Zachyceno na Havířském poháru 2012

MK Miky – Míla Kotraba


Seriál čtyř závodů – Havířský pohár 2012 je určen pro modely aut kategorie STANDARD, OPEN, RETRO a F1 měřítka 1:24 a 1:28. Příznivci těchto modelů se pravidelně setkávají v podzimních měsících v prostorách Národní kulturní památky, Dolu Michal, Ostravě-Michálkovicích. Zavítejme mezi ně a nasajme trochu té závodní atmosféry.

Jsou dvě hodiny před startem závodu a do depa vchází sympatická rodina z Hrotovic, jejíž příslušníci tvoří závodní tým. Základem týmu jsou dva jezdci, a to sourozenci Markéta a Michal Vítámvásové. Jejich taťka je mechanik a o logistické zabezpečení se stará jejich mamka. Neváhají vstávat ve tři hodiny ráno a přejet půl republiky.

Ahoj Luboši. Můžeš nám věnovat pár chvil svého času a sdělit nám s jakými cíli jste dnes dorazili?

Ahoj. Samozřejmě s těmi nejvyššími. Z registrace vyplývá, že konkurence se zde sešla velmi silná a bude těžké atakovat místa nejvyšší. Ale dáme do toho všechno.

Již dlouhou dobu sleduji Tvojí práci na přípravě modelů pro Markétu a Michala. Můžeš mi prozradit jak si Tě role mechanika našla?

Vše začalo asi před dvěma lety. To Michal dostal na Vánoce minizetko (poznámka – model MINI-Z od fy KYOSHO) a začal navštěvovat kroužek RC auta při ZŠ Hrotovice. Markéta se šla podívat, jak kluci s minizetkami jezdí. Kamarád jí model půjčil a řekl jí, ať si s ním zajezdí. Markéta uchopila vysílač. Řízení modelu se jí moc zalíbilo. Zalíbilo se jí to natolik, že jsem jí musel minizetko koupit také. RC klub se rozrostl, a to byl impuls k vybudování nové klubové dráhy. Byly tu první tréninky a s nimi vznikla potřeba technické přípravy modelů pro jejich bezproblémové absolvování. Takže této role jsem se ujal já.

V čem spočívá Tvá příprava modelu na závod?

Nejprve vizuálně zkontroluji celý podvozek. Pak se zaměřím jestli je v pořádku „háčko“, šasi, prvky řízení, atp. Případné závady odstraním. Pak vyčistím závěsy kol a diferenciál. Když kola na závěsech drhnou, tak je lehce přebrousím. To samé dělám i s diferenciálem, talířky přebrušuji na rovné podložce. Vyperu ložiska v technickém benzínu a namažu je řídkým olejem. Zkontroluji hrany mechových pneumatik jestli nejsou odlepené. Pokud ano, tak je opětovně přilepím. Pokud jsou již otrhané, tak nalepím na disky pneumatiky nové. Pak vyměním tréninkový motor za motor závodní a provedu kontrolu dotažení všech spojů.

Děkuji Ti za čas a jdu se rozhlédnout po Vašich soupeřích.

Depo se plní závodníky. Už dorazili závodníci z blízkého okolí a právě dorazili závodníci ze Slovenského Púchova. Kohopak to sebou dovezli? Závodníky z klubu ze Zubří. Hned za nimi jde závodník až z daleké Bratislavy.

Ahoj kluci. Vítáme Vás na Michalu. Co očekáváte od dnešního závodu?

Ahoj. Predovšetkým tieto preteky berieme ako priateľské stretnutie s našimi kamarátmi. Nie sme tu prvýkrát, takže sa tešíme na priateľskú atmosféru a pretekársku pohodu. Ideme vybaliť depo a potom hurá na dráhu. Veríme, že si to tu užjeme.

A koho pak to vidím. Přátelé z RC Teamu Vysoké Mýto dorazili. Tradiční složení? Ne, je tu další závodní potěr, který místním „zavaří“.

Ahoj Jirko. Jaká byla cesta?

Ahoj. Klouzalo to. Doufám, že na dráze nám to klouzat nebude.

Kdopak to vybaluje věci z auta. To není auto, to je minibus. Dorazil klub z Bystřice pod Hostýnem. Plno žáků s šéfem Rosťou v nepřehlédnutelných oranžových tričkách. To tu máme zase živo.

