MČR Zubří celkový souhrn očima Kuby Šimurdy

Kuba Šimurda


MČR Micro 1:24 & 1:28 – Závěrečné shrnutí

Už tomu bude skoro týden, co se v Zubří konalo MČR Micro v měřítcích 1:18 a menších. V tomto článku se však zaměřím pouze na měřítka 1:24 respektive 1:28, jelikož osmnáctiny již svou reportáž mají.

Hned na začátek musím přiznat, že mě velmi mile překvapil počet přihlášených závodníků. O tom, jakou mají mini-z ka, a auta jim velikostně podobná, v ČR základnu, jsme se mohli přesvědčit už minulý rok v Polné. Zubří je ovšem pro některé trochu víc, jak se říká, z ruky. Osmdesát čtyři pilotů na soupisce bylo důkazem, jak moc je mistrovský titul v této kategorii žádaný.

Oněch čtyřiaosmdesát závodníků bylo přihlášeno do pěti kategorií. Tou první a nejpočetnější byl 1:28 Stock, což jsou vlastně auta v měřítku 1:28 s minimem povoleného tuningu. A že tato kategorie táhne v dnešní době nejvíc, jen dokazovalo dvaatřicet přihlášených. Další 1:28 kategorií byl Open. Již z názvu vyplývá, že jste si na autě mohli vyměnit téměř cokoliv. Co se týče obsazení podvozků, ověřeným minizetkám konkurovaly i některé, podomácku vyrobené, speciály. Do Openu se přihlásilo 15 závodníků, stejně jako do další kategorie na startu, Retra. Jedním z pravidel této kategorie je reálné zbarvení historické karoserie, což závodění dodává onu pomyslnou třešničku na dortu. O něco podobného se snaží i formule, zatímco v poslední kategorie na startu, 1:24 Expert, jedou čistokrevné závodní speciály na zmenšené platformě podvozků 1:12 Pancar. Expert je oblíbenou kategorií hlavně na Slovensku a také v oblasti pořadatelského klubu MK Zubří. Celkově v Expertu, stejně jako ve formulích, startovalo jedenáct pilotů.

Po krátkém představení kategorií nezbývá než říci něco o prostředí, které měli závodníci k dispozici. Mistrovství se konalo v tělocvičně zuberské základní školy. Pro depa byly vyhrazeny dvě chodby, spojující tělocvičnu s dalším areálem školy. Stoly měl každý závodník zajištěn. Dráha byla otevřena pro trénink již v pátek večer a závodníci mohli své modely prohánět po šedém koberci až do půlnoci. Vytyčení dráhy obstaraly dřevěné lišty, kvůli dobré viditelnosti natřené na žluto. Dobrý výhled na trať pilotům zajišťovala tribuna vysoká dva metry, kterou zapůjčil klub RC Zlín.

O časomíru se staral Leoš Zádrapa, komentář k jízdám pak nezajišťoval nikdo jiný než Míla Kotraba. Této sestavě to šlo za počítačem velmi dobře. Závod běžel bez prodlev a mohl tak skončit přesně podle časového plánu. Hlavní funkci ředitele závodu vykonával Zdeněk Janoš.

Rozprava proběhla o půl desáté ráno. Nejdříve si mikrofon vzal Jarda Janošek, předseda klubu MK Zubří. Následně k závodníkům promluvil zuberský starosta, p. Randus a také ředitel ZŠ Zubří, Stanislav Petružela. Oba přivítali závodníky ve městě a popřáli jim hodně štěstí do závodu. Dále pořadatelé poděkovali sponzorům akce, a pak už piloty seznamovali s technickými pravidly a dalšími detaily závodu. Teď už ale k samotným jízdám.

1:28 Stock: Hodně nabitá kategorie se zvučnými jmény na startu. Po kvalifikacích bylo jasné, že o titul mohou bojovat rovnou čtyři závodníci. Byli jimi sourozenci Vítámvásovi, Ivo Trojan a Richard Škola. V těsném závěsu za nimi jezdil slovenský Martin Supek. Ze zmíněné čtyřky se nejlépe dařilo sourozencům Vítámvásovým. Zvítězil Michal před sestrou Markétou. Tyto dva na stupních doplnil ještě Ivo Trojan. Stock byl jedinou kategorií, kde mohli pořadatelé vyhlásit i juniorské mistry do dvanácti a sedmnácti let. Mezi účastníky do dvanácti let zvítězil Petr Sibeke z klubu TRCA Třebechovice před Jiřím Žákem z Hrotovic a Martinem Šedou z Vysokého Mýta. Výborné je, že se všichni tři jmenovaní celkově vešli do první patnáctky závodu. Kdo vyhrál druhou věkovou kategorii je určitě všem jasné, Michal Vítámvás. Na druhé příčce dojela jeho sestra Markéta. Oba sourozence na bedně doplnil celkově sedmý Jakub Blecha z Třebechovic.

