Kategorie HOBBY aneb TTčko versus karbon

Aleš Matiášek


Chtěl bych se s Vámi podělit o pár postřehu z kategorie hobby 1/10.

Letošní zimní sezónu jsem se zúčastnil dvou seriálů v kategorii Hobby. Za tímto účelem jsem na začátku sezóny zakoupil TT01E a vyrazil na Tamiya cup vypsaný v rámci Mibosport cupu v Hrotovicích.

Pravidla byla vcelku jednoduchá podvozek typu TT01E,  motor Jonson 540, karoserie Tamiya, regulace bez omezení, pneu bez omezení, převod  bez omezení.Už na prvním závodě jsem zjistil, že i hobíci docela upalují, obzvláště když každý kdo jel špičku, zvolil téměř  nejtěžší  převod co TTčko zvládne. A jak se ukázalo, volba převodu v kombinaci s regulátorem byla alfou a omegou. Prostě kdo nejel  55/28 (5,11), nebo jen o zoubek méně + top regulaci (většinou nějakou časovatelnou střídu, co umí i plechovku), tak se na rovince dočkal nemilého překvapení v podobě mnohem rychlejšího soupeře. A tak jsem i já nahrazoval podle možností Tazer 15 regulací SPX BRUSHLESS COMPETITION STOCK SPEC.

V průběhu zimní sezony se zrodil nový seriál Open Challenge Brandýs. I zde byla vypsána kategorie hobby. Zaujala mě hlavně více specifikovaná pravidla ohledně převodu a regulace  a pak poslední věta pravidel, což slibovalo velkou vyrovnanost vozů a tak jsem neodolal a vyrazil.

Pravidla: V kategorii 1/10 Hobby jsou povoleny všechny podvozky, často prodávané v RTR sadách. Není nutný žádný další tuning. Motor je omezen na dodaný výrobcem modelu, tzv. „plechovku“ s minimálně 25 závity nebo lze použít střídavý systém s motorem 21,5 závitů a regulátorem v nastavení Zero Boost*. Minimální celkový převodový poměr je 6:1. Převod se bude měřit označením disku a pastorku. Na jedno otočení kola se pastorek musí otočit minimálně 6 krát. Pro závodníky, kteří chtějí draze „tunit“ své modely, aby auto jelo o kousek rychleji, je tu kategorie Open;-)

Upravil jsem převod v TTčku na předepsaný, což bylo jednoduché, neboť  jsem mohl zvolit  58/25 (6,03) a to bylo přímo skvělé podle pravidel, nechal Jonson 540, regulátor Tazer 15 (obyč. stejnosměrný).  Karoserii Tamiya – je to přeci jedno. Hned od první rozjížďky mě moji soupeři vyvedli z naivity,  že by se tady jezdilo nějak pomaleji než na Mibosport Cupu, jak napovídal předepsaný poměr + regulace. V zákulisí mi jeden kolega tajně prozradil „už jedu 5,3, abych na rovince stíhal střídákům“.  Já skončil v B finále a jal se nasazovat „Ačka“, čehož jsem využil k okukování soupeřů. V A finále jelo 7 hobbíků + jedno GT – proč ne, aspoň se svezl, ale to podstatné je, že jediný, kdo nejel karbonové plato by ten poslední . Jinak to byly samé závodní speciály, navíc osazeny např.  motorem LRP  X12 /21,5T  nebo regulací Nosram Pearl Evolution Version 2 a jiné podobné věcičky . Nutno dodat že to není v rozporu s pravidly. Druhý závod jsem pojal jako test. Doma mi mezi tím přibyl nový (použitý) podvozek T3/2012, zkrátka letos byly vánoce o něco dřív. A tak mě napadlo porovnat TTčko versus T3.

Aby byl test, co možná nejvěrnější, naladil jsem stejný převod na obou autech. Musel jsem zvolit 5,5 jiný se mi nepodařilo naladit. A navíc po minulé zkušenosti s rychlostí soupeřů jsem to dál neřešil. Motory byly J540, Mabuchi,  servo  Ds 8025, tak jediné, co mě čekalo  v průběhu závodu. bylo přehodit régl a přijímač a samozřejmě čip. V Brandýse se jely 4 kvalifikace a 2 se započítávaly – ideální jet první dvě s jedním typem a další dvě s druhým. A tak se i stalo.  Už první kvalda s rychlejším tankem TT01E byla znát „cinknutý“ převod 5,5 se projevil „pozitivně“ –  už jsem nebyl nejpomalejší, ale pořád byly 3-4 vozy na rovině rychlejší. Na 3. a 4. rozjížďku byla nasazena karbonová střela T3. To přineslo výrazné zlepšení jízdních vlastností hlavně v zatáčkách, ale i na koncové rychlosti něco přibylo. Prostě váhový rozdíl mezi tankem TT01E s karbonovou střelou T3 je znát. No a jak to dopadlo oproti první pozici v B finále na prvním závodě ? Nyní z toho byla rázem druhá startovní pozice ve finále A (tentokráte byla jen jedna skupina oproti minulému závodu). A to vše při stejných jezdecký dovednostech. Jak dopadlo finále nemohu napsat, neboť ve finále si régl postavil hlavu a další oživovací pokusy byly více či méně marné.

