Masters.cz :: RC modely aut :: RC auta, RC technika, Novinky, Tuning :: Fotogalerie, Vlastní poznatky
www.euautodily.cz

Mistrovství Evropy 2006


Mistrovství Evropy Electric Track 1/10
Německo - Turkheim 3.- 6. srpna 2006


V prvé řadě se musím omluvit za zpoždění mojí reportáže, ale mám takový nepříjemný pocit, že nejsem pánem svého času. Nebo stárnu Takže, po necelém měsíci od Mistrovství světa v Itálii balíme nádobíčko a jedeme tentokrát relativně blízko - do bavorského městečka Turkheim cca 70 km od Mnichova. RC klub tohoto malého městečka se stává pořadatelem Mistrovství Evropy 2006 v kategorii Electric Track. Těšíme se, že tady bude vládnout trochu jiný pořádek, než tomu bylo v Itálii. Jenom předpověď počasí nás straší a bohužel se tentokrát meteorologové nemýlí. Je to skoro neuvěřitelné, ale po dvou ME propršených na severu Evropy, ve Švédsku a Dánsku, jsme doufali v lepší klimatické podmínky. Bohužel se naplňuje pravidlo tří - i další ME nám docela hezky propršelo. Kdyby se konalo v Turkheimu Mistrovství světa, které se dle pravidel IFMAR musí jet na suchém povrchu, tak by se závod vůbec neuskutečnil. Pro ME jsou ale pravidla jiná a tak se jelo opět na suchu, vodě, polosuchu. Jaké štěstí, že naše bagáž na cestu do Německa obsahovala i 20 lexanových speciálních "underbody", neboli krytů proti vodě. Vezli jsme je pro jezdce týmu X-Ray. Ještě, že jsme je měli ve výbavě, jinak nevím jak by to celé dopadlo. K závodu se přihlásilo při prezentaci 137 jezdců ze všech koutů Evropy a pochopitelně nechyběli ani naši reprezentanti - Vašek Strupek a Michal Němeček. Oba jezdci pražského týmu Lestr Models se tentokrát stali součástí největšího týmu na ME - Teamu X-Ray. Největší pozornost pochopitelně na sebe poutají favorité, nový Mistr Světa z Itálie, angličan Andy Moore, Mistr Evropy Teemu Leino z Finska a pochopitelně domácí jezdec, populární Marc Rheinard. My ale fandíme neméně populárnímu holandskému jezdci Jillesovi Groskampovi, našemu dobrému známému z týmu X-Ray, který se pravidelně zúčastňuje i prestižních mezinárodních závodů v Praze. Rok od roku je konkurence větší a větší, tak jdeme trénovat. Na dráze jsme byli jedni z prvních, zabrali jsme si místa rezervovaná pro Team X-Ray a sedíme spolu s Igorem a Tomášem Liptákovými u jednoho stolu. Moře srandy a vtípků, při kterých se dokonce občas i červenám ?. Všichni se potom pořád koukáme na oblohu s jediným přáním. Ať už konečně přestane pršet, bohužel nepřestávalo. Z volného tréninku nebylo tedy nic a po prezentaci jsme odjeli do hotelu, necelé tři km od dráhy. Bydlí zde hodně jezdců, celý tým X-Ray a další. Po večeři zalité bavorským pivem se těšíme na zítřek, třeba si zajezdíme. Tréninky ve čtvrtek se měli jet ve skupinách, ale protože nepřestávalo pršet, jel se dopoledne volný trénink a teprve odpoledne se začalo s měřenými tréninky. Já jsem ale dostal důležitý úkol a odjel shánět vysoušeč vlasů. Ne na vlasy, ale na mokrou elektroniku. Jestli někteří jezdci jeli dvě až tři jízdy, tak to bylo moc. Takže jedem opět do hotelu a kluci dělají na autech ještě hodně dlouho. Čeká nás pátek a to je první den kvalifikačních jízd. Bude lepší počasí - asi nejfrekventovanější otázka jezdců při večeři v hotelu.

