MČR Zubří 1:24 a 1:28 – den první

Zdeněk Janoš


Již od pátku v Zubří probíhá pravděpodobně největší událost roku pro automodeláře, kteří preferují menší měřítka. Koná se zde totiž Mezinárodní Volné Mistrovství ČR Micro, tzn. Měřítka 1:18, 1:24 a 1:28. Samotný závod je rozdělen do dvou dnů, v sobotu se na dráze objeví pouze menší modely v měřítku 1:24 a 1:28, v neděli pak přijdou na řadu větší osmnáctiny.

""

Jak už jste si mohli všimnout, mistrovství se po pěti letech přesouvá z Polné u Jihlavy. Tentokrát se jeho pořádání ujal klub MK Zubří. Mistrovství se koná v tělocvičně místní základní školy. Koberec má velikost 15×8 metrů, tribunu zapůjčil klub RC Zlín a bufet je rovněž zajištěn. Časomíra je v rukou zkušeného Míly Kotraby a Leoše Zádrapy, kteří už mají pár závodů v roli časoměřičů za sebou. Zatím to vypadá na úspěšnou akci J. O tom vypovídá i vysoká účast závodníků. Vždyť v sobotu se po trati bude prohánět necelá devadesátka účastníků, v neděli to pak bude kolem padesáti lidí.

Už se pomalu dostávám k samotnému závodu. Jak již jsem napsal, hlavně v sobotu je účast velmi slušná. Tradičně nejvíce lidí dnes pojede kategorii 1:28 Standart, konkrétně 32 závodníků. V závěsu je pak 1:28 Open a Retro se sedmnácti respektive šestnácti závodníky. „Méně“ obsazenými budou formule a 1:24 Expert s desítkou závodníků na startu.

""

Trénink probíhal již od pátku od sedmé hodiny večerní. První hodina tréninku byla sice ve znamení čištění koberce, ale troufám si tvrdit, že nyní už je grip dostatečný, dokonce jsem viděl pár aut na střeše. Dnes ráno samozřejmě volné ježdění pokračuje, a to až do půl desáté, kdy přijde na řadu rozprava…

Přesně podle plánu se o půl desáté uspořádala rozprava. K závodníkům nejdříve promluvil náčelník zuberského klubu Jarda Janošek. Popřál závodníkům hodně štěstí v závodě a poděkoval vedení města, školy a sponzorům. Poté předal slovo starostovi Zubří, p. Randusovi. Ten rovněž všechny přivítal v Zubří na závodech a popřál všem zúčastněným hodně štěstí a úspěchů. Vše ohledně organizace a technické části závodu závodníkům sdělil Míla Kotraba. Teď už jen společné foto a může se začít závodit. A ještě něco, přesto, že jsem věděl, kolik je dnes přihlášených lidí, udivil mě vysoký počet aut, vystavených na trati. Prostě devadesát aut malém měřítku jen tak neuvidíte, sami se o tom můžete přesvědčit na fotografii.

""

Chvíli po rozpravě se již rozběhl samotný závod. Začala kategorie 1:24 Expert, pokračují 1:28 Open a teď jede Retro. A jak to vypadá výsledkově? V Expertech je zatím na špičce Martin Supek s jednokolovým náskokem na Milana Paráka a Luďka Aschenbrennera. Openy jsou hodně nabité… Sourozenci Vítámvásovi, Víťa Parák nebo také Ivo Trojan, zde to bude ještě zajímavé. Nyní na prvním místě dojíždí Víťa Parák, ve stejném kole s druhou Markétou Vítámvásovou a třetím Ivo Trojanem.

Se začátkem kvalifikačních jízd se kolem tratě začali kupit diváci, doufejme tedy, že tato situace vydrží po celý den. Pro závodníky je to určitě zpestření, když mohou prohánět své modely po dráze, obklopené přítomným obecenstvem.

Máme za sebou první kolo kvalifikačních jízd. Doplním tedy ještě výsledky z kategorie Retro a 1:28 Stock. V kategorii Retro jedou dvě skupiny po sedmi lidech. Zatím nejlépe se daří Jakubu Vaňkovi, když porazil druhého Milana Paráka a třetího Jiřího Vaňka. Ve Stocku už najdeme skupiny čtyři a nejen v té papírově nejvýkonnější se je na co dívat. Na čele se nyní utvořila pětice, která jezdí zhruba v rozmezí 8 sekund. První Michal Vítámvás, za ním Ivo Trojan, Markéta Vítámvásová, Richard Škola a ještě Martin Supek dokázali najet dvacet kol.

