Kyosho Int. Indoor Race 1/8 IC 26.1.2008

Láďa Vašnovský


<p>Ve dnech 26.1. &#8211; 27.1.2008 v ČEZ aréně v Ostravě proběl 2. ročník mezinárodního závodu O Putovní Pohár Primátora města Ostravy – KYOSHO International Indoor Race Ostrava Buggy 1:8 I.C. Závod pořádal ostravský modelářský klub RC CAR Ostrava za významné podpory sponzorů v čele se Statutárním městem Ostrava, KYOSHO Deutschland, RCAČR, RC CARS a firem SECAR SILESIA, SHERLOG, VOTOPLAST, VZDUCHOTECHNIKA, SPN s.r.o., OKSIL, ADIV, ASTRA, spol. s r.o., GRAFICO, Libros.<br>
Přípravy na tento mezinárodní závod sezony byly zahájeny již několik týdnů předem a vše vyvrcholilo v pátek 25.1., po skončení hokejového extraligového zápasu v ČEZ aréně. Začala přeměna ledové plochy na závodní dráhu pro RC modely. Příprava a samotná stavba dráhy <!– separe –> probíhala v nočních hodinách a dění na ploše připomínalo mraveniště. Do sobotního rána se ledová plocha změnila v závodní okruh s mnoha překážkami. Na palubovku, která zakryla led byly položeny koberce a umělá tráva, byly rozmístěny dřevěné skoky a celou závodní trať olemovaly stovky metrů drenážní hadice. Nakonec nesmíme zapomenout pódium pro jezdce a na depo a které byly situovány naproti hlavní tribuny, aby diváci mohli sledovat zajímavé dění nejenom na trati, ale i v depu.</p>
<p>Na závod se, krátce po zahájení registrace, přihlásilo neuvěřitelných 179 závodníků z celé Evropy. Vzhledem k tomuto číslu byl původní limit 120 závodníků navýšen na 140, který byl mezní jak k technickým, tak zejména k časovým možnostem. Přihlašování do závodu bylo uzavřeno 15. ledna s naplněným limitem 140 závodníků.</p>
<p>V den závodu se prezentovalo 130 závodníků. Mimo závodníků z České republiky, kteří tvořili polovinu startovního pole, se do závodů přihlásili závodníci Německa, Polska, Maďarska, Itálie, Slovenska, Velká Británie, Estonska a Rakouska. Většina zahraničních účastníků jsou ostřílení závodníci s bohatou zkušeností na mezinárodních závodech a tak pro celou českou špičku bylo velkou motivací si s nimi zazávodit.
Většina závodníků využila možnost ubytování v okolí haly, nebo přímo v hale a do Ostravy dorazila již v pátek 25.ledna. Ve večerních hodinách pak přihlíželi stavbě trati a chystali si v depu svá servisní místa. V sobotu 26.1. již o časných ranních mnoho závodníků využilo možnost tréningu na dráze. Ostravská ČEZ aréna svou velikostí a technickým vybavením je asi nejvhodnějším místem na tak velký závod v Moravskoslezském kraji. Závodnici měli k dispozici stoly na servis modelů, bylo zajištěno občerstvení, informace byly podávány v českém a anglickém jazyce, byly zde dvě velké elektronické informační tabule. K měření se využíval systém AMBr s personálními čipy, který funguje velmi spolehlivě. Výsledky jednotlivých jízd pak byly expedovány na www stránky a tak bylo možno sledovat všechny výsledky a pořadí jezdců, včetně jejich výsledků.
Samotné závody byly zahájeny technickou přejímkou a treningem ve 2 jízdách po 5 minutách, kdy byli rozdělení do 12 skupin, následovala rozprava a pak již závodníci absolvovali 4 rozjížďky na 5 minut. Na podkladě dosažených výsledků, kdy se počítaly vždy 2 nejlepší výsledky, byly vytvořeny nové skupiny a tak se postupovalo vylučovacím způsobem až zbylo 12 nejlepších závodníků, kteří se utkali ve finálové jízdě.
