MČR ET 1/10 Slavkov u Brna 6.-8.9.2013

Karel Martinec


Konec letních závodů na asfaltu jako každou sezónu patří mistrovství České republiky v kategorii 1:10, tentokráte ve Slavkově u Brna.

Dráha se otvírá již v pátek, kdy je možné trénovat na dráze. Proto si beru dovolenou a Pavla uvolňuji ze školy, abychom mohli trénovat a testovat motor Corally, který jsme dostali k zapůjčení od českého distributora Romana Krejčího. Na tomto testování jsme se domluvili již v Blansku na 6-ti hodinovce. Roman nám motor poslal poštou. Ještě ve čtvrtek večer přepájím nový motor. Dráha se otvírá od 10 hodin a tak v klidu před desátou vyrážíme nakoupit pečivo, natankovat benzín a směřujeme směr Slavkov. Jedu v poklidu na spotřebu. Na dráhu přijíždíme jako první po organizátorovi soutěže Zdenku Benešovi a Laďovi Šeligovi. Vybíráme si místo, kde si rozložíme depo. Za námi postupně přijíždějí další účastníci závodů. Mezi nimi jsou Bábovští se Zdeňkem Šafářem a Lebánci ze zlínského klubu.

Už první zajeté kola naznačují, že motor Corally 17.5 je mnohem lepší, než motory LRP X20. David Němček jen kroutí hlavou, jak ho Pavel stahuje na rovince. Další boje o nejlepší čas na bestlapu se mění dle nastavení. Zde je souboj o nejlepší čas mezi Pavlem a Davidem Nemčekem ze Slovenska jedoucí s českou licencí. David skončil v Trenčíně na ETS v první desítce ve velmi dobře obsazené soutěži jezdci z celé Evropy. Jarda Kopecký junior nám přiváží ozubené kolo s počtem 92 zubů, které jsem objednal u jeho táty. Následně od něj ještě zakupuji pastorek s 50 zuby. Převodový poměr 3,5 je hodně drsný. Při poslední jízdě Pavel už před setměním s motorem Corally zajíždí nejrychlejší zajeté kolo na bestlapu v pátečním tréninku. Pro něho je to velmi pěkný čas na jedno kolo, kdy se dokáže rovnat se Slovenským mistrem.

Sobotní ráno je mrazivé, teplota kolem 6-9 stupňů Celsia bych tak tipoval. Večer jsem si lehl na spacák a přikryl se pouze dekou. Holé nohy jsem měl ráno promrzlé na kost. Měl jsem si dát aspoň ponožky. V 6:30 vstáváme a Pavel po ranní hygieně jde hned připravit depo. Ranní první trénink vyhrává s nejlépe zajetými třemi koly Pavel a poráží tak Davida Nemčeka. Tento výsledek mě moc těší. Ve druhé jízdě si David polepšil a vítězí druhý trénink. Všichni s údivem a nebál bych se říci i se závistí sledují výkony našeho motoru. Má větší výkon a menší otáčky. Což nám na této rychlé dráze umožňuje těžký převod.

První kvalifikační jízdy se již musí jet s předepsanými pneumatikami. Jízdu vyhrává David s náskokem 2 sekund. Třetí Radek Voda a čtvrtý Martin Bábovský st.. Mezi kvalifikačními jízdami je vždy půl hodiny na dobití baterií. Ve druhé jízdě začal lépe David, ale ve druhé polovině se Pavel hodně soustředil a dokázal nejen stáhnout manko, ale i Davida porazit o 2.5 desetiny sekundy. Velmi pěkná jízda obou jezdců. Třetí Radek Voda a čtvrtý Matěj Bábovský. Pavel Magda dojíždí za pátým Martinem Bábovským na šestém místě. Poslední dva jmenovaní bojují o titul nad 40 let.

