Motokára od Tunder Tiger

Fanán Stodola


Když jsem kdysi uviděl na stránkách firmy Pelikán tuto motokáru v měř. 1:8, zapřemýšlel jsem, že je to rozměrem jako XRAY 1:18. Rozvor 155, trochu širší zadní náprava, užší předek. Dokonce to RTR-ko bylo na motor velikosti 280! To tak jezdit v Pozděchově, říkal jsem si. Ovšem neměl jsem „zbytečných“ více jak 3000. Čas plynul. Časem mi tato myšlenka vypadla z hlavy.

Až když jsem na RC Martu uviděl tuto motokáru pod označením KIT, či-li bez jakéhokoliv vybavení. Měl jsem kombo-malý střídáček a reglík, k tomu i program.kartu. Servo tam snad nějaké také nacpu z vlastních zdrojů…. Bylo rozhodnuto! Objednáno. Cena bez pár centů – 60 USD! Čekal jsem cca 3 týdny a motokáru jsem měl doma. V rozsypu. To jsem chtěl! K tomu DPH 20% na celnici a výpalné na naší poště 180 Kč. Poštovné činilo nějakých 30 USD. Stavba byla lahůdkou. Bez záludností. Nic nechybělo.

Namontuji malý střídaček, reglík a přijímač, baterii LiPolku. Chybí mi akorát servo DS 1016. Miniaturní servo. Objednávám ho neb na něho je tam držáček a servosaver. Sice pochybuji o převodech, ale ty objednávám taky jedny navíc. Za tři dny mám tyto věci doma a hned to montuji do káry. Zprovozním RC soupravu (manželčinu) a jdu to na plácek odzkoušet. No, že bych z ní byl unešený se nedá říci. Po chvíli kamsi s tou károu „drcnu“ a … Vysypané zuby na tom titěrném servu. Nevadí, vyměňuji převody a než jdu jezdit, objednávám ještě další dvě sady. Za dva dny se jedou závody na koberci v Holešově. Beru ji s sebou. I tam je potřeba ji otestovat. Musím jezdit opatrně nebo se mi zdá, že to servo „nestíhá“ (má v tahu ten 1.6kg). Ale i tento den mi odešly převody. Jakmile mi došly dvoje náhr.převody, tak jedny jdou do serva. Musím se zde přiznat, že to servo bylo koupené s plastovými převody. Já je objednal zase a zase plastové. Zde si myslím, že ani ty kovové by o nic víc nevydržely.

Za týden se jede Polná, tak tam beru i motokáru. Mohu říci, že moc slávy jsem s ní v Polné nenadělal. Oboje převody jsem vysypal. Doma přemýšlím, co s tím. Standardní servo, i když má uřezané packy, je stejně rozměrově velké. Pátrám v nabídce a vybírám servo HITEC HS 225. Než mi dojde, chystám nový větší servo-saver. Do ruky mi přišel ten bílý, tamiyácký. Za dva dny mám servo doma a začíná montáž. Servo lepím k podlaze oboustrannou páskou i se „sejvrem“. Operace se zdařila. Jdu jezdit. Motokára nejezdí dle mých představ. Přeskakuje unášeč na tisícihranu. Ten správný tam nejde nasadit. A navíc ten „sejver“ je měkký. Kára si jezdí tím pádem jak chce. Trochu mne to rozladilo. Motokáru ukládám k odpočinku. Snad časem ji dám do kupy!

Po půl roce, kdy se blíží závody osmnáctin v Pozděchově, vyhrabu v náhr.dílech od Formule 3Racing servo-saver, který tam byl tak trochu navíc. Putuje do motokáry. Vytrimuji servo a jdu to zkusit na asfalt. Světe div se, ono to jede, řízení je velice přesné!!! Týden do zahájení závodů v Pozděchově mám dušu v péří!

Mám co předvádět a lákat závodníky na novou kategorii. To, co se prodává u nás jako RTR-ko s motorem 280, by se snad dalo jezdit jako kategorie ECCO, tak jak ho koupíte. Nic víc. Na RC Mart (H.K.) Je ta moje motokára KIT a k tomu se doprodává tuning, myslím tím stříďák a reglík. Samozřejmě že náhr.díly jsou u nás dostupné.

A aby toho nebylo málo, tak den poté, co jsem zajel motokáru k mé spokojenosti, mi přišla další pěkná objednaná věc. Byl jsem upozorněn na to, že v Ostravě se budou při Mini-Zetkách jezdit i 1:24 a to jak On, tak i OFF! Mrknu na Astramodel.cz a prohlížím si „Relíčko“ a Short Course (malý autobus). Co mne nejvíce uchvátilo, byly recenze Igora Vlahoviče na toto měřítko. A věřte mi, jeho video mne dostalo! Spíše jízdní vlastnosti představovaného podvozku (verze rallye).

