
Převodový poměr - výpočet a jak volit

Co závisí na převodovém poměru ?
- jak model jede rychle
- jak akceleruje
- jaká bude spotřeba z akumulátoru
- jaká bude teplota motoru
- vše volíme na typu motoru, profilu a typu tratě
Jak vypočítáme převodový koncový poměr ?
- ozubené hnací kolo / pastorek a výsledek násobíme vnitřním převodovým poměrem. Př. 84/18 krát 2.0 = 9.3
- koncový poměr u 4WD se počítá tak, jak je výše ukázáno
- koncový u 2WD je pouze ozubené kolo hnací/pastorek
Co je vnitřní převodový poměr v podvozku ?
- je dán použitými řemeničkami a ozubenými koly diferenciálu. Ve většině případů je u každého podvozku vnitřní převodový poměr uveden (např. v manuálu)
- u 2WD, tedy u zadního pohonu modelu vnitřní poměr není. Tam je přímý náhon ozubeného kola a pastorku
Jak nastavit těžký převodový poměr a co to znamená ?
- menší ozubené kolo a větší pastorek
- menší akcelerace, vyšší maximální rychlost
- vyšší teplota motoru
- vyšší spotřeba z akumulátorů
Jak nastavit lehký převodový poměr a co to znamená ?
- větší ozubené kolo a menší pastorek
- větší akcelerace, nižší maximální rychlost
- nižší teplota motoru
- menší spotřeba z akumulátorů
Jaký motor zvolit v závislosti na zvoleném převodu ?
- výrobce ve většině případů udává v manuálu doporučený převodový poměr
- pro motory s více závity se používá těžší převod
- pro motory s malým počtem závitů pak lehčí převody
Co dělat, když jsi nejsem jistý s volbou převodu ?
- začínáme s lehkým převodem
- kontrolujeme teplotu motoru, připadně spotřebu, pak převod nastavujeme těžší
- pokud je možnost, využijeme manuál nebo radu zkušenějšího
Článek ze dne: 07.11.2012
Autor článku: Igor Vlahovič
Čtenost článku: 16332 od 07.11.2012
Zpět nahoru