Ve třetí kvalifikační jízdě se krásnou jízdou Pavel ujal vedení. David jel velmi čistě, ale Pavlův motor je opravdu velmi dobrý. V pátém kole ale Pavel chybuje a propadá se na konec startovního pole. Říkám Pavlovi, aby závodil dál. Ten jen konstatuje, že už to nemá cenu. Tak mu říkám, ať si zajede aspoň bestlap. Do cíle dojíždí překvapením všech na druhém místě. Ztrátu 11 sekund dokázal stáhnout. Perfektní výsledek!!!! Jsem spokojen s touto jízdou, i když nevyhrál. Motor Corally jel na výtečnou.

Venkovní teplota je 26°C a nad Slavkovem je krásné slunné počasí, to je ideální pro závěr venkovních soutěží na konci letní sezóny.

Po třech jízdách ještě není vůbec rozhodnuto o pořadí ve finálových jízdách. Pavel se musí snažit zajet co nejlépe. Do čtvrté jízdy si David namontoval regulátor Orca od Marka Černého. Jízda těchto dvou pilotů byla opravdu velmi vyrovnaná!!!! Přetahování se o setiny sekundy na kole. V závěru Pavlovi odchází pneu a dojíždí na 2. místě za Davidem. Po polovině jízdy bylo vidět, jak už pneu nesedí. Na 3. místě dojíždí Martin Bábovský st. a za ním Radek Voda. Radek jede ale opravdu velmi pěkně.

Po 4 jízdách vede David Nemček před Pavlem Martincem a Radkem Vodou. Na 4. místě Matěj a na 5. místě Martin st. Oba Bábovští. Následují Vítámvás, Šafář, Magda, Bábovský Martin ml. a desátý Oliver Havránek.

Do páté poslední jízdy Pavel zakupuje novou sadu pneumatik. Byl to od Pavla velmi dobrý tah. Nešetřit na MČR. To se vyplatilo. V poslední kvalifikační jízdě Pavel zajel nejlepší bestlap časem na kolo 26.063. David měl bestlap 26.462, což je o 4desetiny sekundy lepší čas. Kolo od kola najížděl lepší čas jak David. Davidovi nepomohl ani druhý regulátor Orca od Černého. Motor Corally je prostě lepší, dalo by se říci, že je v této vypsané kategorii STOCK nejlepší.  Oprava ne dalo by se říci, ale je nejlepší. Večer odjíždíme s Pavlem domů. Dostávám několik SMS ke gratulaci Pavlova umístění na pozici TOP do finálových jízd. V hlavě si říkám a dumám nad tím, s čím přijdou Nemček s Černým do finálových jízd. Marek Černý hodně Davidovi pomáhá. Pavel si vše dělá sám, bez jakékoliv pomoci jiných. Ani já mu nepomáhám. Musím smeknout nad tím, jak si vše dokáže sám seřídit a nastavit. Jedinou pomocí bylo zapůjčování set-upu od Kuby Šimurdy a nabíjení baterek od Ládi Lebánka, za což jim děkujeme.

Nedělní ráno vstáváme tak, abychom byli před 8 hodinou, na dráze ve Slavkově. Přijíždíme něco po půl osmé. Někteří již jsou na místě. Rozbalujeme depo a Pavel si chystá podvozek na první trénink před první finálovou jízdou. Start do první finálové jízdy se Pavlovi nevydařil. Dle rozhodčího ulil start a při odpočítávání 4sekundy před startem se posunul byť nepatrně, ale posunul. Což se bere jako ulitý start i když při oznámení start, vystartoval v pořádku. Ve druhé zatáčce ho předjíždí David. Zajíždí nejrychlejší kolo a pak odstupuje, aby šetřil baterie a pneu. Pavel dojíždí s 12 koly. David je evidentně rychlejší. Pavel by rád zrychlil, ale nemá potřebné převodové kola nebo pastorek. David snad šel do těžšího převodu. V 10:35 startují první finálové jízdy, kategorie Hobby a Yokomo GT. Následuje skupina B kategorie Stock. Pak už jede skupina A. Netrpělivě čekám na start. Hned v první zatáčce se dostává David přes Pavla a uhání směrem k cíli. David šel tedy zřejmě do těžšího převodu a se Stockem najel bestlap 25.074 sekund, což je o 1 sekundu lepší čas jak včerejší nejlepší čas zajetý v kvalifikaci. Pavel při předjíždění posledního jezdce, kterým byl Oliver, jenž byl upozorněn na umožnění předjetí jezdce o kolo předním, se s ním dostal do karambolu a hned na tribuně se hlasitě ozval. Oliver udělal sice větší oblouk, ale následně Pavla ze zadu sestřelil. Ten samý jezdec v kategorii Modified sestřelil Kubu Šimurdu. Oba pak odstoupili z jízdy. Oliver sice jezdí rychle, ale ještě dělá hodně chyb, Obzvláště při kontaktu s jinými jezdci.