Pátek 4.8. ráno to vypadá lépe, ale je to jenom zdání. Nicméně s německou přesností, přesně ve 13,30 hod. začíná kolotoč kvalifikačních jízd.
1.kvalifikace - první jde na ještě mokrou dráhu Michal Němeček a i když jede celkem dobře, zajíždí nakonec jenom 71. místo. Čím dál tím je lepší počasí a skupina po skupině má lepší podmínky. Bohužel, když jde na svojí první jízdu v 10.skupině Vašek, model ujede cca 20cm a potom se definitivně zastaví. Elektronika po mokrém tréninku odmítá i přes moje prosby jakoukoliv spolupráci. Takže jenom smutně sledujeme, jak se jezdí lepší časy. Je to škoda, protože od 13. skupiny opět začíná pršet a poslední dvě skupiny nejedou vůbec. V případě dobrého výsledku ?? Do čela se dostává poměrně neznámý německý jezdec Steven Weiss a jezdci z desáté skupiny jsou v první dvacítce.

2.kvalifikace - poslední páteční kvalifikaci začíná opět Michal a pochopitelně prší. Na mokrou dráhu nastupují pouze tři jezdci. Michal zajíždí celkem dobrý čas , ale s postupem času se propadá až na 69.místo. Tentokrát drží mokrá dráha ještě hodně dlouho, ale Vašek a spousta jezdců dávají již přednost "suchým" pneumatikám. Celou polovinu jízdy je Vašek na třetím místě a potom při předjíždění pomalejšího jezdce se dostává do mokré části dráhy a je po výhodě. Suché gumy ztrácí přilnavost a je z toho ztráta dobrých 15 vteřin. I tak ale zajíždí velmi dobré 50.místo. Poslední 15 skupina jede již na úplně suché dráze a je to vidět. Výborně zajíždí v této sérii nový Mistr světa Andy Moore a zatím jako jediný zajíždí 22 kol, navíc je zatím jediným jezdcem, který dokázal kolo zajet pod 14 vteřin. V čele kvalifikace se zatím usadil nám známí rakouský jezdec Thomas Pumpler. Hodně dobrých jezdců má však zatím odjetou jenom jednu jízdu, takže pořadí je hodně zkreslené. Výborně zatím jezdí i Steen Graversen a Teemu Leino a vzhledem k tomu, že se počítají pouze dvě nejlepší jízdy z pěti kvalifikačních jízd, je jasné, že oba mají finále A v kapse. U Steena je to opravdu překvapení, ale těch bude asi více. Takže to balíme a hurá do hotelu. Večeře, rozebrat a vyčistit auto, všichni potom společně nepřetržité modlitby za lepší počasí.

Sobota 5.8. - pozor neprší, je zamračeno, občas vysvitne i sluníčko. Doufáme, že konečně to bude pohoda. Snad budou mít všichni jezdci stejné podmínky. Jenom Igor je pesimista a již po třetí si jde pro něco malého na zub. Když dojí hanbáče, tak si utíká pro dortík. Sorry, pro tři kousky. Tak hurá do toho.