""

Hned po prvním kole kvalifikačních jízd začíná to druhé, kde bychom se už neměli zdržovat s kontrolováním čipů, a tak by mělo vše utíkat rychleji. Blíží se také doba, kdy se budou vydávat obědy. Ty mají všichni zúčastnění závodníci zdarma, což se na závodech také často nevídá.

Kategorie Expert, která kvalifikace začíná, už má odjety obě jízdy. Tentokrát byl ze všech nejrychlejší Milan Parák, avšak výsledek z první jízdy nedokázal vylepšit. Nejrychlejší z předchozí jízdy, Martin Supek, měl zřejmě něco s modelem, protože se na tribunu dostal až na 30 sekund před startem a v prvních kolech ještě ojížděl mazání na pneumatikách. Výsledek si tedy také nezlepšil, ovšem TQ do finálových jízd mu již zůstává. Jediným jezdcem z první trojky, kterému se podařilo vylepšit si svůj nájezd, byl Lukáš Diblík a bude tak startovat z třetí příčky.

Za námi jsou již obě kvalifikace všech skupin a nyní se provede sort do finálových jízd. Klíčem k výsledku bude nejlepší nájezd z kvalifikací. V kategorii 1:28 Open se v druhé jízdě zadařilo Ivo Trojanovi a do finálových jízd bude mít TQ. Za ním bude stát Víťa Parák, Markéta Vítámvásová a její bratr Michal. Kategorii Retro zatím ovládá rodina Vaňků. Jakub Vaněk totiž kvalifikaci vyhrál a jeho táta Jiří pojede z druhé pozice, kterou lepším nájezdem v poslední jízdě vzal Milanu Parákovi.

Změny se odehrály také v dnešní nejobsazenější kategorii 1:28 Stock. Polepšil si Richard Škola ze čtvrtého na třetí místo, ale pojďme popořadě. Dvě prvenství v kvalifikacích a jediný nájezd 21 kol v kategorii zajistil Michal Vítámvás TQ v kategorii. Za ním bude startovat Ivo Trojan a již zmíněný Richard Škola. Ten odsunul na čtvrtou příčku Markétu Vítámvásovou. Pátá příčka stále zůstává Martinu Supkovi.

""

Téměř bez prodlevy se přešlo k finálovým jízdám, které podle zvyku z Moravsko-Slovenského poháru startují kategorií Formule. Divíte se, že jsem o ní dnes ještě nepsal? Tato kategorie má vlastně úplně jiná pravidla než všechny ostatní, a to hlavně co se týká časového úseku jízdy. Formule se na dráhu dostanou pouze jednou za závod, ale stráví tam necelou půlhodinu času. Vše začíná tříminutovou kvalifikací na tzv. bestlap (nejrychlejší kolo). Následně se auta postaví v pořadí z kvalifikace na rošt a hlavní závod na dvacet minut je odstartován. Obvykle je závodění zpestřeno povinnou výměnou baterií, ale dnes si závodníci dohodli změnu, jelikož by museli slézat z tribuny. Výměna baterií tak byla alespoň částečně nahrazena dvěma povinnými zastávkami v depu v daném časovém úseku. Samotný průběh závodu byl hodně zajímavý. Po celou dobu jsme mohli sledovat souboj mezi Martinem Šedou a Jiřím Vaňkem. Šťastnějším z nich byl nakonec druhý jmenovaný, vítězství to však bylo těsné. Třetí místo obsadil již s několikakolovou ztrátou Jakub Vaněk. Bezesporu výborným výsledkem je čtvrté místo Míry Pazdery. Naopak smůlu měli Martin i Marcel Kumičákovi, kterým došly baterie těsně před koncem, a tak se lehce propadli startovním polem.

Po formulích již tradičně nastoupily  Experty.  V B finále se nejvíce dařilo Radovanu Solanskému, když porazil druhého Matěje Paganíka rozdílem jednoho kola. V A finále byla situace mezi prvním a druhým podobná, Martin Supek také vyhrál s jednokolovým náskokem. Na druhém respektive třetím místě už byl rozestup podstatně menší. Milan Parák uhájil druhou pozici o pouhou vteřinu před Luďkem Aschenbrennerem  Na čtvrté pozici dojel Lukáš Diblík a na páté Svaťa Hájek st.

""

Následovala skupina 1:28 Open, rovněž se dvěma finálovými jízdami. V té první zvítězil Tomáš Poul před Martinem Kováčem. A finále se stalo kořistí Ivo Trojana, když porazil Markétu i Michala Vítámvásovy. Smůlu hned v úvodu měl Víťa Parák. Tři zatáčky po startu kolidoval a ztrátu již nestihl dotáhnout. Spokojit se tedy musel až s pátou pozicí za Richardem Školou.