PS: vypadá to na unavený propojovací kablík régl / přijímač.

A proč to vše píši?

Chtěl bych vyzvat pořadatele pořádající v rámci svých  seriálů kategorii hobby, aby lehce doladili pravidla tak, aby hobby byla hobby ve smyslu slova hobby. Ono vidět po dojetí vedle sebe položeny podvozky typu TT01, LRP S10 Blast, Strada TC 1 apod. osazeny  základní plechovkou a regulací co byla přibalena v RTR setu  bratru = model okolo 4000 Kč  a vedle karbonovou střelu typu T3, Cyclone TC, osazenu motorem  LRP X12 ( div ne X20 a to jen protože není ), případně X11 a jiné bonbónky s regulací Nosram Pearl Evolution Version 2, Robitronic Speedstar Brushless 5.5 , LRP SXX Stock Spec Version 2 Brushless apod. , tedy vozy v hodnotě 13.000 Kč a výše – pak nějak přestávám rozumět slovu hobby. Ale abych jen nebrečel a dal něco k návrhu (jak by to mohlo vypadat):

Podvozek: plastová vana (ne karbonové plato)

Motor: plechovka 25 – 27T důležité (nejevící známky otevření – jsme přeci Češi)

Koncový převod:  6:1 moc důležité!!!, ( při tomto převodu se téměř neprojeví  vliv      časovatelné regulace na PLECHOVKU. Jakmile umožníme měnit ratio směrem dolů, začne narůstat vliv časování na motor a i ta plechovka si dá říci.)

Regulace: za PODMÍNKY převodu 6:1 ať si každý jede co chce, jinak obtížně řešitelný problém. Námitka využití Zero Boostu –  kdo to bude pořád kontrolovat.

Karoserie: tady se jeví jet s Tamiya karoserií mezi TC karoseriemi jako lehká nevýhoda, ale je jasné, že na Tamiya Cupu je předepsána a na ostatních závodech se s něčím jet musí, navíc je to spotřební věc.

Pneu:  volné  (tady jsem nezaznamenal nějaké výstřelky vedoucí k získání výhody, je to dáno asi maximální rychlostí dosaženou modely.)

A ještě jedna věc specifická pro tuto kategorii a to rozdělení do skupin. Zde se potkávají velice výkonnostně rozdílní jezdci.  Tato kategorie je primárně určena začínajícím jezdcům, ale využívají ji i jezdci zkušenější pro pohodové poježdění.  Proto by asi neškodilo okouknout výkonnost jednotlivých účastníků a rozdělit je klidně do dvou malých skupin 5/4.

Už slyším nářky na časovou náročnost, ale vězte, že není nic příjemného potkat začínajícího kolegu v protisměru. A pro něj zase poslouchat co tam, děláš a kam tam jedeš. V neposlední řadě mít pořád někoho z rychlejších za zády a uhýbat.

Taky by se rád v rámci svých schopností svezl a při menším poštu jezdců je to přeci jen jednoduší.

Z vlastní zkušenosti pořadatele vím, že nejlepší pravidla jsou ta, která jsou jednoduchá, nevyžadují žádnou kontrolu od pořadatele, ale nějaká být musí.

Závěrem apel tedy na všechny pořadatele.  MUSÍTE být schopni zajistit dodržování Vašich pravidel, ať jsou jakákoliv. Jinak budeme svědky neustálého brblání v depu a bohužel mnohdy oprávněného. Dodržování pravidel – to je to co jsem zatím postrádal na závodech. Přitom je to ve Vašich rukou, zkontrolovat první tři nebo nejrychlejšího. A vězte, že stoupne Vaše autorita jako pořadatele, který vymáhá svá pravidla. A bát se menší účasti je malicherné. Naopak jezdci budou vědět, jak to u Vás chodí a že „chytráci“ nemají šanci.

Pro pořadatele zmíněných seriálů: neberte výše napsané řádky jako Vaší osobní kritiku. Někde jsem své postřehy získat musel. Na žádném závodě jsem nevyužil možnosti podat protest proti soupeřům.

Kdyby se podařila více sjednotit technická pravidla hobíků různých seriálů, abych s jedním podvozkem obstál na více závodech, to by byla paráda. Ale asi jsem v tomto naivista.