3.kvalifikace - jako vždy začíná kvalifikaci Michal, ale má smůlu. Chyba hned ve druhém kole a "rychlý" nasazovač dělají tuto jízdu pro Michala nezajímavou. I když zajíždí v ostatních kolech výborně, s 19 koly a dojezdem 3 vteřiny to žádný zázrak není a na konci kvalifikace je z toho 58.místo. ale celkově se Michal propadá až na 82.místo. Vašek zajíždí také lépe, dociluje konečně 20 kol s dojezdem 2 vteřiny, ale s ohledem, že se tentokrát lepší všichni jezdci je to pouze 54.místo. Závodní pole je obrovsky vyrovnané a stačí chybička a jste o 20 míst dole. Výborně v tomto kole zajíždí Martin Hudý - 21 kol s dojezdem 9 vteřin. Skončí na 15.místě a celkově je zatím na velice pěkném 18.místě. Již podruhé vyhrává kvalifikaci čerstvý Mistr světa Andy Moore a zajišťuje si tímto "pole position" pro finálové jízdy. V tomto kole se daří i Jillesovi Groskampovi a Marcu Rheinardovi. Ten poprvé v kvalifikaci dokončuje jízdu, ale nepůsobí na mne příliš jistě. Na to jaký je to jezdec dělá hodně menších chyb. Chvilku spolu povídáme a on sám říká, že mu tato dráha nikdy nesedla, a že si na ní nevěří. Dávám mu plechovku Plzně, na které máme vytištěnou pozvánku na GP Prague 2006. Jako moto je uvedeno: závod nemusí být vždy dobrý, ale pivo u nás je vždycky dobré. Všichni s tím souhlasí a dánští jezdci se už předem hlásí k účasti. Již minule se jim u nás líbilo. Těch plechovek jsem rozdal dva kartony, doufám, že to povede k dobré účasti zahraničních jezdců na našem závodě.

4. kvalifikace - Michalovi to opět nevychází a je jasné, že svoje výborné umístění z ME v Dánsku neobhájí. Řekl bych, že mu mimo jiné, tady chybí táta a jeho kouzelné ruce na ladění motorů. Vašek v 10.skupině jede tentokrát na doraz, opět se zlepšuje a znovu najíždí 20 kol s dojezdem 00 vteřin. Do 21.kola mu chybělo 0,98 setin vteřiny. Dokázal si vyjet v tomto kole 49.místo, ale ztráta z 1. a 2.kvalifikace, kde si někteří jezdci stejné úrovně dokázali "najet" lepší výsledek už nelze dohnat. Teď už jde některým jezdců o všechno, nedaří se Mistru Evropy ze Švédska dánskému jezdci Jonasu Kaerupovi a je mu celkem jasné, že finále A je pro něj tentokráte tabu. Marc Rheinard končí ve 4.minutě a má hodně na kahánku. Musí zajet poslední kvalifikaci, jinak skončí v pekle. Martin Hudý sice končí na 17.místě, ale jeho sen o finále A i B se mu mílovými kroky vzdaluje. Jezdí ovšem velice dobře, když se mu na autě pořád něco nelíbí. Ujo Jura ladí, ladí, ale ??.

5. kvalifikace - poslední kvalifikace a pro některé známé jezdce i poslední možnost jak se dostat do lepších finálových skupin. Našich kluků se to už netýká, je jasné, že žádné velké vylepšení to být nemůže. Michal se ale snaží a zajíždí svůj zatím nejlepší výsledek 20 kol s dojezdem 9,71 vteřiny a to stačí v tomto kole pouze na 70. místo. Dobře zajíždějí i slovenští Liptákovci, Tomáš zajede 19 kol a "tata Igor" dokonce 20 kol i když s dojezdem 13,02. Také tento výkon okamžitě oslavujeme pivínkem. Vede se i Jurajovi Hudymu, také on zajíždí 20 kol s dojezdem 08,03 vteřiny. Definitivně se s nadějí na lepší umístění loučí několik známých jezdců jako Michael Kramer z Rakouska, Andy Kramer z týmu LRP i náš finský "hotelový" partner Yli Vesa. Vašek zajíždí stejně jako Michal 20 kol s dojezdem 9 vteřin, ale opět jedna tentokrát zbytečná chyba ho stojí další místa v celkovém pořadí. Andy Moore již třetím vítězstvím dokazuje, že je ve vrcholné formě a má obrovskou chuť dosáhnout mimořádného úspěchu, vyhrát po MS i ME. Svojí poslední jízdou se dostává do finále A i Marc Rheinard, ale auto mu nejede jak si představuje a start ve finále ze 7.místa je již skoro rozsudek?.. Ale vyčkejme nedělního finále. V krátké tabulce uvádím nejlepší výsledky nám známých jezdců a jejich umístění pro finálové jízdy. Porovnejme si nejlepší výkony našich jezdců se špičkou a známými jmény.

