První závod v Náchodě – tak tohle se povedlo:-)

Zdeněk Beneš


Plné depo závodníků, výborná dráha, gulášek v bufetu, skvělá nálada a hlavně, hlavně neskutečná atmosféra se stovkami diváků! Taková byla otvíračka nové náchodské dráhy v neděli 28. srpna.

 

Několikaměsíční přípravy nového okruhu vyvrcholily v neděli 28. srpna 2011 otvíračkou a prvním závodem na náchodské dráze. Když připravujete první závody v místě, kde většina ze závodníků nikdy ani nebyla, je to poměrně odvážný krok. Říkáte si, bude o dráhu a závody, kterým věnujete s celým týmem spoustu času a energie, zájem a bude dráha zábavná? Bude zázemí dráhy dobré pro pořádání velkých závodů a nevypadne elektřina? Teď již můžeme říci, že měsíce pečlivých příprav se vyplatily. Všechno fungovalo až idylicky dobře včetně propagace mezi veřejností. Vždyť za celý den přišlo podle odhadů přes 500 diváků! A to na českých závodech asi moc lidí nepamatuje.

Závod ale dělají hlavně sami závodníci, a tak nás velmi mile potěšil zájem o první závod v Náchodě, ke kterému se nakonec přihlásilo 57 modelů. Nová dráha si tak hned při své premiéře připsala jednu z největších účastí na závodech letošního léta.

Závod pro některé začal již v sobotu, kdy se na dráze mohlo trénovat. Toho využilo asi 8 závodníků, kteří se pak společně přesunuli do jedné z náchodských restaurací na večeři a další dobroty. Ostatní závodníci se do místa dění začali sjíždět hned v neděli ráno a kolem sedmé hodiny se již depo plnilo prvními tréninku chtivými závodníky. Po noční přeháňce ale byla dráha stále vlhká, takže si všichni museli počkat. Jediný, kdo se po dráze hned ráno „proháněl“, byl Jarda Horák s cukrovým postřikem.

Samotný závod začal lehce po deváté hodině, kdy byla dráha slavnostně otevřena čestným kolečkem náchodského starosty pana Jana Birke. Již v té době se na tribuně pro diváky objevily první duše, což bylo hodně příjemné, zatím nic nenaznačující, co se stane po nedělním obědě!

Kvalifikace probíhaly v poklidu, závodníci se teprve důkladně seznamovali s novou dráhou. Kvalifikace se jely celkem čtyři a soutěžilo se v kategoriích Modified, Pro Stock, Stock, Hobby, Formule a GT. Tedy široká škála možností, kam svůj model přihlásit. Na druhou stranu ve většině kategorií pak chybí konkurence, což určitě není dobré. Jaké byste si přáli řešení? Já navrhuji sloučit kategorie Modified, Pro Stock a Stock do jedné – tedy zatím od zimy. Díky za názory. Ale zpět k závodu. Kvalifikace vyhráli Radek Flek, Kuba Mrázek, Ondra Polívka, Honza Petr a Ondra Šrámek.

Finále se jelo třikrát na 6 minut pro všechny. Jak už u nás bývá zvykem, snažili jsme se komentovat všechny jízdy a i to přispělo k velmi čistým jízdám během celého dne. Až na kategorii Formule, kde chce každý vyhrát a souboje kolečka na kolečka jsou častým obrázkem, nebyly vidět větší karamboly. Zničených modelů také bylo za celý den pomálu. A to i díky šetrným plastovým mantinelům, které oddělují všechny jízdní pruhy a zároveň jsou dostatečně pružné, aby model nepolámaly. Finálové jízdy měly dva vrcholy – finále A kategorie Modified a finále Formulí, kde jelo společně jedenáct modelů včele s Ondrou Šrámkem nebo Redkem Rusmichem! Na tribuně sice bylo maličko těsno, ale pohled na dráhu plnou maketových formulí, to byla paráda. No a finále Modified s Radkem Flekem a Péťou Grofem, kterým se snažili sekundovat Petr Hanák, Michal Blahovský nebo Jarda Kopecký, to byla podívaná! Nebudu se zde rozepisovat o výkonech závodníků, všichni určitě podali své maximum a výsledky vidíte níže. O co hlavně celý den šlo, byla bezvadná zábava. Proto si dovolím ještě několik odstavečků…

Dráha, depo, areál

Nová dráha byla velkým otazníkem, protože ani domácí závodníci si dráhu nestihli moc vyzkoušet. Po nočním dešti byly pocity smíšené, ale jakmile dráha vyschla a odjelo se několik jízd, dráha dostala velmi dobrý grip podpořený nacukrováním. Po závodě grip pochválil i Radek Flek. Tvar dráhy, na kterém jsme si dali opravdu záležet a který navrhl Dalibor Valder společně se Zdeňkem Hamákem starším a Martinem Ševčíkem, se líbil snad všem! Depo bude dokončené až příští rok, kdy budou připraveny zastřešené stoly a židle pro všechny. Zatím je potřeba dovézt vlastní přístřešky nebo využít asi 20 míst již připravených prostor. Areál je celý oplocen, parkování je pro většinu závodníků možné přímo u dráhy v areálu. Výhodou náchodské arény je tribuna pro diváky, která byla tak hojně využita. Součástí jsou i toalety a bufet s vlastním sezením. Ještě tedy dodělat depo a krytou tribunu, na té se již také pracuje:-)

Pokud jste z Náchoda a okolí, mohlo by vás zajímat, že bude dráha otevřena i pro veřejnost! Aktuální informace vždy na webu RCA Trutnov.

Diváci, atmosféra

Před závodem jsme udělali letákovou a novinovou kampaň. Kdo byl, tak ví, jak to dopadlo! Neskutečné množství diváků, kterých byly stovky. Během závodu jsme se snažili diváky informovat o závodech, seznamovat je s technikou ústně i prakticky návštěvou v depu nebo ukázkami podvozků přímo na tribuně, za což ještě jednou děkuji Petrovi Grofovi a Radovi Bryxovi. Diváci nám pomohli udělat tu správnou závodní atmosféru, když po jízdě přidali svůj potlesk či povzbuzovali i během jízdy! Ti nejlepší si pak za potlesku diváků i ostatních závodníků užili představení a výstup na tribunu.

Po závodě jsme dostali mnoho slov chvály a uznání. Tak snad se nám podaří naše diváky přilákat i na dráhu samotnou s vysílačkou v ruce!

Další závod 11. září

No a pro velký úspěch uděláme opakovačku. Dráha i ti, co ji několik měsíců připravovali, si to zaslouží. Opět připravujeme plakátky, ceny, a vše tak, aby byl závod zase povedený. Doladíme detaily, které jsme do prvního závodu nestihli a budeme se na všechny zase těšit. Vyzkoušíme si opačný směr! Trénink na závod bude možný v týdnu před závodem a hlavně v sobotu odpoledne. Opět bude možné přespat v tělocvičně u dráhy. Elektronické přihlášky jsou již spuštěny na webu RCA Trutnov.

Všem, kdo se odvážili do Náchoda napoprvé přijet, moc děkujeme! My jsme si to užili hodně, vy snad také. Rádi si přečteme vaše komentáře, konstruktivní kritika nás může posunout zase dál!

Celkové výsledky závodu jsou zde.