První závod letní série REBELS RACE 2015

Zdeněk Beneš


V Náchodě hasiči opláchli dráhu a kluci z Teamu Rebels začali s přípravami letní sezóny. Jak bylo avizováno, klub do nové sezóny vstoupil s novým systémem občerstvení, který si našel více než mnoho příznivců.

Možnost tréninku na dráze již v pátek před závodem využilo několik závodníků a poprvé vyzkoušelo nové občerstvení, které pro přítomné připravila rodina Gombíků. Bohužel kolem sedmé hodiny ukončil trénink déšť a všichni přítomní využili občerstvovací servis na více než 100%. Nutno podotknout, že servis obstál na jedničku a na hambáče, klobásy, banány v čokoládě, andělské zvony a další pochutiny budeme vzpomínat minimálně do dalších závodů. Ivoši a Lukáši moc děkujeme, opravdu „klobouk dolů“.

A teď konečně k závodu. Počasí mělo být nevyzpytatelné, jednou slunce, pak mraky, několik kapek na vystrašení, ale všichni tak nějak věřili, že závody budou a počasí se umoudří. Na rozpravě jsme se dohodli na třech rozjížďkách a třech finálových jízdách, v případě dobrého počasí na čtvrté finálovce. Zděnda Benešů přivítal nové závodníky a zopakoval pravidla závodů, dodržování fair play a zahájil letní sezónu na Náchodské dráze, na které se tentokrát sešlo 39 závodních speciálů v kategoriích Hobby, Formule True, Stock a Open.

Startovní pole se od zimní sezóny trochu obměnilo, zkušenější jezdci postupují do rychlejších kategorií a na jejich místa přicházejí nové tváře. Do Open přešel Domča Mach s Martinem Šponarem, do Stock Milan Maksymov, v Hobby to byl Tomáš Rada a nováčkem ve formulích Radek Nesét. Je možné, že jsem někoho vynechal, tímto se omlouvám.

V noci z pátka na sobotu pršelo, tak se první rozjížďky jely na vlhké dráze, ale ta rychle osychala a dovolila všem závodníkům ukázat co v nich je. V Hobby se na čelo probojoval junior Petr Sibeke, který za sebou nechal čtveřici Old boys Martina Černého, Míru Matějuse, Zdeňka Janečka a Pavla Šponara. V této kategorii, určené pro začínající jezdce se bylo nač koukat, sice je jízda trochu rozevlátá, ale je z ní cítit napětí, jak se kluci snažili o posty nejvyšší.

Po delším čase si i zde představilo několik modelů v kategorii Formule a jsem tomu velmi rád, modely nabízejí nejen rychlou jízdu, ale i oko nezúčastněného pozorovatele žasne nad krásou těchto monopostů. Od začátku všem trochu ujížděl Martin Cöger, za ním se tvrdě bojovalo o další místa na startovním roštu – Radek Rusmich , Míra Matějus, Vladimír Rieger a veterán Jirka Ročňák. Radek Nesét zatím ladí svůj monopost a zvažuje, kolik žetonů použije na zvýšení výkonu.

Nejvíce obsazená kategorie byla Stock. Jak jsem již zmínil i zde byly nové tváře, jako Milan Maksymov, který od první jízdy ukazoval, co se v Hobby naučil, a že je třeba s ním počítat. Martin Cöger si vyjel nejlepší místo na startu v Stock B následován zmíněným M. Maksymovem a Pavlem Hejzlarem, ale rychle se jim přibližoval junior Kuba Doležal.

Stock A, zde nebylo pochyb o formě Rady Ďurani, který ještě jel na pneumatikách, co nemaj držet, prostě kdo umí ten umí. Za ním to vypadalo na pohodové druhé místo pro Pavla Švece, následovaný Jakubem Blechou a domácím závodníkem Michalem Rybou. Junioři Ondra Kohoutek a Marek Frič se stále zlepšují, jen drobné chybičky je trochu brzdí.