Uvažuji jezdit tuto kategorii v Pozděchově. A to hned z několika důvodů. Modely 1:24 se u nás jezdí jako 2wd. Tak proč ne 4wd? Takovýto RTR set je kompletní, včetně baterií, jak čtyři tužkové alkalické do vysílačky, tak i 4,8V NiMh 220mAh do auta. Dokonce v setu je i malá síťová nabíječka 400mAh, vybitá baterie by měla být nabitá cca za ½ hodiny. „Dostal“ mne podvozek i karoserie. Značka LOSI je i zárukou kvality materiálů. Dodávaná karosérie je již nalakovaná a v ND jsou celkem čtyři barevné verze. Navíc se prodávají obě verze karosérií čiré – lexanové. Dodávaná NiMh baterie je jako stvořená pro kat. Ecco, protože se dají koupit i lipolky 7,4V (2s) a 11,1V/3SPro. Kategorii Open nebo 3S kat. Super navíc dodávaný LOSI vysílač je kvalitní a přijímač komunikuje i se všemi spektry. Co chcete více? Malý střídaček 8700KV! Náhr. díly jsou na astramodel.cz.

Jízdní vlastnosti? Takové jako jsou na videu. To, že jsem si tohoto malého „zázraka“ pořídil, rozhodla i cena za RTR-ko a peněz nelituji. Jen čas ukáže, zda se připojí i další.

A nakonec objednávkové čísla:;

LOSI micro-rally car BL 1:24 4wd 2,4GHz RTR LOSB 02431 cena 3399 Kč

LOSI micro-short course truck BL 4wd 2,4GHz RTR LOSB 02421 cena 3399 Kč

KIT8 GO kart motokára 1:8 stavebnice SC s 2,5GHz RTR kód 6570 K07 cena 3190 Kč

Pokud si to objednáte na rchobbyracing@rchobbyracing.cz, budete mít 5% slevu z ceny i  za ND.

Tak a to je vše. Teď záleží jenom na Vás, co si vyberete!

 

Jak všechno dopadlo?

Je pátek 26.11. a my jdeme do pozděchovské tělocvičny chystat zítřejší závod. Jak je vše nachystáno, bereme naše prcky (autobusy) a vyrážíme na trať. Náš Fany si ho taky pořídil, takže máme porovnání. Autobusy velmi dobře jezdí, jsou poslušné na řízení, dostatečně rychlé s NiMh 4,8V a co je zajímavé, nepřevracejí se. Navíc jsme na koberec gumy ani nemazali! Cca 15 minut jízdy na baterii (220mAh!) je celkem dost i na to, že je tam střída 8700 ot/V. Všichni, kdo si přišli půjčit tyto modely, byli mile překvapeni tím, co zde popisuji, hlavně jízdními vlastnostmi. Ty se dají ještě zlepšit několika způsoby. Tato malá potvůrka se dá spárovat s kterýmkoliv spektrem a tím i využívat „expo“ výchylky. Obě auta byly stejně rychlé. Jako off road asi nebudou ideální na extrémně vysoké a dlouhé skoky, terénní nerovnosti zvládají velmi dobře. Vždyť světlá výška podvozku je 12 mm!! Na to, že je to micro auto do kapsy, je zcela nezáludné a dá se s ním jezdit i venku, což potvrzuje i video od Igora Vlahoviče na stránkách masters.cz.

A motokára? V té je střídáček 3000 ot/V a LiPolka 1600 mAh. Jízdní vlastnosti? Motokára mi v začátkách „chodila do hodin“, stačilo ale namazat pouze zadky, chvíli počkat a kára jela jako po kolejích. V rychlých pasážích ochotně točila do zatáček a v technických se nepřevracela ani v plné rychlosti. I ti, co si ji půjčili, si pochvalovali jízdní vlastnosti, které tu popisuji.

Bylo by dobré jezdit  tuto motokáru jako RTR-ko, co prodává Pelikán se st.sm.motorem. Tato nebude o nic pomalejší než ta moje se střídou! Všechny tyto modely dokonce „odpouštěly“ jezdecké chyby neb dráha byla dostatečně široká. Ale i kdyby byla úzká, tak tyto modely jedou všechny stejně rychle, takže jsou zde vyloučeny velké kolize.

A na závěr?! Pokud někdo z Vás přemýšlí na tím, že by modely 1:18 jezdil, ale když si spočítá finanční náklady, dostane se i nad 10000 Kč, takže zde je za 3000 Kč dobrá volba! Pokud se budete rozhodovat, dejte mi vědět. Po novém roce bychom takovouto nějakou kategorii mohli rozjet při našich závodech.