Volné MČR Micro pohledem ALS Racing

Luděk Aschenbrenner


Volné mistrovství ČR Micro měřítek v Zubří z pohledu ALSracing – část první sobota.

V sobotu 23. března se uskutečnila první část víkendového mistrovství RC modelů aut malých měřítek které se budu dnes věnovat.

"modely01"

V minulém příspěvku jsem poněkud rozbouřil závodní scénu měřítka 1/28 resp. mini-z. Nehodlám se příliš vracet k diskusi, která byla bouřlivá, ale která se bohužel vesměs točila kolem něčeho úplně jiného než kolem toho na co měl článek především upozornit.  Jsem tedy velmi rád, že i přes vypjatou atmosféru minulých dnů se nakonec do Zubří vydala spousta výborných pilotů, prakticky ve všech vypsaných kategoriích a že i v těch „minizetkových“ rozměrech bylo přihlášeno dost pilotů zastupujících různorodé směry s ohledem na tuning či modely. Také se především na dráze ukázalo, že otevřenost letošních pravidel  zejména v kategoriích osmadvacetin byla přínosem.  Na tomto mistrovství bylo vidět neuvěřitelné množství podvozků z domácí, ryze modelářské produkce, nádherně udělané laminátové karoserie, kde nedostatky na povrchové úpravě jistě bohatě nahrazuje unikátnost a originalita oněch modelů a samozřejmě minizetka v pestrém tuningu.

"zubri00"

Při procházení depy pilotů bylo opravdu na co se dívat. Pečlivě vytuningované modely Kyosho mini-z  doplněné o produkty všech značek (Atomic, PNracing, ALSracing atd.) a vedle nich také celá plejáda stavěných modelů čtyřiadvacetin, jak rychlých expert, tak maketovějších Retro, k tomu spousta pěkných formulí a bonbónkem byly nepochybně exibiční modely kamionů jejich vývoj má z posledních měsíců na svědomí zejména PAN MODELÁŘ Martin Kumičák z Půchova. Byl jsem tedy pochopitelně velmi zvědavý jak který model či koncepce obstojí na precizně připravené dráze (rovná a prakticky bez chlupů). Protože není v silách jednoho člověka sledovat dění celého sobotního programu, zaměřím se hlavně na kategorie ve kterých jsem startoval. Zcela jistě se dříve či později na webu objeví další články a spousty fotografií mapující průběh mistrovství.

"kamion"

Já jsem se pro letošek přihlásil do dvou nejrychlejších kategorií. Jelikož prakticky tři roky aktivně nejezdím (poslední můj závod bylo loňské mistrovství v Polné) tak jsem zvolil nejrychlejší kategorie  1/28 OPEN a 1/24 Expert. Pokud si někdo klepe na čelo co je to za logiku, nejezdit a jít do toho nejrychlejšího, tak mám jednoduché vysvětlení. Když člověk pravidelně nejezdí tak přeci jen udělá víc chyb. Víc chyb znamená ztrátu, kterou je třeba dohnat, ale to nejde v rychlostně omezených kategoriích 1/28 Stock či 1/24 Retro. Tedy ono to tak úplně nejde ani v těch rychlých kategoriích ale člověk má ten dobrý pocit že tam ta šance přeci jen je ….   Kategorie 1/24 Expert je navíc moje „srdeční“ záležitost a chtěl jsem prakticky otestovat poznatky z ladění modelu M243 které mi předal pan Rastislav Kozáček, který má tyto modely rukou asi lépe než já. Start v kategorii 1/28 Open byl víceméně pokusem.