I v nejrychlejší kategorii byly dvě skupiny, hlavně z důvodu, aby si i pomalejší závodníci v klidu zazávodili. V pomalejší skupině si první místo na start finále vyjel Míra Loupý, který jistě čekal lepší výsledek, ale prostě neměl den. Následoval jej Daniel Kotoski, Martin Šponar a z posledního místa startoval Lukáš Gombík, který pomáhal zajišťovat chod občerstvení a na přípravu auta moc času neměl. Poslední skupinu závodníků vedl Kája Doležal před Jirkou Králem a Mírou Červem, rozdíly nebyly veliké, tak všichni čekali velký souboj ve finálovkách.

Po krátké pauze a zkoumání mraků na obloze jsme se pustili do finálových jízd, ač to vypadalo na déšť, vždy se vyjasnilo a nakonec se odjely čtyři finálové jízdy. A jak to dopadlo?

V kategorii Hobby Petr Sibeke nenechal nikoho na pochybách, že by si první startovní pozici nezasloužil a zaslouženě vyhrál, následován Martinem Černým a Mírou Matějusem, kteří se o svá místa pořádně poprali.

Ve Formulích se ze zadních pozic probíjel Vláďa Rieger, který se závod od závodu zlepšuje a dotíral na Radka Rusmicha, ale druhou pozici mu nesebral. A vítězem kategorie Formule se stal Martin Cöger, který tak říkajíc odjel závod stylem start – cíl.

Milan Maksymov, Martin Cöger a Jakub Doležal jsou jména, které určitě budeme často slýchat v kategorii Stock, když v každé jízdě sváděli souboje na hraně fyzikálních možností. Milan ukázal své ostré lokty a podařilo se mu uzmout Martinovi vítězství v pomalejší skupině Stock, následováni talentovaným Kubou Doležalem. A-čkové finále se zdálo jasně nalinkované. Rado Ďuraňa, Pavel Švec, Kuba Blecha a Michal Ryba, ale děli se věci. První dvě finálovky s přehledem vyhrál Rado, ale třetí Michal, který po technické pomoci teamového kolegy neuvěřitelně zrychlil a využil chybiček soupeřů. Poslední čtvrtá finálová jízda měla rozhodnout o celkovém pořadí této skupiny. V druhém kole odchází Radovi výkon motoru a propadá se pořadím, na čele je Pavel následován Michalem.  Pavel pozici uhájil, tak výsledné pořadí bylo Rado Ď., Pavel Š. a Michal R.

V pomalejší skupině Open si Míra Loupý vypil číši smůly do dna, vedoucí skupiny místo neuhájil a musel se sklonit před Lukášem Gombíkem. Překvapením závodu Martinem Šponarem, který během několika jízd udělal neuvěřitelně velký pokrok a druhé místo ve skupině tomu bylo důkazem. A co finále Open A? Ronalda Volkera zná kde kdo, ale jeho mechanika jménem Yukijiro Umino, který mnohokrát dělal kouzla s pneumatikami, méně lidí. Takovým mechanikem byl pro Káju Doležala jeho táta a nejen proto Kája v první finálovce hned od začátku dával všem vteřinu na kolo, a ač soupeři jeho náskok stahovali, na Káju prostě neměli. O další pozice se strhl velký boj, každá jízda měla svého hrdinu, jednou Lukáše Neséta, podruhé Jirku Krále, ale na Míru Červa a Zděndu Beneše, s jeho závěrečným spurtem, neměli. Konečné pořadí tedy bylo Kája Doležal, Zdeněk Beneš a nejrychlejší Oldboys Míra Červ.

První závod je za námi a již teď se těším na další. Jen aby nám vyšlo počasí jako tentokrát. Nezapomeňte, jede se již 27. 6. 2015.

http://ondra-rc.rajce.idnes.cz/1._Rebels_Race_2015_asfalt_Nachod_30.5.2015/

 

AUTOR ČLÁNKU: Pavel Švec