Další kategorií na pořadu bylo Retro. Vítězem B finále se stal Lukáš Diblík před Ivo Novosadem a Davidem Maňákem. V áčku jsme mohli sledovat dominanci vozů Porsche ve zbarvení Gulf. Jinak řečeno, rodina Vaňků obsadila první tři pozice v pořadí Jakub, Jiří a Martin. Na čtvrté příčce dojel Marcel Kumičák a na páté Milan Parák.

Na závěr prvního kola jízd nás čekala opět kategorie 1:28 Stock. Finále D se stalo kořistí Jakuba Chlápka. V C finále byl nejúspěšnějším náš časoměřič Míla Kotraba. V B finále se nejvíce dařilo Jakubu Blechovi. A jak to dopadlo ve finále A? Hned po startu se utrhl Michal Vítámvás a s menším náskokem zvítězil. O druhou pozici chvíli bojoval Ivo Trojan s Richardem Školou. Nakonec ji získal první jmenovaný, zatímco Richard se propadl na čtvrté místo. Předjela ho ještě Markéta Vítámvásová.

Neprodleně po skončení A finále Stocku začalo druhé kolo finálových jízd. Opět začínalo B finále kategorie Expert. Předchozí vítěz Radovan Solanský měl na startu pár kolizí, čehož dokázal využít Matěj Paganík a zvítězil. A finále, stejně jako v prvním kole finálovek, ovládl s přehledem Martin Supek před Luďkem Aschenbrenerem a Lukášem Diblíkem.

""

Kategorii 1:28 Open: V B finále opět vítězem Tomáš Poul před Martinem Šedou. V druhé skupině hodně velké změny proti postavení na startu. Víťa Parák, startující z druhé posice nemá tak agresivní jízdní styl jako závodníci za ním s podvozky mini-z, což je nevýhoda hlavně na startu, kde jsou auta těsně za sebou a všichni se snaží dostat na vnitřek zatáčky. Následně vznikají četné kolizní situace. První místo opět obhájil Ivo Trojan, na druhé místo z pátého se dostal Michal Vítámvás a třetí dojela jeho sestra Markéta.

Retro: V B finále vítězí Lukáš Diblík před Ivo Novosadem. Filip Mrázek dojíždí třetí před Mírou Pazderou. A finále je záležitostí klanu Vaňků. Jakub první, Martin druhý, pouze Svaťa Hájek se mezi ně dokázal vklínit a obsadil tak třetí pozici.

1:28 Stock: V D finále opět vítězí Jakub Chlápek, nedaleko za ním dojel Jan Hrnčíř. V C finále máme opět stejného vítěze jako v prvním kole a tím je Míla Kotraba. Na dalších pozicích Petr Švec a Rosťa Klement, známý také jako Codysek. V B finále skončil na prvním místě Jakub Blecha před Peterem Mudrákem. Hodně zajímavé bylo A finále. Ivo Trojan první dvě kola dojížděl Michala Vítámváse. Pak ovšem chyboval a Michal měl otevřenou cestu za vítězstvím. Pro Iva to naopak znamenalo strastiplnou cestu dopředu z poslední pozice. Nakonec dojel třetí, pět desetin za Markétou Vítámvásovou. Na čtvrtém místě se umístil Richard Škola a na pátém Martin Supek.

Nyní už zbývá jen jedno kolo finálových jízd a pak už jen vyhlášení a Mistrovství se může přehoupnout do své druhé poloviny.

""

1:24 Expert: V B finále se konečně podařilo domluvit s autem Petru Jaremejkovi a hned z toho bylo vítězství. Holt když si vysílačka rozumí s autem, je to super! J Druhou příčku obsadil Radovan Solanský a třetí dojel Jarda Číp. Ve finále A opět zvítězil Martin Super. Druhou pozici si připsal Luděk Aschenbrenner a třetí pozici si vyjel Milan Parák.

1:28 Open: V B finále vítěznou vlnu neudržel Tomáš Poul a byl poražen Martinem Kováčem. V A finále přímo exceloval Víťa Parák. Pravděpodobně konečně naladil auto dle svých představ a hned z toho byl bestlap závodu a také 33 kolová jízda. Původně vedoucí Ivo Trojan před sebe pustil ještě Michala Vítámváse a skončil až třetí.

Retro: V B finále tentokrát vítězí Ivo Novosad před Lukášem Diblíkem. Mira Pazdera se opět posouvá vzhůru, dojíždí na třetí pozici. V A skupině Jiří a Jakub Vaňkovi na prvních dvou pozicích. O třetí místo se strhl boj mezi Martinem Vaňkem, Svaťou Hájkem a Martinem Kumičákem. Nejúspěšnější byl nakonec Martin Vaněk.

