30. – 31.7.2016 supéééér Grand Prix ve Skřipově

Fanánek Stodola


Každým rokem, co skřipovská trať existuje, se kromě šesti tradičních jednodenních závodů jede i jeden dvoudenní, který se jede mimo body do celkového pořadí. Možná si řeknete, když se to jede bez bodů, že to bude mít malou účast závodníků. Opak je pravdou, ten letošní byl i s mezinárodní účastí a to závodníků ze Slovenka.

Přihlášeno bylo 85 závodníků, někteří i ve dvou kategoriích. Na start se dostavilo v kat. buggy 1:8 16 závodníků, 1:8E 11 závodníků, MT 19, 1:10 E 20 (z toho 6 lidí s 1:14), SC 2WD 7, SC 4WD 12 závodníků. Bylo vytvořeno 9 skupin. Velice potěšitelné je, že zde jezdí noví mladí kluci a stabilně i 4 dámy.

Pro pořadatele GP začíná práce na trati již ve čtvrtek, kdy musí vše přichystat.

Pro představu: je nachystán altán o rozměrech 10 x 4, dále bazén a to s ohřívanou vodou (jak prozíravé), trampolína pro děti, vedle kotel pro ohřev vody do bazénu, případně uvaření jídla.

Areál se otvírá v pátek v 8 hod. ráno, odpoledne začíná volný trénink, který se může protáhnout až do nočních hodin neb trať je dobře osvětlená.

Sobota? Ta vypadá takto: do 9 hod. prezentace, pak rozprava a vlastní rozjížďky. Těch je pro každou skupinu pět. Čtyři se jedou v sobotu, pátá v neděli ráno. Tento den závod končí kolem 17 hodiny.

Pak následují dovednostní závody. Na začátku soutěží je vyhlášeno, že nejmladší člen JK cars teamu Kuba Hybler oslavil v týdnu osmé narozeniny, tak obdržel pohár s osmičkou. Za přání všechny děti dostaly o Kubové maminky zmrzliny.

První soutěž je závod naslepo – spočívá v tom, že ten, který řídí auto, je otočený zády k trati a jeho mechanik ho naviguje. Ostatní jsou rozmístěni kolem trati a nasazují a taky povzbuzují svoje týmy. Dovedete si představit, že na trati je šestnáct auto naslepo? Tento závod vyhrál Ondra Kulhánek s navigátorem Jardou Valderem;

závod spalováků (jezdec odmontuje kola i kastli z auta, po odstartování této disciplíny jezdec namontuje kola, běží na pitlein, mechanik dá kastli, nastartuje auto a jezdec vyjíždí, kdo první dojede 2 kola vyhrává, po dojezdu se kontroluje, zda-li jsou dobře namontovány kola);

závod MT – jezdec řídí auto, objede 1 kolo, přijede k mechanikovi, ten přezuje přední kola na zadní a zadní kola na přední nápravu a objede trať;

závod mechaniků: objet 1 kolo na trati, nejrychlejší vyhrává; účast 7

závod žen: zúčastnilo se 8 žen, objet 1 kolo na trati; u všech závodů jsou po trati nasazovači;

nejdříve  byly děti  rozděleny do 8 týmů po třech. Dostaly kýble a každý tým měl za časový limit nasbírat co nejvíce kamínků z tratě. Pak se kýble zvážily a vyhlásily se výsledky. Všechny děti dostaly sladkou odměnu;

pro letošní rok nová soutěž – pětičlenný štafetový závod dle kategorií, tzn. buggy, monstry, desítky, osmičky elektry, autobusy. Každý tým měl na sobě barevnou vestu pro snadnější orientaci, úkolem bylo co nejdříve po trati kutálet velkou pneumatiku z osobního auta. Každý svůj úsek běžel dvakrát. Družstvo buggyn tento závod vyhrálo;

takováto soutěž byla i pro děti, které tvořily pětičlenný tým s tím rozdílem, že kutálely po trati jen malou pneumatiku z buggy 1:8.