1:28 Open: Papírově druhá nejrychlejší kategorie závodního dne již neměla tak obrovskou účast jako Stock, ovšem kvalita se dala určitě srovnávat. Vždyť kromě první čtyřky ze Stocku zde jel ještě Mistr ČR z osmnáctin Víťa Parák. A jak to nakonec dopadlo? Stejně jako ve Stocku, i zde vyhrál Michal Vítámvás a stal se tak dvojnásobným mistrem ČR. Druhou pozici obsadil Ivo Trojan a Víťa Parák si odvezl pozici třetí. V Top 5 se umístili ještě Markéta Vítámvásová a Richard Škola.

1:24 Retro: S účastí na tom bylo Retro s Openem naprosto shodně. Na špičce už jsme ale mohli najít jiná jména než v prvních dvou kategoriích. Jestli se zde někomu hodně dařilo, byla to Vaňkova famílie. V pořadí Jakub, Jiří a Martin totiž obsadila celou „bednu“. Prvním autem, které nemělo modro-oranžové zbarvení s logem Gulf, bylo od Lukáše Diblíka na místě čtvrtém. Pátou příčku si vybojoval Ivo Novosad a šestý skončil Svaťa Hájek. V kategorii retro jsme mohli najít i nejmladšího účastníka závodu, kterým byl Lukáš Maňák. Na tomto závodu měl premiéru a vůbec se mu nevedlo špatně.

1:24 Expert: Nejrychlejší kategorie dne nesla na startovní listině jedenáct jmen. Největším aspirantem na titul byl Martin Supek, který této kategorii delší dobu vládne a nejinak tomu bylo i nyní. Druhou příčku obsadil Luděk Aschenbrener. Ten dojel ve stejném kole s třetím Milanem Parákem a druhém místě tak musel rozhodnout dojezdový čas. Čtvrtou pozici si vyjezdil Lukáš Diblík a pátou Svaťa Hájek. Nejlepším domácím závodníkem se stal Radovan Solanský na příčce šesté.

Formule: Na rozdíl od ostatních kategorií se formule dostaly na dráhu pouze jednou. První část jejich představení tvořila tříminutová kvalifikace. Následně se formule postavily na rošt a dvaceti minutové finále mohlo začít. V něm se stejně jako v Retru dařilo nejlépe klukům z Vysokého Mýta. První dojel Jiří Vaněk po pěkném souboji s druhým Martinem Šedou. Nakonec dorazili ve stejném kole, pouze s třísekundovým rozestupem. Třetí příčku si vybojoval Jakub Vaněk. Pěknou jízdu se blýskl čtvrtý Mira Pazdera. Pátý Martin Kumičák se naopak ke konci propadal díky slabým bateriím.

Ještě před vyhlášením proběhla promo jízda, možná nové kategorie na nadcházejícím mistrovství, kamionů. Na startu této jízdy se sešla osmička jezdců s Buggyrami, Tatrami či Many. Vězte, že to byla nádherná podívaná. Další věcí, která v nové kategorii odpovídala skutečným závodům, byl i počet fotografů před startovním roštem J. Po skončení jízdy už mohlo proběhnout vyhlášení. Všichni umístění byli kromě skleněných plaket, pohárů či diplomů, odměněni i věcnými cenami.

A co závěrem? Jak už jsem zmínil na začátku, v jednotlivých kategoriích byla díky množství pilotů na startu obrovská konkurence. To zároveň znamenalo větší tlak na časoměřiče. Leoš s Mílou se však nenechali rozhodit a závod dirigovali přesně podle stanoveného plánu. Konkurence a rychlost měření ale není vše, pořadatelé musí myslet mimo jiné i na žaludky závodníků. Přeci jen ne každý si na závody bere svačinu. Pro závodníky tak byl otevřen bufet a každý přihlášený měl jako bonus oběd zdarma. Za sebe tedy dávám akci palec nahoru a myslím, že se mnou budou ostatní závodníci jen souhlasit

Fotogalerie k tomuto dni viz: http://mkzubri.rajce.idnes.cz/MCR_1_24_1_28_Zubri/

za MK Zubří Kuba Šimurda

 

MČR Micro, den druhý, kategorie 1:18

Jak již je patrné z nadpisu, první polovina mistrovství, která se nesla v duchu menších měřítek 1:24 a 1:28, je úspěšně za námi. V té druhé si přišli na své příznivci větších osmnáctin. To obnášelo hlavně rychlé přenastavení tratě a sobotní trénink mohl být spuštěn. První závodníci totiž přijeli ještě před koncem závodu, který se díky většímu počtu závodníků lehce protáhl.

Tentokrát to nebylo s účastí tak horké jako v sobotu, ale i pětačtyřicet pilotů na startu je slušné číslo. Vypsány byly čtyři mistrovské kategorie, a to Stock 4WD, Open, Stock 2WD a Formule. Nejvíce obsazenou byla, jako ostatně vždy, kategorie Stock 4WD. Ta čítala dvacítku závodníků a závodnic včetně tuto zimu neporaženého Marka Schillera. Další kategorie už měly proti Stocku pouze třetinové obsazení, konkrétně 8 závodníků v Openu a Formulích a sedm ve 2WD Stocku.