Ahoj Rosťo. Tak co vtipného dnes řekneš na uvítanou?

Ahoj. Snad jsme dnes na nic nezapomněli. Do jedné kapsy jsem dal auto, do druhé vysílač, trocha peněz jsem vzal taky i když vím, že mne zase nasytíš výbornou gulášovkou a pak i trocha té drobotiny jsem sebou přivezl. No a teď se jim musím jít věnovat, aby do toho depa nepřenesli i ten náš mikrobus.

A začal závod a my se zase pootevřeme dveře do depa. Copak tam Ti závodníci dělají? Předně model po jízdě vyčistí od chlupů z koberce. Zkontrolují zda není někde poškozen. Ti důslednější vyjmou ložiska, propláchnou v technickém benzinu a pak případně namažou co je potřeba. Zkontrolují volnost pohybu všech pohybujících se částí podvozku a případné závady odstraní. Samozřejmě, že taky nabíjí pohonné baterie.

Ahoj Luboši. Tak jak?

Ahoj. Parádní konkurence. 53 modelů. 35 závodníků! To je závod! To není jak bojovat pouze ze šesti závodníky v kategorii. Konkurence dělá závod a tady je to našlapané. Nádhera. Proto sem rádi jezdíme. Raději prozraď jak takový závod děláš.

Předseda MK MiKy, o. s.

Prozradím. Není to tak těžké. Stačí mít k ruce alespoň jednoho kamaráda na kterého je 100% spolehnutí, mít k dispozici vhodný prostor a pak chuť dělat něco pro druhé. Dále sehnat nějakou malou sponzorskou podporu, ať finanční či jinou. K nám se neobrátil zády Městský obvod Ostrava-Michálkovice zastoupený starostou Ing. Martinem Juroškou, Ph. D. a kastelán Dolu Michal, NKP Ing. Alexandr Zaspal.

Závodníkovi musíš nabídnout odpovídající prostředí, „čitelnou“ organizaci s jasnými pravidly a pak už závod dělají závodníci sami, a to svojí disciplinovaností a konkurenceschopností.

U nás jim dáme vždy něco navíc. Tradičně zadarmo nabízíme pravou hornickou svačinovou gulášovku a jako benefity prohlídky různých technických památek nacházejících se v prostoru Dolu Michal. Letošním hitem byl parní stroj předváděný p. Ing. Ruckim. Loňský ročník byl spojen s výstavou historických motocyklů a letošní s výstavou fotografií zaměřených na zničené kostely severních Čech a dále výstavu šperků vyrobených z recyklovatelných surovin. A příští rok to bude … raději to necháme jako překvapení.

Každý závodník má u nás k dispozici stůl, židli, přípojku na el. proud a časový rozvrh jízd. Průběh jízdy je promítán na stěnu před závodníka a dále je po každé jízdě tisknut výsledek jízdy. Před poslední finálovou jízdou je vytisknuto průběžné celkové pořadí. To bys nevěřil, jak se závodníci na poslední finálovou jízdu připraví, ať svůj výsledek ještě více vylepší.

Dále se snažíme o co nejrychlejší uveřejnění výsledkového servisu i s fotografiemi a videi na domovský web (http://mkmiky.wz.cz). Závodník má možnost již ve večerních hodinách po závodě zanalyzovat svůj výkon a provést svojí vlastní sebereflexi.

Největší odměnou pro nás je spokojený závodník. A pokud je, tak věříme, že k nám přijede i příště. A to je náš cíl.

Proto ZDAŘ BŮH v roce 2013 !!!

 

MiKy

 

Den závodu

Fotogalerie, videogalerie

22.09.2012

fota (JV), fota (lobyk),

videa (lobyk) – 1/28 Open 1A1/28 Open 2A1/28 Open 3A1/28 Open 4A

13.10.2012

fota (JV), fota (lobyk),

videa (lobyk) – 1/28 Open 1A1/28 Open 2A1/28 Open 3A1/28 Open 4A

03.11.2012

fota (JV), fota (lobyk),

videa (lobyk) – 1/28 Open 1A1/28 Open 2A1/28 Open 3A1/28 Open 4A

24.11.2012

fota (JV), fota (lobyk),

videa (lobyk) – 1/28 Open 1A1/28 Open 2A1/28 Open 3A1/28 Open 4A