RC Hobbyracing cup 2013 report

Fanán Stodola


Jistě je nám všem jasné, že závody jak On, tak i Off road začínají stagnovat nebo někde, jak úroveň, tak i návštěvnost jde rapidně dolů. Někdy se domnívám, že závodníci chtějí jenom „dojezdit“ svoji techniku a skončit se závoděním. V létě je účast hodně ovlivněna počasím. Hodně závodů bylo zrušeno nebo se neodjel celý kvůli dešti.

Napíši zamyšlení, jak se pořádají závody ve Skřipově u Opavy. My tam jezdíme již sedm roků, takže ty roky srovnám od prvního do posledního.

Když se skřipovští kluci rozhodli vybudovat Off road areál, pronajali si již nefunkční objekt vodárny i s poměrně velkým pozemkem. A začali budovat.

První rok vybudovali tak krkolomnou trať, že sem přestávali v průběhu sezóny jezdit závodníci. Některé překážky byly dřevěné (pyramida, kaskáda…), jiné hliněné. Určitě vybudování stálo mnoho sil a peněz. Na konci sezóny byla trať strašně vyježděná a rozbitá. Z tohoto důvodu se rozhodli na trať navézt jíl (a ten je tam dodnes). Ubrali něco z krkolomných překážek, ale návštěvnost se jim nevrátila. Na třetí sezónu zmizely dřevěné překážky a vše bylo k lepšímu. Začali totiž poslouchat závodníky. Do této doby se na skřipovské trati jezdily pouze 1:8 spalováky buggyny, monster trucky a traxassy.Jak si doba žádala, byla vypsána kategorie elekter 1:8, a i ta se ujala. Sice ne masově, ale pozvolna přibývalo závodníků.

Mne v zimě před třemi roky napadla myšlenka jezdil elektry 1:10. Bylo domluveno, že společně vymyslíme nějaká pravidla. Jaképak vymýšlení? Buggy 2wd a 4 wd dohromady. Jen jsme vymysleli Open kategorii a kategorii se st.sm.motorem, myslím, že Saturn 20z, Blast S10 a méně výkonné. Myslel jsem, že pro začátečníky by bylo nejvhodnější RTR-ko! Mýlil jsem se. I když si někdo to RTR-ko koupil, na druhý závod tam dal hned „střídu“. Ve většině případů se jely LRP-éčka. Skřipovští kluci je začali prodávat (za 2300) –  bez elektroniky tzv. KIT, začali mít i náhradní díly. A to rozhodlo! LRP-éček dodnes jezdí na trati ve Skřipově většina.

V letošním roce začalo LRP-éčko vyrábět i dvoukolky RTR s motorem Blast S10. Tam, kde se jezdí buggyny, by to byla určitě dobrá volba jako nová kategorie pro začátečníky. Pravidla? Buggyna z krabice. Nic víc – nic méně!

Buggyna v RTR-ku stojí cca 3300 Kč. První rok, co jsme začali buggy 1:10 jezdit, tak nás bývalo na jednu skupinu, dnes jezdíme skupiny dvě! Navíce letos přibyla kategorie Short Couse (tzv. autobusy) a těch je taky na skupinu.

Díky těmto novým kategoriím stoupl počet závodníků zhruba o 25! Proto se nedivte, že se na závodech ve Skřipově schází 60-70 závodníků! Ono to není jen kategoriemi. Především je to „zázemím ve skřipovském lese“. V objektu je splachovací WC, tekoucí voda, byť jen studená, bufet, ve kterém kromě sladkostí, slaností, limonád, točeného chlazeného pivečka, mají ohřáté párky, smažený sýr s hranolky a tatarkou, a taky smažené bramboráky. Výjimkou nejsou ani pečená kuřecí stehna s chlebem. Když je holky pečou, je vždy kolem dokola vůně a vůně (a vy nedali byste si? To se přijeďte podívat).

Samozřejmostí je kompresor a vana s vodou na umývání gum a kastlí. Ve výčtu superlativů mohu pokračovat. Dostatek místa pro všechny v depu,  a ještě nikdo nebyl mimo areál. Novinkou letoška byla venkovní sprcha s vlažnou vodou.

Jelikož je tento areál v lese, pokud se vám na závodě daří, a jeli vhodná doba (počasí), můžete si mezi jízdami zajít na hřiby.

Časomíra – za tou už 3 roky sedí profík Jakub Vícha. No a samozřejmě je tu i obchod s ND, jsou tu značky“ Buggy XRAY 1:8, 1:10, již zmiňovaná LRPéčka a ND na 1:8 buggy Agama a 1:10 Precirotate (PR S1 2wd).

Pokud něco potřebuji koupit, „pomejlím“ klukům  a do 3 dnů to mám doma, nebo přichystané na závodech. Výhoda? Určitě.

Závodníci? Od Marka Kubaly – 5 let! až po nás důchodce Hana, já a Olda Grochů.

Rivalita mezi závodníky? Na vysoké úrovni. A pokud někdo něco shání či potřebuje na jinou značku, kdo má, ten pomůže. Myslím si, že ohleduplnost při závodě je taktéž na vysoké úrovni.

Počasí? To nikdo z nás neovlivní. Ale když v sobotu mělo pršet, závody se přeložily na neděli. Nikdo nereptal a všichni přihlášení na sobotu přijeli v neděli. To byl pátý letošní závod. Při šestém mělo z pátka na sobotu pršet, tak pořadatel zaplachtoval celou trať a v sobotu plachty odstranil, takže dráha byla suchá, kde bylo více mokro, posypalo se pilinami. Letošní sezónu nám počasí vycházelo, ani jednou jsme nezmokli.

Jedna podstatná věc. Sedmého ročníku se zúčastnilo (byť jenom s jedním odjetým závodem) 114 závodníků! Ale jinak každý závod opravdu těch 60 – 70 závodníků.Při závěrečném vyhodnocení bylo předáno celkem 51 pohárů a 4 poháry putovní.

Stačí výčet pozitivních argumentů? Myslím, že stačí. My všichni, co po závodě odjíždíme domů, se těšíme na další závod. Těch je za letní sezónu šest a jeden dvoudenní (GP Skřipova). V únoru hoši uspořádali již druhý závod buggyn na motokárové trati v hale v Havířově. A že se ve Skřipově nejezdí i v zimě? Omyl. Jezdí se tréninkově v místní tělocvičně zdejší základky. Ono když máte dvoje baterky do off roada, tak vám stačí hodina a půl tréninku. Takže místní nejezdí po závodech, ale trénují v tělocvičně.

Další pozitivní věc je ta, že na každém závodě jsou minimálně první tři odměněni pohárem a v některých kategoriích, kde jede více juniorů, tak tito jsou odměňováni poháry nebo diplomy, to samé u kategorií +40.

Pro vás všechny, co jezdíte na závody ať on nebo off je tento článek motivací, abyste navštívili Skřipov a uvidíte, že vám zde nevykládám pohádky nebo nějaké sci-fi!

Tento článek má být poděkováním skřipovskému pořadateli.