"OPEN28ALSracing"

Historický model M280 dnes již opravdu na vytuningované mini-z Mr03 nestačí a tak jsem chtěl ověřit jaké jsou možnosti koncepce M243 která z původní M280 vzešla. Pro závod jsem tedy připravil podvozek M243 Retro z modelu P917 který má rozvor 98mm a po osazení užšími koly je rozměrově takřka kompatibilní s mini-z. Karoserie byla použita lexanová typově Lola. Jako motor jsem zvolil novou stoosmdesátku, z typu který mám aktuálně k dispozici (cca 28000 RPM při napájení 2čl. lipol). Napájení obstarala lipolka 860mAh. Šlo by jistě použít i nějakou 450mAh, ale dřívější zkušenosti vedly k tomu že trochu těžší model je stabilnější a lépe ovladatelný. Výkon motoru je i tak dostatečný.  Hlavní laborování spočívalo ve výběru vhodných pneu a v nalezení přijatelného převodového poměru pro danou trať a použitý motor. Druhým úkolem bylo nalezení nebo spíše vyladění způsobu utlumení odpružení zadní nápravy. To má vliv na chování modelů v zatáčkách který má při nadbytku gripu snahu odskakovat a rozkmitat se. Díky nízkému těžišti se ale na rozdíl od mini-z nemá snahu v ostré zatáčce převracet. Stejné úkoly mně čekaly i u M243 Expert kde to bylo díky většímu rozvoru poněkud těžší s laděním aby model zatáčel. Ovšem vzhledem k podobnosti obou modelů bylo možno poznatky zaměňovat a volit téměř shodný postup, což se nakonec ukázalo jako správné řešení (oba modely měli vzadu pneu Ultragrip, předu Softchampion II s penetrovanou hranou sekundovým lepidlem). Oba startující modely jsou absolutně sériovými modely tak jak je vyrábím a dodávám, pouze jsem v sobotu ráno dostal k vyzkoušení nové teflonové talířky do třecího tlumiče zadní nápravy.  Průběh vlastního závodu byl  velmi dramatický zejména v nejrychlejší kategorii 1/28 Open i když pochopitelně i v těch ostatních to bylo velmi vyrovnané a napínavé. V nejrychlejší kategorii osmadvacetinové kategorii startovala celá plejáda špičkových pilotů jako Markéta a Michal Vítámvásovi, Ivo Trojan, Víťa Parák, Jiří Vaněk, Richard Škola a další ….

"na

Nesmírná vyrovnanost tak zaručila, že se bude bojovat až do posledních metrů. Někomu to jelo líp, někomu hůř, někdo měl štěstí víc, někdo míň … ale tak už to chodí. Absolutním králem měřítka 1/28 se tak nakonec Stal Michal Vítámvás se dvěma tituly (Stock i Open), skvěle se ve své mistrovské premiéře představil také zástupce 1 mini-z Praha Ivo Trojan, který vybojoval jedno druhé a jedno třetí místo. Pokud jsem se nespletl měl ve svém modelu 1/28 Open motor s neodymovým mahnetem který vyžaduje i v zatáčkách jezdit pod plynem. Udržet přesnou stopu a současně držet správný plyn je opravdu veliké umění!!! Víťa Parák se štěstím skončil třetí v kategorii 1/28 Open kdy rozhodl až poslední jízdou. Smolařem nebo spíše smolařkou byla Markéta Vítámvásová, která jinak během sezóny kraluje malým klubovým tratím.  Z mistrovství si odváží jedno druhé místo a jedno „bramborové“.  Kategori Formulí a Retro 1/24 ovládli především  piloti z Vysokého Mýta, zejména rodinný team Vaňků odvezl domů opravdu luxusní úrodu umístění na bedně. Na Martina Šedu tak “zbylo“ druhé místo ve formulích. Pro ostatní bylo připraveno místo pod bednou, ale myslím, že o to víc kluci ukázali, že i jejich někdy “na koleně“ dělané modely mohou konkurovat továrním produktům mini-z a že mnozí jezdí pro radost z funkčního modelu.  Důkazem konkurenceschopnosti  je především absolutní nájezd 33 kol Víťou Parákem v poslední finalovce 1/28 Open.  Podrobné výsledky všech kategorií lze nalézt zde: http://www.rcteam.cz/clanky21/20130313MCRZubri.php

Další foto a úžasné video z jízdy kamionů jsou zde:

"depa02"
Já jen chci na tomto místě opět napsat něco k jedné věci, která se diskutovala již vloni … Tou bylo eliminování jistých nespravedlností v součtovém systému výsledků závodu přepočtem na průměrný čas kola jako jediný opravdu stoprocentně objektivní parametr. Letos se od vloni použitého systému upustilo což byla dle mého soudu škoda, nicméně rozhodnutí pořadatelů jsem chápal a respektoval (problém s vyhodnocením a protože měřící systémy neumí s výše uvedeným algoritmem pracovat). Ten kdo letos dostal doslovně černého Petra byla Markéta Vítámvásová. Najela v Openu 62 kol za cca 14 minut a šest sekund. Víťa Parák dal sice 63 kol ale v čase 14 minut 24 sekund. Průměr na kolo tak měla lepší Markéta, ale to chybějící kolo k místu na bedně jí prostě uteklo o cca 0,84 sekundy. Myslím, že pro budoucnost bude stát za úvahu otázku vyhodnocení opět otevřít jelikož rozdíly špičkových pilotů jsou opravdu neuvěřitelně malé a štěstí je někdy mrška vrtkavá….  Pro letošek je ale dobojováno, spočítáno, vyhlášeno a tedy dokonáno jest ….  Pořadatelé v čele se Zdeňkem Janošem a Jaroslavem Janoškem odvedli skvělou práci a nenapadá mne nic co by se jim dalo vytknout, snad jen možná někdy mohli rozhodčí trochu korigovat divočejší okamžiky jízd a využít své pravomoce penalizací.  Ale chápu, že to je velmi těžké a že všem šlo o hodně, takže se ten adrenalin a bojovnost dá omluvit. Vyložené úmyslné „fauly“ jsem já osobně neviděl…

"vysledky

Pokud se nyní vrátím k výsledkům ALSracing, tak jsem maximálně spokojený. Jednak řadě jezdců k pěkným výsledků i titulům dopomohly kola a pneu vyráběné pod značkou ALSracing a jednak i mně ty modely jely jak jsem potřeboval. Druhé místo v kategorii 1/24 Expert je za daných podmínek výborné. Porazit Martina Supka (letošní mistr Slovenska) bylo naprosto nemožné, jel skvěle, rychle a bez chyb. Model se mu evidentně podařilo výborně naladit a tak nedal nikomu šanci…  Souboj o druhé a třetí místo s Milanem Parákem tak byl především v první finalovce, kdy jsme jeli skoro celých sedm minut maximálně dva metry od sebe, doslova infarktovou záležitostí pro nás oba. Škoda jen, že Milan do druhé finálovky zariskoval a změnil gumy, což bylo velkou chybou (model mu netočil jak bylo třeba) a tak před poslední finalovkou byl pod psychickým tlakem, že musí zajet. Mně ale model fungoval i díky novým teflonovým třecím talířkům a naladění tlumení naprosto bezchybně a tak jsem mohl jet prakticky na jistotu a soustředit se na co nejlepší stopu.  V kategorii 1/28 Open jsem startoval z posledního místa finalové skupiny a těžil ze soubojů a chyb pilotů přede mnou. Jel jsem opět na jistotu, na dobrý nájezd, vyhýbal se kolizím a díky výborně fungujícímu točivému podvozku to nakonec vyneslo skvělou šestou příčku. Závod mi jasně ukázal, že i proti plně vytuningovaným modelům mini-z, či proti speciálu Víťi Paráka se dá zajet slušný výsledek  s výrazně jednodušším a případně také levnějším modelem. Cíl který jsem si při přihlášení do 1/28 Open dal byl tak splněn na sto procent. Získané poznatky mi určitě pomohou posunout vývoj modelů ALSracing opět o kousek dál. Závěrem blahopřeji všem vítězům a děkuji všem zúčastněným pilotům a, pořadatelům za opravdu pěkný závodní a modelářský zážitek. V neděli 24.3.2013 se pak jelo pokračování  mistrovství a závody měřítka 1/18 kde to bylo také nesmírně zajímavé, ale o tom až příště …

 

Volné mistrovství ČR Micro měřítek v Zubří z pohledu ALSracing – část druhá neděle.

