Určice Cup 14.7.2013 pohledem Karla Martince

Karel Martinec


V neděli se sešli již po třetí, příznivci kategorie 1:18 a 1:24 v Určicích na dráze pana Matějky. Je to jediná dráha, na které se jezdí v letním období s malými měřítky celý seriál.

Osobně do Určic jezdím velice rád, protože se tu schází prima parta a je tu taková ta rodinná atmosféra. A nejsem daleko od pravdy. V neděli přijeli do Určic hned 2. kompletní rodiny. Jednou z nich jsou Malíkovi Jitka, Matěj a Michal, druhou Halász Tomáš, Renáta, Adam a Patrik. Další rodiny jsou Vomlelové Vladimír a Ondra, Nesládci Petr, Mikuláš a Blažek Matyáš, Martinec Karel, Pavlína a Pavel, Hráček Antonín a Petr, Hájek Svatopluk a na chvíli se přišla podívat i jeho manželka Jitka. No řekněte sami? Nejezdí tu samé rodiny? To nepřijeli Diblík a Sárinka, kteří se omluvili pro pracovní vytížení a Myšičkové Vladimír a Martin, kteří omarodili. Dalo by se tedy říci, že Určice jsou takové jako rodinné závody, plné pohody a příjemné atmosféry. Letos poprvé přijel Petr Hráček (dostal opušťák od manželky) s tátou Tondou, který mu dělal dozor a sledoval, jak se všem daří. Tomáš Halász sebou přivezl syna Adama, který se již v Určicích na závodech objevil a poprvé s ním přijela manželka Renáta a druhorozený syn Patrik. Renáta si půjčovala model od Adama, tak měl Tomáš pořád co opravovat.

Ale od začátku. Na dráhu přijíždím první. Pan Matějka už má dráhu i vysátou vysavačem. Druhým nedočkavcem je Petr. Pak přijíždí Tomáš a Jitka. Svaťa Tátoš se omluvil, že přijede později. Tonda přislíbil, že by mohl Petr přijet, ale nakonec účast nepotvrdil. Láďa měl sebou přivézt Ondru a Martina Myšičku. Nakonec přijeli bez Martina.

Celkem se do závodu přihlásilo 11 jezdců v kategorii 1:18 a 3 v kategorii 1:24. Renáta sice jela s osmnáctkou v kategorii mezi nejmenšími modely, ale to nikomu nevadilo. Po první rozjížďce mi zavolal Tonda Hráček, jestli by se Petr mohl zapojit do závodů. Když jsem mu řekl, že není žádný problém, tak sedli do auta a do 10 minut byli na dráze. Tak už na dráze jezdilo 12 jezdců po 4 ve 3 skupinách v kategorii 1:18. Zde se jedou dvoj i čtyřkolky dohromady.

V kategorii 1:24 jel pouze 1 zkušený pilot, a tím byl Svaťa Hájek. Ten se ujal role trenéra a po celou dobu jezdil za Patrikem, který jel svůj první závod a radil mu, jak má jezdit. Třetí do počtu jezdila Tomášova manželka Renáta. Ta jezdila s modelem 1:18 syna Adama. Rovněž na této dráze držela poprvé vysílačku v ruce. Výsledek nebyl tedy vůbec důležitý. Svaťovi patří moje poděkování, za trenérský výkon. Třeba jednou z Patrika vyroste mistr republiky. Už v Určicích mě napadlo, že Pavel, který je letošní juniorský mistr republiky v kategorii 1:10, začínal jezdit svůj první letní seriál právě na dráze pana Matějky.

Po obědě se přijel na dráhu podívat i redaktor Masters Igor Vlahovič, který tento seriál v Určicích zakládal. Zrovna se jely finálové jízdy a tak mohl Igor porovnávat a zavzpomínat, jak zde vyhrával on.

Pohledal jsem v historii Masters a našel on-line report Určice Cup 19.9.09 – závěr sezóny

Finále A, jízda 1: no zde to byla pastva pro oči. Hned po startu žádná kolize a do čela se dostal Igor. Svatopluk se za ním chvíli držel, ale grip na kolech od Ladislava Mlčáka byl úžasný a Igor jízdu vyhrál s nájezdem 36. kol (best lap 10.01). Ale o druhé a třetí místo byl souboj. Nakonec druhý skončil Svatopluk před Pavlem Martincem. Ale oba najeli 33 kol. Martin Košťál měl problémy s gripem a zvykal si na nové podmínky.

Finále A, jízda 3: Igor…. 36 kol. Ale souboj Svatopluk Hájek druhý a celkové místo v sezóně už mu stejně nikdo nevzal. Jízdu si pochvaloval i Martin Košťál. Pavel Martinec druhý. Krásné a čisté finále.

Jak vidíte, tak nájezd 36 kol byl vrchol, který bylo možné na určické dráze dosáhnout. V té době se jezdilo na čistě betonové dráze a s dušovými koly. Od roku 2009 dostává dráha každým rokem nový nátěr. Pan Matějka se opravdu moc snaží, aby to na dráze neklouzalo. Ti co čtou moje reporty, si určitě vzpomenou, že se loni dráha cukrovala. Letošní nátěr je ten nejlepší ze všech a není nutné ho cukrovat. Sedí na něm velmi dobře dvojkolky i čtyřkolky. Pavlovi se na tomto závodě podařilo hned 2x ve finálových jízdách zajet 41 kol. Což je o 5 kol více, než v roce 2009 zajížděl Igor. Best lap na kolo měl 8.416, což dělá rozdíl 1.5 sekundy na kolo. Ve třetí finálové jízdě zajel 41 kol i Mikuláš a do cíle dojel za Pavlem se ztrátou 2 desetin sekundy. Mikukáš tedy dýchá Pavlovi na záda. Což je dobře, aspoň jsou vidět krásné souboje. V poslední finálové jízdě Pavel hned po startu chyboval a propadl se na poslední místo. Jeho skvělou jízdou se mu podařilo přesto zvítězit. Video natočil Igor a nejdete ho na stránkách Masters, z jeho reportu ZDE.

Pavel a Mikuláš shodně dojeli ve všech finálových jízdách za sebou na prvním a druhém místě. V celkovém součtu kol byl rozdíl 3 kola. Pavel zajel celkem 121 kol a Mikuláš 118. Tomáš měl moc práce s přípravou modelů a tak se zřejmě tolik nesoustředil na jízdu. Celkově dojel na 3. místě s nájezdem 108 kol. Ondra, který seděl a nemohl stát na tribuně, kvůli poraněné noze, si vedl velmi dobře. Patřilo mu celkové 4. místo. Se stejným počtem kol 108 dojel do cíle za Ondrou nestárnoucí Svaťa Hájek zvaný Tátoš a tudíž mu patřilo 5. místo.

Třetí letošní závod byl opět pohodový. Někdo by mohl říct, že nudný, ale opak je pravdou. Pavel sice vyhrál všechny 3 závody, ale i tak jsou tu krásné souboje. Výsledky z posledního závodu najdete ZDE.

Další závod se jede opět v neděli a to 28.7.2013. Proč neděle? Protože to vyhovuje více lidem i pro klidnou nedělní rodinnou atmosféru. Kdo má doma model 1:18, 1:28 nebo 1:24 je vřele vítán, aby poznal jaké je krásné ježdění

v Určicích.

Fotogalerii najdete zde: http://rcejunkove.rajce.idnes.cz/2023.07.14_-_Urcice_Cup/