Obousměrný programovatelný regulátor pro DC motory

Luděk Aschenbrenner


Uběhlo hodně vody v řekách a naše RC autíčka najezdila pěkných pár kilometrů od doby kdy jsem představoval první programovatelný regulátor DC motorů pro modely 1/18 a 1/24 s označením ALreg1824. Tehdy se jednalo o regulátor pouze jednosměrný (plyn/brzda).  To že se jednalo o kvalitní řízení později prokázala tato regulace v rukách Tomáše Brodského, který se s jejím přispěním stal mistrem ČR v kategorii 1/18 Stock (tehdy ještě se stoosmdesátkovými motory). V kategorii 1/18 se postupem času začaly stále více prosazovat AC pohony na úkor DC a tak nějak nebyl důvod jít do vývoje či inovace původního regulátoru (požadavkem k inovaci byla zpátečka).

Rostoucí obliba modelů menších měřítek, především pak 1/24 (kategorie Expert, Retro a formule) už v loňském roce naznačila, že DC regulace není úplně mrtvá a neperspektivní záležitost tak jak to podle stavu používaných pohonů v osmnáctinách vypadalo. Situace na trhu je v nabídce regulátorů vhodných  pro kategorie  1/24 a 1/28 hodně špatná, výborné malé regulátory GMracing SX3R se dnes patrně již nevyrábějí (navíc byly i hodně drahé) stejně tak jako řada dalších dnes takřka nedostupných microregulací jako byly produkty Robitronic, Novak atd…  Pořídit se dnes dají vpodstatě už jen regulátory Tekin a Dsys. Americký Tekin B1R je malý, celkem výkonný, plně programovatelný, ale bohužel dost drahý a obtížně dostupný. DSYS regulace zase se zvyšováním zatižitelnosti nabyly na rozměrech a tak i s ohledem na nepříliš vhodné programovací funkce (regulátor je koncipován jako universální Letadlo-Loď-Auto) není jejich nasazení v malých RC modelech závodních automobilů 1/24 přínosem.  Za této situace padlo v průběhu loňské sezóny definitivní rozhodnutí vyvinout, otestovat a uvést na trh  zcela nový stejnosměrný micro regulátor se zpátečkou, pochopitelně plně programovatelný.

Samozřejmostí jsou veškeré autíčkářské funkce obvyklé u “dospělých” variant této regulace a to včetně takových libovostí jako je možnost nastavovat frekvenci PWM.  Pokud si k tomu všemu přiřadíme rozměry 28×16x15mm je jasné, že tahle regulace bude určitě favoritem pro řadu malých modelů….

Regulátor má napájecí napětí v rozsahu cca 3,7-10V, zatižitelnost v aktuálně představované verzi je cca 15A  a odpovídá výkonostně mini-z ofetovanému čtveřicí populárních fetů Atomic 4562. Součástí regulace je pochopitelně kvalitní BEC 5V/1,5A. Celé řešení je optimalizované na napájení Li-pol dvoučlánkem, ale plně funkční bude i třeba na čtyřčlánek NiMh mikrotužek. Regulátor nemá ochranu proti přepólování napájecího napětí a tak je nutno věnovat zapojení akumulátorů  odpovídající péči !!!! Regulátor nemá žádné choulostivé a zranitelné mechanické prvky jako tlačítko či vypínač. Zapnutí se provádí prostým připojením akumulátoru konektorem, pro potřebu programování parametrů je balení doplněno jednoduchým přípravkem s tlačítkem, který se připojuje jen v rěžimu nastavování  parametrů a funkcí. Tímto řešením je naprosto vyloučena náhodná změna parametrů při běžném provozu nebo rozhození nastavení nežádoucím zásahem neznalým uživatelem (např. při zapůjčení modelu k jízdě v modelářském kroužku). Funkční režimy a hodnoty parametrů zobrazují dvě led diody svícením a blikáním (červená-zelená).  Mechanicky je regulátor chráněn v CNC frézované pevné delrinové krabičce a krycím víčkem ze sklolaminátu. Díky tomu nebude docházet k deformaci plastu při pájení napájecích kabelů a přívodů motoru. Doporučený průřez vodičů je 0,5-1mm čtvereční. Pochopitelně však při pájení je nutná jistá dávka opatrnosti a pájecí piny není vhodné dlouho ohřívat. Na objednávku lze také dodat regulátor bez krabičky “zatažený” ve smršťovací  bužírce a s připojenými kabely napájení a motoru. Toto provedení by mělo menší rozměry (23×14x11mm) i hmotnost, ale je pochopitelně mechanicky zranitelnější.

Regulátor disponuje následujícími možnostmi programování:

  • par.1 Minimální brzda – hodnota 0-10 (po 10%)
  • par.2 Maximální brzda –  hodnota 0-10 (po 10%)
  • par.3 Přítomnost brzdy v neutrálu 0-1 (ne-ano)
  • par.4 Maximální výkon zpátečky  hodnota 0-10 (po 10%)
  • par.5 Maximální výkon plynu  hodnota 0-10 (po 10%)
  • par.6 Čas prodlevy aktivace zpátečky  hodnota 0-10 (krok po 60ms)
  • par.7 Frekvence PWM hodnota 0-1-2  (488Hz – 1960Hz – 3900Hz)

Regulátor má dle mého soudu všechny důležité funkce bez přítomnosti nějakých extravagantních zbytečností. Na co byl při vývoji  kladen opravdu velký důraz byla přesnost regulace plynu a skvělé vlastnosti regulace při rozjezdu z nuly, kdy je opravdu třeba mít výkonné (přemotorované) malé modely pod dokonalou kontrolou. Ostatně tyhle vlastnosti byly to co oceňovali všichni uživatelé původního jednosměrného regulátoru. Pevně věřím, že  nový regulátor osloví řadu závodníků a pilotů malých modelů 1/24 popř. 1/28, protože zaručuje opravdu dokonalou kontrolu nad výkonem i těch nejsilnějších používaných DC motorů řady 130 a 180.

Další podrobnosti najdete na tomto odkazu.