 1. Andrew Moore    Anglie    HB/HPI     22 5:12,94/2 je to Mistr světa, má formu jako hrom
2. Marc Fischer    Německo   Corally    21 5:02,80/4 obrovské překvapení, jezdil bez chyb
3. Jilles Groskamp Holandsko X-Ray      21 5:02,56/3 stálice, kamarád, super, těší se na Prahu
4. Teemu Leino     Anglie    Schumacher 21 5:03,14/5 jezdec gentleman, uvidíme ho v Praze
5. Steen Graversen Dánsko    Tamiya     21 5:02,80/3 další překvapení, už s ním nepočítali ?
6. Thomas Pumpler  Rakousko  HB/HPI     21 5:04,49/2 výborný výkon, přechod na HB mu sedl
7. Marc Rheinard   Německo   Tamiya     21 5:04,12/3 dělal chyby, auto mu nejelo ?.

28. Martin Hudý	   Slovensko X-Ray      21 5:08,00/3 nebyl spokojený, ale co by za to jiní dali
71. Vašek Strupek  Česko     X-Ray      20 5:00,98/4 uprostřed pole, škoda té první jízdy.
74. Juraj Hudý     Slovensko X-Ray	20 5:08,03/5 výborný výkon, nedal se dědek
97. Michal Němeček Česko     X-Ray      20 5:09,71/5 tentokrát si tu smůlu vyžral dokonce
118. Igor Lipták   Slovensko X-Ray      20 5:11,09/5 jako vždy samá sranda a spokojenost
119. Tomáš Lipták  Slovensko X-Ray      20 5:13,22/5 vzácně se doplňuje s oteckom

Takže kvalifikace je hotová, někdo je hodně zklamaný, někdo nadává na neregulérní podmínky, někdo říká, že by se ME mělo jezdit v hale, někdo neříká nic a jenom popíjí pivo. Naši se cítí tak někde uprostřed, ale smůla nebo štěstí ke sportu patří. Také tato dráha patří určitě k těm lepším, perfektní vybavení, korektní pořadatelé. Škoda, že není lepší počasí. Celý problém je v posledních letech pouze v počasí. Je hodně jezdců, kteří v prvních dvou kolech udělali výsledky a ty je vynesli na lepší místa. Takže balíme a jdeme bydlet, pro zajímavost, zítra má opět pršet.

Neděle 6.8. - finálové jízdy
V noci pěkně prší a ráno to nevypadá jinak. K tréninkovým jízdám mnoho jezdců vůbec nenastupuje. Potom přestává pršet a dokonce vylézá sluníčko, posouvá se o 30 minut zahájení finálových jízd, ale dráha je pořád mokrá. Jezdci sledují rozhodnutí rozhodčího závodu ohledně pneumatik, ale skoro celé první kolo se jede na "mokrých" gumách.

1.finálové kolo
Finále L - nejdříve jdou do boje slovenští Liptáci, Igor dojíždí na 2.místě a poráží Tomáše o 2.vteřiny. Ten končí na 4.místě, oba mají ještě naději na pohár !!

Finále J - Michal Němeček se snaží, dlouho vede, ale v 9.kole se dostává do kolize s předjížděným jezdcem a nakonec končí na 4.místě. Opět je ale problém nastavení vozu, dráha je polosuchá a to je nejhorší. Stačí vyjet ze stopy a je vymalováno.

Finále H - Juraj Hudý jede jako o život, ostatní to poznávají na vlastní kůži ?, ale dokáže zvítězit s velkým náskokem. Vaškovi na mokru nefunguje auto a ještě ke všemu končí ve třetí minutě kvůli přehřátému regulátoru, který díky ochraně před vodou nemá dostek vzduchu.

Finále C - výborný výkon Martina Hudyho, dojíždí na druhém místě za vítězným Benem Gosgrovem z Anglie se ztrátou vteřiny.

