Ostrava Cup 22.10.2011 oficiální report

Roman Krejčí


Máme za sebou první závod letošního premiérového Ostrava Cupu. Startovalo celkem 55 modelů ve třech základních kategoriích. Závody probíhaly bez větších problémů a můžeme říct, že se vše podařilo velmi dobře a kladné ohlasy jistě potěšily každého, kdo se na přípravě a realizaci závodu podílel.

Poměrně dlouhé přípravy na sobotní den si vyžádali spolupráci řady lidí, kterým bych tímto rád poděkoval. Jmenovitě například Tomáši Jírů, Liboru Kototwitschkovi, Alfě.cz, TJ Ostrava, RC Zlín, Vašku Buchtovi a dalším stejně jako během přípravy a úklidu dráhy Liboru Holubovi, Láďovi Holáskovi, Luďkovi Szostkovi, Honzovi Wozniakovi, Martinu Krejčímu, Petře Vykydalové a mnohým dalším pomocníkům, bez nichž by nebylo možné takový závod uspořádat. Zvláštní poděkování patří i bufetu o který se starali manželé Vykydalovi. Za online report zase patří dík Igoru Vlahovičovi, který opět zvládal nemožné a to jezdit dvě kategorie na úrovni stupňů vítězů a zároveň fotit, psát… Kšiltovku dolů!

V pátek se začaly stáčet koberce na závodní dráhu. Nakonec se podařilo udělat dráhu na základně široké 20 metrů, tedy pět rolí po 4 metrech. Délku rovinky jsme neměřili, ale ke klasickým cca 30 metrů délky kobercové role jsme přidali ještě jednu čtyřmetrovku abychom dosáhli dost možná největší rozlohy koberců u nás 🙂 Záměr postavit rychlou, rozlehlou trať s technickými pasážemi se vydařil a ti nejrychlejší jezdci se nedostali pod hranici 13 sekund, takže bylo na trati vždy dost místa a nedocházelo ke zbytečným karambolům. Nakonec se v pátek stavělo a následně zkoušelo dráhu až do jedné hodiny noční, kde se část pomocníků uchýlila ke spánku v sousední gymnastické tělocvičně, ale byla i možnost přespat v ubytovně, která je součástí sportovního areálu TJ Ostrava.

V sobotu od sedmé ranní hodiny se začali scházet jezdci a zkoušet své modely. Na místní poměry výborně obsazený závod 2WD Le Mans nakonec přivítal 29 pilotů, formulí startovalo 12 a počet 4WD vozů byl nakonec 14. Nepodařilo se nám zahájit přesně v 9 hodin, jak jsme si přáli, ale velké zpoždění se nekonalo a po rozpravě se jezdci vydali do kvalifikací, které měl každý k dispozici dvě po 5ti minutách. Dost času i prostoru pro zajetí nejrychlejšího kola, resp. průměru dvou nejlepších kol. Atmosféra byla jako na opravdových závodech a zkušený komentátor Jirka Veverka informoval průběžně o tom, jak si jezdci vedou, kdo vytvořil traťový rekord a podobně. Na špicích jednotlivých kategoriích to bylo asi nejzajímavější mezi formulemi, kde si to rozdávali mezi sebou Luděk Szostek a Roman Krejčí. Nakonec byl o 5 setin sekundy rychlejší Krejčí. Ten ostatně ovládal i pole vozů 2WD Le Mans. Jediné dva podvozky Corally tak dobyly dvě pole position na startu. Mezi 4WD plnil roli favorita Kuba David s podvozkem Yokomo. Bohužel z rodinných důvodů nakonec nepřijela hvězda závodu Michal Bok, ale i tak se bylo po celý den opravdu na co dívat.

Mezi jezdci 4WD sice zpočátku kraloval Kuba David, ale jeho týmový kolega z Alfa Teamu Pavel Mojžíšek s Xray T3 se zejména díky větší vytrvalosti ocitl nakonec v čele hodnocení závodu, který se jel na 3 finálové jízdy po 7mi minutách. Nejhorší výsledek se škrtal. Kuba David po problémech skončil druhý a na třetím místě se blýskl Kuba Zapletal, který startoval v rámci skupiny Stock 17,5T a ukázal se v opravdu parádní formě. Pěkný závod zajel i další junior Matěj Matlák. Mezi jezdci startující ve skupině Hobby s motory Johnson se radoval Petr Jaremejko startující zde ovšem s pseudonymem Petr Jouda s podvozkem Tamiya TT01. Na jeho Mustang byl krásný pohled.