1:28 Stock: A jdeme na poslední kategorii dnešního dne. Na startu stojí D skupina kategorie. V té vítězí Jakub Chlápek. C finále opět vyhrává Míla Kotraba. Pořadím však stále stoupá Rosťa Klement, tentokrát byl druhý. B finále vyhrál Jakub Blecha před Petrem Mudrákem. A finále bylo doprovázeno ovacemi diváků. Zaslouženě v něm zvítězil Michal Vítámvás před Markétou Vítámvásovou. Ivo Trojan po chybách třetí.

Konečné výsledky:

Výsledné pořadí kategorie F1:
1.Jiří Vaněk                RC Team Vysoké Mýto   79 kol
2.Martin Šeda             RC Team Vysoké Mýto  79 kol
3.Jakub Vaněk           RC Team Vysoké Mýto   77 kol
Zatímco kategorie Expert se stala poměrně jednoznačnou 
záležitostí Martina Supeka, v dalších kategoriích se urputně a velmi
těsně bojovalo o posty nejvyšší.
 
Výsledné pořadí kategorie Expert:
1.Martin Supek                   MK Půchov    67 kol
2.Luděk Aschembrenner   ALS Racing      63 kol
3.Milan Parák                     Břeclav         63 kol

V kategoriích Open a Stock se boj o stupně vítězů zůžil na čtyři favority a výsledné rozdíly byly

v sekundách.

 
Výsledné pořadí kategorie Open:
1.Michal Vítámvás        RC AMK Hrotovice          64 kol
2.Ivo Trojan                  1.Mini-Z Racer Praha    64 kol
3.Vít Parák                    Břeclav                       63 kol

Kategorie Stock byla nejvíce obsazená, celkem 32 soutěžících.
Byla i kategorií nejvyrovnanější, jak dokazuje výsledková listina.

 
Výsledné pořadí kategorie Stock:
1.Michal Vítámvás            RC AMK Hrotovice            58 kol
2.Markéta Vítámvásová   RC AMK Hrotovice            58 kol
3.Ivo Trojan                      1.Mini.Z Racer Praha      58 kol

Kategorie Stock byla jediná, ve které se kromě celkového pořadí sledovaly i věkové kategorie mladší a starší junior.

 
Výsledné pořadí kategorie Stock – mladší junior:
1.Petr Sibeke TRCA Třebechovice p/O  51 kol (celkově 10.)
2.Jiří Žák       RC AMK Hrotovice          51 kol (celkově 11.)
3.Martin Šeda RC Team Vysoké Mýto    50 kol (celkově 15.)
 
Výsledné pořadí kategorie Stock – starší junior:
1.Michal Vítámvás  RC AMK Hrotovice   58 kol (celkově 1.)
2.Markéta Vítámvásová  RC AMK Hrotovice      58 kol (celkově 2.)
3.Jakub Blecha    TRCA Třebechovice p/O        54 kol (celkově 7.)

Kategorie Retro, tedy auta 1:24 s „home made“ karoseriemi s laminátových hmot,

se nakonec stala dočkala kuriozního výsledku, když stupně vítězů obsadil jediný „rodinný klan“:

 
Výsledné pořadí kategorie Retro:
1.Jakub Vaněk      RC Team Vysoké Mýto              58 kol
2.Jiří Vaněk          RC Team Vysoké Mýto              57 kol
3.Martin Vaněk     RC Team Vysoké Mýto              56 kol
 

Mistry České Republiky RC aut Micro pro rok 2013 se stali:

Expert 1:24    Martin Supek               MK Půchov
Stock 1:28     Michal Vítámvás          RC AMK Hrotovice
Stock 1:28 – ml.junior Petr Sibeke (8r) TRCA Třebechovice pod Orebem
Stock 1:28 – st.junior    Michal Vítámvás          RC AMK Hrotovice
Open 1:28    Michal Vítámvás          RC AMK Hrotovice
Formule 1 1:28  Jiří Vaněk              RC Team Vysoké Mýto
Retro 1:24   Jakub Vaněk               RC Team Vysoké Mýto
 
"Nejmladším" účastníkem byl čtyřletý Lukáš Maňák z domácího klubu
 MK Zubří.

Naopak "nejstarším" účastníkem se stal Jan Hrnčíř , který ale
předvedl velmi solidní výkon a umístil se důstojně ve své kategorii
před daleko mladšími piloty.

A "nejúspěšnějším" účastníkem byl vyhlášen Michal Vítámvás, vítěz
kategorií Stock, Stock starší junior a Open.

 

Výsledky jednotlivých jízd najdete tady: http://www.mkzubri.estranky.cz/

Odkaz na fotografie – zde

 

Zpracoval: Kuba Šimurda, Jiří Vaněk