc závodníků. A naprosto nedokonalý pro kategorie, kde jede závodníků málo. Nejhorší je varianta, když je v kategorii 9 – 10 závodníků. To pak většinou neni závod, ale spíš trápenka zúčastněných.

Druhým velkým problémem tohoto systému je, že se pořadatelé, za každou cenu, snaží do A finále nacpat co nejvíc závodníků, bez ohledu na to, jestli závodník, svým výkonem, do A finále patří. Takže když je v kategorii například 14 závodníků, tak je pořadatel rozdělí klíčem 10 – 4 a přitom varianta 7 – 7, nebo aspoň 8 – 6, by byla mnohem lepší pro všechny.

 

Pravým opakem je ten druhý systém, podle kterého se závod, nebo aspoň část závodu, jako třeba nyní v Holešově, může jet. A to systém LMS, který se nejede na umístění, ale na součet nájezdů.

Tady se využívá úplně jiného principu. Je nepodstatné, kdo jede jakou kategorii, zato prioritní je, jaký nájezd je závodník schopen zajet. Takže závodníci se do skupin nerozdělují podle jednotlivých kategorií, ale podle aktuální možnosti nájezdu. Prostě aby v jednotlivých skupinách jeli spolu co nejvíc výkonově blízcí závodníci.

Druhou obrovskou výhodou je, že neni vůbec podstatné, kolik se do které jednotlivé kategorie přihlásí závodníků. Je jedno, jestli jich je 12 či 21, nebo jen 4. Rozhodující pro rozdělení do jednotlivých skupin je to, kolik se jich přihlásí dohromady do všech „sloučených“ kategorií. Pokud je dohromady přihlášeno třeba 31 závodníků, tak se v žádném případě nerozdělí do skupin klíčem  10 – 10 – 7 – 4, ale, hlavně s přihlédnutím právě k výkonovým možnostem závodníků, se rozdělí třeba na skupiny  7 – 8 – 8 – 8. Aby se právě co nejvíc eliminovala možnost, že o vítězi budou rozhodovat právě ti slabší závodníci, kteří místo toho, aby bezpečně uvolnili stopu rychlejším závodníkům, tak ty přední závodníky úspěšně smetou z dráhy.

 

No a takto vypadá porovnání obou systémů. Kolik ve které vybrané skupině dokázal zajet první a poslední závodník.

 

Skvělá konkurence se sešla v A finále kategorie Modified, kde jelo 10 závodníků a tomu odpovídaly i možnosti nájezdů:

46 / 10:05  …  44 / 10:22

Za 10 minut jízdy rozdíl mezi prvním a posledním pouho-pouhé 2 kola 17s !

 

Ještě o malinko vyrovnaněji vyšlo B finále kategorie Stock, kde jelo 9 závodníků:

40 / 10:02  …  38 / 10:14

Rozdíl mezi prvním a devátým 2 kola 12s !

 

Trošku větší rozdíl byl v A finále kategorie Stock, kde jelo 10 závodníků, z toho jeden TOP jezdec, který se ostatním kousek utrhl. Ti už pak jeli dost vyrovnaně:

44 / 10:24  …  40 / 10:26

Rozdíl mezi prvním a desátým 4 kola 2s !

 

Už trochu slabší vyrovnanost byla v kategorii Truck, kde jelo 8 závodníků:

38 / 10:20  …  32 / 10:06

Rozdíl mezi prvním a osmým 5 kol 3s !

 

No a v A finále kategorie Hobby, kde jelo pouze 6 závodníků, se už projevila velká nevyrovnanost i při tak malém počtu závodníků, neb tam jeli jak opravdoví začátečníci, tak už i velmi pokročilí závodníci, kteří by už měli uvažovat o přechodu do nějaké „vyšší“ kategorie:

36 / 10:14  …  28 / 10:49

Rozdíl mezi prvním a šestým 8 kol 35s !

 

Výsledky krásně ukazují, že tam, kde končí B finále Stock, tak tam začíná kategorie Truck no a kategorie Hobby se plynule překrývá s Truckama.

 

A nyní k tomu druhému možnému systému, jak se závod může jet a to „systém LMS“.

Zde bylo dohromady sloučeno 5 kategorií, od Open2WD, až po úplné Hobby.

Finálové jízdy se jely na 6 minut, tak i nájezdy jsou trochu vyšší, než v předchozích kategoriích. Porovnání je uděláno pro tři hlavní kategorie a to LMP1, LMP2 a GT.

 

Takto vyšly nájezdy při sloučení všech kategorií.

A finále jelo 7 závodníků:

54 / 12:20  …  50 / 12:24

Rozdíl mezi prvním a sedmým 4 kola 4s !

Opravdu skvěle vyrovnané finále.

 

B finále jelo 7 závodníků:

50 / 12:29  …  41 / 12:15

Rozdíl mezi prvním a sedmým 8 kol 2s !

Už trochu větší rozdíl ve vyrovnanosti skupiny, ale je to součet za 12 minut jízdy a přece jen závodu LMS, se zúčastňuje víc těch průměrných a slabších závodníků, než těch TOP.

 

Ale pokud by tyto kategorie jely „klasicky“, jako každá samostatná kategorie, tak by se ze zajímavých finálových skupin, stala noční můra pro všechny zúčastněné.

 

LMP1 (6 záv.) …  54 / 12:20  …  44 / 12:15  …  rozdíl 9 kol 10s !

LMP2 (6 záv.) …  50 / 12:14  …  30 / 12:15  …  rozdíl 20 kol 1s !

GT     (5 záv.) …  50 / 12:17  …  40 / 12:25  …  rozdíl 10 kol 8s !

 

Nevím, kolika závodníkům by se líbilo, jet závod, kde ve skupině 6ti závodníků by byl rozdíl v nájezdu, za 12 minut jízdy, mezi prvním a šestým, naprosto děsivých 20 kol !