KYOSHO International Mini-Z Masters 2013

Luděk Aschenbrenner


Tento víkend se  jel v minulosti nesmírně populární závod Kyosho internacional  mini-z Masters v německém Fellbachu. V minulých letech to byl  velmi obsazovaný závod s neskutečnou účastí jezdců nejen z Německa. V letošním roce, ale Kyosho změnilo technická pravidla tak že se z toho stal absolutně závod jedné značky. Kromě ložisek u kterých nejde zkontrolovat jestli jsou Kyosho nebo jiné se v modelech nesmělo objevit nic jiného než nesmyslně předražené Kyosho komponenty a to ve všech vypsaných kategoriích. Již někdy v lednu jsem si četl na německém diskusním foru extra  naštvané reakce německých pilotů mini-z na téma bojkotu tohoto závodu.  A tak jsem byl zvědavý kolik lidí tam letos nakonec bude. Pokles účasti se dal předpokládat, ale to co se stalo mi vyrazilo dech a nutí mne to k zamyšlení jednak o tom, kam vede protěžování produktů jednoho výrobce „silou“ o pak také něco o národních povahách. Hrdí a právem naštvaní Němci plus další kvalitní piloti z ostatních evropských zemí (např. Belgičani, Rakušani) si nenechali nařizovat co a jak mají jezdit a na závod tohoto typu letos prostě nepřijeli.

Takto vypadalo nadupané startovní pole vloni (v jednotlivých kategoriích desítky jezdců !!!) http://www.rcteam.cz/clanky17/20120303Fellbach_startlist2.jpg

Letošního závodu se zúčastnilo slovy cca dvacet pilotů!!!! (přesně se mi to nechtělo počítat…ale víc jak 25 jich určitě nebylo)

Až tedy budeme číst o skvělém úspěchu české „reprezentace“ např. v časopise RCcars (články tohoto typu tam kvůli propagaci mini-z celkem pravidelně vycházejí), bude dobré se také zamyslet jakou cenu má tento úspěch doopravdy. Čeští piloti kteří na tento závod jeli jsou jistě velmi dobří jezdci ale ….  Ze závodu KYOSHO International Mini-Z Masters 2013 se letos díky nesmyslně svázaným pravidlům protěžujícím jednu značku (pro méně znalé povolený tuning Route 246 je defacto Kyosho)  stal závod na který přijelo míň pilotů než má třeba na seriálu Martin Kumičák v Půchově!   Při představě jak je Německo veliké a jaký je tam potenciál jezdců a jakou popularitu tam minizetka mají to hovoří nepochybně za vše!!!

Jsem tedy zvědavý kolik těch úspěšných českých pilotů „Kyosho mini-z“ přijde poměřit síly také na opravdu otevřený závod našeho mistrovství???  Zatím startovní listina většinu „reprezentačních“ jmen postrádá, že by se snad báli otevřenějšího srovnání?

Ukázalo se tak jak moc kontraproduktivní je nesmyslné svazování pravidel s cílem zvýhodnit nebo dokonce garantovat dominanci jednoho výrobce. Nemluvě o tom, že právě otevřená konkurence je hlavním motorem vývoje nejen v RC automodelářství. Bez konkurence následuje stagnace, degenerace, úpadek a zánik, ale o tom psal jsetli se nepletu už nějaký pan Darwin … ona ta teorie asi platí obecněji než si myslíme.  Mini-z platformu  jako takovou tento jistě  nepovedený závod neohrozí, ale je nepochybně varováním pro pořadatele,  jak rychle se dá spadnout z nadoblačných výšin úspěšného a hojně obsazovaného závodu do roviny téměř absolutního nezájmu …. a to vše  jen nevhodnými pravidly. Na německém diskusním foru jsem před časem četl reakce o tom, že piloti nebudou podporovat extrémně drahé Kyosho, které pokud jde o tuning ani není na špici a tak mne fascinuje, že našinec i když má cca třetinový plat proti němcům toto činí ….. tedy aspoň někteří našinci! Inu jsme asi opravdu zvláštní národ….

Na dané téma jsem otevřel diskusi takže kdo má chuť se k tomu tématu vyjádřit, může ZDE.

 

Článek převzat ze stránek autora viz: http://alsracing.net/?p=2244