Ve druhé finálové jízdě se Pavel držel na prvním místě, David se ho snažil předjet. Nějaký ten osobní kontakt a pak nakonec Pavla předjel. První místo si vzal Pavel zpět na rovince, kdy byl Pavlův vůz s motorem Corally rychlejší. Ve druhé zatáčce Pavel chybuje, najíždí na obrubník a David do něho naráží ze zadu. Pavlovi se zaráží karoserie mezi pneu. Tím ztratil cenné umístění. Při snaze o rychlý návrat zpět se opět setkává s dalším s vozů a opět karoserie mezi pneu. No to Pavla vytočilo natolik, že už nechtěl dál pokračovat. Video je k shlédnutí na Masters. Po dvou kolech je Pavel na třetím místě. Když se nedaří, tak se nedaří. Pokud bude chtít stát Pavel na bedně na druhém místě, bude muset dojet líp jak Radek Voda a ogaři Bábovští, kteří mají stejný počet bodů, jak Pavel. Radek Voda zajel perfektní jízdu a skončil druhý. Celkově se posunul na druhou pozici po dvou jízdách.

V kategorii modified se rovněž nedařilo Kubovi Šimurdovi. Ten ulomil poloosu, která byla zřejmě načnutá z první jízdy, kdy do něho narazil Oliver Havránek. Marek Černý dostal pouze napomenutí od ředitele závodu, protože si nenalepil správné pořadové číslo, tak jak to oznámil Zdeněk Beneš před finálovými jízdami. Holt někdo si to asi zřejmě může dovolit nerespektovat nařízení, které všichni dodržují. Opět pauza a budou pokračovat poslední finálové jízdy.

Ve Stocku už do třetí jízdy nestartoval Nemček, neboť měl již první místo jisté. Pavel využil síly motoru Corally a jel na jistotu. Udělal si dostatečný náskok nad druhým v pořadí Radkem Vodou a dojíždí s velkým náskokem první do cíle. Radek jede stejnou motorizaci jak David. Nikdo nechápe, jak je možné, že je mezi nimi tak velký rozdíl v nájezdu na bestlap. Radek zajel nejlepší kolo ve finálových jízdách s časem 27.002 sekundy. David Nemček 25.074 sekundy na kolo. Celkem tedy 2 sekundy rozdíl na najetí nejlepšího kola mezi prvním a třetím jezdcem.

Kuba Šimurda si vychutnal poslední jízdu, kterou vyhrál. Nicméně na bednu to nestačilo. Škoda, že ho Oliver v první finálové jízdě sejmul. Kuba by určitě stál v celkovém pořadí na bedně.

Na závěr několik postřehů. V kategorii Stock pouze Pavel a David zajeli vždy 12 kol. Nikomu jinému se nepodařilo ani jednou zajet 12 kol v jízdě. Pouze Pavel měl teplotu motoru Corally po dojezdu nižší než 60°C. Ostatní jezdci jedoucí s motorem LRP dosahovali teplotu vyšší jak 70°C. Igor Vlahovič nejel tak, aby získal titul, ale jel tak, aby podporoval juniory. Jen jedna dívka na startu – Markéta Vítámvásová.

Poděkování patří jak pořadateli Zdeňku Benešovi, tak i Laďovi Šeligovi, který seděl u časomíry.

Kompletní fotogalerie zde: http://rcejunkove.rajce.idnes.cz/2013.09.06-08_MCR_Slavkov_u_Brna/#