Na chod závodu dohlížel mezinárodní rozhodčí Carlos Gomez Ambrosio a časomíra ve složení: Vladimír Šeliga a Bronislav Fogt, dva ostřílení RC rozhodčí, kteří mají bohaté zkušenosti ze závodu mistrovství České republiky. Rozhodování bylo korektní, ale na druhé straně nekompromisní. Pod jejich taktovkou měl celý závod bezchybný průběh a byl dodržován časový harmonogram závodu.</p>
<p>Závodníci se během počátečních jízd snažili co nejlépe naladit podvozky svých modelů buggy v měřítku 1:8. Bylo možno vidět podvozky různých výrobků např. Xray, Kyosho, Mugen, Losi a atd. Velkou alchimií byla volba kol a nastavení pérování podvozku. V dalších jízdách pak začali vybírat nejvhodnější stopu a hlavně způsob zdolávání překážek. Ne vždy bylo výhodné překážku přeskočit, někdy mírné přibrzdění a přejetí bylo rychlejší. Naší nejúspěšnější jezdci a to Martin Pater, vítěz prvního ročníku a Martin Bayer zkoušeli různá nastavení podvozků svých modelů Losi a díky brilantním výkonům se dostali do finálové &#8222;dvanáctky&#8220; závodníků.</p>
<p>Tedy k finálové jízdě nastoupilo 12 závodníků, kteří při vstupu na tribunu byli představeni přihlížejícím divákům. Mechanici dle dříve dosažených výsledků rozestavili modely na trati a hlavní rozhodčí Carlos Gomez Ambrosio odstartoval závod. Start se oběma našim závodníkům moc nepodařil, ale oba Martinové se začali postupně propracovávat startovním polem. Nutno zmínit, že Martin Pater začal získávat díky skvělým skokům, ale bohužel zradila ho technika. Došlo k poruše levého zadního domku a Martin ztratil opravou modelu celých 7 kol. Nevzdal se však bez boje a po opravě se znova vrhl do závodu a snažil se zmenšit svou ztrátu. Nakonec skončil na pěkném 9. místě. Podobně na tom byl Martin Bayer. Ten svou skvělou a bezchybnou jízdou se začal propracovávat do čela závodu, sváděl urputný boj o druhé místo s Danielem Reckwardem a následně o první místo s vedoucím jezdcem Jornem Neumannem. Martin Bayer pravidelně zajížděl nejrychlejší kola a zdálo se, že vše je na nejlepší cestě k vítězství. V tom ho také zklamala technika, porucha zadního diferenciálu zhatila veškeré naděje. Další bylo už vše v režii Jorna Neumanna, který vítězně dovedl svůj model do cíle. Jeho výsledek 84 kol za 45minut jízdy je opravdu famózní.</p>
<p><b>Konečné pořadí pak bylo následující:</b><br>
1. Jorn Neumann<br>
2. Daniel Reckward<br>
3. Gerhard Frank<br>
4. Philip Guschl<br>
5. Gergely Cseko<br>
6. Moritz Gaul<br>
7. Jochen Wiesner<br>
8. Maxmilian Cordts<br>
9. Martin Pater<br>
10.Tim Bremicker<br>
11.Martin Bayer<br>
12.Hubert Honigl</p>
<p>Celkové i dílčí výsledky lze nají na internetové adrese:
<a href=“http://ww1.arcslavkov.cz/vysledky/IR_26012008_628198/IN18BG/index.html“ target=“_blank“>http://ww1.arcslavkov.cz/vysledky/IR_26012008_628198/IN18BG/index.html</a></p>
<p>Vyhlášení výsledků pak bylo provedeno navíc ještě v kategorii Junior a Senior. Ceny předával náměstek primátora Vojtěch Mynář, manager týmu Kyosho Daniel Haas, prezident RCAČR Pavel Kryl a ředitel závodu František Fráňa. Předání krásných pohárů a společná fotografie udělala závěrečnou tečku za tímto velmi vydařeným závodem.</p>
<p>Závěrem bych chtěl poděkovat za pracovitost a osobní obětavost nejen členům RC CAR Ostrava, ale i všem dalším, kteří přiložili ruku ke společnému dílu a díky kterým se podařilo vybudovat skvělou dráhu a vůbec zorganizovat tento prestižní mezinárodní halový závod RC modelů. Doufejme, že se v roce 2009 setkáme u dalšího, tedy již 3. ročníku, závodu O Putovní Pohár Primátora města Ostravy – KYOSHO International Indoor Race Ostrava Buggy 1:8 I.C.</p>