Finále A - nádherný souboj celého startovního pole až do 4.minuty, potom dochází k několika kolizím - mimochodem jezdí se opravdu velice tvrdě, na doraz a o "stop and go" není žádná nouze. Andy Moore končí ve 4.minutě a vítěz první jízdy je překvapivě Marc Fischer, dokáže jezdit bez chyby a výborně zná domácí dráhu. Na pěkném druhém místě dojíždí "Pumpi" z Rakouska. Vynikající.

2.finálové kolo
Finále L - skvěle zajel Tomáš Lipták a dokázal zvítězit. Že by konečně tátu porazil a došel si pro pohár?? Igor má také smůlu a končí ve 3.minutě. Že by mu to vadilo, vůbec ne. Opět oslavujeme, ani nevím co.

Finále J - Michal Němeček k jízdě nenastupuje, nestačí smontovat auto. Takže tentokrát to nebude ani malý pohárek. Uvidíme ve třetí jízdě.

Finále C - Ben Gosgrove vyhrává i druhé finále a bere Martinovi i poslední šanci na vítězství ve finále C. Martin dojíždí na třetím místě.

Finále A - je sucho a jak se ukazuje, ideální podmínky pro Andyho Moora. Vyhrává tuto jízdu s přehledem před finským jezdcem Teemu Leinem. Marc Rheinard se konečně dostává alespoň v této jízdě na pomyslný stupínek a končí na třetím místě. Takže správná režie, všechno rozhodne závěrečná třetí jízda. O titul Mistra Evropy mají možnost bojovat ještě tři jezdci.

3. finálové kolo
Finále L - Tomáš Lipták chytil formu na konci šampionátu, končí druhý a celkově končí také na stříbrném místě, za lucemburským jezdcem Gerry Kimelem. Mají stejně bodů, ale lepší najetý výsledek mluví pro Gerryho. Igor Loptám k jízdě nenastupuje a drží palce synovi.. Celkově skončí Tomáš na 112. místě a Igor na 116. místě.

Finále J - vítězem se stává finský jezdec Teemu Rytsy a Michal si kalich smůly dopíjí. Po problémech s podvozkem končí v 5.kole a nakonec je ještě diskvalifikován za malou hmotnost podvozku. Celkově končí na 98.místě a jedinou útěchou mu je, že za ním skončil jeho rakouský soupeř z Mistrovství Rakouska Erwin Eder.

Finále H - Jura Hudy je sice již vítězem této skupiny, ale stejně na začátku jizdy dělá pěkné dusno. Jízda konečně na suchu se tentokrát povedla Vaškovi a najíždí svůji nejlepší výsledek. Dovoluje si dokonce zbytečnou "klukovinu". Po hecování Martina Hudyho vjíždí ve velké rychlosti do prostoru "stop and go" a Martin skoro nestačí uskočit. Je to klukovina a já jako rozhodčí bych mu to "stop and go " nadělil. Výborný výsledek 21 kol s dojezdem 10,47 mu zlepšují náladu. Celkově skončí Jura na 71.místě a hned za ním Vašek.

Finále C - třetí jízdu vyhrává finský jezdec v barvách Asso, Juho Levanen ( Mistr Evropy z roku 2003), ale celkově na něj zbývá až 25.místo. Martin Hudy dostává hned v prvním kole ránu ze zadu a vyjíždí z posledního místa. Jede ovšem vynikající jízdu a v této konkurenci se dostává až na čtvrté místo. Celkově skončil na 22.místě a dle mého názoru to byl zatím jeho nejlepší výsledek na evropské scéně. Gratuluji.

Finále A - poslední jízda na ME a jede se o titul. Co je nejlepší, uprostřed jízdy začíná drobně pršet. Andy Moore však je rozjetý a nikoho už nenechává na pochybách, že získá tento sympatický angličan "double". Titul Mistra světa i Evropy, nepamatuji se, že by se to před ním někomu podařilo. Teemu Leino v poslední jízdě dojíždí skoro 5 vteřin za vítězem a zaslouženě mu i celkově patří druhá příčka v Evropě. Na třetím místě v této jízdě dojíždí náš kamarád Jilles Groskamp, ale má stejně bodů s Thomasem Pumplerem a ten má lepší najetý výsledek a přebírá tak nádherný pohár za třetí místo. Je to pro něj vynikající úspěch. Na Jilles zbývá jenom bramborová, ale jel vynikající závod.