Volný trénink byl otevřen v sobotu večer a následně v neděli ráno od sedmi hodin. Někteří závodníci využili možnosti přespání přímo v tělocvičně, a tak tento čas mohli využít naplno. Proti sobotě se odehrálo pár změn v jízdním systému a také v obsazení za časomírou. Co se týká jízdního systému, závodníci si na rozpravě odhlasovali jedno kolo finálových jízd navíc. Onou změnou za časomírou byl Tonda Hráček, který podporoval Leoše Zádrapu místo Míly Kotraby.

Rozprava proběhla o půl desáté. Pořadatelé popřáli závodníkům hodně štěstí do závodu a následně poděkovali sponzorům a partnerům závodu, bez kterých by se mistrovství nemohlo uskutečnit. Závodníci byli rozděleni do šesti skupin a dohodnuty byly i krátké přestávky vždy po poslední jízdě v každé sérii.

Stock 4WD: Jak již jsem napsal, tato kategorie byla tou nejobsazenější a tím i jednotlivé skupiny byly vyrovnanější. Z dvacítky stockařů na startu pořadatelé vytvořili tři skupiny. Po kvalifikaci na tom byl nejlépe Marek Schiller. Podařilo se mu získat TQ zhruba o půl vteřiny před Kubou Šimurdou, což pro finálové jízdy věštilo zajímavou podívanou. Dalším v pořadí na startu byl Pavel Martinec s Martinem Myšičkou a Mikulášem Nesládkem za zády. Posledním jezdcem ve finále A byl Tomáš Hálasz. Ve finálových jízdách se Marek Schiller nenechal rozhodit tlakem Kuby Šimurdy a kromě poslední jízdy, kdy chyboval, mu vždy dokázal poodjet. Zaslouženě se tak stal novým Mistrem v této kategorii. Na druhé příčce skončil Kuba Šimurda a na třetí nadějný Pavel Martinec, který nebyl vůbec daleko za vedoucí dvojicí. Na čtvrtém respektive pátém místě skončili další junioři Martin Myšička a Mikuláš Nesládek. Radost nám však udělali i ještě mladší závodníci. Třeba Petr Denk na sedmnáctém nebo Matyáš Blažek na patnáctém místě. Hodně pěkně zajel také Matěj Malík na jedenácté příčce.

Open 4WD + 2WD: Osm závodníků na startu, z toho dva piloti si v této kategorii odbyli premiéru. Tím prvním byl Tom Juřica na osmé příčce. Myslím však, že toto umístění bylo hodně ovlivněno Tomovými neustálými problémy s technikou. Dalším „nováčkem“ na startu byl Kuba Vícha, který si auto půjčil od bratra Ondry, a hned z toho bylo hezké šesté místo. Mezi zmíněné piloty se vklínil ještě Petr Culka. Pátou příčku si po těsném souboji s Lukášem Diblíkem odvezl Tom Brodský. Lukáš se umístil o příčku výše. Třetí příčku s menší ztrátou na druhého Víťu Parákem si vyjezdil Kuba Šimurda a teď už asi tušíte, kdo musel dojet první. Marek Schiller ovládl i druhou kategorii závodního dne.

Stock 2WD: Zde od začátku exceloval Petr Nesládek, ikdyž ke konci se mu již přibližoval Pavel Schiller s 2WD speciálem od Víti Paráka. Pro třetí pozici si dojel Lukáš Diblík. Smolné čtvrté místo zbylo na Svaťu Hájka staršího a páté místo si vybojoval Mira Pazdera před dalším nadějným juniorem a celkově šestým Vojtou Jaremejkem. Díky dvěma nedojetým jízdám dojel na sedmé příčce Milan Parák.

Formule: Osm jezdců na startu v kombinaci s auty, která mají nekrytá kola, slibovalo zajímavou podívanou. Žádné přemety se sice nakonec nekonaly, ale nakonec stačil ten pouhý pohled na monoposty. Jediným, kdo dokázal překonat stovku kol, byl Tomáš Brodský, a ukázal tak záda všem svým soupeřům. Na druhé příčce dojel Petr Nesládek a na třetí pozici se umístil domácí David Maňák. Opět smolné čtvrté místo si odvezl Svaťa Hájek a pátý dojel Petr Jaremejko, kterému po včerejšku konečně začalo auto poslouchat vysílačku J.

A co závěrem? Za sebe musím pochválit pořadatele v čele s Jardou Janoškem a Zdeňkem Janošem za vynaložené úsilí při přípravě a organizaci samotného závodního víkendu, příjemné prostředí nebo také za přístup k závodníkům. Taky musím hluboce smeknout před Vláďou Vomlelem, který v čtyřech předchozích letech pořádal mistrovství v Polné a nastavil „laťku“ hoooodně vysoko. Závodům vládla přátelská atmosféra a myslím, že všichni odjížděli ke svým domovům spokojeni.

Fotogalerie k tomuto dni viz: http://mkzubri.rajce.idnes.cz/MCR_1_18_Zubri/

za MK Zubří Kuba Šimurda