Následoval poslední závod dnešního večera – přetahování lana mezi jezdci spalováků a monster trucků, závod skončil 1:1, tak jako v loňském roce.

Po skončení soutěžní disciplíny bylo vždy vyhodnocení (pohár, medaile).

Jen co se odjely tyto dovednostní závody, tak jsme byli pozváni pod střechu altánu, kde proběhla velká tombola. Nejdříve byli taženi mechanici a potom závodníci, respektive auta a to všech 85, které tento den jely. Takže kdo měl dvě auta, mohl být vylosován i dvakrát. Každý si mohl vybrat co potřeboval, či co se mu líbilo. Všichni se u toho bavili.

A nakonec jsme byli pozváni k již zmíněnému kotlu, kde se vařily uzené kolena.

Podávaly se s chlebem, hořčicí. Mňam.

Večer se promítal film Ať žijí duchové, Na samotě u lesa. Pak se promítalo video z loňského závodu F1 v italské Monze a letošního z Monte Carla. Tyto závody navštívili Fany Stodola a Tomáš Pečeňa. S přítomnými se podělili o svoje zážitky.

V sobotu nepršelo, ale bylo pod mrakem, v 11 hodin se zatáhlo. Koupání dětí ve studené vodě? I na tuto variantu byl pořadatel připraven. Zatopilo se pod kotlem, ohřívala se voda, pak byl bazén plný děcek, odzkoušeli i dospělí. Všechna čest, jak se s tím pořadatel vypořádal.

V sobotu bylo vyhlášeno, že pátou nedělní rozjížďku začneme v 8 hodin. Tak se i stalo. Pak následovaly tři finálovky ve všech skupinách kromě buggyn 1:8IC. Ty jely semifinále A a B na 20 minut a prvních pět závodníků z každé skupiny postupovalo do finále. Zbytek, který nepostoupil, jel ještě jednu rundu na 5 minut a první dva postoupili k těm 10, či-li finále se pojede ve 12.

Finálovky nám ubíhaly za pěkného počasí, před jízdou buggy 1:8IC se dokonce i trať kropila, neboť se hodně prášilo. Při třetím kole finálovek se obloha zatahuje. Jak jsem dojel třetí finálovku, začíná krápat. Poslední skupina dojíždí už za silného deště. Dík nasazovačům.

Prší hodinu, mezitím Víťa dělá výsledky všech skupin až na osmičky IC! Po 75 minutách  déšť přestal. Pořadatel vymetá kaluže z tratě, sypou tam piliny, kde to nestačí, dávají se koberce. Hlavně na konci nejdelší roviny. Po další půl hodině svolává Víťa 12 finalistů buggyn na empir a domlouvají se, zda pojedou (trať je připravená). Devět účastníků je pro jízdu, tři ne.

Nakonec nastupuje všech dvanáct. Obětavě se k nasazováni přihlásili monstraři. Bude to náročných 30 minut pro auta, jezdce, mechaniky i nasazovače. Víťa nabádá k opatrnosti a ohleduplnosti, aby nedošlo k úrazu. Světe div se, z 12 aut dojelo po 30 minutách devět. Každá buggyna o něco těžší, ale dojely. Všech 12 závodníků sklidilo obdiv za podaný výkon. Velký dík patří i nasazovačům.

Když se tak zamýšlím nad organizací dvoudenního závodu, tak pro pořadatele „palec nahoru“.Většina závodníků do Skřipova přijíždí  již v pátek v poledne, nedivte se, jezdí sem celé rodiny a pěkně si to tu užívají.

Bufet jako obvykle velká nabídka tekutin, jídla. Palec nahoru.

Závěrem: nevím, co ještě psát. My do Skřipova jezdíme už jedenáctý rok a věřte, není snad lepších závodů. Proto jsem si dovolil napsat v úvodu tohoto reportu supéééér GP.

 

HaF (Hana a Fanán Stodolovi)

RC auta Vizovice

 

Foto je na adrese: https://www.flickr.com/photos/139889849@N05/albums/72157670831243530