Takže balíme, pokecáme a poblahopřejeme vítězům a jede se domů. Ještě, že to není přes půl Evropy , ale pouhých cca 400 km. Skoro celá cesta je po dálnici a tak se po necelých čtyřech hodinách ocitáme v Praze. Bez najetých "bodů". Další úspěch. Nešťastného Michala předávám tátovi v Praze u benzínky a je definitivní konec. Určitě se k ME vrátím v nějakém krátkém článku o technice, kterou dnes ti nejlepší jezdci používají. Ale to si budete muset ještě chvilku počkat.

Václav Strupek
předseda sekce ET při RCACR
Masters.cz
Michal Němeček a Igor Lipták
Masters.cz
Musíš to sakra více dotahnout ...
Masters.cz
Pohled na depo
Masters.cz
Budka měření a ukazatel pořadí jezdců v závodě
Masters.cz
Pohled na dráhu
Masters.cz
Podvozek i karoserie po tréninku ve vodě i v trávě :-)
Masters.cz
Soustředěný Vašek Strupek
Masters.cz
Vašek trénuje na vodě
Masters.cz
Michal začíná kvalifikaci na mokré dráze
Masters.cz
Ty nejlepší skupiny sledovalo vždy hodně diváků
Masters.cz
Tak co s tím provedem
Masters.cz
Je konečně hezky a svítí sluníčko
Masters.cz
Pohled na dráhu a tribunu jezdců
Masters.cz
Pěkná karoserie Vaška, umělecké dílko Pepi Konšela
Masters.cz
Konečně jezdíme na suchu
Masters.cz
Opět nám trochu sprchlo, odneslo to stanoviště technické komtroly
Masters.cz
Finále A na vodě
Masters.cz
Igor Lipták měl pořád hlad, vždy mu ale chutnalo
Masters.cz
Martin Hudý dosáhl velmi pěkný výsledek, 22.místo na ME je více než dobré
Masters.cz
Finálové jízdy sledovalo hodně diváků

DJI drony a nejen to
Kontakt

E-mail a další potřebné informace jsou uvedeny v rubrice Editorial

Reklama
YT kanál Igor Vlahovič
Krátké zprávy

01.11.2019 - Dovoluji si Vás pozvat na historicky první závod o putovní pohár Trialu Brno.Neděle 3 listopadu 9 00 Závod proběhne dle stávajících pravidel. Klasicky občerstvení jen vlastní, možnost uvařit kávu, čaj, grog. Nenechte si ujít jedinečnou možnost vyhrát Brněnský putovní pohár Trialu Brno. Bude potřeba píchat branky, tak přijďte trošku dříve.( kdo dřív přijde, ten dřív mele, čili dřív píchá.)
- Jiří Groch -


04.10.2019 - POZOR !!! Závod MJS Cup se s ohledem na počasí posunuje na neděli 6.10.2019 !!! Díky za pochopení.
- Marek Sova -


06.09.2019 - Pozor. Závod MJS Cup se přesouvá že soboty na neděli s ohledem na vývoj počasí.
- Igor Vlahovič -


18.05.2019 - 25.5.2019 proběhne po delší době prezentace RC modelů pro děti v obci Hvězdlice. Bližší info o přípravě modelů později. Snad bude přát počasí. A pak v neděli 26.5.2019 závod MR Cup v Brně a online report.
- Igor Vlahovič -


02.05.2019 - Do kalendáře závodů přidány termíny seriálu MJS Cup, který se jede v Brně Bosonohách
- Igor Vlahovič -


zobrazit starší > >




©   M A S T E R S . C Z   |   developed by: leonix s.r.o.

Reichard modelsport