Formule 1 zde plnila roli opravdových rychlých speciálů. Zejména souboj Szostka s Krejčím v první finálové jízdě patřil ke zlatým hřebům celých závodů. Oba jezdci předvedli vynikající výkon na hranici možností těchto vozů. Nicméně chyba Krejčího v dvaadvacátém kole souboj přetrhla, ale i tak z toho byla nejrychlejší jízda dne. Luděk Szostek s podvozkem Tamiya F104W si pak již nenechal do boje o vítězství příliš zasahovat a zvítězil zaslouženě svůj další závod s formulí. Roman Krejčí pak polevil a jel si pro body do Grand Prix Morava F1, kde mu stačilo 12 bodů, aby si zajistil titul a to se mu také povedlo. Na druhé místo nakonec po problémech s předním spoilerem u Krejčího monopostu poskočil výtečně jedoucí reportér Igor Vlahovič z Masters.cz. Zajímavostí závodu formulí byl návrat Jana Košíka, který před časem vyhrál Xray challenge pro formulové podvozky. Tentokrát ale na špičku přeci jen něco ztrácel. Vynikající souboje se odehrávaly i ve finále B, kde bojovala Marie Szostková s Janem Koniarikem prakticky od prvního do posledního kola. Sympatická Maruška se nenechala vyprovokovat k chybě a nakonec zvítězila nejen ve skupině Hobby 21,5T ale zároveň obsadila výborné čtvrté místo absolutně mezi formulemi před svým mladším bratrem Honzíkem. Oběma patří uznání.

Královskou kategorii je na Ostravsku 2WD Le Mans série. Tam se vydalo téměř 30 jezdců změřit své síly ve vypsaných skupinách LMP1, LMP2, GT a LMS 40. Na první pohled komplikované dělení v sobě skrývá poměrně úspěšný model open skupiny (LMP1), dále skupiny určené pro podvozky na úzkých DTM 30mm kolech (LMP2 a GT), které se liší zvolenou karosérií (placka vs. klasické GT vozy) a motorem, kdy je v GT omezení na 21,5T. Skupina LMS40 je pak definována povinným použitím pneumatik Sorex 40, které patřičně kloužou a smazávají rozdíly ve výkonu elektroniky. Roman Krejčí představil při moravské premiéře podvozek Corally 10SL a s motorem 8,5T byl k nezastavení prakticky od prvních kol kvalifikace. S přehledem ovládl první dvě finálové jízdy a s náskokem tří kol si hlídal vítězství. Přesto nebyla o souboje na trati nouze. Velmi krásné boje předváděli střídavě Pavel Rajdus s Igorem Vlahovičem, ten také s Liborem Holubem. A nejzajímavější bylo poslední třetí finále, kde se vedoucí jezdec Krejčí propadl na třetí místo a ztratil na Vlahoviče téměř půl kola a zahájil stíhací jízdu. Ačkoliv Krejčí stlačil nejrychlejší kolo celého závodu i pomyslný rekord trati na 13,076 sekund, Vlahovič při své premiéře s podvozkem Serpent S100 dokázal náporu odolat a zvítězil v této jízdě po svém nejlepším výkonu. Oba jezdci dojeli v jednom kole, takže v celkovém hodnocení se pořadí měnilo pouze na druhém a třetím místě, kde si touto jízdou zajel pro druhou příčku Vlahovič a odsunul favorizovaného Pavla Rajduse na Xray X10 na třetí místo. Vyrovnaným výkonem si dojel pro celkově čtvrté místo Martin Krejčí. Roman Štalmach si svezl s podvozkem Xray X10 a také si nevedl vůbec špatně. V jednotlivých skupinách se potom radoval také rychlý Rostislav Kuš, Petr Goluch či Petr Jaremejko. V poli jezdců se neztratily ani dvě dívky, Lucie Krejčí a Petra Vykydalová, které skončily i díky vyrovnanému výkonu jen lehce pod polovinou startovního pole. Byli zde však i mnozí smolaři, jako například Jiří Kunz, který si pořídil novou vysílačku, ale ta ho od druhého finále zradila a tak nemohl pokračovat. Stejně tak si svou letoní premiéru v rámci seriálu Moravian Le Mans Series odkroužili bratři Jan Koniarik a Michal Švihel. Zejména Honza byl velmi rychlý i nad rámec skupiny LMP2, ale oba pro problémy najeli méně kol, než by si přáli. Nejvydařenější premiéru v této kategorii měl asi Ladislav Holásek, který obsadi lcelkově šesté místo. Závod se nevyvedl vynikajícímu Liboru Holubovi, ale tak už to na závodech chodí, že není každý den posvícení. Leda bychom měli na mysli to bufetové, tam bylo živo a jedlo se a pilo po celý den 🙂

Celkově se závody opravdu vydařily a všichni se již těší na druhý závod, který je naplánován na 26.11. opět ve stejné hale na Varenské. Vše dobré, co se osvědčilo na tomto závodě bude zajisté i na tom příštím, takže jsou jezdci i diváci opět vítáni k dílu, které začíná psát novou historii RC závodu přímo na území Ostravy, kde byla vždy velká základna, přesto vlastní závody chyběly. Díky všem za účast i férové souboje na trati.

Fotogalerii včetně modelů na dráze najdete ZDE.