V neděli 24.3.2013 pokračovalo mezinárodní mistrovství malých měřítk v Zubří závodem v kategoriích osmnáctin. Pro letošek jsem osmnáctiny pojal ryze oddychově bez jakýchkoliv osobních ambicí na bednu a přihlásil se do kategorie 1/18 Stock 4WD. To byla moje historická premiéra a musím uznat, poté co jsem sledoval souboje v 1/18 Open, že jsem byl letos opravdu moc rád za pomalejší auto…. kriticky musím přiznat, že bych jim v OPENU letos už tutově překážel….  Vlastní průběh závodů je precizně popsán např. zde a tak se soustředím spíše na postřehy vztažené na osmnáctinový materiál ALSracing.

"zubri02"

Osmnáctiny se i přes určitou stagnaci stále drží při životě a myslím, že se tak děje i díky kategoriím u jejichž zrodu jsem stál osobně se svými modely. Formule 1/18 měly letos na startu opravdu slušný počet modelů a i v klasických zadokolkách to nebylo špatné. Proto jsem byl nesmírně zvědavý jak si bude ve velmi kvalitní konkurenci stát dnes prakticky jediný pilot jezdící originální model M189 a formuli 1/18 ALSracing. Petr Nesládek měl sice letošní zimu velmi nabitou kvůli pracovnímu vytížení, nicméně na posledních dvou osmnáctinových závodech před mistrovstvím předváděl moc pěkné výkony. Zlepšení, které nastalo, vychází jednak z výborné Petrovi vyježděnosti a pak také z aplikace nových poznatků ladění 2WD modelů koncepce ALSracing. I když se již před lety objevily názory, že použití sklolaminátu na závěsy a pružné členy v podvozku je nevhodné, letošní mistrovství jasně ukázalo, že stále platí síla jednoduchého řešení a pokud ji podpoří skvělé ruce je to takříkajíc kombinace na bednu.

"mistrovské

Právě aplikace oněch sklolaminátových planžet, či integrace serva do nápravy činí modely M189 originálními a současně výrobně velmi jednoduchými a tak stálo za to hledat cestu jak eliminovat některé nectnosti použitého řešení. Důsledná aplikace poznatků Rastislava Kozáčika (mimochodem letošní vícemistr Slovenska v kategorii 1/24 Expert  s modelem M243), který je velkým příznivcem 2WD čtyřiadvacetin ALSracing a který dosáhl v  ježdění s modely 1/24 expert výborných výsledků, ukázala tu správnou cestu ….  K vyladění podvozku M189 stačila nakonec  “maličkost“:  zvolit vhodně velké třecí talířky a  namazat třecí tlumič vhodným silikonovým olejem, přičemž bylo nutné tuto procedůru prakticky po každé jízdě důsledně opakovat. Výsledkem je pak fantastický mistrovský titul Petra Nesládka v kategorii 25WD Stock celkově i v v hodnocení kategorii 40+,  k čemuž  mu tímto ještě jednou blahopřeji!

Titul je o to cennější, že jej Petr vybojoval s doslova historickým modelem!!! Vžďyť model M189 byl zkonstruovám a vyráběn na přelomu roku 2009/2010 a nebyl dosud nijak změněn a inovován.  Vynikající výsledek dosáhl Petr i s formulí, kde až po velmi tuhém a těsném boji podlehl Tomáši Brodskému. Nicméně  druhé místo je nepochybně skvělým výsledkem a úspěchem Petra i formule ALSracing.

Zbývá dodat, že se nadále osvědčily prověřené mechové pneumatiky pro modely M18-tek a to Hard na přední nápravu a Soft champions či Soft extrém na nápravu zadní. Rovněž se potvrzuje kvalita kuličkových diferenciálu ALsracing pro model Xray M18pro a tak pokud se podaří v dalších letech udržet či lépe oživit osmnáctinovou scénu, je stále na čem stavět a z čeho případně vybírat. Jen pro doplnění, na závod jsem inovoval speciální superúzké plato modelu M18 z dřívě vyráběných konverzí a rozhodně to nebylo nezajímavé svezení …. poprvé jsem s podvozkem nedrhnul v ostře jetých zatáčkách o dráhu!!!

Závěrem chci ještě jednou poděkovat pořadatelům za výborně připravené závody a za skvělou, koláči a bábovkami provoněnou doslova domácí atmosféru.